Roken
Re: Roken
Ook weer zo'n aanfluiting. Filters die de suggestie wekten beter voor de gezondheid te zijn. Dut sloeg al nergens op.
RIVM wil sigarettenfilters verbieden vanwege microplastics: 'Is marketingstrategie' | Gezondheid | NU.nl https://share.google/TpibmJXvzNV11FIf0
RIVM wil sigarettenfilters verbieden vanwege microplastics: 'Is marketingstrategie' | Gezondheid | NU.nl https://share.google/TpibmJXvzNV11FIf0
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Niks mis mee dat RIVM een verbod op de filters van sigaretten oppert.
BRON: Verbod op sigarettenfilters kan hoeveelheid microplastics in milieu verminderen
Ik ben er sowieso wel blij mee als er daardoor
minder microplastics in het milieu terecht komen!
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten: . . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
.
Re: Roken - dikkemick: roker ieder uur MOET roken
HierEnNu schreef: 20 apr 2026 17:55 ...... Er zijn genoeg mensen die veel minder frequent roken, één sigaretje per dag,
En nogmaals, de meeste rokers moeten ieder half uur/uur roken. En dat zijn er meer dan drinkers ieder half uur moeten drinken.
Collega's gaan een paar maal per dag naar buiten. Niet om te drinken!
- lost and not found yet!
- Superposter
Re: Roken - dikkemick: roker ieder uur MOET roken
Mooi punt maak je hier! En daarbij, hoe kun je roken vergelijken met autorijden? Kan autorijden tegenwoordig ook al een verslaving zijn? Ah, het kan in mijn geval wel, 300km/h rijden op sommige Duitse snelwegen, mits toegestaan, kan inderdaad verslavend zijn, maar je valt er anderen niet mee lastig en je gezondheid wordt ook niet benadeeld zoals bij roken!HierEnNu schreef: 20 apr 2026 17:55Die vergelijking gaat maar deels op. Zowel alcohol als nicotine kunnen verslavend zijn, en bij beide geldt dat gebruik voor een deel gestuurd wordt door afhankelijkheid, niet alleen door vrije keuze. Het verschil zit vooral in hoe snel en sterk die afhankelijkheid zich ontwikkelt en hoe vaak iemand geneigd is te gebruiken. Dat maakt stoppen voor de één makkelijker dan voor de ander.dikkemick schreef: 20 apr 2026 11:22 Wat ik.zei: Als je roken zo duur vindt, rook dan niet!
Het is als met autorijden. Als he blijft mopperen over de prijzen, rijd dan minder.
Maar waar ik de meeste moeite mee heb. Stel: De alcohol wordt onbetaalbaar, dan drink ik bv alleen nog op zondag of ik drink veel minder of ik pak appelsap.
Maar ik MOET niet ieder uur bier drinken, zoals de roker wel ieder uur MOET roken.
Dat vind ik zo sneu aan roken
Die sloffen MOETEN er komen!
Daarom helpt het dan ook helemaal niets om het te reduceren tot "gewoon niet doen" of er een kwalificatie zoals sneu aan te hangen.
Die veralgemenisering "de roker moet ieder uur roken" klopt niet. Er zijn genoeg mensen die veel minder frequent roken, één sigaretje per dag, of alleen in specifieke situaties, zoals na het eten of bij sociale gelegenheden zoals familiebijeenkomst op zondag in het ouderlijk huis, of tijdens het stappen in het weekend.
Juist zulke variatie laat zien dat het niet zo zwart-wit is als "moeten" of "gewoon niet doen".
- Zulke generalisaties helpen de discussie echt niet verder.
Daarbij, ik heb zat kennissen en vrienden die regelmatig, tijdens speciale gelegenheden een sigaretje (hun eigen woord) roken. Ja, en? Daarbij ook, mensen die zeggen dat als je rookt dat je dat gewoon niet moet doen hebben totaal geen verstand van wat een verslaving met mensen kan doen! Maar blijf het maar vergelijken met autorijden! Dan ben je pas sneu!
We are dancing again!
"Antisemitisme bestaat niet vanwege de staat Israël! De staat Israël móét bestaan vanwege antisemitisme!
🔱
"Antisemitisme bestaat niet vanwege de staat Israël! De staat Israël móét bestaan vanwege antisemitisme!
🔱
Kunnen we hier in Nederland (inclusief ondergetekende) nog zonder heilige koe?
Volgens mij niet. De auto is een verlengstuk geworden van de mens. Je zou dit als verslaving kunnen opvatten
Echter, als mijn auto een dag of 2 niet gebruikt wordt, krijg ik geen nare (ontwennings)bijverschijnselen. Ik word niet nerveus, prikkelbaar, jeukerig en geïrriteerd wat mensen wel hebben als ze een paar uur (!) niet roken.
Dat is de overeenkomst en het verschil.
Maria, ik lees:
....De accijnsverhoging is net als het inperken van het aantal verkooplocaties onderdeel van de strategie van de Nederlandse overheid om roken steeds meer te ontmoedigen. Die maatregelen lijken te helpen: het aandeel rokers in de Nederlandse samenleving neemt al een aantal jaren gestaag af.
De aanbieders van busreizen vind ik dan crimineel! Het ondersteunen en in stand houden van deze junks.
De staat loopt echter ook geld mis aan verstokte rokers, omdat zij hun rookwaar steeds vaker over de grens zijn gaan kopen. Zo kwam in 2024 naar schatting 60 procent van alle tabakswaar die Nederlanders rookten uit het buitenland, meldde het RIVM. Inmiddels zijn er zelfs aanbieders die busreizen naar Luxemburg organiseren, waar rokers hun sloffen goedkoper kunnen inslaan.
Eerste vetgedrukte is uiteraard zeker goed nieuws
Tweede vetgedrukte zijn de supersneue karakter-arme nicotine junks.
Volgens mij niet. De auto is een verlengstuk geworden van de mens. Je zou dit als verslaving kunnen opvatten
Echter, als mijn auto een dag of 2 niet gebruikt wordt, krijg ik geen nare (ontwennings)bijverschijnselen. Ik word niet nerveus, prikkelbaar, jeukerig en geïrriteerd wat mensen wel hebben als ze een paar uur (!) niet roken.
Dat is de overeenkomst en het verschil.
Maria, ik lees:
....De accijnsverhoging is net als het inperken van het aantal verkooplocaties onderdeel van de strategie van de Nederlandse overheid om roken steeds meer te ontmoedigen. Die maatregelen lijken te helpen: het aandeel rokers in de Nederlandse samenleving neemt al een aantal jaren gestaag af.
De aanbieders van busreizen vind ik dan crimineel! Het ondersteunen en in stand houden van deze junks.
De staat loopt echter ook geld mis aan verstokte rokers, omdat zij hun rookwaar steeds vaker over de grens zijn gaan kopen. Zo kwam in 2024 naar schatting 60 procent van alle tabakswaar die Nederlanders rookten uit het buitenland, meldde het RIVM. Inmiddels zijn er zelfs aanbieders die busreizen naar Luxemburg organiseren, waar rokers hun sloffen goedkoper kunnen inslaan.
Eerste vetgedrukte is uiteraard zeker goed nieuws
Tweede vetgedrukte zijn de supersneue karakter-arme nicotine junks.
Mijn punt over "sneu" heb ik elders al gemaakt.
Dat geldt zeker voor "supersneue"
Daar laat ik het bij.
. . . . . . . . . . . . .
.
.
Dat kan je zo niet stellen. Daarmee ontken je de discussie over het gebrek aan vrije wil, plus het toevoegen van de verslavende middelen door de industrie. Dus je gaat te kort door de bocht.dikkemick schreef: 21 apr 2026 08:10 Tweede vetgedrukte zijn de supersneue karakter-arme nicotine junks.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
Sta me toe hierop in te gaan aub.
Zo niet: verwijder.
Hoe kan het dat de 1 wel de vrije wil heeft te stoppen met een verslavend middel en de ander niet? Beiden hebben of wel of geen vrije wil of de mate waarin verschilt?
Ik ga er vanuit dat ALS je ergens echt mee wilt stoppen, je vrije wil hebt, dat je dat dan ook doet. Doorzetten, doorbijten, karakter tonen. Als de mens geen vrije wil heeft, hoe stopt deze dan?
Zo niet: verwijder.
Hoe kan het dat de 1 wel de vrije wil heeft te stoppen met een verslavend middel en de ander niet? Beiden hebben of wel of geen vrije wil of de mate waarin verschilt?
Ik ga er vanuit dat ALS je ergens echt mee wilt stoppen, je vrije wil hebt, dat je dat dan ook doet. Doorzetten, doorbijten, karakter tonen. Als de mens geen vrije wil heeft, hoe stopt deze dan?
Ik ga er even op in omdat het essentieel is voor de discussie.dikkemick schreef: 21 apr 2026 14:52 Hoe kan het dat de 1 wel de vrije wil heeft te stoppen met een verslavend middel en de ander niet? Beiden hebben of wel of geen vrije wil of de mate waarin verschilt?
Je hebt geen vrije wil. Vrije wil is een illusie. Vrije wil helpt je niet te stoppen.
Zelfdiscipline helpt je te stoppen. Het verkrijgen van genoeg zelfdiscipline is iets wat vaak uit opvoeding en omstandigheden komt. Verder kan je aangeleerd gedrag hebben ontwikkeld. Bij stress een sigaret. Dus in een stressvolle periode heb je dan veel meer zelfdiscipline nodig dan in een rustige. Dus het verschilt van mens tot mens of hij genoeg kracht heeft om af te kicken. Maar sneu zijn is een onnodige kwetsende kwalificatie. Niet meer gebruiken.
Zelfdiscipline en vrije wil.
Wat is het verschil?
Je wilt stoppen en mbv zelfdiscipline kan dat (mis)lukken, maar dat geldt evenzeer voor (on)vrije wil.
Wat is het verschil?
Je wilt stoppen en mbv zelfdiscipline kan dat (mis)lukken, maar dat geldt evenzeer voor (on)vrije wil.
Vrije wil is iets wat je op elk willekeurig moment kunt hebben volgens de definitie. Je hebt nu de vrije wil om in Jezus te gaan geloven, wordt vaak gezegd.
De praktijk: Ik zit al jaren op Freethinker en weet genoeg waarom ik niet in Jezus geloof.
Zelfdiscipline zit in je DNA en wordt wel of niet doorontwikkeld. Je verleden heeft invloed op de keuze die je nu maakt.
Kijk maar eens naar deze video van Sam Harris, vanaf 20:30.
https://www.youtube.com/watch?v=hq_tG5UJMs0
Sterke video
Het belangrijkste verschil tussen zelfdiscipline en karakter is dat zelfdiscipline een vaardigheid of gedrag is dat je toepast, terwijl karakter de fundamentele kern is van wie je bent, gevormd door waarden, gewoonten en morele keuzes. Zelfdiscipline kan worden gezien als een karaktereigenschap, maar karakter omvat een breder scala aan eigenschappen dan alleen discipline alleen.
Het kernverschil tussen zelfdiscipline en eigen wil (wilskracht) is dat eigen wil de kortstondige energie of motivatie is om iets te doen, terwijl zelfdiscipline de constante vaardigheid en het systeem is om actie te ondernemen, zelfs als de motivatie ontbreekt. Eigen wil is de 'vonk', zelfdiscipline is het 'vuur' dat blijft branden.
Het fundamentele verschil tussen karakter en vrije wil ligt in de oorsprong en de functie van ons gedrag: karakter is de verzameling van stabiele eigenschappen, gewoontes en neigingen die bepalen hoe je geneigd bent te reageren, terwijl vrije wil het vermogen is om (bewust) keuzes te maken en controle uit te oefenen, soms tegen de impulsen van je karakter in.
Maar we gaan er vanuit: Vrije wil bestaat niet, karakter en doorzettingsvermogen wel.
Het blijft in mijn optiek dan slappe hap als je op karakter en met doorzettingsvermogen wilt stoppen maar je continu laat verleiden door meester Nicotine
Het belangrijkste verschil tussen zelfdiscipline en karakter is dat zelfdiscipline een vaardigheid of gedrag is dat je toepast, terwijl karakter de fundamentele kern is van wie je bent, gevormd door waarden, gewoonten en morele keuzes. Zelfdiscipline kan worden gezien als een karaktereigenschap, maar karakter omvat een breder scala aan eigenschappen dan alleen discipline alleen.
Het kernverschil tussen zelfdiscipline en eigen wil (wilskracht) is dat eigen wil de kortstondige energie of motivatie is om iets te doen, terwijl zelfdiscipline de constante vaardigheid en het systeem is om actie te ondernemen, zelfs als de motivatie ontbreekt. Eigen wil is de 'vonk', zelfdiscipline is het 'vuur' dat blijft branden.
Het fundamentele verschil tussen karakter en vrije wil ligt in de oorsprong en de functie van ons gedrag: karakter is de verzameling van stabiele eigenschappen, gewoontes en neigingen die bepalen hoe je geneigd bent te reageren, terwijl vrije wil het vermogen is om (bewust) keuzes te maken en controle uit te oefenen, soms tegen de impulsen van je karakter in.
Maar we gaan er vanuit: Vrije wil bestaat niet, karakter en doorzettingsvermogen wel.
Het blijft in mijn optiek dan slappe hap als je op karakter en met doorzettingsvermogen wilt stoppen maar je continu laat verleiden door meester Nicotine
Laatst gewijzigd door dikkemick op 21 apr 2026 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Kende deze inderdaad. Maar goed, wij kiezen (menen dat we kiezen) maar/en dit is dus onderhevig aan de toestand van je brein.
Tot zover vrije wil. Maar is het brein van de stopper dan anders dan het brein van de recidivist? Als je kunt stoppen op karakter of doorzettingsvermogen dan is het stoppen toch uit (vrije) wil?
Ik kan er in meegaan dat je denkt te willen stoppen omdat een bekende aan longkanker is overleden of je parrner vindt dat je chronisch stinkt.
Je brein krijgt dan signalen die jou doet gaan besluiten: Ik ga stoppen.
En wat neemt het dan over? Je doorzettingsvermogen? Je karakter? Je drive (wil) om te stoppen?
En als dat dan niet lukt, was de drive dan onvoldoende? Ontbreekt het je aan doorzettingsvermogen of kracht of karakter?
Stop gewoon als je wilt stoppen, zelfs en vooral als je weet dat de fabrikanten er alles aan doen om jou te laten falen.
Heb je als roker dan geen trots???