Modbreaks "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt."

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.
Bonjour
Site Admin

Re: Modbreaks "Aaach....wat erg. - volstrekt onnodig en kwetsend

Bericht door Bonjour »

HierEnNu schreef: 29 apr 2026 21:02
Terug ontopic!

ChaimNimsky schreef: 29 apr 2026 12:07:scissors:
De onmiskenbare ridiculisering van hun gevoel van onveiligheid is m.i. bijzonder kwalijk.
Eensch!
Niet alleen bijzonder kwalijk,
maar ook volstrekt onnodig en kwetsend binnen de betreffende discussie!
Als het gevoel van onveiligheid zo groot is, wat voor acties zijn er dan ondernomen door Joden om antisemitisme te verminderen?
En uit welke cijfers blijkt dat Joden daadwerkelijk onveiliger zijn dan andere bevolkingsgroepen?
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 29 apr 2026 22:26
Terug ontopic!

De onmiskenbare ridiculisering van hun gevoel van onveiligheid is m.i. bijzonder kwalijk.
Eensch!
Als het gevoel van onveiligheid zo groot is, wat voor acties zijn er dan ondernomen door Joden om antisemitisme te verminderen?
En uit welke cijfers blijkt dat Joden daadwerkelijk onveiliger zijn dan andere bevolkingsgroepen?
Je reactie gaat over de vraag of dat gevoel gerechtvaardigd is.
Het punt dat hier gemaakt werd, gaat over het ridiculiseren van dat gevoel.
  • Vind je dat het gerechtvaardigd is om dat gevoel te ridiculiseren?
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
Bonjour
Site Admin

Re: Modbreaks "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt."

Bericht door Bonjour »

HierEnNu schreef: 29 apr 2026 23:06 Je reactie gaat over de vraag of dat gevoel gerechtvaardigd is.
Het punt dat hier gemaakt werd, gaat over het ridiculiseren van dat gevoel.

Vind je dat het gerechtvaardigd is om dat gevoel te ridiculiseren?
Als er geen basis is voor het gevoel van onveiligheid, is er iets heel vreemds aan de hand.
Als mijn kind op een school zo zitten waar het gevoel van onveiligheid zo hoog is dat er politie bewaking nodig is, zou ik er alles aan doen om die veiligheid te vergroten. En dat is onafhankelijk of die veiligheid echt een probleem is of alleen een gevoel.

En dan is er natuurlijk nog iets vreemds aan de hand als het gevoel van onveiligheid hier als onveiliger ervaren wordt, dan in een land in oorlog, waar mensen regelmatig in schuilkelders zitten. Een land waar ook niet om de veiligheid van anderen gegeven wordt.

Dus als onderbouwing van het gevoel van onveiligheid uitblijft, kan ik me voorstellen dat iemand de tegenstrijdigheid tussen dat gevoel en de bijhorende actie benoemd.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
HierEnNu
Superposter

Re: Modbreaks "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt."

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 29 apr 2026 23:24:scissors:
Als er geen basis is voor het gevoel van onveiligheid, is er iets heel vreemds aan de hand.
Als mijn kind op een school zo zitten waar het gevoel van onveiligheid zo hoog is dat er politie bewaking nodig is, zou ik er alles aan doen om die veiligheid te vergroten. En dat is onafhankelijk of die veiligheid echt een probleem is of alleen een gevoel.

En dan is er natuurlijk nog iets vreemds aan de hand als het gevoel van onveiligheid hier als onveiliger ervaren wordt, dan in een land in oorlog, waar mensen regelmatig in schuilkelders zitten. Een land waar ook niet om de veiligheid van anderen gegeven wordt.

Dus als onderbouwing van het gevoel van onveiligheid uitblijft, kan ik me voorstellen dat iemand de tegenstrijdigheid tussen dat gevoel en de bijhorende actie benoemd.
Je maakt hier een onderscheid tussen het benoemen van een tegenstrijdigheid en het ridiculiseren van een gevoel. Het punt dat eerder werd gemaakt, ging specifiek over dat laatste.
  • Zie jij dat als hetzelfde, of maak je daar zelf ook onderscheid in?
aankaarten:
.
Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 29 apr 2026 12:07 Wat hebben Nederlandse Joden waarvan het gevoel van onveiligheid sarcastisch wordt gebagatelliseerd met "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt" te maken met Lenny Kuhrs emigratiebeslissing of me Israel? Het enige verschil met de rest van de Nederlanders is dat zij Joods zijn. Hun ervaringen en zorgen staan op zichzelf, zoals de zorgen van andere Nederlanders -- zonder dat daar eein externe relativeringsmaatstaf aan hoeft te worden gekoppeld. De onmiskenbare ridiculisering van hun gevoel van onveiligheid is m.i. bijzonder kwalijk.
Ik heb dit m.i. voldoende uitgelegd.
Het draait allemaal om de relatieve veiligheid in Nederland, en de relatieve onveiligheid in Israël.
als jij dat wil blijven negeren, dan is een zinvolle gedachtewisseling niet mogelijk.
Daarmee bagatelliseer je de vele onschuldige slachtoffers die nog altijd dagelijks omkomen
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Moderator

Terug ontopic!

Eensch!
Het topic is mijn moderatie.
Daarover heb je het helemaal niet.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 29 apr 2026 23:47
Bonjour schreef: 29 apr 2026 23:24:scissors:

Je maakt hier een onderscheid tussen het benoemen van een tegenstrijdigheid en het ridiculiseren van een gevoel. Het punt dat eerder werd gemaakt, ging specifiek over dat laatste.
  • Zie jij dat als hetzelfde, of maak je daar zelf ook onderscheid in?
Dus ook Bonjour krijgt ipv antwoorden, tegenvragen.
Chapeau! Hij legt juist uit waarom dat gevoel ridicuul is als je het afzet tegen dat land waar ze heen vluchten. En het feit dat er hier wel beveiliging is en dat ze er zelf mogelijk iets aan kunnen doen.
3 Redenen maar HierEnNu komt met tegenvragen.
Daar zou op gemodereerd moeten worden omdat dat iedere discussie vertraagd en vervuild!
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 30 apr 2026 03:41
ChaimNimsky schreef: 29 apr 2026 12:07 Wat hebben Nederlandse Joden waarvan het gevoel van onveiligheid sarcastisch wordt gebagatelliseerd met "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt" te maken met Lenny Kuhrs emigratiebeslissing of me Israel? Het enige verschil met de rest van de Nederlanders is dat zij Joods zijn. Hun ervaringen en zorgen staan op zichzelf, zoals de zorgen van andere Nederlanders -- zonder dat daar eein externe relativeringsmaatstaf aan hoeft te worden gekoppeld. De onmiskenbare ridiculisering van hun gevoel van onveiligheid is m.i. bijzonder kwalijk.
Het draait allemaal om de relatieve veiligheid in Nederland, en de relatieve onveiligheid in Israël.
als jij dat wil blijven negeren, dan is een zinvolle gedachtewisseling niet mogelijk.
Daarmee bagatelliseer je de vele onschuldige slachtoffers die nog altijd dagelijks omkomen
Ik wil hier inhoudelijk nog op reageren, omdat dit een wezenlijk punt raakt in de discussie.
Voor een zorgvuldige formulering heb ik daar nog even tijd voor nodig.
  • Zou dit topic nog niet gesloten kunnen worden zodat ik dat kan uitwerken?

Peter van Velzen schreef: 30 apr 2026 03:49
Terug ontopic!

Eensch!
Het topic is mijn moderatie.
Daarover heb je het helemaal niet.
Ik wil hier inhoudelijk nog op reageren.
Voor een zorgvuldige formulering heb ik daar nog even tijd voor nodig.
  • Zou dit topic nog even open kunnen blijven zodat ik dat zorgvuldig kan uitwerken?
aankaarten:
.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef: 30 apr 2026 03:41
Je hebt helemaal niet uitgelegd waarom juist de angst van Joodse Nederlanders ineens moet worden gerelativeerd en zelfs mag worden geminacht met laatdunkende woorden. Joodse Nederlanders die uit worden gescholden voor kankerjood, bij wie de mezuzahs van de deurposten worden gerukt, en die fysiek geweld ondervinden, en die net zo weinig te maken hebben met Lenny Kuhr of Israel als de rest van de Nederlanders, behoren simpelweg niet te worden weggezet met: "Aaach… wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt".

Het lijden en de angst van andere Nederlanders worden ook niet geminacht en vervolgens afgezet tegen extern en zwaarder leed elders.
Zionist
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

En daarbij, waarom hoeven Turkse kinderen niet naar beveiligde scholen vanwege de genocide op de Koerden? Waarom zijn er geen demonstraties tegen de Chinezen vanwege hun genocide op de Oeigoeren? Wat is de eigenlijke oorzaak dat Joodse scholen al tientallen jaren, dus zeker niet alleen na 07-10-2023, beveiligt moeten worden? Waarom worden Joden plotseling overal aangevallen zoals je vandaag weer in het nieuws zag? Waren die Joden het ook eens met het beleid van de Israëlische regering? En als je een beetje de geschiedenis kent weet je dat dit al honderden jaren zo is! Dus ik begrijp heel goed dat Lenny Kuhr naar Israël vertrekt! Daar wordt je in ieder geval niet aangevallen op straat omdat je Joods bent! Wat dat betreft geef ik haar groot gelijk! Ik hoop echt dat ze een fantastisch verder leven heeft in Israël maar dat gaat haar wel lukken!
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

lost and not found yet! schreef: 30 apr 2026 22:48 En daarbij, waarom hoeven Turkse kinderen niet naar beveiligde scholen vanwege de genocide op de Koerden? Waarom zijn er geen demonstraties tegen de Chinezen vanwege hun genocide op de Oeigoeren? Wat is de eigenlijke oorzaak dat Joodse scholen al tientallen jaren, dus zeker niet alleen na 07-10-2023, beveiligt moeten worden? Waarom worden Joden plotseling overal aangevallen zoals je vandaag weer in het nieuws zag? Waren die Joden het ook eens met het beleid van de Israëlische regering? En als je een beetje de geschiedenis kent weet je dat dit al honderden jaren zo is! Dus ik begrijp heel goed dat Lenny Kuhr naar Israël vertrekt! Daar wordt je in ieder geval niet aangevallen op straat omdat je Joods bent! Wat dat betreft geef ik haar groot gelijk! Ik hoop echt dat ze een fantastisch verder leven heeft in Israël maar dat gaat haar wel lukken!
Nou, volgens mij zijn er door de tijd heen, een jaar of tig heel wat Israëli's direkt of indirekt aangevallen in Israël.
Afgelopen tijd nog met raketten van Iran; enorme kraters. Veel wordt knap afgevangen, maar er gaat er ook wel eens een doorheen. Maar verder begrijp ik wel wat ze wil zeggen. En ik gun ieder mens zijn geluk.
En ik kan ook nog melden dat ik mij niet echt veilig voel. Je bent nl. nergens veilig met wrede idioten in de buurt. Ook niet als niet Jood. Maar ik negeer het in mijzelf. En ik zorg voor verdediging.
Peter van Velzen
Moderator

ChaimNimsky schreef: 30 apr 2026 22:25 Je hebt helemaal niet uitgelegd waarom juist de angst van Joodse Nederlanders ineens moet worden gerelativeerd en zelfs mag worden geminacht met laatdunkende woorden. Joodse Nederlanders die uit worden gescholden voor kankerjood, bij wie de mezuzahs van de deurposten worden gerukt, en die fysiek geweld ondervinden, en die net zo weinig te maken hebben met Lenny Kuhr of Israel als de rest van de Nederlanders, behoren simpelweg niet te worden weggezet met: "Aaach… wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt".

Het lijden en de angst van andere Nederlanders worden ook niet geminacht en vervolgens afgezet tegen extern en zwaarder leed elders.
De taal waarin Dikkemick zich uitdrukt is inderdaad niet van een hoog peil. Maar de reden waarom hij zijn bericht schreef - en die jij nu nog steeds lijkt te willen negeren. was het idee dat je in Israël veiliger zou zijn dan in Nederland. Zelfs voor Joodse mensen is dat vrijwel nimmer waar geweest. Ik heb Dikkemick geattendeerd op de onterechte betiteling "arrogant" en jou op het consequent niet ingaan op het aspect dat Nederland relatief veiliger is dan Isräel.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik lees:
ik begrijp heel goed dat Lenny Kuhr naar Israël vertrekt! Daar wordt je in ieder geval niet aangevallen op straat omdat je Joods bent!
Waarom zo trots op pure selectieve veiligheid? Ja, de extreem nationalistische genocidale zionistische regering doet er ALLES aan het de joden zo geriefelijk mogelijk te maken

Door Palestijnen te vernederen, verjagen, vast te zetten en te doden. In Israël word je niet aangevallen omdat je joods bent, maar omdat je Palestijns bent.
En omdat in Nederland soms het woord kankerjood valt of er ruiten van een gebouw ingegooid worden staat dit totaal niet in vergelijking met Israël. En daarom vind ik die zeer selectieve verontwaardiging van mevrouw Kuhr en sommige deelnemers hier zielig en zelfs schokkend.
De selectieve verontwaardiging komt mijn neusgaten uit!
"Kankerjood" roepen versus op Sderot Cinema met je verrekijker gaan staan loeren naar IDF die uitgehongerde kinderen op de kloten schiet.

Daaaaag mw. Kuhr. Veel veiligheid in Israël toegewenst. Waarschijnlijk bereikt het slechte nieuws haar niet. Journalisten worden er immers ook vermoord!

Als als mijn toon te simpel of te grof is, mijn bijdrage van een laag peil so be it. Ik neem hier geen woord van terug. Het is mijn peil.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef: 01 mei 2026 04:39
ChaimNimsky schreef: 30 apr 2026 22:25 Je hebt helemaal niet uitgelegd waarom juist de angst van Joodse Nederlanders ineens moet worden gerelativeerd en zelfs mag worden geminacht met laatdunkende woorden. Joodse Nederlanders die uit worden gescholden voor kankerjood, bij wie de mezuzahs van de deurposten worden gerukt, en die fysiek geweld ondervinden, en die net zo weinig te maken hebben met Lenny Kuhr of Israel als de rest van de Nederlanders, behoren simpelweg niet te worden weggezet met: "Aaach… wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt".

De taal waarin Dikkemick zich uitdrukt is inderdaad niet van een hoog peil.
Niet slechts de taal. Zijn laatdunkendheid richt zich hier zeer expliciet op een concrete bevolkingsgroep: Joodse Nederlanders -- "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt". Dat gaat veel verder dan simpele semantiek.
Maar de reden waarom hij zijn bericht schreef - en die jij nu nog steeds lijkt te willen negeren. was het idee dat je in Israël veiliger zou zijn dan in Nederland. Zelfs voor Joodse mensen is dat vrijwel nimmer waar geweest. Ik heb Dikkemick geattendeerd op de onterechte betiteling "arrogant" en jou op het consequent niet ingaan op het aspect dat Nederland relatief veiliger is dan Isräel.
Dat Nederland statistisch veiliger is dan Israel was nooit mijn punt van bezwaar. Mijn bezwaar was en is dat het veiligheidsgevoel van Nederlandse Joden op laatdunkende wijze wordt weggezet, los van elke vergelijking tussen landen.

Evenmin ben je erin geslaagd te beargumenteren waarom je het zo weet te waarderen dat de angst van deze bevolkingsgroep wordt gerelativeerd door het te vergelijken met extern zwaarder lijden. De discussie over emigratie kan inhoudelijk gevoerd worden, maar rechtvaardigt nergens dat zorgen van Nederlandse Joden worden geridiculiseerd met formuleringen als "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt". Juist daar ging mijn kritiek over.

Door opnieuw terug te keren naar de vergelijking Nederland–Israel, ontwijk je de vraag waarom die minachting blijkbaar acceptabel is en die relativering in dit geval kennelijk zelfs te waarderen zou zijn.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nimsky
Voor jou nog 1 keer.

Het hele bericht schiet bij mij in het verkeerde keelgat. Niet perse omdat het joden, Marokkanen of asielzoekers zijn maar in geval van de enorme discrepantie met de veiligheid van MENSEN in het algemeen.
Palestijnen, zoals je weet zijn mensen. En als 1 bevolkingsgroep totaal onveilig is, zijn het Palestijnen (wat dit nieuwsbericht betreft). Maar daar hoor je mw. Kuhr niet over. Schijnheilig dus.
En daarom mijn reactie: Aaaagh wat erg dat joden in een land waar ze beschermd worden door politie zich onveilig voelen omdat er een ruit ingegooid wordt.
Maak je liever druk om bulldozers die alle bezit van Palestijnen wegvagen! MET hulp van humane IDF.
Maar daar hoor je Nimsky of mw. Kuhr niet over.
Selectieve verontwaardiging houd ik niet van.

Vandaar mijn minachting naar jou en mw. Kuhr toe. Continu selectief je druk maken om 1 goed beschermde bevolkingsgroep.
Gesloten