De nieuwe Trump-periode

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Gerard R. »

Mullog schreef: 30 mar 2026 17:29 Geen leuker vermaak als leed-vermaak:
(Bron) Democraat Emily Gregory heeft een tussentijdse verkiezing voor het Huis van Afgevaardigden van de staat gewonnen in een district in Palm Beach, waar ook Mar-a-Lago, het huis van president Donald Trump in Florida, toe behoort. Deze overwinning voegt zich bij een reeks recente zeges voor de Democraten in tussentijdse verkiezingen in het hele land.
Saillant detail:
• Trump stemde dinsdag per post, ondanks zijn bewering van maandag dat "stemmen per post gelijkstaat aan fraude per post".
:wink:
Als 'hij' zo door gaat met zijn leugen- en verlink-acties kan het misschien nog heel wat worden... [-o< :D

Hij dreigt ook alle olie-achtigheid in Iran op te blazen als ze geen 'deal' doen, hoorde ik vandaag.
Zo maakt hij daar massaal verzet en terrorisme mogelijk, bv. á la ISIS (Daesh) [na VS-Irak oorlog], Al Qai'da [na Afghanistan], Hamas of Hezbollah enzo .

Of dat wel allemaal goed kan blijven gaan voor het 'genie', dat betwijfel ik.
** **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

:D :D :D

Trump werkt aan zijn appreciatie bij het Amerikaanse publiek. De verkiezingen zijn niet zo ver weg en zijn 'rating' is lager dan je ooit hebt gezien (Trump-tekst-stijl).
Het zou mij niet verbazen als hij reeds bezig is met zijn overwinningsbabbeltje.. misschien dat Netanyahu van Israël hem kan helpen. )

Volgens Aljazeera heeft Trump gezegd, dat Iran gevraagd heeft om een staakt het vuren.
En dan zegt de Iraanse leiding 'Niet waar'.
Net een kinderkamer, ja-nee ik-jij-spelletje, maar dan een heel dodelijke inslag en zo schadelijk voor de hele wereld.

Zo eenvoudig is het volgens mij natuurlijk ook weer niet. Want mocht dat het geval zijn dan is er nog heel wat te doen voor het weer een klein beetje normaal zou worden daar. Zo eist Iran, om maar eens wat te noemen, herstelbetalingen bij zo'n stap.
Het schieten met raketten door Iran gaat nog steeds door al zijn veel van hun militaire en economische doelen al geraakt.
Internationaal is het van groot belang dat de Straat van Hormuz weer open gaat, maar daar kan nog heel wat water stromen voor het zover is, denk ik. En volgens kenners zal dit nog vrij lang voelbaar blijven in de wereldeconmie.
Hoe dan ook, de beurzen maakten weer een luchtsprong van wat heb ik jou daar. Er viel weer veel te verdienen voor wie wist wat Trump ging vertellen.

Trump is hoogst teleurgesteld door de afzijdigheid van de Navo bij zijn oorlogje en zegt te overwegen echt uit de Navo te stappen. Hij blijft een liefhebber van het opbreken van dingen die vroeger werkten. En aangezien de Amerikanen hem gewoon laten zitten, blijft deze dreiging. De Iraanse regering wil hem blijkbaar niet wegbombarderen, zoals de VS dat wel deed met een flink deel van de Iraanse leiding...

https://www.npr.org/2026/04/01/g-s1-116 ... om-npr-pbs
President Trump zegt dat de VS zich over twee tot drie weken uit Iran zullen terugtrekken. Ook zegt hij tijdens dit conflict één doel voor ogen te hebben gehad: voorkomen dat Iran een kernwapen krijgt. Trump leek ook eerdere opmerkingen over de heropening van de Straat van Hormuz ongedaan te maken, door te zeggen dat landen die afhankelijk zijn van de olie die door de Straat stroomt, deze zelf zullen moeten veiligstellen. Trump zal vanavond om 21.00 uur de VS toespreken. ET.
:^o Dat zal me een toespraak worden zoals je nog nooit hebt gehoord en gezien... :D
** **
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 01 apr 2026 18:32 :D :D :D

Trump werkt aan zijn appreciatie bij het Amerikaanse publiek. De verkiezingen zijn niet zo ver weg en zijn 'rating' is lager dan je ooit hebt gezien (Trump-tekst-stijl).
Het zou mij niet verbazen als hij reeds bezig is met zijn overwinningsbabbeltje.. misschien dat Netanyahu van Israël hem kan helpen. )

Volgens Aljazeera heeft Trump gezegd, dat Iran gevraagd heeft om een staakt het vuren.
Net een kinderkamer, ja-nee ik-jij-spelletje, maar dan een heel dodelijke inslag en zo schadelijk voor de hele wereld.

Zo eenvoudig is het volgens mij natuurlijk ook weer niet. Want mocht dat het geval zijn dan is er nog heel wat te doen voor het weer een klein beetje normaal zou worden daar. Zo eist Iran, om maar eens wat te noemen, herstelbetalingen bij zo'n stap.
Het schieten met raketten door Iran gaat nog steeds door al zijn veel van hun militaire en economische doelen al geraakt.
Internationaal is het van groot belang dat de Straat van Hormuz weer open gaat, maar daar kan nog heel wat water stromen voor het zover is, denk ik. En volgens kenners zal dit nog vrij lang voelbaar blijven in de wereldeconmie.
Hoe dan ook, de beurzen maakten weer een luchtsprong van wat heb ik jou daar. Er viel weer veel te verdienen voor wie wist wat Trump ging vertellen.

Trump is hoogst teleurgesteld door de afzijdigheid van de Navo bij zijn oorlogje en zegt te overwegen echt uit de Navo te stappen. Hij blijft een liefhebber van het opbreken van dingen die vroeger werkten. En aangezien de Amerikanen hem gewoon laten zitten, blijft deze dreiging. De Iraanse regering wil hem blijkbaar niet wegbombarderen, zoals de VS dat wel deed met een flink deel van de Iraanse leiding...

President Trump zegt dat de VS zich over twee tot drie weken uit Iran zullen terugtrekken. Ook zegt hij tijdens dit conflict één doel voor ogen te hebben gehad: voorkomen dat Iran een kernwapen krijgt. Trump leek ook eerdere opmerkingen over de heropening van de Straat van Hormuz ongedaan te maken, door te zeggen dat landen die afhankelijk zijn van de olie die door de Straat stroomt, deze zelf zullen moeten veiligstellen. Trump zal vanavond om 21.00 uur de VS toespreken. ET.
:^o Dat zal me een toespraak worden zoals je nog nooit hebt gehoord en gezien... :D
Misschien doet hij of de agressie gestopt gaat worden en trekt hij alle registers weer open nadat de verkiezingen voorbij zijn.

Van mij mag men de NATO opheffen ik ben altijd een tegenstander geweest van dit door de VS gedomineerde orgaan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 apr 2026 10:03
Gerard R. schreef: 01 apr 2026 18:32 :D :D :D

Misschien doet hij of de agressie gestopt gaat worden en trekt hij alle registers weer open nadat de verkiezingen voorbij zijn.

Van mij mag men de NATO opheffen ik ben altijd een tegenstander geweest van dit door de VS gedomineerde orgaan.
Ons EU-deel van de Navo evt. afsplitsen en ruig uitbouwen. Daar zijn we toch al mee bezig. Met een andere naam uiteraard. Niets bijzonders. Veiligheidsstructuur maar een van de EU. Dan maar zonder de VS. Beter niet wachten op betere tijden als Trump weg is. Er is niet veel te regelen met dat land nu. Als je vrede en veiligheid zoekt in onze wereld zal je tot de tanden bwapend zijn. Helaas, want je zou al het geld en materialen voor nuttige zaken kunnen gebruiken.

Maar verder betwijfel ik of Trump de Navo wel zo gemakkelijk kan verlaten. Volgens mij is daar het Congres voor nodig.
** **
Peter_1
Forum fan

Bericht door Peter_1 »

De gehele discussie omtrent de VS die de NATO wil verlaten doet mij echt heel vreemd aan. Want of we het nu lastig krijgen zonder de VS of we het prima gaan redden, maakt in essentie helemaal niets uit. Het is immers Amerika zelf dat wil vertrekken. Nou, ga dan?

Beetje alsof je een rijke vent hebt, maar hij elke dag lelijk tegen je is en hij telkens dreigt te vertrekken. Vervolgens denk jij alleen maar: 'ja, vertrek dan? jammer van het geld, maar het is mij het gedoe niet waard'. Maar hij blijft......
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Peter_1 schreef: 02 apr 2026 11:10 De gehele discussie omtrent de VS die de NATO wil verlaten doet mij echt heel vreemd aan. Want of we het nu lastig krijgen zonder de VS of we het prima gaan redden, maakt in essentie helemaal niets uit. Het is immers Amerika zelf dat wil vertrekken. Nou, ga dan?

Beetje alsof je een rijke vent hebt, maar hij elke dag lelijk tegen je is en hij telkens dreigt te vertrekken. Vervolgens denk jij alleen maar: 'ja, vertrek dan? jammer van het geld, maar het is mij het gedoe niet waard'. Maar hij blijft......
Je hebt in de kern gelijk Peter-1, maar het heeft nogal wat consekwenties voor de EU, die 80 jaar 'veiligheid' dacht te hebben met Amerikanen binnen de Navo. Verder is het vooral 1 mannetje met zijn adminstratie, die hierop sturen, en dat is wel heel sneu, toch? :? En dan nog: de Navo kwam wel mooi opdraven voor de eerste Irak-oorlog onder papa Bush. Maar dat ging dan zoals het hoort. James Baker ging eerst de 'willing' landen optrommelen, en daarna de oorlog. Niet andersom. De oorlog onder baby Bush was alweer wat anders, geen massavernietigingswapens bleek het, wel pakken van Saddam Husein, maar daar gingen de Amerikanen bijna alleen zonder VN-resolutie. En dit wat we nu zien in het MO olv. Netanyahu is wel het summum. Maar wel trappen naar de Navo heh? Ik ken dat volk. Trump: "de EU is opgericht om de VS te naaien". Wat wil je dan nog? Over diplomatie gesproken. Beetje respect svp...
** **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Het wordt een acrobatisch geval voor Trump ("We zullen ze de komende weken extreem hard bombarderen, terug naar de Steentijd, daar waar ze horen" [Kreet uit de Vietnamtijd en de 2e Irak-oorlog; de VS dus..). :?

https://www.ms.now/news/news-analysis/t ... newsletter
(..) Amerikaanse consumenten wankelen al van de gasprijzen die in minder dan een maand tijd met meer dan $1 per gallon stijgen, wat de snelste stijging in decennia is. Buiten de VS versnellen de crises in een veel gevaarlijker tempo. Landen in heel Azië roepen noodsituaties uit en bereiden zich voor op tekorten nu hun brandstofvoorraden in het Midden-Oosten opdrogen. De Europeanen worstelen nu al met de stijgende prijzen voor aardgas, na jarenlang te hebben geprobeerd zich van de Russische energie te ontdoen. En de landen van de Perzische Golf zien hun economieën krimpen naarmate hun olieproductie instort door de toenemende schade aan de infrastructuur. (..)
En dat valt niet goed bij de Amerikanen (en de rest van de wereld vanzelfsprekend).

Hij denkt dat hij het onheil dat hij samen met Netanyahu heeft opgeroepen, kan bezweren...
Nou, dat is een hele geruststelling... :idea:

En verder vind ik hem toch zo af en toe wat hebben van een internet-trol. https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet) :idea:
Maar wel een met ENORME gevolgen wereldwijd.

En hij houdt ervan mensen het bos in te sturen. Hij heeft procureur-generaal Pam Bondi ook maar ontslagen.
Hij was niet tevreden over haar behandeling van de Epstein-files....
** **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hilarisch

1 van de eerste posts in dit topic:
viewtopic.php?p=646297#p646297
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/l/2608955
President Trump stelt voor om het budget voor de Amerikaanse defensie volgend jaar met 445 miljard dollar te verhogen naar 1,5 biljoen dollar [$1500 miljard :) ]. Daarmee zou het defensiebudget van de Verenigde Staten uitkomen op het hoogste bedrag in decennia.

Het gaat om een verhoging van ruim 40 procent ten opzichte van dit jaar. De regering-Trump wil het extra geld onder meer uitgeven aan de aanschaf van munitie, het uitbreiden van de vloot van de Amerikaanse marine en de start van de bouw van een luchtafweersysteem, de 'Golden Dome'. (..)

Tegenover de grote extra uitgaven staan voorgestelde bezuinigingen van in totaal 10 procent op andere terreinen. Er wordt vooral gekort op zaken die de regering-Trump als 'woke' bestempelt. Het gaat dan om maatschappelijk werk, sociale woningbouw, gezondheidszorg en kinderopvang. Een deel van die uitgaven wil het Witte Huis overhevelen naar de staten en lokale overheden. (..)
Tsja... ik en de die kiezers daar hádden het kunnen weten.... en er is nog wel meer dat gekort wordt.
** **
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 03 apr 2026 19:01 https://nos.nl/l/2608955
President Trump stelt voor om het budget voor de Amerikaanse defensie volgend jaar met 445 miljard dollar te verhogen naar 1,5 biljoen dollar [$1500 miljard :) ]. Daarmee zou het defensiebudget van de Verenigde Staten uitkomen op het hoogste bedrag in decennia.

Het gaat om een verhoging van ruim 40 procent ten opzichte van dit jaar. De regering-Trump wil het extra geld onder meer uitgeven aan de aanschaf van munitie, het uitbreiden van de vloot van de Amerikaanse marine en de start van de bouw van een luchtafweersysteem, de 'Golden Dome'. (..)

Tegenover de grote extra uitgaven staan voorgestelde bezuinigingen van in totaal 10 procent op andere terreinen. Er wordt vooral gekort op zaken die de regering-Trump als 'woke' bestempelt. Het gaat dan om maatschappelijk werk, sociale woningbouw, gezondheidszorg en kinderopvang. Een deel van die uitgaven wil het Witte Huis overhevelen naar de staten en lokale overheden. (..)
Tsja... ik en de die kiezers daar hádden het kunnen weten.... en er is nog wel meer dat gekort wordt.
Dat overhevelen heeft hij vast van Nederland afgekeken.

Hier werkte dat ook heel goed: Hevel de uitvoering over maar geef ze veel minder dan je eerst zelf uitgaf.
Dan moeten ze boodschappen doen met een dubbeltje terwijl je voor een kwartje moet inkopen. :D

De verhoging is niet mis: Zo'n slordige 2000 dollar per gezin schat ik.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 apr 2026 09:41
Gerard R. schreef: 03 apr 2026 19:01 https://nos.nl/l/2608955

Dat overhevelen heeft hij vast van Nederland afgekeken.

Hier werkte dat ook heel goed: Hevel de uitvoering over maar geef ze veel minder dan je eerst zelf uitgaf.
Dan moeten ze boodschappen doen met een dubbeltje terwijl je voor een kwartje moet inkopen. :D

De verhoging is niet mis: Zo'n slordige 2000 dollar per gezin schat ik.
Ach... hij kan niet veel en weinig inzicht. Meer werken met de botte bijl. Janboel.
** **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.nbcnews.com/video/shorts/se ... 0737605801
Sen. Tim Kaine, D-Va., expressed skepticism on “Meet the Press” Sunday about the Trump administration’s 2027 budget plan, which includes a request of $1.5 trillion from Congress to fund the Defense Department. (..)
Moet je je voorstellen. Astronomisch extra geld en dat voor wat we nu zien, ook met ontslagen in het Pentagon van zeer zware jongens... Hij kan het zich niet voorstellen en ik ook niet, maar ja... rare tijden...
** **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://timesofindia.indiatimes.com/wor ... 042718.cms
President Donald Trump hinted at a major escalation in the ongoing war as he threatened Iran with 'Hell' if the Hormuz Strait stays shut. Trump said the US forces would begin strikes against Iranian civilian infrastructures like power plants and bridges.
Former Congresswoman Marjorie Taylor Greene who had been advocating against the war said every Republican in the White House should pray for forgiveness on Easter Sunday for Trump's post filled with profanity.
Een van de ergste havikken in de Rapublikeinse partij en vroeger medestander van Trump. Is niet tevreden over hem.

Afbeelding
Some US politicians have reacted with alarm and questioned the US president’s mental state after Donald Trump issued an abusive, expletive-laden threat to Iran in which he called on the regime to “open the fuckin’ strait [of Hormuz], you crazy bastards”, as he threatened to further attack the country’s energy and transport infrastructure.

The US president wrote on his Truth Social platform: “Tuesday will be Power Plant Day, and Bridge Day, all wrapped up in one, in Iran. There will be nothing like it!!! Open the Fuckin’ Strait, you crazy bastards, or you’ll be living in Hell - JUST WATCH! Praise be to Allah. President DONALD J. TRUMP.” (..)
Ja, mentale gesteldheid. Daar stel ik al jaren vragen over.
Zozo... zo lang niets van de politiek gehoord over de ondoorgrondelijke wegem van de 'president'. En nu plotseling wel?
How come?..
** **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://today.rtl.lu/news/world/us-vice ... 1859039158
US Vice President Vance departs for Hungary in support of Orban
AFP
US Vice President JD Vance, alongside his wife Usha Vance, visited Hungary to show Donald Trump’s support for Viktor Orbán ahead of a tightly contested election. (..)
Wacht maar als Trump in de naaste toekomst de EU komt bombarderen omdat we Orban tegenwerken... (wrang grapje)

Afbeelding
** **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Trump bedreigt Iran: 'Een hele beschaving zal vannacht sterven' | Spanningen Midden-Oosten | NU.nl https://share.google/xYAP9BCU8kM7oseRy

Donald Trump heeft de druk op Iran dinsdag verder opgevoerd in aanloop naar de door hem gestelde deadline voor de heropening van de Straat van Hormuz. Volgens de Amerikaanse president zal "een hele beschaving vannacht sterven en keert die nooit meer terug".

"Ik wil niet dat dat gebeurt, maar het zal waarschijnlijk wel zo zijn", schrijft Trump op zijn platform Truth Social. Hij eist dat Iran de Straat van Hormuz opent en dreigt met massale aanvallen op de infrastructuur als het land geen deal sluit.

"Aan 47 jaar van afpersing, corruptie en dood zal eindelijk een einde komen. God zegene het geweldige volk van Iran", vervolgde de president. Het is onduidelijk hoe hij dat wil rijmen met het uitwissen van een beschaving.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Plaats reactie