De nieuwe Trump-periode

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
Gerard R.
Superposter

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Gerard R. »

Goh, deze is ook niet mis:

Waarvan Trump zich vast niets aantrekt.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Trump van de VS heeft de EU een poosje terug gezegd op te houden met de multicultuur en immigratie van mensen buiten de EU. Waarop door de EU zo ongeveer en deels is gereageerd met afwijzing.

Putin van Rusland zingt nu een heel ander liedje:
https://tass.com/politics/2125163
"Ik zou nogmaals willen benadrukken dat het unieke karakter en de kracht van Rusland in zijn diversiteit liggen."
Rusland is de thuisbasis van 47 inheemse minderheidsgroepen, "die elk, zoals ik al heb gezegd, een integraal onderdeel zijn van Rusland en zijn unieke diversiteit, een bewaker van unieke tradities, culturen en identiteit."

Elke etnische groep in Rusland is een belangrijk onderdeel van de culturele quilt: ‘Elk volk en elke etnische groep die deel uitmaakt van de broederlijke familie van de volkeren van Rusland is zonder twijfel ons gemeenschappelijk erfgoed. En het behoud, de verrijking en het welzijn ervan zijn het behoud en de verrijking van het hele multinationale volk van Rusland."

Ondanks verschillen in culturele kenmerken bestaan de volkeren van het land binnen één ruimte naast elkaar met ‘een begrip van de waarde en het belang van interactie’, die elkaar niet tegenspreken maar aanvullen en een solide basis voor ontwikkeling creëren. (..)
.. wat in mijn ogen veel realistischer is. De wereld bestaat vrijwel overal uit een lappendeken van rassen, godsdiensten enz..
En meestal op de wat langere termijn levert het kennis, arbeid, zorg en veel meer nuttigs op.
Dat je je land of een unie "kwijtraakt" als je er geen slot op zet is mij vreemd.
Ook de VS-bevolking bestaat uit een scala van nationaliteiten al probeert Trump dat via ICE af te bouwen of tegen te gaan...
(De Indianen, de oorspronkelijke bewoners zijn bijna weg. Misschien heeft Trump het over hun, denk ik wel eens..)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.theguardian.com/us-news/liv ... ws-updates
Democraten zijn woedend over de bewering van Donald Trump dat de oorlog in Iran voorbij is, wat hij schrijft in een formele brief die hij vandaag heeft gestuurd naar Mike Johnson, voorzitter van het Republikeinse Huis, en de Republikeinse senator Chuck Grassley, de tijdelijk vervangend president van de Senaat.

“Sinds 7 april 2026 heeft er geen vuurgevecht meer plaatsgevonden tussen de Amerikaanse strijdkrachten en Iran. De vijandelijkheden die op 28 februari 2026 begonnen, zijn beëindigd, schreef ” Trump, terwijl de aanhoudende oorlog waarvan hij beweerde dat de VS deze in het eerste uur van de strijd hadden gewonnen, voortduurt met concurrerende Iraanse en Amerikaanse blokkades van de Perzische Golf.

“Dat is 'Buillshit', plaatste” Chuck Schumer, de leider van de Democratische minderheid in de Senaat, in reactie op het nieuws. “Dit is een illegale oorlog en elke dag blijven de Republikeinen medeplichtig en staan ze toe dat deze voortduurt. Het leven op elke andere dag van mensen wordt bedreigd, er breekt chaos uit en de prijzen stijgen, terwijl Amerikanen de rekening betalen.”

Jeanne Shaheen, het belangrijkste lid van de Senaatscommissie voor strijdkrachten, was het daarmee eens. (..)
60 dagen is Trump nu bezig met zijn oorlog en blokkade van Iran en het Huis dient zich daar na die termijn over te buigen en te besluiten of Trump rustig door kan gaan of niet. Deze brief is weer een van de slimmigheden van 'de president'. Aangezien volgens hem 'alles klaar en voor elkaar' is (de VS wint), zou hij gewoon kunnen doorgaan in zijn eigen optiek.
Toch heeft hij diverse keren in de media gezegd dat hij "nog niet tevreden is".

De hele wereld heeft er onder te lijden. Arme landen kunnen de hogere brandstofprijzen door sluiting van de Straat van Hormuz niet betalen. De hele wereldeconomie krijgt een deuk. Dat zal ook ongetwijfeld veel extra spanning in de wereld opleveren waar weer allerlei oorlogen van kúnnen komen... En die blokkade, die is (nog lang) niet(??) voorbij. :roll:

Netanyahu en Putin kunnen zéér tevreden zijn. Dat is nog eens een fijne Amerikaanse leider... Volgens Trump zal Iran niet meer aan atoomenergie beginnen. De brandstofprijzen zijn in sommige gevallen mondiaal verdubbeld wat Putin enorm helpt in zijn oorlog tegen Ukraine vanwege veel hogere inkomsten. (Ukraine probeert op zijn beurt nu Russische olie-infra kapot te bombarderen met drones. Etc...)

Hij is ook hernieuwd actief met zijn tarieven-oorlog. Deze keer weer eens tegen de EU.
Trump lijkt te kunnen doen wat hij wil, ook als dat veel wegheeft van ongelimiteerd misbruik van zijn macht.
De Amerikanen zouden er toch eens wat aan moeten doen in mijn ogen.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.ms.now/news/top-republicans ... l-to-putin
Mei. 2, 2026, 13:43 EDT
Door
Clarissa-Jan Lim
Het besluit [tot een signaal aan Putin red.] van de regering-Trump om ongeveer 5.000 troepen uit Duitsland terug te trekken heeft zeldzame kritiek opgeleverd van belangrijke leden van de eigen partij van de president.

De Republikeinse voorzitters van de Armed Services-commissies in het Congres, senator Roger Wicker uit Mississippi en vertegenwoordiger Mike Rogers uit Alabama, zeiden zaterdag in een gezamenlijke verklaring dat de terugtrekking de Amerikaanse bondgenoten zou kunnen blootstellen aan Russische vijandelijkheden.

“Duitsland heeft een stap verder gezet als reactie op de oproep van president Trump tot een grotere lastenverdeling, het aanzienlijk verhogen van de defensie-uitgaven en het bieden van naadloze toegang, basering en overvlucht voor Amerikaanse troepen ter ondersteuning van Operatie Epic Fury, aldus ”, verwijzend naar de Amerikaanse militaire campagne in Iran. (..)
Maar Trump is iets heel anders dan dat zíj denken dat hij is.... Beetje laat, maar dat zal ze nog blijken.
En één scheef woord en hij doet nog veel vervelender dingen, denk ik. :?
En Amerikanen.. denk eraan... hij kan globaal gewoon zijn gang gaan met hoe erg het ook is, wie houdt hem tegen...?!
Jullie doen het zelf. :evil:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

De President van het machtigste land. Het voorbeeld voor de rest van de beschaving.
Trump geïrriteerd omdat microfoon niet goed werkt | NU.nl https://share.google/MyDfMHlTanyS0tcOY

Normaal klik ik geen filmpjes aan vanwege de doorgaans schreeuwerige commercials, maar een uitzondering moet kunnen.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik verwijs naar het originele artikel voor de context.

Wat mij betreft is dit zo'n situatie waar het belangrijk blijft
om het hoofd koel te houden. Los van wat je van Trump vindt:
  • de VS blijft voor Europa en Nederland een cruciale bondgenoot,
    onder andere op militair en inlichtingengebied.
Vanuit eigen belang lijkt het me dus verstandig om die relatie werkbaar te houden
en het gesprek gaande te houden, hoe rommelig dat soms ook verloopt.

BRON: NOS Nieuws - vandaag, 12:08
Yesilgöz over weghalen Amerikaanse militairen: 'We moeten het hoofd koel houden'

.
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 03 mei 2026 15:20 De President van het machtigste land. Het voorbeeld voor de rest van de beschaving.
Trump geïrriteerd omdat microfoon niet goed werkt | NU.nl https://share.google/MyDfMHlTanyS0tcOY

Normaal klik ik geen filmpjes aan vanwege de doorgaans schreeuwerige commercials, maar een uitzondering moet kunnen.
Tsja... vergeet niet dat deze Zonnekoning zichzelf wel heel belangrijk vindt en dat laat hij de wereld dagelijks, uurlijks, liefst per minuut weten.
En als iets niet gaat zoals hij het wil dan figuurlijk stokslagen heh, in de strafkuil?! En ontslag... teneinde het leven van de verantwoordelijke voor altijd te verwoesten.
Hij zit hélémáál 'in het zadel'. O ja... nog een paar oorlogen.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

De Duitse bondskanselier Merz probeert wat plooien glad te strijken:

https://www.straitstimes.com/world/euro ... -announced
BERLIJN, 3 mei - De Duitse bondskanselier Friedrich Merz zei dat hij moet accepteren dat president Donald Trump zijn mening niet deelt om binnen de NAVO met de Verenigde Staten samen te werken, maar benadrukte dat er geen verband bestaat tussen hun kloof en een geplande terugtrekking van troepen.

Merz verwierp de suggestie dat zijn kritiek op de Amerikaanse oorlogsplanning in Iran aanleiding had gegeven tot de vrijdagaankondiging van Washington dat de VS hun militaire aanwezigheid in Duitsland, de grootste Europese basis, met 5.000 soldaten zouden verminderen, en herhaalde zijn inzet voor de transatlantische alliantie.

Merz had zich afgevraagd of Trump een exitplan voor het Midden-Oosten had en zei dat de VS "in verlegenheid werden gebracht" in gesprekken met Iran. Trump noemde Merz later een ‘ineffectieve’ leider.

‘Ik moet accepteren dat de Amerikaanse president een andere kijk op deze kwesties heeft dan wij. (..)
Hij heeft gewoon gelijk, maar kritiek ligt even niet zo gemakkelijk bij Trump.
5000 minder VS-militairen in de EU is ook meer een gebaar dan dat het echt wat is.
Er zijn ongeveer 85000 VS-militairen. Maar... Trump dreigt met meer terugtrekking.
En er zijn ook geluiden geweest over raketten.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.telesurenglish.net/cuba-con ... genocidal/
Vandaag heeft de Cubaanse minister van Buitenlandse Zaken Bruno Rodriguez de laatste uitvoeringsbesluiten van Washington, waarbij maatregelen tegen zijn land werden opgelegd, als internationale misdaden en genocidaal.

Trump heeft aanscherping van de financiële blokkade tegen Cuba voorgesteld.

“De Amerikaanse regering staat erop voor te stellen militair op te treden tegen Cuba, omdat het land verwoest is... en het een eer zou zijn om het te bevrijden‘, zei hij, herinnerend aan een ongegronde zin van de VS. President Donald Trump.

“Wat cynisch en hypocriet is, is dat de Verenigde Staten tientallen jaren hebben geprobeerd het land te verwoesten met een economische oorlog, en deze regering heeft dit de afgelopen maanden met nog grotere ijver gedaan met twee genocidale uitvoeringsbesluiten.”

“Zowel de economische en energieblokkade als de nieuwe extraterritoriale dwangmaatregelen; evenals de dreiging van militaire agressie en agressie zelf zijn internationale misdaden, benadrukte” Rodriguez. (..)
Dat is modern. Van deze tijd met een Trump in het WH. Lieg, bedrieg, treiter en vergruis.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 05 mei 2026 19:04 https://www.telesurenglish.net/cuba-con ... genocidal/
Vandaag heeft de Cubaanse minister van Buitenlandse Zaken Bruno Rodriguez de laatste uitvoeringsbesluiten van Washington, waarbij maatregelen tegen zijn land werden opgelegd, als internationale misdaden en genocidaal.

“De Amerikaanse regering staat erop voor te stellen militair op te treden tegen Cuba, omdat het land verwoest is... en het een eer zou zijn om het te bevrijden‘, zei hij, herinnerend aan een ongegronde zin van de VS. President Donald Trump.

“Wat cynisch en hypocriet is, is dat de Verenigde Staten tientallen jaren hebben geprobeerd het land te verwoesten met een economische oorlog, en deze regering heeft dit de afgelopen maanden met nog grotere ijver gedaan met twee genocidale uitvoeringsbesluiten.”

“Zowel de economische en energieblokkade als de nieuwe extraterritoriale dwangmaatregelen; evenals de dreiging van militaire agressie en agressie zelf zijn internationale misdaden, benadrukte” Rodriguez. (..)
Dat is modern. Van deze tijd met een Trump in het WH. Lieg, bedrieg, treiter en vergruis.
Dat is altijd zo geweest.

Het verschil is nu, dat de mensen daar anders over zijn gaan denken.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 06 mei 2026 10:18
Gerard R. schreef: 05 mei 2026 19:04 https://www.telesurenglish.net/cuba-con ... genocidal/

Dat is altijd zo geweest.

Het verschil is nu, dat de mensen daar anders over zijn gaan denken.
Ja, maar het is nu wel heel erg én schaamteloos. Ik zal het niet Hitleriaans noemen, maar je hoort me brommen...
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 06 mei 2026 15:57
Ja, maar het is nu wel heel erg én schaamteloos. Ik zal het niet Hitleriaans noemen, maar je hoort me brommen...
Dat was vroeger ook zo hoor:

Richard Nixon loog keihard voor de camera dat er geen Amerikaanse troepen in Laos ware.
Dit terwijl er opnames van waren.

Ook liet hij Jane Fonda opsluiten met een gefingeerde beschuldiging.

Er is zat:
De moordpartij op miljoenen communisten(?) die door Suharto werd uitgevoerd stamde uit het Witte Huis.
Gaf hier weinig protest het leven van een 'gekleurde communist' was destijds niet veel waard.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 06 mei 2026 16:13

Richard Nixon loog keihard voor de camera dat er geen Amerikaanse troepen in Laos ware.

Er is zat:
De moordpartij op miljoenen communisten(?) die door Suharto werd uitgevoerd stamde uit het Witte Huis.
Gaf hier weinig protest het leven van een 'gekleurde communist'was destijds niet veel waard.
Je hebt wel gelijk met jouw voorbeelden hoor, maar dit is veel zichtbaarder, veel schaamtelozer in mijn ogen. En groter van signatuur, zo samen met Israël. En de hele globe heeft er goed last van.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 06 mei 2026 18:51

Er is zat:
Gaf hier weinig protest het leven van een 'gekleurde communist'was destijds niet veel waard.
Je hebt wel gelijk met jouw voorbeelden hoor, maar dit is veel zichtbaarder, veel schaamtelozer in mijn ogen. En groter van signatuur, zo samen met Israël. En de hele globe heeft er goed last van.
Dit wordt herhaling van zetten.
Het was destijds ook heel zichtbaar, maar de grote meerderheid negeerde het eenvoudig.

(De meeste Nederlanders stonden destijds schaamteloos achter onze misdadige koloniale oorlog, alleen de communisten waren er tegen.)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 07 mei 2026 10:35
Gerard R. schreef: 06 mei 2026 18:51

Er is zat:
Dit wordt herhaling van zetten.
Het was destijds ook heel zichtbaar, maar de grote meerderheid negeerde het eenvoudig.

(De meeste Nederlanders stonden destijds schaamteloos achter onze misdadige koloniale oorlog, alleen de communisten waren er tegen.)
Ja, ik zal dat niet bestrijden.
Plaats reactie