Gerard R. schreef: 12 apr 2026 18:39
dikkemick schreef: 12 apr 2026 18:29
Gerard R. schreef: 12 apr 2026 18:22
Ik vind het prima, maar... ook na het 21ste jaar verslaaft men gemakkelijk.
En ook dan zit de ander onnodig in de kwalijke dampen als er gerookt of gevaped wordt.
Ik vind het een lapmiddel.
Ik zou liever zien dat roken op plaatsen waar anderen er last van kunnen hebben niet meer mag.
En ik zou het spul nog veel duurder maken. Dán maar ondergronds ja.
Dat duurder maken is een goed plan. Op Europees niveau dan natuurlijk anders gaan de sneue verslaafden elders shoppen.
Dat is het beste, maar ik ga ervan uit, dat hoe ongemakkelijker het wordt om dat spul aan te schaffen én te gebruilen hoe meer het gebruik in het algemeen remt.
Je hebt allebei een punt, maar het zit 'm vooral in wat je
verwacht van beleid. Een verhoging naar 21 jaar is geen wondermiddel. Nicotineverslaving ontstaat ook daarna nog makkelijk, dus Gerard heeft gelijk dat je het probleem daar niet mee oplost. Maar het idee dat het
"dus een lapmiddel is" gaat ook te kort door de bocht. Het draait om instroom beperken:
- hoe later iemand begint, hoe kleiner de kans dat die überhaupt verslaafd raakt.
Dat is gewoon vrij goed onderbouwd.
Waar het wringt, is dat dit soort maatregelen vaak los
worden gepresenteerd, terwijl ze vooral werken in combinatie:
- leeftijdsgrens omhoog
- accijnzen
- rookvrije plekken
- handhaving
- voorlichting
Los van elkaar zijn het
halve oplossingen, samen pas beleid.
Over dat punt van overlast: daar zit wel iets. Roken raakt niet alleen de roker zelf maar ook anderen door meeroken. Dat is de reden dat rookvrije werkplekken en horeca destijds zijn ingevoerd, en dat heeft aantoonbaar effect gehad. Verder uitbreiden naar drukke publieke plekken is dan een logische volgende stap, al moeten we oppassen dat het uitvoerbaar blijft.
Die rookzones die genoemd worden klinken praktisch, maar in de praktijk zie je vaak dat handhaving het probleem is. Regels zijn er al genoeg:
naleving is het echte knelpunt. En prijsverhoging? Dat werkt gemiddeld wel degelijk, maar niet voor iedereen. Zware verslaafden stoppen er niet door, maar jongeren beginnen er minder snel door. Het risico op illegale handel neemt inderdaad toe als je te hard doorschiet, dus daar zit een grens aan.
Kortom:
- Het is geen lapmiddel, maar ook geen eindoplossing.
- Bescherming van anderen is een sterk argument voor strengere regels.
- Zonder handhaving blijft alles theorie.
De echte vraag is dus niet
óf je dit moet doen, maar hoe ver je als overheid wilt gaan in het terugdringen van roken, en hoeveel vrijheid je daar tegenover zet.