Mijn ervaring is dat iemand die de term 'sociaal darwinisme' serieus neemt niet helemaal fris in zijn hoofd is.
Is dat zo?
Ben jij wel fris in je hoofd?
Ja ik neem de term serieus. Geloof het of niet, er zijn mensen die sociaal darwinisten zijn. En of ik fris in mijn hoofd ben? Ik geloof van wel.
"Ik geloof van wel".
Dus zeker weten doe je het niet?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
cluny schreef:
"Ik geloof van wel".
Wat is zeker?
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
cluny schreef:
"Ik geloof van wel".
Wat is zeker?
Ik geloof namelijk dat je niet helemaal fris in je hoofd ben.
Kan je niet gewoon bevatten dat atheïsme het ontbreken van het geloof in god(en) is?
Dat is alles, niet meer, niet minder!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
cluny schreef:
Ik geloof namelijk dat je niet helemaal fris in je hoofd ben.
Kan je niet gewoon bevatten dat atheïsme het ontbreken van het geloof in god(en) is?
Dat is alles, niet meer, niet minder!
Kan je lezen?
11:28
"Het probleem is een beetje dat atheisme maar een heel klein beeld geeft omtrent de visies van een persoon. Het lijkt me moeilijk voor iemand om te zeggen dat hij alleen atheist is. Het atheisme gaat namelijk alleen over het omgaan met God/goden. Aangezien ook atheisten levensbeschouwingen hebben, komt daar dus bijvoorbeeld humanisme, nihilisme, sociaal darwinisme of materialisme bij."
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
Ik zie niet kunnen lezen wel als een probleem, maar dat is persoonlijk.
marc aka controle schreef:Ik zie niet kunnen lezen wel als een probleem, maar dat is persoonlijk.
Is atheïsme een geloof?
Het correcte antwoord is: nee.
Heb je hier een probleem mee, Aka?
Ok, mijn antwoorden lijken mij duidelijk. No need to repeat myself. Tabee
marc aka controle schreef:Ok, mijn antwoorden lijken mij duidelijk. No need to repeat myself. Tabee
Ga maar gauw een frisse neus halen.
Atli schreef:Voor veel mensen is atheïsme een geloof, en ja, ik kan me voorstellen dat een gelovige atheïsme als geloof ziet. Immers vanuit hun perspectief zal dat wel zo moeten zijn.
Maar ja, ik vind de opmerking "atheïsme is ook een geloof" net zo dom als dat ik tegen een gelovige zou zeggen "jij gelooft niet". In beide situaties geld dat men niet elkanders hoofd kan kijken en daardoor beter naar iemands woorden kan luisteren dan die in de mond te leggen.
Zelfs vanuit het perspectief van de gelovige, is het toch te bevatten dat er mensen zijn die niet geloven in die god. Tenminste, voor de meer ontwikkelde gelovige dan, de minder intellectueel begaafde kan het vaak niet bevatten door de software die hij zelf draait.
Verder komt het in dit soort discussies steeds neer op flauwe semantische spelletjes waardoor ze zo eindeloos zijn, terwijl het erg simpel is. Zonde van je tijd.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Atli schreef:Voor veel mensen is atheïsme een geloof, en ja, ik kan me voorstellen dat een gelovige atheïsme als geloof ziet. Immers vanuit hun perspectief zal dat wel zo moeten zijn.
Maar ja, ik vind de opmerking "atheïsme is ook een geloof" net zo dom als dat ik tegen een gelovige zou zeggen "jij gelooft niet". In beide situaties geld dat men niet elkanders hoofd kan kijken en daardoor beter naar iemands woorden kan luisteren dan die in de mond te leggen.
Zelfs vanuit het perspectief van de gelovige, is het toch te bevatten dat er mensen zijn die niet geloven in die god. Tenminste, voor de meer ontwikkelde gelovige dan, de minder intellectueel begaafde kan het vaak niet bevatten door de software die hij zelf draait.
Verder komt het in dit soort discussies steeds neer op flauwe semantische spelletjes waardoor ze zo eindeloos zijn, terwijl het erg simpel is. Zonde van je tijd.
Het irriteert mij altijd mateloos die brutale domheid waarmee realisten keer op keer lastig gevallen mee worden.
Met uitspraken zoals: Atheïsme is ook een geloof. Goh, eerst was er niets, toen ontplofte het ook nog. Het vereist meer geloof om niet in god te geloven dan wel.
En het stelselmatig misbruiken van woorden als: Darwinist, Evolutionist, Sociaal Darwinisme etc..
Laatst gewijzigd door Cluny op 27 mar 2007 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Het irriteert mij altijd mateloos die brutale domheid waarmee realisten keer op keer lastig gevallen mee worden.
Met uitspraken zoals:
Atheïsme is ook geen geloof.
Goh, eerst was er niets, toen ontplofte het ook nog.
Het vereist meer geloof om niet in god te geloven dan wel.
En het stelselmatig misbruiken van woorden als:
Darwinist, Evolutionist, Sociaal Darwinisme etc..
Nee hoor dat denk je maar eigenlijk ben je een gelovige die als leer heeft die zich hier aan moet ergeren. Aldus sommigen althans
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing