Valt er te modereren op het gebruik van het woord Anti-semitisme?

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Valt er te modereren op het gebruik van het woord Anti-semitisme?

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 29 mar 2026 09:44
Met de verschillende uitleg van antisemitisme definities valt hierop niet meer te modereren.
Volgens mij is iedereen hier intelligent genoeg om te beseffen wat antisemitisme is.
Handelen naar deze begripsbepaling blijkt zeer lastig. Joden haten of slecht behandelen OMDAT het joden zijn is antisemitisme. Kort maar krachtig.
In principe overtrad Dikkemick met dit bericht regel T12, maar omdat die fout dit door iemand anders onlangs ook was gedaan, zonder dat hem op de vingers heb getikt, zie ik het ook nu door de vingers.
Ik vind de vraag te belangrijk om hem niet te beantwoorden.
Ik verzoek eenieder om te reageren, en om uit te leggen, WAAROM de eenvoudige definitie van Dikkemick wel of niet hanteerbaar is, en welke men eventueel prefereert en waarom
Ik denk dat antisemitisme ernstig genoeg is om niet toe te staan dat iemand daar ten onrechte van beschuldigd of juist ten onrechte van vrijgesproken wordt.

Uiteraard is niet altijd met zekerheid te bepalen waarom men bepaalde dingen doet of zegt, dus perfect wordt het nooit. Maar we kunnen in de meeste gevallen wel vaststellen of men (vrijwel) alle Joden op het oog heeft, of juist niet.
Het zelfde geld voor Palestijnenhaat. Of haat jegens welke groep dan ook, waar men toe wordt gerekend vanaf zijn geboorte.

Peter van Velzen
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
axxyanus
Moderator

Re: Valt er te modereren op het gebruik van het woord Anti-semitisme?

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 29 mar 2026 09:49
Met de verschillende uitleg van antisemitisme definities valt hierop niet meer te modereren.
Volgens mij is iedereen hier intelligent genoeg om te beseffen wat antisemitisme is. Handelen naar deze begripsbepaling blijkt zeer lastig. Joden haten of slecht behandelen OMDAT het joden zijn is antisemitisme. Kort maar krachtig.
Het is IMO te vaag.

Stel dat we iemand heben die als hij een conflict heeft met een ander, daarna wraak wil nemen door een willekeurig iemand de groep van die ander lastig te vallen. Dus als hij ruzie heeft men een Rus, zal hij daarna wraak nemen door een willekeurige Rus aan te pakken.

Nu word die persoon lastig gevallen door een Jood. Hij zal dus om wraak te nemen een willekeurige Jood aanpakken. Dat slachtoffer wordt dus uitgepikt omdat die Jood is. Toch zou ik in dit geval niet van anti-semitisme spreken. Omdat de reden waarom in dit geval een Jood uitgekozen werd, niets te maken heeft met diens Joodse identiteit.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

'Haten omdat het Joden zijn' suggereert dat Jodenhaat een soort irrationele modekeuze is, terwijl het in werkelijkheid altijd gebaseerd was op een verzonnen morele rechtvaardiging. De nazi's zeiden niet: we haten Joden omdat ze een keppeltje dragen.

De dader ziet zichzelf altijd als slachtoffer: Antisemieten zien hun haat nooit als onvriendelijkheid maar altijd als een legitieme reactie op een (vermeend) kwaad.

Door Joden (of de Joodse staat) af te schilderen als kindervermoorders of 'vergiftigers' , creëer je een morele basis voor geweld. De nazi's gebruikten ook politieke argumenten. Joden als de drijvende kracht achter of-en communisme of het roofkapitalisme. Het waren politieke redenen.

De definitie die Dikkemick voorstelt 'haten omdat het Joden zijn' is onbruikbaar, omdat een antisemiet nooit zal toegeven dat hij haat omwille van het 'Jood zijn'. Hij zal altijd zeggen: Ik haat ze om wat ze doen of om hun politiek of om hun invloed.

Het toestaan dat de historische context van antisemitisme wordt gereduceerd tot een hekel hebben aan een hoedje, is gelijk aan de weg voorschotelen voor de ontmenselijking die aan het fysiek geweld voorafgaat.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

holog schreef: 29 mar 2026 15:48 'Haten omdat het Joden zijn' suggereert dat Jodenhaat een soort irrationele modekeuze is, terwijl het in werkelijkheid altijd gebaseerd was op een verzonnen morele rechtvaardiging. De nazi's zeiden niet: we haten Joden omdat ze een keppeltje dragen.

De dader ziet zichzelf altijd als slachtoffer: Antisemieten zien hun haat nooit als onvriendelijkheid maar altijd als een legitieme reactie op een (vermeend) kwaad.

Door Joden (of de Joodse staat) af te schilderen als kindervermoorders of 'vergiftigers' , creëer je een morele basis voor geweld. De nazi's gebruikten ook politieke argumenten. Joden als de drijvende kracht achter of-en communisme of het roofkapitalisme. Het waren politieke redenen.

De definitie die Dikkemick voorstelt 'haten omdat het Joden zijn' is onbruikbaar, omdat een antisemiet nooit zal toegeven dat hij haat omwille van het 'Jood zijn'. Hij zal altijd zeggen: Ik haat ze om wat ze doen of om hun politiek of om hun invloed.

Het toestaan dat de historische context van antisemitisme wordt gereduceerd tot een hekel hebben aan een hoedje, is gelijk aan de weg voorschotelen voor de ontmenselijking die aan het fysiek geweld voorafgaat.
Daar is nog wel wat op aan te merken.
bv:
- Is de claim actueel of uit een verleden. "Ik haat joden omdat ze Jezus vermoord hebben" is zo lang geleden gebeurd, dat het wat mij betreft wel onder de definitie van Dikkemick valt.
- Is de claim daadwerkelijk hard te maken of is is verzonnen. Hitler suggereerde allerlei complottheorieën. Niet hard te maken. Valt onder definitie.
Terwijl berichten over Israël wel degelijk hard te maken zijn. -> Valt niet onder de definitie.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

axxyanus schreef: 29 mar 2026 15:43
dikkemick schreef: 29 mar 2026 09:49
Volgens mij is iedereen hier intelligent genoeg om te beseffen wat antisemitisme is. Handelen naar deze begripsbepaling blijkt zeer lastig. Joden haten of slecht behandelen OMDAT het joden zijn is antisemitisme. Kort maar krachtig.
Het is IMO te vaag.

Stel dat we iemand heben die als hij een conflict heeft met een ander, daarna wraak wil nemen door een willekeurig iemand de groep van die ander lastig te vallen. Dus als hij ruzie heeft men een Rus, zal hij daarna wraak nemen door een willekeurige Rus aan te pakken.

Nu word die persoon lastig gevallen door een Jood. Hij zal dus om wraak te nemen een willekeurige Jood aanpakken. Dat slachtoffer wordt dus uitgepikt omdat die Jood is. Toch zou ik in dit geval niet van anti-semitisme spreken. Omdat de reden waarom in dit geval een Jood uitgekozen werd, niets te maken heeft met diens Joodse identiteit.
Ik heb daarover zitten te denken. Stel ik scheld iemand verrot om wat voor reden dan ook, bijvoorbeeld hij pikt een parkeerplaats voor mijn neus weg. Als die persoon een keppeltje op heeft dan ben ik antisemitisch en als hij dat niet heeft dan niet, ongeacht of de persoon joods is of niet.

Maar ik realiseerde mij dat het gaat over modereren op dit forum. Dus voorbeelden als het jouwe of het mijne komen daar praktisch niet bij voor. Ik denk dat het dus gaat over wat er op dit forum geschreven wordt.

Dan gaat het dus over of er uitspraken gedaan worden die niet goed of onvoldoende beargumenteerd worden. Zowel door de "vermeende" antisemieten dan wel joden "verdedigers" (ik ben mij bewust dat die een beetje ongelukkig klinkt maar weet even geen betere verwoording en ik ga ervan uit dat men wel begrijpt wat ik bedoel). Dat lijkt mij te doen.

Maar het zal wel complexer in elkaar zitten, ben ik bang.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

holog schreef: 29 mar 2026 15:48 'Haten omdat het Joden zijn' suggereert dat Jodenhaat een soort irrationele modekeuze is, terwijl het in werkelijkheid altijd gebaseerd was op een verzonnen morele rechtvaardiging. De nazi's zeiden niet: we haten Joden omdat ze een keppeltje dragen.

Het is eenvoudig om naar de staat Israël te verwijzen en niet naar joden of een joodse staat. Daarmee haal je naar mijn mening in zoverre de angel uit de discussie dat de "jood op de hoek" er niet rechtstreeks mee te maken heeft want hij is nu eenmaal niet in de regio waar het gebeurt aanwezig.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Mullog schreef: 29 mar 2026 16:09 Maar ik realiseerde mij dat het gaat over modereren op dit forum. Dus voorbeelden als het jouwe of het mijne komen daar praktisch niet bij voor. Ik denk dat het dus gaat over wat er op dit forum geschreven wordt.
Een eenduidige definitie van het woord antisemitisme is natuurlijk wel handig. Er wordt regelmatig iemand uitgemaakt voor antisemiet. Ik ben er trots op IHRA-antisemiet te zijn, maar ik zou het gelijk melden als iemand me voor Dikkemick-antisemiet uitmaakt.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

De jood als zondebok? Met alle vooroordelen die erbij horen. Dat lijkt mij antisemitisme. Een hekel hebben aan joden in het algemeen omdat:

Ze zuinig zijn
Rijk zijn
Geniepig zijn
Stinken
Grote neus hebben
Etc etc

Haat vanwege domme vooroordelen dus. Dan zonder aanziens des persoons.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef: 29 mar 2026 15:43 Het is IMO te vaag.

Nee, dit is niet vaag. Ik heb het over DE jood/de joden/alle joden OMDAT ze joods zijn. Dat is m.i antisemitisme. Daar hoeft geen conflict aan vooraf gegaan te zijn. Je haat gewoon joden.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Wat maken jullie het naar mijn gevoel toch ingewikkeld.

Voor mij is er sprake van haat/discriminatie als de achterliggende bedoeling, de drijfveer negatief tot kwaadaardig is,
dus ten aanzien van een groep of persoon die je altijd al veroordeelde of nu wil 'naaien'.

Belgenmoppen zijn leuk als het gewoon dollen is, het is naar als je grappen maakt of ze verkettert terwijl
je hen negatief beziet of ze wilt treffen.
Kleurtje van de huid, negers bv. of Aziaten, grappen, kritiek, afwijzen van.. etc. Niets aan de hand als
er niet wat kwalijks achter zit. Mensen met een handicap. Ander geloof, andere cultuur. Enzovoort.

Kritiek of woede om een massaslachting moet kunnen uiteraard, dat geldt voor beoordeling van welk volk of welke groep ook.

Op een forum is 'haat of niet' soms moeilijk duidelijk te krijgen.
Men kán van alles schrijven terwijl er heel wat anders achter steekt. Wat ook gebeurt. Maar wat kan je daar dan nog
voor betrouwbaars over zeggen?? Ja, (terug-)trappen terwijl er wellicht niets aan de hand is bv. om bv. jouw standpunt
te pushen (wat abject is).

Vandaar dat je op een forum vanwege de kwaliteit van de discussie en gevoelens beter heel zorgvuldig omgaat met kreten als Jodenhaat, antisemitisme etc. Of is dat te simpel?
** **
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

De IHRA-definitie is de wereldwijd meest gehanteerde, de meest erkende, de meest wijd verspreide, de meest invloedrijke en erkende werkdefinitie (“werkdefinitie” betekent dat het een niet juridisch bindend hulpmiddel is), officieel aangenomen door tientallen landen van Antisemitisme, gebruikt door overheden, onderwijsinstellingen en organisaties, de lidstaten van de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada, Latijns‑Amerika en Azië:

Antisemitism is a certain perception of Jews, which may be expressed as hatred toward Jews. Rhetorical and physical manifestations of antisemitism are directed toward Jewish or non-Jewish individuals and/or their property, toward Jewish community institutions and religious facilities.

De Verklaring van Jeruzalem over Antisemitisme (Jerusalem Declaration on Antisemitism, JDA) werd ingegeven door de wens om antisemitisme te bestrijden, maar tegelijk tegemoet te komen aan de bezwaren tegen de IHRA-definitie van antisemitisme. Het is een document bedoeld om de grenzen van antisemitische uitingen en gedragingen aan te geven, in het bijzonder met betrekking tot zionisme, Israel en Palestina. De verklaring bevat een definitie van antisemitisme die uit 16 woorden bestaat:

Antisemitisme is discriminatie, vooroordeel, vijandigheid of geweld tegen Joden als Joden (of Joodse instellingen als Joods).

Het document bevat 15 richtlijnen, verdeeld in drie secties, die proberen te helpen bij de identificatie van antisemitisme, en voorbeelden geven van antisemitische toespraken en gedragingen met betrekking tot Israel en Palestina die wel en niet antisemitisch zijn. Richtlijn 3 schrijft: Examples of antisemitic deeds are: assaulting someone because she or he is Jewish, attacking a synagogue, daubing swastikas on Jewish graves, or refusing to hire or promote people because they are Jewish.

https://jerusalemdeclaration.org/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verklarin ... isemitisme

Aanvallen van een synagoge is dus bijvoorbeeld een antisemitische daad.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 29 mar 2026 23:39 De IHRA-definitie is de wereldwijd meest gehanteerde, de meest erkende, de meest wijd verspreide, de meest invloedrijke en erkende werkdefinitie (“werkdefinitie” betekent dat het een niet juridisch bindend hulpmiddel is), officieel aangenomen door tientallen landen van Antisemitisme, gebruikt door overheden, onderwijsinstellingen en organisaties, de lidstaten van de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada, Latijns‑Amerika en Azië:

Antisemitism is a certain perception of Jews, which may be expressed as hatred toward Jews. Rhetorical and physical manifestations of antisemitism are directed toward Jewish or non-Jewish individuals and/or their property, toward Jewish community institutions and religious facilities.

De Verklaring van Jeruzalem over Antisemitisme (Jerusalem Declaration on Antisemitism, JDA) werd ingegeven door de wens om antisemitisme te bestrijden, maar tegelijk tegemoet te komen aan de bezwaren tegen de IHRA-definitie van antisemitisme. Het is een document bedoeld om de grenzen van antisemitische uitingen en gedragingen aan te geven, in het bijzonder met betrekking tot zionisme, Israel en Palestina. De verklaring bevat een definitie van antisemitisme die uit 16 woorden bestaat:

Antisemitisme is discriminatie, vooroordeel, vijandigheid of geweld tegen Joden als Joden (of Joodse instellingen als Joods).

Het document bevat 15 richtlijnen, verdeeld in drie secties, die proberen te helpen bij de identificatie van antisemitisme, en voorbeelden geven van antisemitische toespraken en gedragingen met betrekking tot Israel en Palestina die wel en niet antisemitisch zijn. Richtlijn 3 schrijft: Examples of antisemitic deeds are: assaulting someone because she or he is Jewish, attacking a synagogue, daubing swastikas on Jewish graves, or refusing to hire or promote people because they are Jewish.

Nou.. dáár heb je toch geen documenten bij nodig?? Dat bedoel ik nou met mijn vorige post. Waarom zo moeilijik?
Fout is fout, en laat het zo duidelijk blijven. Maak er geen regels en nuances bij. En het geldt net zo hard naar andere volken, maar dan met de aanpassingen in tekst richting hun uiteraard.
** **
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 30 mar 2026 00:29
ChaimNimsky schreef: 29 mar 2026 23:39 De IHRA-definitie is de wereldwijd meest gehanteerde, de meest erkende, de meest wijd verspreide, de meest invloedrijke en erkende werkdefinitie (“werkdefinitie” betekent dat het een niet juridisch bindend hulpmiddel is), officieel aangenomen door tientallen landen van Antisemitisme, gebruikt door overheden, onderwijsinstellingen en organisaties, de lidstaten van de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada, Latijns‑Amerika en Azië:

Nou.. dáár heb je toch geen documenten bij nodig?? Dat bedoel ik nou met mijn vorige post. Waarom zo moeilijik?
Fout is fout, en laat het zo duidelijk blijven. Maak er geen regels en nuances bij. En het geldt net zo hard naar andere volken, maar dan met de aanpassingen in tekst richting hun uiteraard.
In dit geval betreft het specifiek een antisemitische fout. Regels en nuances zijn zinvol.
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

axxyanus schreef: 29 mar 2026 15:43
Dikkemick schreef:Volgens mij is iedereen hier intelligent genoeg om te beseffen wat antisemitisme is. Handelen naar deze begripsbepaling blijkt zeer lastig. Joden haten of slecht behandelen OMDAT het joden zijn is antisemitisme. Kort maar krachtig.
Het is IMO te vaag.

Ondanks dat je je - mijns inziens - ernstig vergist is dit is een goed voorbeeld!
Alleen het is wel degelijk als Russenhaat respectievelijk Jodenhaat te beschouwen. Een willekeurig persoon uitkiezen, die tot dezelfde groepering behoort als een specifiek persoon waar je ruzie denkt te hebben, terwijl die persoon er helemaal niets mee te maken heeft, is een goed voorbeeld van wat we dienen te bestrijden.

Wat doet het er toe waarom de hater zegt te haten? Hij geeft - zo stel jij- immers toe dat hij de complete groep haat.
als je een aanslag op iemand pleegt omdat hij een keppeltje draagt dan is die aanslag net zo verwerpelijk als wanneer je dat doet vanwege een historische anti-semitische drogreden. Is het jouw bedoeling dat we het woord anti-semitisch uitsluitend reserveren voor nazi's?

Dank voor je link naar de Jerusalem verklaring. Ze is korter een zuiverder dan de IHRA definitie. De IHRA verklaring claimt namelijk een uitzonderingspositie voor Joden en/of Israel, welke de Jerusalem verklaring niet claimt. Het is die uitzonderingspositie waar - mijns inziens - terecht bezwaar tegen wordt gemaakt.
Maar je hebt niet aangegeven waarom de nog simpeler definitie die Dikkemick hanteert, niet reeds voldoende is, om elke vorm van Jodenhaat omvatten.
Mijns inziens moet dan wel "slecht behandelen" vervangen worden door "te kwetsen" Maar door het woord Joden te vervangen door "Zigeuners" of "Palestijnen" krijg je dan een vrijwel net zo geschikte definitie van Zigeunerhaat of Palestijnenhaat. Zelfs het ontkennen van de Holocaust kwetst zowel Joden als Zigeuners en mogelijk nog andere slachtoffers, en hoeft daarom niet eens met name te worden genoemd.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 30 mar 2026 04:12
axxyanus schreef: 29 mar 2026 15:43 Stel dat we iemand heben die als hij een conflict heeft met een ander, daarna wraak wil nemen door een willekeurig iemand de groep van die ander lastig te vallen. Dus als hij ruzie heeft men een Rus, zal hij daarna wraak nemen door een willekeurige Rus aan te pakken.

Ondanks dat je je - mijns inziens - ernstig vergist is dit is een goed voorbeeld!
Alleen het is wel degelijk als Russenhaat respectievelijk Jodenhaat te beschouwen.
Waarom? Deze persoon haat geen Russen of Joden. Hij gaat niet systematisch achter Russen of Joden aan. Hij heeft naar aanleiding van een voorval eenmalig deze groepen geviseerd. Morgen kan het om heel andere groepen gaan.
Peter van Velzen schreef: 30 mar 2026 04:12Een willekeurig persoon uitkiezen, die tot dezelfde groepering behoort als een specifiek persoon waar je ruzie denkt te hebben, terwijl die persoon er helemaal niets mee te maken heeft, is een goed voorbeeld van wat we dienen te bestrijden.
Dat is een andere kwestie. Dat we het dienen te bestrijden is onvoldoende om het als antisemitisme te bestempelen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Gesloten