Misfiring of motherly compassion

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Theoloog schreef: Het is trouwens juist Richard Dawkins bij wie ik een vergelijkbare rusteloosheid waarneem.
Met die honger bedoelde ik natuurlijk juist die rusteloosheid. Het is de motor van ons menszijn. Zoals Cymric prachtig opmerkte met zijn opmerking dat het antwoord op het leven '42' zou kunnen zijn, het is niet de uiteindelijke waarheid over de mens dat hij het antwoord wil hebben. Hij wil slechts bezig zijn en telkens het gevoel hebben dat hij op de goede weg is en het hem wel lukt.
Dat is volgens mij juist het prachtige van de tijd van de wetenschap. Voor het eerst in de geschiedenis heeft de mens een gevoel dat hij voor een raadsel staat waarop absoluut geen ultieme antwoorden bestaan, maar wel een lange speurtocht om het allemaal uit te zoeken. Zo'n wereldbeeld heeft daadwerkelijke positieve resultaten voor het menszijn, het spoort aan tot moed, onderzoek, en intellectuele eerlijkheid.
Het traditionele religieuze openbaringsgeloof daarentegen begint met een opsomming van zogenaamde resultaten en werkt vervolgens als verdovend middel, pijnstiller, trooster, in slaap susser, maar ook als oerconservatieve politieagent om al het afwijkende en nieuwe te bestrijden en als bron van fanatisme en haat tegen al het afwijkende.

Vanaf het begin van de mensheid heeft deze zich een werkelijkheid gedroomd van voorouders, bosgeesten, goden, en omvattend verband. Noem het een 'extended family'.
Dit is iets dat de mens doet, niet alleen ik.
Vandaar dat Nietzsche zei dat we moeten groeien naar de Bovenmens. We leven in een overgangsperiode waarin het bewustzijn van de mens volwassen wordt. We zijn als moderne mensheid op een punt gekomen in ons bewustzijn dat we niet meer in de oude schoenen passen; we kunnen niet verder met het oude schoeisel van geesten van voorouders, bosgeesten en goden. Oude schoenen moet je niet oplappen, maar omruilen voor geheel nieuwe indien je nog ver te lopen hebt.
Met dat je een formidabele kracht zou zijn bedoelde ik dat de wereld een intellectuele elite nodig heeft die helpt het bewustzijn van de doorsnee mens te verruimen en werkt als brug naar de toekomst, een voorroede die volkomen nieuwe schoenen ontwerpt, schoenen die niet knellen, maar lichter en degelijker zijn dan de oude.
Rereformed schreef:Maar daarom gaat een intelligent persoon als jij zich toch niet overgeven aan absurditeiten? Dat is toch geen antwoord?
Absurditeiten niet. Maar dat er een omvattend verband is, zin, doel en grond; dat is toch geen absurditeit? Ons kennen mag dan onvolmaakt zijn, maar in de pagina's van de heilige boeken is tenminste een poging gedaan.
Dit is voor mij nog steeds het hoofdpunt. Jij ziet niet in dat de bijbel van a tot z een aaneenrijging van volkomen absurditeiten is. Jij ziet een omvattend verband, en beziet het als positief. Je denkt een soort kaf ervan af te kunnen halen en heerlijke slagroom eruit over te houden. Je ziet niet in dat dat 'omvattende verband' de uiting van geestelijk zieke en beangstigde mensheid is en ook oorzaak is zowel voor een groot deel van de ellende in de wereld als het eeuwig voortduren ervan; zoals Ingersoll eens opmerkte "the greatest obstacle on the highway towards progress". Dus zelfs in jouw opvatting dat een mens zich van nature wil vastklampen aan iets wat zijn angst wegneemt en hem gerust stelt, zou ik nog geen reden zien om daarvoor die oude heilige boeken te gebruiken.
In deze reactie van je doe je trouwens net alsof er geen moderne pogingen ondernomen worden. Waarom omzeil je trouwens zo opzichtig mijn verwijzing naar Nietzsche? Hij sneed vlijmscherp alle gebreken aan van die heilige boeken, en deed een oprechte en te bewonderen poging een modern alternatief op te bouwen. Waarom is een Ballade van Chopin geen afdoende manier om existentiële angst volkomen weg te nemen en iemand diep gerust te stellen? En zo zijn er in de moderne wereld talloze manieren van aan de weg timmeren.

Cymric schreef:Wat ik zeggen wil: het is niet fair om 'zoek het zelf maar uit' existentiële leegte te verwijten en dus maar tegen hoop en beter weten in door te zoeken terwijl je de consequenties van die keuze niet volledig hebt doorlopen. De andere antwoorden zijn op z'n minst net zo leeg, alleen doe je net alsof dit niet het geval is. De vraag is alleen of je zó goed tegen jezelf kunt liegen dat je dat de rest van je leven vol kunt houden. Medunkt dat jij daar veel te snugger voor bent.
Beter kan het niet gezegd worden. Dit is voer hetgeen ikzelf gedurende lange tijd te overdenken kreeg. Uiteindelijk ontmaskerde mijn eigen snuggerheid mijn eigen intellectuele slinksheid en oneerlijk gegoochel. Ik denk dat een intelligent mens uiteindelijk gedwongen wordt tot absolute eerlijkheid in het denken, maar het hielp mij enorm dat sommige anderen je voor het blok zetten.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Theoloog.
Mijns inziens zijn Bijbel en Koran, zolang zij deel uitmaken van een levend geloof, in het meest gunstige geval slapende vulkanen. Het zijn dan vulkanen die slapen, maar op een gegeven moment, vaak wanneer niemand het verwacht, hun dodelijke en verzengende inhoud uitbraken. Volgens mij zijn deze vulkanen echter nog springlevend.
Bijbel en Koran zijn beide altijd al instrumenten geweest waarmee tirannen, despoten en krankzinnigen de massa's aan hun wil, aan hun machtswellust of aan hun psychosen konden onderwerpen. Het is door de hele geschiedenis heen niet anders geweest. Moderne theologen proberen een nieuwe invulling te geven aan middeleeuwse en voormiddeleeuwse teksten, terwijl die even heel botweg gezegd, zijn geschreven door primitieve barbaren. Mohammed en de eerste kaliefen waren oorlogszuchtige rovers, plunderaars en slavenhandelaren uit de woestijn, en Mozes en Gideon en Jesaja (even hypothetiserende dat zij hebben bestaan), ach laat ik daar niet eens over spreken, en dan Paulus en Jezus; twee sekteleiders; de eerste een vrouwenhater; de tweede een apocalyptische doemprediker zoals er in zijn tijd tientallen waren, die óók allemaal binnen enkele jaren het einde der tijden verwachtten,, dat niet kwam.
Hoewel ik de intentie om die teksten een minder wrede en hardvochtige invulling te geven, op zichzelf best sympathiek vind, vind ik haar ook absurd. Mohammed wordt vergeleken met Gandhi, Martin Luther King of Voltaire, en Jezus wordt geboetseerd tot een alverzoener.
Soms weet ik ook niet goed of die moderne theologen, syncretisten en vrijzinnigen nu bezig zijn (misschien zonder het te beseffen) om het graf voor God te delven, of dat zij hun dierbare God aan het infuus en de beademingsapparatuur hebben gelegd om hem weer te reanimeren.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Theoloog schreef: De leegte van het universum beangstigt me, Rereformed. Ik heb niet zozeer een Zeus, of een Wodan, of een Jahwe nodig, maar een alomvattend absolutum, een existentiële grond.
Het is denk ik de kunst om het leven te aanvaarden zoals het is, en om met de mogelijkheden die je hebt, er het beste van te maken. Misschien moet je je wat minder concentreren op de leegte in het universum, want al die leegte, daar kun je niet zoveel mee. Het zou niet moeten gaan om die leegte, maar om de zichtbare dingen die zicht in die lege ruimte manifesteren. Sommigen noemden al de prachtige foto's van sterrenstelsels, maar ik zou het nog iets dichter bij huis willen houden. Zichtbare en tastbare zaken hebben waarde; onze planeet, de natuur, mensen, dieren en planten, vrienden, familie, gezin. Een alomvattend absolutum zijn ze misschien niet, maar een existentiële grond kunnen ze zeker vormen.
Mensen vinden die grond in metafysica, of die metafysica nu gestalte krijgt in de Bijbel, de Koran, de hindoeïstische mythologie zoals verwoord in de Bhagavatgita of de boeddhistische filosofie. Allen zoeken naar grond om hun ziel in te aarden.

Mijns inziens zouden mensen zich beter kunnen bekommeren om de grond waarop zij staan en wandelen, dan te zoeken naar een onzichtbare en ontastbare grond om iets wat men 'ziel' noemt, te aarden.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
fbs33
Bevlogen

Een alles omvattend absolutum

Bericht door fbs33 »

'Een alles omvattend absolutum' (theoloog) om het a.h.w. als een bal in je handen te kunnen houden, mee te gooien etc., kortom beheersbaar als begrensd object, is de wens voor ieder denken dat de grens naar het bewuste Zijn doorbroken heeft.
Het leidde naar een allesomvattende nieuwsgierigheid, dat grenzen overwon totdat hij op grenzen stuitte waarachter zich niets bevond dat zijn verstand kan bevatten.
Een oningevulde witte vlek, die ongetwijfeld kleiner zal worden in de loop v.d. tijd, maar (m.i.) nooit zal verdwijnen door onze beperktheden in tijd, en in ruimtelijk denkvermogen.
Ik heb dat 'gad' genoemd (dat alles omvattende absolutum) en opzij gezet (als een vis die zich óók niet druk maakt over het water waarin hij zwemt)!
Het heeft geen zin om je daarmee bezig te houden, want als onze zon 'nova' zou worden, zal ik niet meer zwemmen, en als ie het niet wordt, zwem ik rustig verder!
M.a.w. "Ik aanvaard", en denk er verder niet over, omdat het zinloos is dat te doen, of te laten.(zou ik dat niet doen, dan werd ik [tot eigen scha] een fobie-lijder)
Maar dán 'god'! die in een ver verleden aan die 'gad' gekoppeld werd in de hang naar beheersbaarheid op het aardse niveau!
Waarin het zich manifesteerde als regen/storm/aardbevingen/brandende of vriendelijke zon/etc.
Beheersbaar, mede door toedoen van handiger medemensen, met offers/gaven/gezangen/etc. in, tot 'groepen/stammen/families' samengedrongen individuele mensen.
Samengedrongen door de wil tot bestaan, dat in groepen gebundeld, betere kansen bood daarvoor.
Door gezamelijke arbeid, door gestapelde intelligentie, zelfs de stervelijkheid kon door overlevering overwonnen worden!
De behoefte aan eenduidigheid werd echter constant bedreigd door individueel egoisme en leidde naar 'regels'(ethiek), en via die weg naar 'handhaving' en kwam dus automatisch bij de gezagsvraag uit.
'Gezag' in een groep van gelijken, werd een instabiele zaak van 'de sterkere, die vermoord kon worden', of de slimmere die overtroffen werd door de nóg slimmere (die dan op zijn beurt weer vermoord kon worden, etc.(deze 'fantasie' is heden ten dage zo hier en daar voor de goede beschouwer nog steeds te zien, m.i.)
Een vast stabiel punt, van waaruit geregeerd kon worden, was de algemene behoefte!
En langzaam maar zeker kwam er een 'god' die 'zijn' ethiek (wat al de heersende ethiek was!!) via een stoffelijke leider uitdroeg!
En hij was ongrijpbaar (en steeds geperfectioneerder ongrijpbaar)!
En een prachtig excuus waarbij te regeren viel.
Een mantel van (eigen)liefde die het eigen dierlijk aspect deed aanvaarden, en zelfs van een gouden randje voorzag|ziet.
Er is geestelijke moed voor nodig om die zgn. ´ziel´ als instinct te determineren.
En evenzo om die leegte, waar zelfs ´ik´ niet meer ben te aanvaarden (ipv. een hiernamaals)
Eén troost heb ik, ´Ik zal er niet meer zijn om daarvan de rust (en andere geneugten) weldadig voelend te ondergaan.
Een zaak van ´weten´ (en daarmee waarlijk bewust ´mens´-zijn!
En zó werd ik, wat die zgn. ´god´ betrof, een atheist!
En wat ´gad´ betreft, Hij (voor één keertje met een hoofdletter :lol: ) prikkelt de nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden om grenzen te verleggen, maar verder zwem ik rustig verder in het aanvaarde water.
Ik heb weten te scheiden (gad en god)wat mijn verre voorouders zo handig in de loop der tijden aaneengekit hebben :lol:
Vrolijke Pasen haha
Plaats reactie