christelijke fora soms nogal ' lastig begaanbaar'
1.- De christelijke fora ( zoals bijvoorbeeld te vinden op het internet ) hebben meestal een ander doel dan eerlijke "diskussies " : Het zijn voor het merendeel zieltjeswinners " - sites ;
soms doen ze zich voor als erg " open " maar eigenlijk zijn de daar door hen gevoerde diskussies met de " anders-gelovigen " alleen maar een lokaas .... die de geinteresserde
lezer in de richting drijft van een goed opgezette religie-val van een aantal georganiseerde " vissers " en " soldaten van het komende en gewenste koninkrijk van de heer " .....
( Daarna word ook al eens met de schaal rondgegaan , of om steun gevraagd : )
Bovendien dienen die fora ook nog om
de reeds aanwezige " leden en aanhang " , verder over hun "opkomende twijfels " heen te helpen door het steeds maar weer "herhalen " van dezelfde doctrines : zodat het aangeleerde ( en de conditioneringen )niet te vlug worden vergeten of uitdoven ...
Daarbij word gretig gebruik gemaakt van "getuigenissen " van fantasten en" anders -
mentaal - validen" uit eigen rangen en de eveneens veel voorkomende " idiotica " en "meningsverschillen" bij de "ongelovige"- tegenstanders ....
2.- Ik denk dat gesprekken met "christenen " veel beter gebeuren op " pubklieke fora "
op basis van de inbreng die daar gebeurt ... natuurlijk riskeer je dan wel steeds weer de
grootste Gemene Deler te ontmoeten en te blijven steken in algemeenheden ....
Zie maar wat de pogingen van jutter om interessant bezig te blijven op het "zeepkist forum " en wat dit tot nu toe heeft opgeleverd ..... Maar toch is dat een goed voorbeeld van wat je daar (volgens mij ) aan "ruwe diamanten " meer kunt uitziften dan uit de typisch christelijke fora ...
Tenslotte is ( naar mijn bescheiden mening )
Vragen stellen aan christenen op hun eigen fora is vrij zinloos ....ik doe het niet zo vaak meer , zal ik maar zeggen ;
Een van de redenen is misschien ( ik spreek hier dus wel vanuit mijn eigen berpekt nalezen ( en vanuit mijn interesses ) van vele van die beschikbare fora zoals credible , radicaal christen , een paar EO diskussiefora ... etc ... ) dat :
"a- religieuze vrijdenkers " , "evolutionisten " , "ongelovigen " en filosofisch getinte diskutanten , alleszins meer kennis over het " christendom ",____ inclusief historische /cultureele achtergronden en wetenschappelijke inzichten vanuit de vergelijkende godsdienstwetenschap de cognitieve wetenschappen en de neurobiologie ____ ten toon spreiden dan vele christenen dat kunnen doen met een vergelijkbare " kennis van zaken " over de inhoudelijke stellingsnames van hun ( vermeende ) tegenstander(s) ....
Helemaal bedenkelijk word het wanneer deze vertegenwoordigers van het christendom
zelfs onbegrip met hun eigen aangehangen essentieele geloofspunten en inhoudelijke
betekenis , ten toon spreiden
Dat geld vooral voor het intelektueel zwakkere deel van de gelovigen die aanhangers zijn van gemakkelijkheids- oplossingen ; steeds bereid
seculiere kennis als "niet-belangrijk of niet behorend tot datgene wat telt voor het
heil van de mens( dat is de van de erfzonde geredde "gelovige " ---> de "waarachtige" mens dus ) te verwerpen .....
In feite is diskussie met ( vele ; ik zeg niet ALLE )Christenen, op zulke fora onmogelijk omdat er bijna ALTIJD naast elkaar gepraat word en wel omdat de christenen in veel gevallen niet over de nodige kennis ( en vooral mind-set ) "willen" beschikken om in diskussies-( op- niveau) iets bruikbaars bij te dragen ....Er is wel genoeg arrogantie , "creatieve " fantasie en eigenzinnige inbreng indien al geen regelrechte
leugens om "bestwil" ___ aanwezig
Immers het
( eigen ) geloof word als de
hoogste deugd beschouwd , NIET het rationele denken :.....
Het niet -denken , het pathologische zelf-bedrog en het doctrinair aannemen op basis van absolute autoriteit ( hetzij een heilig persoon , hetzij een oude tekst , hetzij een persoonlijke "inspiratie " vanuit die "waarheden " ) , is daar dan ook steeds aanwezig als
slot- en uitsluit - argument ....
Er zweeft eigenlijk voortdurend een totaal onbewijsbare " Deus ex Machina " als hoogste beslisser en scheidsrechter , boven zulke diskussies ....