Israel heeft geen energiecrisis zoals sommige landen die nu ervaren. De situatie is juist vrij stabiel, omdat Israel de afgelopen jaren een sterke eigen aardgasproductie heeft ontwikkeld. Grote velden in de oostelijke Middellandse Zee, zoals Leviathan en Tamar, zorgen ervoor dat een groot deel van de elektriciteitsopwekking binnenlands kan worden gedekt. Daarnaast beschikt Israel over strategische infrastructuur zoals de Ejlat–Asjkelon olie-pijplijn, die extra flexibiliteit biedt in de internationale energiestromen.
Vanwege Israel's infrastructuur die Israel nu deels al, en in de toekomst in z'n geheel kan bieden aan Europa en Asiatische landen, is het in Israel's voordeel dat de Straat van Hormoez dichtblijft en ik denk dan ook niet dat Israel vrede zal maken, want dan is er een kans dat de Straat van Hormoez opengaat. Evenmin is het in Israel's belang dat de oorlog tegen Hezbollah stopt, omdat Israel er - denkt me - nu meer baat bij heeft Hezbollah te vernietigen of tot overgave-akkoord te dwingen zoals met Hamas is gebeurd, dan simpel gras te gaan maaien om wapens te kunnen testen.
Off topic - De energiecrisis en de mogelijke maatregelen
-
ChaimNimsky
- Superposter
Re: De energiecrisis en de mogelijke maatregelen
Ik hoop zo ongelooflijk ontzettend oprecht dat de banden met dit land verbroken gaan worden. Dat humaniteit het wint van economische belangen.ChaimNimsky schreef: 16 apr 2026 19:10
Vanwege Israel's infrastructuur die Israel nu deels al, en in de toekomst in z'n geheel kan bieden aan Europa en Asiatische landen, is het in Israel's voordeel dat de Straat van Hormoez dichtblijft
. Dat eerste weten we hier inmiddels. Israël en vrede is een onmogelijke combinatie.en ik denk dan ook niet dat Israel vrede zal maken, want dan is er een kans dat de Straat van Hormoez opengaat
Die straat van Hormuz is voor zo goed als de hele wereld van belang. Het is maar waar je je humane prioriteiten legt.
Deze oorlogsverheerlihking is hier off topic en gelukkig maar.Evenmin is het in Israel's belang dat de oorlog tegen Hezbollah stopt, omdat Israel er - denkt me - nu meer baat bij heeft Hezbollah te vernietigen of tot overgave-akkoord te dwingen zoals met Hamas is gebeurd, dan simpel gras te gaan maaien om wapens te kunnen testen.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Re: De energiecrisis en de mogelijke maatregelen
In dat geval, pech voor Israël. De straat lijkt open te gaan.
Iran opent Straat van Hormuz weer voor commerciële scheepvaart | Spanningen Midden-Oosten | NU.nl https://share.google/pPV3y5loeOwrHmWgG
De opening zou gelden tot het einde van het staakt-het-vuren, maar het is onduidelijk op welk staakt-het-vuren hij doelt
Oeps! Sluiten maar weer dan.
Iran opent Straat van Hormuz weer voor commerciële scheepvaart | Spanningen Midden-Oosten | NU.nl https://share.google/pPV3y5loeOwrHmWgG
De opening zou gelden tot het einde van het staakt-het-vuren, maar het is onduidelijk op welk staakt-het-vuren hij doelt
Oeps! Sluiten maar weer dan.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)