Lanier: das niet zo, helaas zit je er geheel naast: Das de poolkap van Mars wat je ziet icm een stukje marsatmosfeer. Die poolkap bestaat voor een groot deel uit CO2-ijs overigens. Dat lichte vlekje wat je aan de onderkant van Mars ziet is de zuidpool.
Ik kan me trouwens vergissen maar ik vermoed (zou het eigenlijk rustig moeten verifierten) maar het cirkeltje rechts van het midden is als ik me niet vergis, de Olympus Mons, de hoogste vulkaan van het zonnestelsel ("maar" 24km hoog)
Okee, nu even wat commentaar van mij erbij, als amateursterrenkundige zijnde.
Cymric: idd, met het blote oog of met een kleine telescoop is er relatief weinig van te zien. Echter, fotografisch zijn er amateurs op de wereld die met relatief kleine telescopen en soms maar een webcam en een reeks gratis computerprogramma's foto's maken die van vergelijkbare (ja. echt!) kwaliteit zijn. Nederland heeft internationaal een grote naam als het gaat om gratis sterrenkunde programma's voor amateurs.
Als je dagelijks van dergelijke kost wil genieten, zijn er ook gewoon internetsites die het makkelijk maken:
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/archivepix.html
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn