Iedere zienswijze is voor discussie vatbaar!
Zelfs bovenstaande stelling is aanvechtbaar.
Een stelling als niet discutabel kwalificeren betekent mijns inziens het tegengestelde van Vrijdenken: nogal dogmatisch! Je eigen mening ter discussie stellen met als onderbouwing dat die mening niet discutabel is vind ik demagogisch, zeker als zulks gepaard gaat met de aanduiding dat het zeker zo is, algemeen geaccepteerd is en gevrijwaard is
van enige twijfel van kwaliteit of onjuistheid.
Paradoxaal genoeg zet de stelling waar ik mee begon
tevens alles wat ik daarna stel ter discussie!
Ik quote bovenstaande stellige bewering nu niet om aan te tonen dat die discutabel is, want ik begrijp wat dikkemick zijn interpretatie is. Uiteraard is wat daar daadwerkelijk staat wel degelijk discutabel vanwege het gebrek aan inhoudelijke nuance! Hoezo wat dan? Nou, simpel zat:dikkemick schreef: 02 mei 2026 12:14
Mijn zienswijze is dat je Palestijnse burgers fatsoenlijk, gelijkwaardig en als mens dient te behandelen.
M.i. niet een heel discutabel zienswijze.
![]()
- Ook binnen de groep "Palestijnse burgers" vallen mensen met zeer uiteenlopende rollen en gedragingen. De vraag of iedereen zonder onderscheid op dezelfde manier behandeld moet worden, is daarmee wel degelijk discutabel.
In de topic opening las ik namelijk het volgende:
Zelf interpreteer ik zulks als hoe ik er zelf ook over denk:Bonjour schreef: 20 apr 2026 05:57
E1 :: Racistische en discriminerende uitingen zijn verboden, evenals scheldproza, schuttingtaal en het verheerlijken van geweld.
Mijns Inziens gaatsuper tegen de forumregel in. Het stelt dat een Israëlisch leven belangrijker is dan een niet-Israëlisch.ik wil geen Israelische burgerslachtoffers.
- Ik wil geen slachtoffer worden.
- Ik wil niet dat leden van mijn gezin slachtoffer worden.
- Ik wil niet dat leden van mijn familie of vrienden slachtoffer worden.
- Ik wil niet dat stadsgenoten slachtoffer worden.
- Ik wil niet dat LimLanders slachtoffer worden.
- Ik wil niet dat Nederlanders slachtoffer worden.
Uiteraard kan die eerlijk uitgesproken mening op een discussieforum dan opgevat worden als een stelling die hier ter discussie wordt gesteld. Waarom niet? Zeker in een situatie waarin een moderatieteam overvraagd wordt doordat men zo veel mogelijk wil vasthouden aan het principe van Vrijheid van Menings Uiting, omdat anders één van DE belangrijkste peilers van Vrijdenken wordt weggeslagen. Althans, ik zie Vrijheid van Menings Uiting als één van de peilers, maar ik ben geen Vrijdenker.
Zodra gewone gezonde moderatie ontaardt in handhaving door structureel verbaal 'ME-optreden' dat duurzaam noodzakelijk blijkt door onderling verbaal geweld en regelovertreding door forummers, dan lijkt het mij onomkoombaar dat voor handhaving van de orde de teugels door het moderatieteam strak aangetrokken worden.
Ik denk eerlijk gezegd dat zodra op FreeThinker die interpretatie van regel
- E1 :: Racistische en discriminerende uitingen zijn verboden, evenals scheldproza, schuttingtaal en het verheerlijken van geweld.
dat het dan een heel stuk rustiger wordt op FT en zeker makkelijker te modereren.Bonjour schreef: 20 apr 2026 05:57
E1 :: Racistische en discriminerende uitingen zijn verboden, evenals scheldproza, schuttingtaal en het verheerlijken van geweld.
Mijns Inziens gaatsuper tegen de forumregel in. Het stelt dat een Israëlisch leven belangrijker is dan een niet-Israëlisch.ik wil geen Israelische burgerslachtoffers.
Mijn kanttekening daarbij, en correct me if I am wrong:
het zou tevens betekenen dat moderatie dan een stelling als:
ook zou moeten beschouwen alsdikkemick schreef: 02 mei 2026 12:14Mijn zienswijze is dat je Palestijnse burgers fatsoenlijk, gelijkwaardig en als mens dient te behandelen.
"super tegen de forumregel in.
Het stelt dat een Palestijns leven belangrijker is dan een niet-Palestijns."