Dat was mij wel duidelijk.Peter van Velzen schreef: 02 mei 2026 05:39Zionisten waren (en zijn) Joden die van mening waren dat zij (de Joden) zich zouden moeten vestigen in het gebied dat tot de voormalige staat Judea behoorden.Mullog schreef: 01 mei 2026 11:31 Ik vind dit een beetje vreemd topic. Er zijn vast ook nazi's die deugen (geweest) of fascisten of seriemoordenaars (die op een of andere manier deugen) etc ...
voor ged
En zo is er vast wel een lijstje te maken van mensen die niet deugen waarvan je het niet verwacht dat ze niet deugen.
Wordt alles tegenwoordig vertaald naar of besproken in termen van pro en contra iets joods ofzo?
Jacob Israel de Haan was een van hen. maar nadat hij was geëmigreerd keerde hij zich tegen de gewelddaden van de groep, en pleitte voor gesprekken met de Britse autoriteiten en de bestaande bevolking van het gebied.
In plaats van daar na te luisteren, hebben andere zionisten hem vermoord.
Ik greep zijn geschiedenis aan, om hem te presenteren als een zionist die niet gewelddadig en onderdrukkend op trad, ook al deed het zionisme als politieke beweging dat wel.
Maar het lijkt tegenwoordig alleen nog maar over joden en/of Israël te gaan en dan alleen in termen van of iemand wel of niet antisemiet of zionist genoemd kan worden. Of er je alleen aan de uiteinden van dat brede spectrum kunt staan.
In een wat breder verband zie je dat eigenlijk overal. Of je bent woke links of extreem rechts, klimaat activist of ontkenner en ga zo maar door. Nuances en middenwegen lijken niet meer te bestaan.
In die zin is dit topic misschien begrijpelijk maar in het kader van je argumentatie hierboven had het ook een post in een ander topic kunnen zijn.