De VS doet wat Israel wil. Andersom zie ik dat echter niet -- integendeel.
Ik kan me herinneren dat Biden zei dat Israel de ziekenhuizen niet moest binnenvallen, maar dat Israel dat toch gewoon deed en ook zaken vond die aantoonden dat er terroristen in gehuisvest waren, plus tunnels eronder met kamers en aansluitingen. Ik kan me herinneren dat Biden zei dat Israel Rafah niet moest binnenvallen, maar dat Israel dat toch gewoon deed en daar succesvol een aantal centrale kopstukken neutraliseerde. Ik kan me herinneren dat Biden zei dat Israel Hezbollah in Libanon niet moest aanvallen, maar dat Israel dat toch deed en Hezbollah decimeerde zodat ze gedwongen waren zich terug te trekken en een staakt-het-vuren aan te gaan. Nog steeds kunnen ze niets meer dan een paar droontjes sturen, terwijl Israel oprukt. Ik kan me herinneren dat Biden zei dat Israel Iran niet moest aanvallen, maar dat Israel dat toch deed en een deel van het atoomprogramma vernietigde. Ik kan me herinneren dat Biden zei dat Israel de Westelijke Jordaanoever niet verder moest escaleren, maar dat Israel dat toch deed en er terroristen neutraliseerde en arresteerde. Ik kan me herinneren dat Biden zei dat Israel de nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever niet verder moest uitbreiden, maar dat Israel dat toch deed. Ik kan me herinneren dat Biden zei dat Israel Gaza niet langer moest bezetten, maar dat Israel dat wel deed en nu al 70% van Gaza opeist, en daarmee doorgaat totdat Hamas zich aan de afspraken van het plan houdt waar het mee akkoord was gegaan en zich overgeeft in ruil voor een deel van Gaza (nu nog maar 30%). Ik kan me herinneren dat Biden zei dat Israel meer humanitaire hulp Gaza moest binnenlaten, maar dat Israel gewoon zijn eigen gang ging en deed wat het zelf het beste achtte. Ik kan me herinneren dat Biden zei dat Israel terughoudender moest optreden, maar dat Israel toch gewoon doorging met dezelfde operaties.
Met Trump is het niet anders: ook Trump zegt continu zaken, zoals dat Israel Hezbollah niet langer moet aanvallen, terwijl Israel dat toch gewoon doet. Eveneens Trump kan niets doen tegen Israelische spionage waar top-info wordt buitgemaakt en ook tegen de VS wordt gebruikt. Dat is altijd al zo geweest, zoals rond 1979 met het geval Ben-Amie Kadisj, waar kritieke Amerikaanse defensiedocumenten, waaronder informatie over militaire systemen en wapens werd bemachtigd; rond 1984 met Jonathan Pollard die een heel pakhuis vol Amerikaanse geheime informatie over Arabische militaire capaciteiten, Sovjet-wapensystemen in het Midden-Oosten, luchtverdediging, radarinstallaties en Amerikaanse inlichtingenbronnen en -methodes voor Israel vergaarde; en de jaren 2000 met de Lawrence Franklin-zaak rond lekken richting Israel, waar extreem gevoelige beleids- en inlichtingeninformatie, vooral analyses en documenten over Iran en Amerikaans beleid richting het Midden-Oosten, die via tussenpersonen bij Israelische inlichtingen-contacten terechtkwam, etc., etc., etc, en zooooooooveel meer. Maar de laatste tijd neemt het enorm toe.
In het FBI FD-1023 memo - gebaseerd op een anonieme informant - staat dat de bron overtuigd raakte dat Epstein een co-opted Mossad agent was en dat hij contacten had met figuren zoals Ehoed Barak. Ehoed Barak had een goede zakelijke relatie met Epstein, inclusief ontmoetingen, emailcontact en bezoeken aan Epstein's woningen in New York. Epstein schrijft in 2018 dat hij graag zou willen dat Barak "
duidelijk maakt dat ik niet voor Mossad werk". Ook staat er dat Kushner een veel belangrijkere rol heeft dan op het eerste gezicht lijkt (
klik). En Arie ben Menasje, een voormalig Israelische inlichtingencontractor (Israelische militaire inlichtingendienst) heeft expliciet beweerd dat Epstein een Mossad-honeytrap en blackmail operatie was. Zou kunnen, maar natuurlijk kan dat nooit worden bewezen door de VS of anderen.
Overigens geldt hetzelfde uiteraard voor Europa en de Israelische invloed op nogal wat Europese politici. De Mossad rekruteert via ideologische motivatie, bestaande netwerken, persoonlijke relaties, professionele en militaire selectiekanalen, via beloning, via het benutten van kwetsbaarheden, via tussenpersonen, via vertrouwen, en altijd via met langdurige observatie, screening en een geleidelijke opbouw voordat iemand eventueel als sajan of makor - een informant - of als sochen, katsien isoef - een inlichtingen-agent of -officier wordt ingezet, waarvan de laatste zeer zeldzaam is. Veel zal Europa niet tegen Israel ondernemen -- dat is reeds duidelijk. Dat men zelfs geen producten van kolonisten in bezette gebieden boycot, gaat zelfs Israel te ver, want dat valt echt teveel op

. Het nederzettingenbeleid op de Westelijke Jordaanoever is echt hartstikke illegaal, en zelfs het Internationaal Gerechtshof - dat notabene in Den Haag zit - heeft geoordeeld dat het in strijd is met internationaal recht en dat Israel verplicht is de nederzettingenpraktijk te beëindigen. Maar zelfs
daar wordt tot nu toe nog steeds niets tegen gedaan door de EU.
De VS doet in ieder geval wat Israel wil, inclusief het massaal aanvallen van Iran, maar andersom geldt dat duidelijk niet meer, want het strategische partnerschap waarin beide landen hun eigen belangen hebben is asymmetrisch geworden, vooral omdat Israel militair de afhankelijkheid van de VS is gaan afbouwen en al ver is, terwijl de VS dat andersom niet kan: Israel's positie in het Midden Oosten is permanent, en Israels inlichtingenapparaat is te cruciaal, terwijl de strategische samenwerking en invloed op vele Congres- en Huisleden, alsmede de lobby evenmin tegenwerking toestaat. Israel heeft een flinke vinger in de pap bij veiligheidsbeslissingen in de VS en kan via politieke en strategische samenwerking invloed uitoefenen op het Amerikaanse debat, vooral rond het Midden-Oosten en Iran.
Ik weet zo goed als zeker dat Trump uiteindelijk gewoon doet wat Netanjahoe wil en Libanon buiten zijn staakt-het-vuren zal laten, want de VS doet wat Israel wil en niet andersom. Iran zal dat niet accepteren, terwijl Trump vervolgens definitief voor paal staat, de oorlog niet zonder enorm gezichtsverlies kan eindigen en de Midterms gaat verliezen -- die iedijot sjiemoesjie (bruikbare idioot).