Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
Bonjour
Site Admin

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Bonjour »

Het is wel eens leuk om naar de beurs in Moskou te kijken.
https://tradingeconomics.com/russia/stock-market

Het gaat niet goed. Zeker niet als je de inflatie hierin meeneemt. Immers als een aandeel 100 Roebel waard is en het bedrijf blijft gedurende een jaar hetzelfde presteren, met een inflatie van 10%, dan verwacht ik na een jaar dat een aandeel 10% meer waard is.

Obyedinennaya is een vliegtuigbouwer, inclusief militaire toestellen. -30% YTD
Lukoil en Gazprom (olie) -18 en -13 procent YTD

Er schijnt dat in het eerste kwartaal 16 of 22% minder belasting binnengekomen is, vergeleken met eerste kwartaal vorig jaar. Ik heb die verschillende cijfers van verschillende bronnen. Ik ben er niet helemaal zeker van wat daar precies de definitie van is, maar het kan nooit zijn.

Sommige sites zeggen dat Rusland wel 150 miljoen dollar per dag nu aan de olie kan verdienen, sinds de Iran oorlog. Nederland haalt 1,1 miljard euro per dag op. 150 miljoen kan Rusland nooit redden.

Als aandeelhouder moet je niet in Moskou zijn.

Het wachten is totdat er eens een bank omvalt.

Oekraïne hoeft eigenlijk niet eens grond terug te veroveren. Ze hoeven alleen maar te wachten totdat Rusland implodeert.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

@Bonjour
Goed plan vind ik :D
Maar een beetje terugtrappen van de roofridder mag best van mij.

Ik heb overigens altijd wel een béétje begrip gehad over dat verhaal van die Navo, die de Russen wat te dichtbij kwam waardoor ze wat zenuwachtig werden.
Die Navo is nl. niet stabiel zoals we zien nu er ook een roofridder in het VS Witte Huis zit... De Navo is niet alleen maar defensief. :idea:
Maar dáár begin je natuurlijk nooit een dodelijke oorlog met al die vuile pesterijen om...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://tass.com/politics/2126805
MOSKOU, 5 mei. /TASS/. De recente verklaring van het Finse ministerie van Defensie over zijn onvermogen om drones boven zijn grondgebied neer te halen, kan duiden op overeenkomsten met Oekraïne over de toegang van Oekraïense drones tot het luchtruim van de republiek, zegt Alexander Stepanov, een militair analist bij het Instituut voor Recht en Nationale Veiligheid binnen de Russische Presidentiële Academie van Nationale Economie en Openbaar Bestuur (RANEPA), vertelde TASS.

De Finse nationale publieke omroep Yle meldde eerder, onder verwijzing naar de Finse strijdkrachten, dat het momenteel onhaalbaar was voor het Finse leger om drones neer te halen die het luchtruim van het land zijn binnengekomen vanwege de nabijheid van de Russische grens. ‘Elke onafhankelijke staat activeert, wanneer zijn luchtruim wordt geschonden, de noodzakelijke mechanismen en vernietigt alle objecten die kernkoppen vervoeren en die hypothetisch doelen in het land zouden kunnen treffen. Daarom geven deze verklaringen van het Finse leger aan dat er stilzwijgende overeenkomsten zijn met het regime in Kiev, waarbij Finland niet alleen toegang biedt tot zijn grondgebied, maar mogelijk ook helpt bij de navigatie en de begeleiding van aanvalssystemen", merkte Stepanov op.

(..)

Volgens hem hebben de Finse strijdkrachten definitief hun gebrek aan soevereiniteit op veiligheidsgebied toegegeven. "Als Finland zijn eigen middelen ontbeert om het luchtruim te controleren en sociaal gevaarlijke objecten te vernietigen, kan de Russische Federatie altijd passende hulp bieden", voegde Stepanov eraan toe. (..)
:roll:
Dat kan nog een werkje worden met die enorme gemeenschappelijke grens...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.rfi.fr/en/international/202 ... de-address
Putin says army fighting 'aggressive' NATO-backed force in Victory Parade address
Russian President Vladimir Putin said Saturday that his soldiers in Ukraine were fighting an "aggressive force" backed by all of NATO and described his war goals as "just", in a combative address to the annual Victory Day parade on Red Square. (..)
Één regel: Rusland hoort niet met een dodelijk leger in Ukraine, een soevereine staat.

Nog een kreetje? MH 17...

Nog een? Javelin tank-opblazers van Trump tegen veel tanks van de Russen bij aanvang van de 'speciale militaire operatie'.

Zwakke show op het Rode Plein:
https://news.sky.com/video/russia-holds ... e-13541925
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.dw.com/en/putin-says-he-thi ... p-1022-rdf
De Russische president Vladimir Poetin liet zaterdag doorschemeren dat de oorlog in Oekraïne spoedig zou kunnen eindigen.

In een gesprek met verslaggevers na het vieren van de Russische Victory Day-parade zei Poetin: "Ik denk dat de zaak ten einde loopt."

De opmerking werd gemaakt naar aanleiding van een vraag of de westerse hulp aan Oekraïne te ver ging.

De Russische leider zei: "Ze begonnen de confrontatie met Rusland, die tot op de dag van vandaag voortduurt en toeneemt, Ik denk dat het ten einde loopt, maar het is nog steeds een ernstige zaak." (..)
Mooi. Ook wat mij betreft wordt het tijd. :evil: Het wordt Putin wat te warm onder de voeten, schat ik.
Naar huis met die Russen. Of het echt zover zal komen, daar ben ik nog niet van overtuigd.
Er zal vast wel wat ingeleverd moeten worden door Ukraine...

Russlands Präsident Putin und de Duitse ex-kanselier Schröder gelden als Vrienden. Hij wordt de bemiddelaar van de EU, meldt de Duitse 'Tagesschau'. Trump heeft voorlopig niet veel klaar gemaakt. Sterker: het heeft er veel op geleken, dat hij Putin steeds zijn zin wil geven.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.nu.nl/verkiezingen-vs/63958 ... keren.html
De Amerikaanse defensieminister Pete Hegseth heeft op het laatste moment besloten om een geplande inzet van 4.000 militairen in Polen tegen te houden. De reden daarvoor is onduidelijk en het besluit leidt binnen het Pentagon tot veel onbegrip, melden Amerikaanse media.

De 4.000 Amerikaanse militairen zouden in Polen meedoen aan NAVO-oefeningen. Waarom Hegseth op het laatste moment toch heeft besloten om de inzet tegen te houden, is niet duidelijk. President Donald Trump heeft zich meermaals kritisch uitgelaten over Europese bondgenoten, maar Polen wordt door hem altijd aangehaald als een "voorbeeldige bondgenoot" die genoeg investeert in defensie. (..)
Maar dat zegt niets. Wat Trump vandaag zegt is ongeveer 12 uur geldig. Dat is de ervaring en daar moet je rekening mee houden... #-o Dat geeft hem ook een oneindig gevoel van macht, schat ik maar zo. Heel belangrijk voor Zonnekoning-lieden als Trump.
Plaats reactie