Ik hoop niet de energiecrisis als na 1973 zich herhaalt.Gerard R. schreef: 14 apr 2026 17:52 https://tass.com/economy/2116967Kunnen we ons vast voorbereiden. (Ben ik blij dat ik geen auto nodig heb, en zéker niet een Amerikaanse...)WASHINGTON, 14 april. /TASS/. De Amerikaanse en Israëlische militaire operatie tegen Iran kan een grootschalige economische crisis met zich meebrengen, zegt Pierre-Olivier Gourinchas, economisch adviseur bij het Internationale Monetaire Fonds (IMF).
"De sluiting van de Straat van Hormuz en ernstige schade aan kritieke productiefaciliteiten in een regio die centraal staat in de mondiale koolwaterstofvoorziening zouden een energiecrisis op ongekende schaal kunnen veroorzaken", zei Gourinchas in het voorwoord van het IMF-rapport over de mondiale economische vooruitzichten dat in Washington werd vrijgegeven. (..)
Helaas zal het op alle mogelijke manieren vervelend kunnen worden met een inflatie volgend jaar van iets als 6%... en sommige producten niet meer verkrijgbaar.
Ondertussen hebben de Amerikanen de havens van Iran vanmiddag echt gesloten.
En Israël bombardeert lekker door in Libanon. Wie doet ze wat?
Nou ja, er wordt weer overlegd. Maar Hezbollah heeft al laten weten zich niet over te geven.
Dat heeft tot halverwege de jaren 90 zijn nasleep gekend en van de strenge bezuinigingen van toen, vooral in de sociale sector, nog steeds.
Alleen nu zal de oorlogsindustrie schatten verdienen en dit ook ten koste van de belastingbetaler en de sociale voorzieningen.