foto's van hubble

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.
marc aka controle
Ervaren pen

foto's van hubble

Bericht door marc aka controle »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door marc aka controle op 04 apr 2007 22:57, 2 keer totaal gewijzigd.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

't Blijven prachtige plaatjes. Jammer dat je een telescoop hebt à la formaat Hubble om het te zien, want met het blote oog is het zicht maar saai :wink: .
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Magie bestond niet ? ...... :wink:

*wegdroomt*
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
marc aka controle
Ervaren pen

Ik voeg er nog een paar aan toe. Als jullie wat hebben, feel free to post it.

verschillende sterrenstelsels- een sterrenstelsel varieert van grofweg 10 miljoen sterren tot 1 biljoen (1000 miljard sterren). Er zijn naar schatting 100 miljard sterrenstelsels.

Afbeelding

supernova- de explosie van een ster

Afbeelding

Afbeelding

geboorte van een ster- de wolken van waterstof zijn lichtjaren lang (1 lichtjaar= 9460 miljard kilometer)

http://hubblesite.org/newscenter/archiv ... es/1995/44

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door marc aka controle op 04 apr 2007 19:55, 5 keer totaal gewijzigd.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

WERKELIJK FANTASTISCH DEZE FOTO'S.

Een inspiratie om dit na te schilderen :wink:
Laatst gewijzigd door MOODY BLUE op 04 apr 2007 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Afbeelding

Jupiter

Afbeelding

Zwart gat in 3-D

Afbeelding

Donkere materie

Afbeelding

Super ster clusters

Afbeelding

Mars
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Kan iemand mij uitleggen wat de blauwe weerschijn is op de laatste foto bovenaan de planeet?
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dat is de atmosfeer van Mars, die net als op aarde blauw is.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

MOODY BLUE schreef:Kan iemand mij uitleggen wat de blauwe weerschijn is op de laatste foto bovenaan de planeet?
Poollicht?

Mooie plaatjes!
marc aka controle
Ervaren pen

Geboorte nieuwe sterren

Afbeelding

sterfte van een ster

Afbeelding

Cartwheel sterrenstelsel (500 miljoen lichtjaren van aarde)

Afbeelding

2 langzaam botsende sterrenstelsels

Afbeelding

Afbeelding
martien
Forum fan

Bericht door martien »

Ze zijn echt schitterend!
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Lanier: das niet zo, helaas zit je er geheel naast: Das de poolkap van Mars wat je ziet icm een stukje marsatmosfeer. Die poolkap bestaat voor een groot deel uit CO2-ijs overigens. Dat lichte vlekje wat je aan de onderkant van Mars ziet is de zuidpool.
Ik kan me trouwens vergissen maar ik vermoed (zou het eigenlijk rustig moeten verifierten) maar het cirkeltje rechts van het midden is als ik me niet vergis, de Olympus Mons, de hoogste vulkaan van het zonnestelsel ("maar" 24km hoog)

Okee, nu even wat commentaar van mij erbij, als amateursterrenkundige zijnde.

Cymric: idd, met het blote oog of met een kleine telescoop is er relatief weinig van te zien. Echter, fotografisch zijn er amateurs op de wereld die met relatief kleine telescopen en soms maar een webcam en een reeks gratis computerprogramma's foto's maken die van vergelijkbare (ja. echt!) kwaliteit zijn. Nederland heeft internationaal een grote naam als het gaat om gratis sterrenkunde programma's voor amateurs.
Als je dagelijks van dergelijke kost wil genieten, zijn er ook gewoon internetsites die het makkelijk maken:
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/archivepix.html
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
fbs33
Bevlogen

Prachtig

Bericht door fbs33 »

Prachtige foto's van materie en energiën stoeiend in onze witte vlek van kennis over ruimte en tijd.
Helpend om die vlek kleiner te maken, is het tevens een teken van hoop op de weg naar waarlijk mens-zijn!
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Lanier: das niet zo, helaas zit je er geheel naast: Das de poolkap van Mars wat je ziet icm een stukje marsatmosfeer.
Het is niet zozeer dat ik er naast zat maar m'n verklaring is korter of beter gezegd onvollediger. Ik zeg net als jij dat het de atmosfeer van Mars is, die net als de aarde een blauwe kleur heeft. De verklaring van de blauwe weerschijn die Moody Blue vermeld is de atmosfeer, en daaronder zie je de poolkap.

Zie: http://www.seti.nl/article.php?id=631
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ja okee, maar ik zag die twee even niet los van elkaar (zijn ze in feite ook niet nl.)
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Plaats reactie