Het valt me trouwens op dat ...............

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Stanhope
Ervaren pen

Het valt me trouwens op dat ...............

Bericht door Stanhope »

GH schreef in een discussie:
Het valt me trouwens op dat er nauwelijks christenen reageren, m.u.v. stanhope, ondanks het feit dat de vraag aan hen gericht is.
Dit is mij ook opgevallen.

Mogelijk ben ik de laatste der ongoddelozen op dit forum. :wink:

Trouwens ik vraag me af waarom er op een vrijdenkersforum zoveel vragen aan gelovigen worden gesteld.

Enkele voorbeelden:
Waarom talmt god met zo'n wereld?
Een vraag gericht aan de religieuze lezers.
Waarom willen godsgelovigen niet zien dat hun god in daadkracht niet boven het niveau van een illusie uitstijgt?
Beste gelover in de Christelijke God,
Een vraag aan de gelovigen die dit forum bezoeken.
Graag uw meningen, zowel van gelovigen als ongelovigen.
GH schreef eens:
Het valt me op dat in alle onderwerpen op deze site god een veel te belangrijke plaats inneemt.
Gerard
Bevlogen

Re: Het valt me trouwens op dat ...............

Bericht door Gerard »

Stanhope schreef:GH schreef in een discussie:
Het valt me trouwens op dat er nauwelijks christenen reageren, m.u.v. stanhope, ondanks het feit dat de vraag aan hen gericht is.
Dit is mij ook opgevallen. Mogelijk ben ik de laatste der ongoddelozen op dit forum. :wink:
Indat geval HOU VOL. Je bent in ieder geval iemand die vanuit zijngeloof toch wil beredeneren.
Stanhope schreef:Trouwens ik vraag me af waarom er op een vrijdenkersforum zoveel vragen aan gelovigen worden gesteld.
Dat komt omdat wij denken vrij te denken en dat gelovigen vastgeketent zijn aan religieuze dogma's en in die zin dus niet vrijdenken. Ik leg nu ineens de koppeling tussen het vrijdenken en de topic heeft de mens een vrije wil. maar nu dwaal ik af.
Stanhope schreef:GH schreef eens:
Het valt me op dat in alle onderwerpen op deze site god een veel te belangrijke plaats inneemt.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het eigenlijk wel heel interessant vind. Het intrigeert me meer dan ik wilde toegeven. Juist omdat ik op dit forum meer gelijkgezinden tref is geloof een lekker onderwerp. Ik trek me nu dus terug van mijn eerdere opmerking. Leerzaam hè zo'n forum.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Geloof is nu eenmaal 1 van die dingen die haaks staat op het vrijdenken.
Maar ik denk dat een gelovige dit soort kritieken sneller opmerkt omdat hij/zij dat onbewust wil zien.
Als gelovige heb je toch liever geen kritiek op je denkbeeld, waarbij ik overigens denk dat dat andersom ook zo is.
Als je verder kijkt op het forum zijn er toch ook genoeg andere onderwerpen die aangesneden worden?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

GH schreef:
Ik trek me nu dus terug van mijn eerdere opmerking. Leerzaam hè zo'n forum.
Ach, inzichten kunnen altijd worden ingehaald door betere inzichten.

Erik schreef:
Geloof is nu eenmaal 1 van die dingen die haaks staat op het vrijdenken.
Maar ik denk dat een gelovige dit soort kritieken sneller opmerkt omdat hij/zij dat onbewust wil zien.
Als gelovige heb je toch liever geen kritiek op je denkbeeld, waarbij ik overigens denk dat dat andersom ook zo is.
Het gaat mij om de vragen die aan gelovigen worden gesteld. Waarschijnlijk heb je ook gemerkt dat er op dit forum nauwelijks gelovigen zijn. Wil je “breed” geïnformeerd worden door gelovigen dan denk ik dat je de “gerichte” vragen beter op een reli-forum kunt plaatsen, zeker als je vindt dat er weinig gereageerd wordt door gelovigen.

Erik schreef:
Als je verder kijkt op het forum zijn er toch ook genoeg andere onderwerpen die aangesneden worden?
Zeker
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Stanhope schreef:Wil je “breed” geïnformeerd worden door gelovigen dan denk ik dat je de “gerichte” vragen beter op een reli-forum kunt plaatsen, zeker als je vindt dat er weinig gereageerd wordt door gelovigen.
Dat heb ik in het verleden meer dan eens geprobeerd, helaas werd mijn mening al te vaak niet gerespecteerd.
Ook het converseren in de vorm van bijbelcitaten heeft geen enkele waarde voor mij, en dat is een telkens weer terugkerend fenomeen als ik met met gelovigen converseer.
Zeker zitten er mensen tussen die hun stinkende best doen om een goede discussie te voeren, maar die worden meestal ondergesneeuwd door de rest.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

DetectedDestiny
Geregelde verschijning

Bericht door DetectedDestiny »

Stanhope schreef:Het gaat mij om de vragen die aan gelovigen worden gesteld. Waarschijnlijk heb je ook gemerkt dat er op dit forum nauwelijks gelovigen zijn. Wil je “breed” geïnformeerd worden door gelovigen dan denk ik dat je de “gerichte” vragen beter op een reli-forum kunt plaatsen, zeker als je vindt dat er weinig gereageerd wordt door gelovigen.
Inderdaad, dat is ook wat ik doe. Ik begrijp mensen die hier of bijvoorbeeld op iidb vragen stellen aan gelovigen / creationisten ook niet zo goed. Het lijkt zo weinig productief. Al moet ik wel zeggen dat christelijke fora soms nogal ' lastig begaanbaar' zijn, je moet wel erg op je woorden / mening letten wil je niet worden gebanned.
I am the assassin, with tongue forged from eloquence
I am the assassin, providing your nemesis
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

christelijke fora soms nogal ' lastig begaanbaar'
1.- De christelijke fora ( zoals bijvoorbeeld te vinden op het internet ) hebben meestal een ander doel dan eerlijke "diskussies " : Het zijn voor het merendeel zieltjeswinners " - sites ;
soms doen ze zich voor als erg " open " maar eigenlijk zijn de daar door hen gevoerde diskussies met de " anders-gelovigen " alleen maar een lokaas .... die de geinteresserde
lezer in de richting drijft van een goed opgezette religie-val van een aantal georganiseerde " vissers " en " soldaten van het komende en gewenste koninkrijk van de heer " .....

( Daarna word ook al eens met de schaal rondgegaan , of om steun gevraagd : )

Bovendien dienen die fora ook nog om de reeds aanwezige " leden en aanhang " , verder over hun "opkomende twijfels " heen te helpen door het steeds maar weer "herhalen " van dezelfde doctrines : zodat het aangeleerde ( en de conditioneringen )niet te vlug worden vergeten of uitdoven ...
Daarbij word gretig gebruik gemaakt van "getuigenissen " van fantasten en" anders -
mentaal - validen" uit eigen rangen en de eveneens veel voorkomende " idiotica " en "meningsverschillen" bij de "ongelovige"- tegenstanders ....

2.- Ik denk dat gesprekken met "christenen " veel beter gebeuren op " pubklieke fora "
op basis van de inbreng die daar gebeurt ... natuurlijk riskeer je dan wel steeds weer de
grootste Gemene Deler te ontmoeten en te blijven steken in algemeenheden ....

Zie maar wat de pogingen van jutter om interessant bezig te blijven op het "zeepkist forum " en wat dit tot nu toe heeft opgeleverd ..... Maar toch is dat een goed voorbeeld van wat je daar (volgens mij ) aan "ruwe diamanten " meer kunt uitziften dan uit de typisch christelijke fora ...

Tenslotte is ( naar mijn bescheiden mening )
Vragen stellen aan christenen op hun eigen fora is vrij zinloos ....ik doe het niet zo vaak meer , zal ik maar zeggen ;
Een van de redenen is misschien ( ik spreek hier dus wel vanuit mijn eigen berpekt nalezen ( en vanuit mijn interesses ) van vele van die beschikbare fora zoals credible , radicaal christen , een paar EO diskussiefora ... etc ... ) dat :
"a- religieuze vrijdenkers " , "evolutionisten " , "ongelovigen " en filosofisch getinte diskutanten , alleszins meer kennis over het " christendom ",____ inclusief historische /cultureele achtergronden en wetenschappelijke inzichten vanuit de vergelijkende godsdienstwetenschap de cognitieve wetenschappen en de neurobiologie ____ ten toon spreiden dan vele christenen dat kunnen doen met een vergelijkbare " kennis van zaken " over de inhoudelijke stellingsnames van hun ( vermeende ) tegenstander(s) ....

Helemaal bedenkelijk word het wanneer deze vertegenwoordigers van het christendom
zelfs onbegrip met hun eigen aangehangen essentieele geloofspunten en inhoudelijke
betekenis , ten toon spreiden
Dat geld vooral voor het intelektueel zwakkere deel van de gelovigen die aanhangers zijn van gemakkelijkheids- oplossingen ; steeds bereid seculiere kennis als "niet-belangrijk of niet behorend tot datgene wat telt voor het heil van de mens( dat is de van de erfzonde geredde "gelovige " ---> de "waarachtige" mens dus ) te verwerpen .....
In feite is diskussie met ( vele ; ik zeg niet ALLE )Christenen, op zulke fora onmogelijk omdat er bijna ALTIJD naast elkaar gepraat word en wel omdat de christenen in veel gevallen niet over de nodige kennis ( en vooral mind-set ) "willen" beschikken om in diskussies-( op- niveau) iets bruikbaars bij te dragen ....Er is wel genoeg arrogantie , "creatieve " fantasie en eigenzinnige inbreng indien al geen regelrechte
leugens om "bestwil" ___ aanwezig

Immers het ( eigen ) geloof word als de hoogste deugd beschouwd , NIET het rationele denken :.....
Het niet -denken , het pathologische zelf-bedrog en het doctrinair aannemen op basis van absolute autoriteit ( hetzij een heilig persoon , hetzij een oude tekst , hetzij een persoonlijke "inspiratie " vanuit die "waarheden " ) , is daar dan ook steeds aanwezig als slot- en uitsluit - argument ....

Er zweeft eigenlijk voortdurend een totaal onbewijsbare " Deus ex Machina " als hoogste beslisser en scheidsrechter , boven zulke diskussies ....
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Erik schreef:Ook het converseren in de vorm van bijbelcitaten heeft geen enkele waarde voor mij, en dat is een telkens weer terugkerend fenomeen als ik met met gelovigen converseer. Zeker zitten er mensen tussen die hun stinkende best doen om een goede discussie te voeren, maar die worden meestal ondergesneeuwd door de rest.
Ik denk dat je zou kunnen proberen die laatste categorie eens op Freethinker te wijzen. De eerste categorie absoluut niet want die vervuilen het hele forum met bijbel citaten en plaatjes. Op een ander Forum hebben ik en Tjeerdo daar hele vervelende ervaringen mee.
DetectedDestiny schreef:Ik begrijp mensen die hier of bijvoorbeeld op iidb vragen stellen aan gelovigen / creationisten ook niet zo goed. Het lijkt zo weinig productief.
Als het om redelijke gelovigen gaat is het juist heel productief als tenminste je product een verbetering van je eigen standpunten is door toetsing aan een tegengestelde mening.
tsjok45 schreef:- De christelijke fora zijn voor het merendeel zieltjeswinners
Heel duidelijk ook mijn ervaring overal waar ik wel eens een poging heb gewaagd.
tsjok45 schreef:-door het steeds maar weer "herhalen " van dezelfde doctrines : zodat het aangeleerde ( en de conditioneringen) niet te vlug worden vergeten of uitdoven ..
Ik ken ook voorbeelden die door het steeds weer herhalen van voor de ongelovige als bedreigende bedoelde bijbelteksten zonder zelf te argumetneren zichzelf en daarmee het geloof voor gek zetten. In die gevallen heeft het juist het omgekeerde effect van wat zij beogen.
tsjok45 schreef:Helemaal bedenkelijk word het wanneer deze vertegenwoordigers van het christendom zelfs onbegrip met hun eigen aangehangen essentieele geloofspunten en inhoudelijke betekenis, ten toon spreiden
Dat is juist zo heerlijk om ze daarop te pakken.
tsjok45 schreef:Er is wel genoeg arrogantie, "creatieve " fantasie en eigenzinnige inbreng indien al geen regelrechte leugens om "bestwil" aanwezig
Werkelijk ongelovige kronkelgedachten kom je tegen om voor hun eigen kromme ideeën een weg te banen.
tsjok45 schreef:Immers het ( eigen ) geloof word als de hoogste deugd beschouwd , NIET het rationele denken :.....
De ratio wordt zelfs als vijand van het geloof beschouwd en zelfs daarvoor haalt met bijbelteksten aan. Daar zijn genoeg voorbeelden van te geven maar dat is niet nodig je hebt immers zelf die ervaring.
Laatst gewijzigd door Gerard op 14 mar 2005 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

DetectedDestiny schreef:
Stanhope schreef:Het gaat mij om de vragen die aan gelovigen worden gesteld. Waarschijnlijk heb je ook gemerkt dat er op dit forum nauwelijks gelovigen zijn. Wil je “breed” geïnformeerd worden door gelovigen dan denk ik dat je de “gerichte” vragen beter op een reli-forum kunt plaatsen, zeker als je vindt dat er weinig gereageerd wordt door gelovigen.
Inderdaad, dat is ook wat ik doe. Ik begrijp mensen die hier of bijvoorbeeld op iidb vragen stellen aan gelovigen / creationisten ook niet zo goed. Het lijkt zo weinig productief. Al moet ik wel zeggen dat christelijke fora soms nogal ' lastig begaanbaar' zijn, je moet wel erg op je woorden / mening letten wil je niet worden gebanned.
Er zijn inderdaad reli-forums die “lastig begaanbaar” zijn. Ik heb over het algemeen goede ervaringen en vind de mensen en beheerders wel aardig.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Stanhope schreef:Er zijn inderdaad reli-forums die “lastig begaanbaar” zijn. Ik heb over het algemeen goede ervaringen en vind de mensen en beheerders wel aardig.
Dat komt ben ik bang omdat je op dezelfde golflengte zit.
En dat de mensen over het algemeen aardig zijn zal ook vast het geval zijn.
Laatst gewijzigd door Erik op 14 mar 2005 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Erik schreef:
Dat komt ben ik bang omdat je op dezelfde golflengte zit.
Neen. Integendeel, op reli-forums zijn weinig vrijzinnigen.

Vaak was niemand het met me eens en heb ik regelmatig een ban gekregen. Na overleg werd de ban weer verwijderd.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Vaak was niemand het met me eens en heb ik regelmatig een ban gekregen. Na overleg werd de ban weer verwijderd.
Dat is dan toch wel een beetje triest is het niet?
Als een gelijkgestemde of in ieder geval een gedeeltelijk gelijk gestemde al een ban krijgt in hoeverre kan een atheïstist dan zijn mening uiten zonder verdoemd te worden?

Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Erik schreef:
Dat is dan toch wel een beetje triest is het niet?
Als een gelijkgestemde of in ieder geval een gedeeltelijk gelijk gestemde al een ban krijgt in hoeverre kan een atheïstist dan zijn mening uiten zonder verdoemd te worden?
Fenomeen kan je er meer over vertellen, hij zit al heel lang op een reli-forum.
DetectedDestiny
Geregelde verschijning

Bericht door DetectedDestiny »

Erik schreef:Dat is dan toch wel een beetje triest is het niet?
Deze vraag is retorisch hé? :P
I am the assassin, with tongue forged from eloquence
I am the assassin, providing your nemesis
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik zit ook al heel lang op verschillenden reli-fora. Ben al vaak bijna geband, heb waarschuwingen gekregen terwijl geloofsgenoten die niet kregen voor hetzelfde 'vergrijp'. Een islamitisch forum heeft tijdens een lange periode van afwezigheid, stiekum al mijn postings verwijderd en mijn naam uit het bestand gewist. Terwijl ik toch zeker geen fatsoensregels heb overtreden. Mijn mening was te bedreigend denk ik. Op reli-forums bestaat geen vrijheid van meningsuiting. Vele zaken zijn taboe. Je moet altijd op je woorden letten.

ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie