Peter van Velzen schreef: ↑08 apr 2026 04:58
Amerauder schreef: ↑07 apr 2026 14:58
Ik heb in het voorgaande een aantal punten benoemd waarop de beloften van de Verlichting min of meer door de mand zijn gevallen:
Hoe kom je in vredesnaam op de gedachte dat aan het begin van de 19e eeuw het denken over dogma's slechter was dan aan het eind van de 17e eeuw?
Zoiets heb ik toch helemaal niet gezegd.
Kijk, voor de Verlichting waren dogmatiek en mythe een belangrijk onderdeel van de samenleving. Toen zei men, laten we eens proberen of we ook zonder kunnen. Nu hebben we dat geprobeerd en kunnen we achteraf vaststellen; nee, blijkbaar gaat dat niet. Blijkbaar hebben we dogmatiek en mythe toch ergens voor nodig. Hoe zit dat precies? Waarom kunnen we ze maar niet loslaten?
Het is niet zozeer dat het qua dogma’s en mythen erger is geworden, dat zeg ik niet, en dat lijkt me ook moeilijk te meten. Wat ik zeg is dat we de pretentie steeds meer laten vallen daar nog zonder te kunnen. De idee dat we die op een dag af zouden kunnen schaffen dooft langzaam maar zeker uit, en dat is de fase waarin we nu zitten.
Hoe kom je overigens op het idee dat transseksualiteit enig verband heeft met de verlichting of van de gotspe dat Elon Musk een product is van de verlichting?
Het zijn gewoon wat simpele en voor de hand liggende voorbeelden van de manier waarop dogma en mythe ook in onze tijd nog steeds een belangrijke rol spelen. Ik presenteer dit als een aanwijzing dat we daar blijkbaar toch niet zo goed zonder kunnen. Blijkbaar vervullen ze een of andere rol waar behoefte aan is. Begrijp je dat?
Waarom dat zo is en waar dat allemaal op duidt is dan weer een volgende vraag. Het begint bij de simpele constatering.
Hoe kwam je eigenlijk op het idee dat Maakbaarheid een verlichtingsideaal zou zijn?
Algemeen bekend. Zie bijvoorbeeld de
pagina waar je zelf naar verwijst:
Wikipedia schreef:
the application of rational principles to social and political reform.
De samenleving opnieuw inrichten dus, naar rationele principes. In contrast met: de samenleving organisch laten groeien zoals die groeit.
Snap je hoe die twee een tegenstelling vormen? En hoe de ene helft van die tegenstelling méér bij de Verlichting past dan de andere?
En we beginnen steeds meer in te zien hoezeer dit een vergissing is geweest, de gedachte van een maakbare samenleving. En daarmee – voor zover we eerlijk zijn – hoezeer onze voorouders dit vóór de Verlichting reeds zo goed hadden ingezien.
Op het punt van
universalisme
Hier heb je wel degelijk een aspect dat grotendeels tot de verlichting is terug te voeren.
Wat Trump zegt of niet zegt, is echter nauwelijks een bewijs dat de universele verklaring van de rechten van de mens onzinnig en ongeloofwaardig is gebleken. De man is zelf onzinnig en ongeloofwaardig!
Het zegt wel degelijk iets over de wereld waarin hij die opmerkingen maakt.
Merk op dat hij niet wordt teruggefloten en nauwelijks tegengesproken. Hij heeft het zelfs tot president geschopt met deze opvattingen.
Het is niet vol te houden dat dit niet iets zegt over faillissement van de idealen die niet heel erg lang geleden nog zoveel heiliger waren.
Het zou een tijdelijke dip kunnen zijn natuurlijk. Maar daar lijkt het niet op, integendeel.
Peter van Velzen schreef: ↑08 apr 2026 05:13
• De vrijheid van meningsuiting
• De godsdienstvrijheid
• Gelijkheid voor de wet
• scheiding van kerk en staat
• Representatieve democratie
Dit zijn inderdaad hele mooie ideeën. Maar die zijn nu dus op hun retour, en worden langzaam maar zeker weer afgeschaft.
Ze zijn nog niet afgeschaft, mind you, het is nog niet klaar. Men is alleen nog maar aan het afschaffen begonnen. En dat kan nog even duren, maar het kan ook heel snel gaan.
En nog niet iedereen heeft het door, dat deze zaken nu hebben afgedaan. Velen komen bijvoorbeeld niet verder dan de constatering dat Trump “domme dingen” roept, zonder zich af te vragen wat dit zegt over de staat van onze maatschappij. Vandaar dat ik graag een beetje toelicht wat dit te betekenen heeft, namelijk het failliet van de idealen die eens zo heilig waren.
axxyanus schreef: ↑08 apr 2026 09:11
Het lijken me allemaal onbereikbare idealen. Dat hoeft ons niet tegen te houden om ze zo goed mogelijk te benaderen. Mijn indruk is echter dat in de praktijk het wel eens wil mislopen.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑08 apr 2026 09:43
Deze idealisten zijn vaak heel hypocriet.
Jefferson had honderden slaven en vond dat de indianen zo snel als mogelijk moeste verdwijnen
Zijn voorganger Washington was geen haar beter en had er waarschijnlijk een kleine duizend en haatte de indianen.
Iedereen gelijk preekten ze: Maar wilde je iedereen zijn dan moest je wel blank zijn.
Correct. Maar het grotere punt is denk ik dat deze idealen nu ook als idealen aan aanzien verliezen.
Iets kan praktisch onuitvoerbaar zijn, of extreem hypocriet, maar nog steeds veel aanzien krijgen. En dat is hoe het heel lang geweest is met deze idealen.
Wat we nu zien is dat ze ook dat aanzien nog verliezen. Dat men er steeds vaker en steeds gemakkelijker zonder schaamte of angst voor de gevolgen doodleuk tegenin gaat.
Ze vallen van het voetstuk – dat is wat we hier zien gebeuren.