Als je bekend bent met deze gegevens, feiten en cijfers en je begint dat met roken of vapen ben je SNEU met hoofdletters.HierEnNu schreef: ↑16 apr 2026 01:39Daar lacht ook niemand om zover ik weet.Gerard R. schreef: ↑16 apr 2026 00:48 https://www.google.com/search?q=dodenta ... fId=ChxjMeDat is door de direkte gevolgen...In Nederland overlijden jaarlijks bijna 20.000 mensen (ongeveer 19.420 tot 20.000) aan de directe gevolgen van roken. Dit maakt roken een van de grootste vermijdbare doodsoorzaken, met een sterftecijfer dat aanzienlijk hoger ligt dan dat van alcohol (..)
Niet om te lachen.
Juist daarom is het zinvoller om het zonder kwalificaties te houden.
Het helpt het niet om mensen weg te zetten als "sneu":
Roken
Moderator: Moderators
Re: Roken
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
De bron van de gegevens is gemakkelijk te vinden. alsook meerdere gegevens.Gerard R. schreef: ↑16 apr 2026 00:48 https://www.google.com/search?q=dodenta ... fId=ChxjMeDat is door de direkte gevolgen...In Nederland overlijden jaarlijks bijna 20.000 mensen (ongeveer 19.420 tot 20.000) aan de directe gevolgen van roken. Dit maakt roken een van de grootste vermijdbare doodsoorzaken, met een sterftecijfer dat aanzienlijk hoger ligt dan dat van alcohol (..)
Niet om te lachen.
https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/roken/
Het aantal rokers in Nederland neemt af
- In 2025 rookte 17,8% van de bevolking van 18 jaar en ouder. In 2014 rookte nog 25,7% van de volwassen bevolking.
- Mensen met een hbo- of wo-opleiding roken minder vaak dan mensen met een basisonderwijs, vmbo- of mbo1 opleiding en mensen met een havo, vwo of mbo2-4 opleiding.
- 2,3% van de bevolking rookt ‘zwaar’: zij roken 20 of meer sigaretten of shagjes per dag.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Dus volgens jou zijn lager opgeleiden bijna viermaal zo vaak sneu als hoger opgeleiden en hebben ze ca. een kwart minder vaak karakter.
Deze officiële cijfers tonen aan dat dit complete nonsens is.
https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/roken/
- Mensen met een hbo- of wo-opleiding roken minder vaak dan mensen met een basisonderwijs, vmbo- of mbo1 opleiding en mensen met een havo, vwo of mbo2-4 opleiding.
Category
Rookt Rookt dagelijks
- Basisonderwijs, vmbo, onderbouw havo/vwo, mbo1 23,8 20,1
- Bovenbouw havo/vwo, mbo2-4 20,7 15
- Hbo, wo 12,4 5,7
"Ach doktertje, ik houd van mijn sigaretje."dikkemick schreef: ↑16 apr 2026 06:30En dan zit je bij de dokter: "Mijn beste, u heeft een uitgezaaid longkankertje"Gerard R. schreef: ↑16 apr 2026 00:48 https://www.google.com/search?q=dodenta ... fId=ChxjMeDat is door de direkte gevolgen...In Nederland overlijden jaarlijks bijna 20.000 mensen (ongeveer 19.420 tot 20.000) aan de directe gevolgen van roken. Dit maakt roken een van de grootste vermijdbare doodsoorzaken, met een sterftecijfer dat aanzienlijk hoger ligt dan dat van alcohol (..)
Niet om te lachen.
Mijn vader was er zo een... Sigaartjes..
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.... **
Ik ben (nog) niet bekend met de correlatie IQ/EQ en karakter. Ik zou zeggen dat die er dan is.Maria schreef: ↑16 apr 2026 09:56Dus volgens jou zijn lager opgeleiden bijna viermaal zo vaak sneu als hoger opgeleiden en hebben ze ca. een kwart minder vaak karakter.
Deze officiële cijfers tonen aan dat dit complete nonsens is.
https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/roken/Roken onder volwassenen, naar opleidingsniveau
Category
Rookt Rookt dagelijks
- Basisonderwijs, vmbo, onderbouw havo/vwo, mbo1 23,8 20,1
- Bovenbouw havo/vwo, mbo2-4 20,7 15
- Hbo, wo 12,4 5,7
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Heb er dan ook geen oordeel over.
En ga dat dan eerst bestuderen voordat je boude uitspraken doet.
Dat kun je alleen bedenken als jouw mening over karakterloosheid van de roker geheel uit je eigen koker komt en zelfs met de cijfers voor je neus, dat onveranderd wil blijven doen.
AI zegt: Karakter en EQ: Bepaalde karaktertrekken correleren sterker met een hoog EQ, zoals empathie, veerkracht, en het vermogen om constructief met emoties om te gaan.Maria schreef: ↑16 apr 2026 10:25Heb er dan ook geen oordeel over.
Dat kun je alleen bedenken als jouw mening over karakterloosheid van de roker geheel uit je eigen koker komt en zelfs met de cijfers voor je neus, dat onveranderd wil blijven doen.
Karakter en IQ: Persoonlijkheidstypen verschillen sterk, ongeacht het IQ. Een hoog IQ kan soms leiden tot sociale situaties waarin men als 'anders' wordt gezien, maar dit staat los van het karakter zelf.
En ik vind: Rokers zijn dommer https://share.google/Qxarh4v4MeNzMFo9L
Er is dus duidelijk bewijs voor een verband tussen IQ en roken. Het was echter lang onduidelijk of het roken de roker dommer maakt. Wellicht is roken gewoonweg aantrekkelijker voor mensen met een lager IQ. Uit eerdere onderzoeken is ook gebleken dat mensen met mentale problemen en gedragsstoornissen sneller zullen gaan roken. Deze mensen hebben echter ook een lager IQ.
Aanvulling:
Persoonlijkheid en roken https://share.google/eF0nbmAQ0nlWtCHjj
De Grote Vijf persoonlijkheidskenmerken vormen een veelgebruikt model om de variatie in menselijke persoonlijkheid te beschrijven. Deze vijf kenmerken zijn:
Openheid voor ervaring: De mate waarin iemand openstaat voor nieuwe ideeën en ervaringen.
Consciëntieusheid: De mate van zelfdiscipline en doelgerichtheid.
Extraversie: De mate van sociale betrokkenheid en energie.
Aangenaamheid: De mate van vriendelijkheid en medeleven.
Neuroticisme: De mate van emotionele instabiliteit en gevoeligheid voor stress.
Ik vind dit karakter-eigenschappen.
Persoonlijkheid en roken https://share.google/eF0nbmAQ0nlWtCHjj
De Grote Vijf persoonlijkheidskenmerken vormen een veelgebruikt model om de variatie in menselijke persoonlijkheid te beschrijven. Deze vijf kenmerken zijn:
Openheid voor ervaring: De mate waarin iemand openstaat voor nieuwe ideeën en ervaringen.
Consciëntieusheid: De mate van zelfdiscipline en doelgerichtheid.
Extraversie: De mate van sociale betrokkenheid en energie.
Aangenaamheid: De mate van vriendelijkheid en medeleven.
Neuroticisme: De mate van emotionele instabiliteit en gevoeligheid voor stress.
Ik vind dit karakter-eigenschappen.
Dank voor deze links.
AI argument sla ik over.
Duidelijk is, dat er wel invloeden bekend zijn tussen diverse persoonlijkheidskenmerken, maar er geen directe relaties bestaan.
Wat jouw stringente oordeel van "karakterloosheid" dus niet kan rechtvaardigen.
Wat jij onder "karakter hebben" verstaat wordt niet verduidelijkt.
De betekenissen van karakter en persoonlijkheid zijn te veel omvattend om over de relatie met rokersgedrag een eenduidend antwoord te kunnen geven
AI argument sla ik over.
Duidelijk is, dat er wel invloeden bekend zijn tussen diverse persoonlijkheidskenmerken, maar er geen directe relaties bestaan.
Wat jouw stringente oordeel van "karakterloosheid" dus niet kan rechtvaardigen.
Wat jij onder "karakter hebben" verstaat wordt niet verduidelijkt.
De betekenissen van karakter en persoonlijkheid zijn te veel omvattend om over de relatie met rokersgedrag een eenduidend antwoord te kunnen geven
Je brengt het steeds nogal extreem, hard.dikkemick schreef: ↑16 apr 2026 10:44AI zegt: Karakter en EQ: Bepaalde karaktertrekken correleren sterker met een hoog EQ, zoals empathie, veerkracht, en het vermogen om constructief met emoties om te gaan.Maria schreef: ↑16 apr 2026 10:25Heb er dan ook geen oordeel over.
Karakter en IQ: Persoonlijkheidstypen verschillen sterk, ongeacht het IQ. Een hoog IQ kan soms leiden tot sociale situaties waarin men als 'anders' wordt gezien, maar dit staat los van het karakter zelf.
En ik vind: Rokers zijn dommer https://share.google/Qxarh4v4MeNzMFo9L
Er is dus duidelijk bewijs voor een verband tussen IQ en roken. Het was echter lang onduidelijk of het roken de roker dommer maakt. Wellicht is roken gewoonweg aantrekkelijker voor mensen met een lager IQ. Uit eerdere onderzoeken is ook gebleken dat mensen met mentale problemen en gedragsstoornissen sneller zullen gaan roken. Deze mensen hebben echter ook een lager IQ.
Maar IK begrijp heel goed wat je bedoelt en daar is veel voor te zeggen wat mij betreft, Dikkemick.
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.... **
Vind mezelf nog veel te soft. Dit (roken) is zo'n stupide overlast veroorzakende schafelijke bezigheid, dat het niet eens zou moeten bestaan.
Waarom doelbewust rook inhaleren, waarvan de eerste reflexreactie van je longen de hoestprikkel is? De reden dat er dus hoestdempende middelen toegevoed moeten worden aan de verslavende gifstok.
Ik weet wel wat er in een sigaretje zit:
Nicotine
Teer
Koolmonoxide
Suikers
glycerol en sorbitol
Ammoniak
Lijm, bindmiddelen en kleurstoffen
Arseen: Giftig rattenvergif.
Butaan: Aanwezige stof in aanstekers.
Aceton: Verwijderaar van nagellak.
Formaldehyde: Kankerverwekkende stof die vrijkomt bij verbranding van suikers en andere toevoegingen.
Wat er in een sigaret zit weet ik niet.
Misschien: Welke stoffen zitten er in tabaksrook? | Jellinek https://share.google/ouEVqyH9aWCddaq2E
Tabaksrook is zeer giftig. In tabaksrook zitten meer dan 4000 chemische stoffen, waarvan er zeker 70 kankerverwekkend zijn. De meeste stoffen zijn zeer giftig.
- lost and not found yet!
- Superposter
Kun je me uitleggen wat de overeenkomst is? Zoals aangegeven door HierEnNu is “sigaretje” gewoon een Nederlands woord wat dagelijks door veel mensen gebruikt wordt! Kun je mij aub aantonen waneer er behalve jou over NSB-ertjes, roundupje, atoombommetje en armagedonnetje gepraat wordt?dikkemick schreef: ↑15 apr 2026 22:02Ook aan jou het verzoek het woord "sigaretJE" niet te gebruiken. Klinkt als: NSB-ertje, roundupje, atoombommetje, armageddonnetje...lost and not found yet! schreef: ↑15 apr 2026 21:56slechts drie van de 72 die af en toe, jawel, een sigaretje opsteken.
.....ik kan er mee leven in ieder geval!
Noem het beesie bij zijn naam: kankerstok.
Ik dank u
Ps, wel grappig, de meeste woorden die je gebruikt zijn “gidswoorden” om het topic weer naar de Israel Gaza kwestie te lokken!
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
SigaretJE is een verkeerd verkleinwoord gebruik. Puur bedoeld om het gevaar en de bekende negatieve aspecten van de nicotinestok te verbloemen. Ik neem nog een patatje met een pilsje. Klinkt zo liefelijk.lost and not found yet! schreef: ↑16 apr 2026 23:33Kun je me uitleggen wat de overeenkomst is? Zoals aangegeven door HierEnNu is “sigaretje” gewoon een Nederlands woord wat dagelijks door veel mensen gebruikt wordt! Kun je mij aub aantonen waneer er behalve jou over NSB-ertjes, roundupje, atoombommetje en armagedonnetje gepraat wordt?dikkemick schreef: ↑15 apr 2026 22:02Ook aan jou het verzoek het woord "sigaretJE" niet te gebruiken. Klinkt als: NSB-ertje, roundupje, atoombommetje, armageddonnetje...lost and not found yet! schreef: ↑15 apr 2026 21:56
slechts drie van de 72 die af en toe, jawel, een sigaretje opsteken.
.....ik kan er mee leven in ieder geval!
Noem het beesie bij zijn naam: kankerstok.
Ik dank u
Tata stoot nog wat stikstofjes uit. Chemours enkele pfasjes.
Je zou er toch graag naast gaan wonen?