Gerard_m schreef
Verder denk ik dat de meesten van ons emotioneel iets anders voelen bij slachtoffers die dichter bij hen staan. Daarmee zeg je nog niets over anders slachtoffers. In die zin " discrimineren" we allemaal emotioneel, maar we benadelen er niemand mee. Een ramp met 1.000 doden in Utrecht, komt voor de meesten van ons harder aan dan een ramp in Darfur, maar daarmee misgun je niemand in Darfur dat zij in veiligheid zouden mogen leven.
Kortom: ik zou dit geen discriminatie noemen die regel E1 overtreedt.
Het hemd is nader dan de rok inderdaad zonder direct te discrimineren of mensen hun veiligheid te misgunnen.
Maar in het Israël topic ligt het er wel heel dik bovenop. Hier wordt wat mij betreft heel genuanceerd en geraffineerd gediscrimineerd uit emotionele overweging en verbintenis met 1 volk. Hier is het hemd wel heel veel nader dan de rok.
Ik heb eerder aangegeven: ik voel me Nederlander maar zal nooit alles goedkeuren hetgeen de Nederlandse regering doet. Ik kan dat zelfs bekritiseren. En IK vind dat je humaan gezien afstand hoort te nemen van de werkwijze van Israël op dit moment.
Het koliniseren
IS fout, welke nationaliteit je ook hebt. Of je moet mensen als minderwaardig zien en/of ze in bepaalde klassen indelen. Maar er wordt niet openlijk afstand gedaan van kolonisaties in samenwerking met het door deze mensen zo zeer gewaardeerde humane flyerende leger.
Zo ook Gaza. Volkomen verwoest. Ziekte, armode, angst, dood en verderf. Dat kun je niet inpliciet of expliciet blijven verdedigen of negeren/wegmoffelen.
Libanon idem. Het gaat
weer te ver. Syrië roundup.
Wat mij betreft: Als je achter inhumaan beleid blijft staan (en daar mogen we dit zo langzamerhand zeker onder scharen) zegt dat m.i iets over de persoon en zou daar eens over van gedachten gewisseld moeten worden.
Aan de andere kant: Een ieder heeft recht op een mening, maar dan vind ik: Kom open en eerlijk voor je mening uit en als je een bepaalde groep mensen het liefst ziet verdwijnen, zeg dat dan. Als je achter deporteren naar de woestijn staat, leg uit waarom je dat een goed idee vindt. Maar draai niet continu opzichtig, maar meestal deels ondoorzichtig om de hete brij heen.
ALS ik Belgen dom vind (wat niet zo is) dan moet ik daar voor uit kunnen komen en dat gaan proberen te motiveren.
Maar om daar in verdekte termen over te blijven spreken is schijnheilig.
Wees eerlijk. Als je racist of antisemiet of nazi bent, leg dat uit.
Op dit moment ben ik een aperte Israël-beleid hater en heb dat ook niet onder stoelen of banken geschoven. Ik kan ook uitleggen waarom ik dit rechts extremistische nationalistische zionistische genocidale beleid verafschuw.
ALS je dan Palestijnen minderwaardig vindt, zeg dat! Leg uit waarom. Maar nee, we blijven er omheen draaien.
Openheid is sleutelwoord hier!