Klimaat

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
Gerard R.
Superposter

Re: Klimaat

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 feb 2026 08:34
Peter van Velzen schreef: 14 feb 2026 01:48
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 feb 2026 09:17 Het was:
"Na ons de zondvloed."
Donald denkt nooit "ons" maar alleen aan zichzelf!
Dat lijkt me een oneliner.
Maar wel een hele sterke.
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/other/ ... r-AA1SWLYI
Mary Trump, de nicht van president Donald Trump, heeft een voorspelling gedaan over president Donald Trump. Ze schreef dat hij zich op een “gladde helling bevindt waar hij verder op zal blijven afglijden.” (..)
Ja. :roll:

https://www.welingelichtekringen.nl/pol ... -vullen-is
Ideologie? MAGA? Nee, het is psychiatrie. "Oom Donald probeert constant een leegte te vullen. Het enige wat hij wanhopig wil in zijn leven, is geliefd worden, maar het is nooit genoeg en dat zal het ook nooit worden. Dus al het andere, het geld, de macht, zijn naam op alles zetten, Groenland, dat is allemaal bedoeld om een zwart gat te vullen dat niet te vullen is. (..)
Maar ondertussen zit de wereld wél met dat klimaat... dus de planeet. De vraag is of dat hem kan schelen, hij is al oud...
En hij is niet de enige die het allemaal geen pest lijkt te schelen. ¨Na ons de zondvloed" enzo... #-o
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/l/2607472
Het klimaat op aarde is meer uit balans dan ooit is waargenomen, stelt de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) in een jaarlijks rapport. Wetenschappers meten hoeveel warmte de aarde opneemt én weer afgeeft. Nog niet eerder zagen zij dat de aarde zoveel warmte vasthield als in 2025. Sommige van de negatieve gevolgen daarvan, bijvoorbeeld op oceanen, zullen nog honderden jaren - potentieel zelfs duizenden - merkbaar zijn.

"De staat van het wereldwijde klimaat beleeft een noodtoestand", zegt secretaris-generaal Guterres van de Verenigde Naties. "Alle belangrijke klimaatmaatstaven knipperen rood."

Het wereldwijde VN-netwerk van meteorologen waarschuwt al jaren voor de steeds heftigere gevolgen van de opwarming van de aarde, maar neemt voor het eerst de metingen van de zogeheten energie-onbalans van de planeet mee. Dat is het groeiende verschil tussen de hoeveelheid energie die vanaf de zon naar de aarde komt, en de hoeveelheid energie die de aarde daar vervolgens weer van uitstraalt.

In een stabiel klimaat zijn die in- en uitstroom van energie ongeveer gelijk. (..)
Ik wil het hier melden, verder kan ik er niks mee. :cry:
Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen »

De bedriegelijkheid van de producenten van fosiele brandstoffen

Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 23 mar 2026 17:01 https://nos.nl/l/2607472
Het klimaat op aarde is meer uit balans dan ooit is waargenomen, stelt de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) in een jaarlijks rapport. Wetenschappers meten hoeveel warmte de aarde opneemt én weer afgeeft. Nog niet eerder zagen zij dat de aarde zoveel warmte vasthield als in 2025. Sommige van de negatieve gevolgen daarvan, bijvoorbeeld op oceanen, zullen nog honderden jaren - potentieel zelfs duizenden - merkbaar zijn.

"De staat van het wereldwijde klimaat beleeft een noodtoestand", zegt secretaris-generaal Guterres van de Verenigde Naties. "Alle belangrijke klimaatmaatstaven knipperen rood."

Het wereldwijde VN-netwerk van meteorologen waarschuwt al jaren voor de steeds heftigere gevolgen van de opwarming van de aarde, maar neemt voor het eerst de metingen van de zogeheten energie-onbalans van de planeet mee. Dat is het groeiende verschil tussen de hoeveelheid energie die vanaf de zon naar de aarde komt, en de hoeveelheid energie die de aarde daar vervolgens weer van uitstraalt.

In een stabiel klimaat zijn die in- en uitstroom van energie ongeveer gelijk. (..)
Ik wil het hier melden, verder kan ik er niks mee. :cry:
Dat het elke keer erger blijkt dan voorspeld was heeft z'n redenen.

1. Men vindt nog steeds wel iets dat niet is meegenomen en het effect versneld.
2. Om kritiek achteraf te voorkomen geeft men meestal de laagste schattingen door.

PS.
Ik vrees dat we het kritische punt al ruim voorbij zin.
Het wordt een moeilijke wereld voor mijn kleinkinderen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 mar 2026 09:42 ...

PS.
Ik vrees dat we het kritische punt al ruim voorbij zin.
Dat denk ik ook. Uiteindelijk zal "het leven" zich er wel op een of andere manier doorheen evolueren en de planeet, ... die draait lekker door en trekt zich de komende paar miljard jaar helemaal nergens iets van aan. Maar fijn wordt het niet.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 mar 2026 09:42:scissors:
Dat soort uitspraken hoorde ik als klein kind, en kleinkind, ook al regelmatig.
Vooral rond de tijd dat John F Kennedy werd vermoord ...

De ene opa zag vooral somberte en verval, terwijl de andere opa
juist bleef genieten van wat er wél was. Het viel me toen al op:
  • dezelfde wereld, totaal verschillend beleefd.
Ik vermoed dat ons toekomstbeeld minder wordt bepaald door de feiten alleen, en meer door houding en temperament. De één redeneert vanuit defaitisme en ziet vooral wat misgaat, de ander vanuit betrokken optimisme en ziet ook wat mogelijk is.

Opvallend is dat beide 'kampen' zichzelf doorgaans als 'realistisch' beschouwen.
Misschien zegt zo’n uitspraak uiteindelijk meer over de spreker dan over de toekomst?
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.atlasleefomgeving.nl/thema/ ... erstroming
Door klimaatverandering warmt de aarde op, smelten ijskappen en gletsjers en wordt het zeewater warmer. Het smeltende water stroomt de zeeën in en het opwarmende zeewater zet uit. Hierdoor stijgt de zeespiegel. In de 20e eeuw is de zeespiegel in Nederland ongeveer twintig centimeter gestegen.

Voor de toekomst (rond 2100) gaat het KNMI(Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut) uit van een zeespiegelstijging(externe link) (opent in een nieuw venster) voor de Nederlandse kust tussen de 26 en 124 centimeter ten opzichte van 1995-2014. Maar een stijging van 2,5 meter kan niet uitgesloten worden als de ijskappen sneller smelten dan verwacht. (..)
Antarctica smelt ook steeds sneller.
Daar ligt een meter of 70 aan mondiaal waterniveau, dat bij smelten in de oceanen kan komen.
Overal ter wereld zien we de accellererende opwarming, zelfs in Siberië, gletschers (minder weerkaatsing van zonlicht), meer klimaatrampen en frekwenter, vrijkomend methaan in Siberië (25 x meer opwarming), bosbranden etc. etc.. Die toename duurt al jaren.
Misschien dat de afsluiting van de Straat van Hormuz bij de Iran-oorlog wat lucht zal brengen door hoge brandstofprijzen, dus zuiniger energiegebruik. Daar staan veel explosies door oorlog en onzuinig gebruik van legervoertuigen tegenover.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... eem-worden
Auteur: Arjan Terpstra
Onderzoekers die temperatuurmetingen van satellieten combineerden met de geografische coördinaten van 8.400 AI-datacentra, komen tot de conclusie dat de landoppervlaktetemperatuur gemiddeld met 2 graden Celsius stijgt in de maanden nadat een AI-datacenter in gebruik wordt genomen. In extreme gevallen schoot het kwik zelfs met 9,1 graden omhoog.

Het effect gold niet alleen voor de directe omgeving van de datacenters: er werden verhoogde temperaturen tot wel tien kilometer verderop waargenomen, waarbij de intensiteit van de verwarming pas na zeven kilometer afnam tot dertig procent. De onderzoekers spreken in dit kader van 'data-hitte-eilanden' die een eigen microklimaat ontwikkelen dat warmer is dan dat van de omgeving. (..)
Er moet mondiaal veel meer werk worden gemaakt van slim gebruik van de warmte van deze technologie.

Dat kan.
Dit idee: https://www.danfoss.com/nl-nl/markets/b ... eat-reuse/
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Er is nog hoop:

https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... capaciteit
Auteur: Olav Veenhof
Voor het eerst in de geschiedenis komt bijna de helft van alle elektriciteit ter wereld uit groene bronnen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het internationale energieagentschap IRENA. Zonne-energie is de grote aanjager: meer dan driekwart van alle nieuwe groene capaciteit in 2025 kwam van zonnepanelen

Verreweg de meeste nieuwe stroom komt van zonnepanelen. Die zijn inmiddels zo goedkoop en makkelijk te plaatsen dat ze fossiele energie in rap tempo verdringen. Ter vergelijking: voor elke nieuwe energiecentrale op olie of gas die vorig jaar in gebruik werd genomen, kwamen er zes keer zoveel groene installaties bij. Meer dan driekwart van alle nieuwe groene energie in 2025 kwam van zonnepanelenop daken, in weilanden en in de woestijn. Wind is een goede tweede, maar groeit minder snel. Samen zijn zon en wind nu groter dan alle fossiele energiebronnen bij elkaar. (..)
Dat kan de mens best gebruiken nu een Amerikaanse president op het oorlogspad is met wellicht plannen olie van overal 'mee naar huis te nemen'...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ook al bedreigd:

https://today.rtl.lu/news/science-and-e ... 1549413057
The iconic bird species native to Antarctica has officially been listed as an endangered species by the Union for Conservation of Nature.
Afbeelding

Diepe zucht.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://news.un.org/en/story/2026/04/1167343
21 april 2026 Klimaat en Milieu
VN-secretaris-generaal António Guterres heeft er opnieuw bij regeringen op aangedrongen de overgang van fossiele brandstoffen naar schone energie te intensiveren, aangezien oorlogs- en klimaatrisico's ongekende uitdagingen met zich meebrengen.

“Het conflict in het Midden-Oosten heeft de ernstigste energiecrisis in één generatie veroorzaakt, zei hij dinsdag in een videoboodschap aan de Petersberg Klimaatdialoog in Berlijn.

“En het maakt één feit glashelder: fossiele brandstoffen verwoesten niet alleen onze planeet – ze houden economieën gegijzeld.” (..)
Hij heeft 100% gelijk, maar de mens wil oorlog maken en men wil vooral niet luisteren.
Als het zo doorgaat geef ik geen rooie cent meer voor de planeet op de iets langere termijn.
Kijken of Tom Poes nog een list kan bedenken. Maar dat ga je wel pas op een jaar of twintig verderop merken.... :roll: #-o
En de schade die we nu aanrichten en de kosten zullen ENORM zijn. Om te huilen...
Ga maar weer verder met je stompzinnige oorlogen. Niet op ons zeikers letten, Trump...!
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Vandaag wordt de in míjn ogen zeer verlichte dappere strijder voor de planeet aarde en alles dat daarop rondkrioelt Sir David Attenborough 100 ongelooflijke jaren oud. Velen zullen hem stil warm feliciteren.

Dié vergeet ik liever niet..
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 08 mei 2026 09:56 Vandaag wordt de in míjn ogen zeer verlichte dappere strijder voor de planeet aarde en alles dat daarop rondkrioelt Sir David Attenborough 100 ongelooflijke jaren oud. Velen zullen hem stil warm feliciteren.

Uitspraak van hem: "We often talk of saving the planet, but the truth is that we must do these things to save ourselves."
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 08 mei 2026 10:09
Gerard R. schreef: 08 mei 2026 09:56 Vandaag wordt de in míjn ogen zeer verlichte dappere strijder voor de planeet aarde en alles dat daarop rondkrioelt Sir David Attenborough 100 ongelooflijke jaren oud. Velen zullen hem stil warm feliciteren.

Uitspraak van hem: "We often talk of saving the planet, but the truth is that we must do these things to save ourselves."
Ja, zonder planeet geen lol.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/l/2614735
Klimaatverandering moet in Europa worden behandeld als internationale noodsituatie voor de volksgezondheid. Dat stelt een speciale commissie die is opgezet door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

De commissie beschrijft klimaatverandering als "een catastrofale bedreiging voor de volksgezondheid, veiligheid en sociale stabiliteit" die vraagt om deze hoogste noodstatus die de WHO kent. (..)
Niets aan de hand zegt Trump.

Wat móet je daar nou mee...?
Plaats reactie