hierbij enkele citaten van Nietzsche over Duitsers.
Ik dacht ik neem de proef op de som met een dun boekje van Nietzsche het autobiografische overzicht van zijn werk "Ecce Homo"
Op het oog scannend op het woord 'Duits' schok ik zelf van de hoeveelheid anti duits dat daar alléen al in voorkomt. Ik moet dus een selectie maken.
Bij deze.
blz 21-
blz 35Ik ben een edelman pur sang, zonder ook maar een druppel slecht bloed, laat staan Duits bloed.
Blz 41De Duitse geest is een indigestie, hij verdraagt niets.
Zover Duitsland reikt, bederft het de cultuur
Blz.44De Duitsers zijn niet in staat tot enig begrip van grootheid
Blz 45Zoals ik ben, in mijn diepste instincten vreemd aan alles wat Duits is, zodat alleen al de nabijheid van een Duitser mijn spijsvertering vertraagd
En hij herhaald vervolgens nog eensWat ik Wagner nooit vergeven heb? Dat hij tot de Duitsers afdaalde, dat hij Rijksduitser werd.
[blz 45Zover Duitsland reikt, bederft het de cultuur
Want ik was tot Duitser veroordeeld. Wagner is het tegengif tegen al het Duitse par excellence-gif, ik bestrijd het niet.
Blz 47..Eerst twee eeuwen psychologische en artistieke discipline, mijne heren Germanen... maar dat haal je niet in.
Ik zal nooit erkennen dat een Duitser zou kunnen weten wat muziek is
Blz 53Ik ben zelf altijd nog Pool genoeg om....
Blz 59De Duitse keizer heult met de paus, alsof de paus niet de representant van de dodelijke vijand tegen het leven is
Blz 74Het is een uitverkiezing zonder weerga binnen te treden in deze voorname en delicate wereld- je mag daarvoor beslist geen Duitser zijn. Het is tenslotte een uitverkiezing die je verdient moet hebben.
Geen kwaadaardiger misverstand dan te geloven dat het grote militaire succes van de Duitsers iets ten gunste van de beschaving zou bewijzen.
blz 77 over StendhalDe eerst aanval (1873) gold de Duitse beschaving, waar ik toen al met onverbioddelijke minachting op neerkeek
Blz. 82En wat voor tegenstander ik gekozen had! de eerst Duitse vrijdenker!...jazeker een heel nieuw soort vrijdenkerij had hier haar eerst uitdrukking gevonden
Van Blz 118-126, bespreking van zijn boek"Het geval Wagner, fulmineert hij bijna onophoudelijk over de Duitsers. bv.Arme Wagner- had hij zich tenminste nog onder de varkens begeven ! Maar onder Duitsers! .......
Blz 120Niet alleen dat de Duitse historici de grote visie op de ontwikkeling, op de waarden van de cultuur geheel en al zijn kwijtgeraakt, dat ze stuk voor stuk marionetten van de politiek (of van de kerk) zijn
Ik voel het zelfs als mijn plicht de Duitsers eens te vertellen wat ze allemaal op hun geweten hebben. Alle grote misdaden tegen de cultuur van vier eeuwen hebben ze op hun geweten.. en altijd om dezelfde reden, vanwege hun diepgewortelde lafheid tegen de realiteit....
De Duitsers hebben Europa beroofd van de oogst ...........
Blz 122Luther, deze rampzalige monnik, heeft de kerk en, wat duizendmaal erger is, het christendom gerestaureerd op het moment dat het de nederlaag had geleden.Het christendom de religie geworden ontkenning van de wil tot leven.
blz123De Duitse geest is mijn slechte lucht
Het behoort zelfs tot mijn plicht om voor verachter van de Duitsers par excellence door te gaan
De Duitsers zijn onmogelijk. Als ik me een type mens voor de geest haal die tegen al mijn instincten ingaat wordt het altijd een Duitser.
En de Duitsers zijn canaille
Je vernedert je door de omgang met Duitsers.
Laat ik mijn omgang met enkele kunstenaars, met name Wagner, buiten beschouwing dan heb ik geen goed moment met Duitsers doorgebracht.
Ik denk dat ik met deze selectie mijn punt wel gemaakt heb, denk ik.De Duitsers hebben er geen idee van hoe vulgair ze zijn, maar dat is juist het superlatief voor vulgariteit - ze schamen zich niet eens alleen maar Duitser te zijn.