De Iran Oorlog

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: De Iran Oorlog

Bericht door Gerard R. »

https://www.dw.com/en/iran-war-gulf-sta ... 3-xml-mrss
De opvatting dat de VS geen regionale bondgenoten hebben geraadpleegd voordat ze oorlog voerden met Iran en vervolgens de vergelding van Iran, roept twijfels op in de Golfstaten: heeft het hosten van Amerikaanse bases hen veiliger gemaakt? Of maakte het hen tot doelwit? (..)
Allemaal zeer ondiplomatiek en Olifantig in de porceleinkast.
Misschien gaat het meevallen voor die Amerikanen, maar mij zou het niet verbazen als veel Amerikaanse bases de Golf zullen dienen te verlaten.
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.... **
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Golfstaten beginnen openlijk te twijfelen
aan de rol van Amerikaanse bases in de regio.

Korte samenvatting van mijn vertaling van het hele artikel:

Die Amerikaanse bases in de regio bieden niet alleen bescherming,
maar maken landen ook tot doelwit van Iraanse aanvallen.
Daarnaast groeit de frustratie dat de VS hen niet echt hebben geraadpleegd
en dat hun veiligheid afhankelijk blijkt van externe partijen.

De oorlog zet de eerdere strategie van 'voorzichtige neutraliteit' onder druk en dwingt tot heroverweging van de relatie met de VS. Tegelijk zoeken Golfstaten al naar alternatieven,
al is er nog geen volwaardig militair alternatief voor de VS.

BRON: DW - Kersten Knipp - 6 hours ago
Iran War: Gulf states debate US bases, military alliance

Mijn persoonlijke duiding:

Dit legt wel een pijnpunt bloot:
die Amerikaanse bases blijken geen garantie voor veiligheid,
maar trekken het conflict juist naar binnen.
De vraag is dus niet alleen wie je bondgenoot is,
maar ook welk risico je daarmee importeert.
  • Blijkbaar begint daar nu ook in de Golf zelf twijfel over te ontstaan.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik vraag me af, of de Amerikanen, de afsluiting van de straat van Hormuz. wellicht wél hebben verwacht, maar er geen bezwaar, tegen hebben als de olieprijs spectaculair stijgt. Dat betekent immers meer winst voor Amerikaanse leveranciers!
Trump kan het over het hoofd hebben gezien, maar anderen in zijn regering konden beter weten.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 20 mar 2026 05:07 Ik vraag me af, of de Amerikanen, de afsluiting van de straat van Hormuz. wellicht wél hebben verwacht, maar er geen bezwaar, tegen hebben als de olieprijs spectaculair stijgt. Dat betekent immers meer winst voor Amerikaanse leveranciers!
Trump kan het over het hoofd hebben gezien, maar anderen in zijn regering konden beter weten.
Daar zat ik ook al over te speculeren, maar ik dacht daarbij ook
aan de hechte vriendschap[?] tussen Putin en Trump:
  • Rusland is bepaald niet gestraft door de stijgende energieprijzen ...
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Netanyahu: Iran niet langer in staat om uranium te verrijken

Samenvatting:
De Israëlische premier Netanyahu heeft gezegd dat Iran volgens hem niet langer in staat is uranium te verrijken en geen ballistische raketten meer kan produceren. Hij gaf geen bewijs voor deze uitspraken. Volgens Netanyahu zijn de Iraanse luchtverdediging, marine en luchtmacht grotendeels uitgeschakeld.

Israël en de Verenigde Staten stellen dat hun aanvallen erop gericht zijn te voorkomen dat Iran kernwapens en raketten ontwikkelt. Netanyahu ging niet in op de bestaande Iraanse voorraad hoogverrijkt uranium.

Israël bombardeerde voor het eerst de Iraanse gasinfrastructuur, waaronder het South Pars-gasveld. De Amerikaanse president Trump gaf aan dat hij die aanval had afgeraden. Netanyahu zei dat Israël die wens zal respecteren.

Over de duur van de oorlog zei Netanyahu dat die mogelijk sneller kan eindigen dan verwacht, maar hij gaf geen verdere details. De aanvallen op Iran gaan volgens hem door zolang dat nodig is. Ook sprak hij de hoop uit dat het Iraanse volk in opstand komt tegen het regime.

Tegelijkertijd lijken de oorlogsdoelen van Israël en de Verenigde Staten niet volledig overeen te komen. Waar de VS zich vooral richten op militaire capaciteit zoals raketten en marine, ligt de nadruk van Israël op het uitschakelen van de Iraanse leiding en bondgenoten.

BRON: NOS Nieuws - gisteren, 23:28
Netanyahu: Iran niet langer in staat om uranium te verrijken
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Peter van Velzen schreef: 20 mar 2026 05:07 Ik vraag me af, of de Amerikanen, de afsluiting van de straat van Hormuz. wellicht wél hebben verwacht, maar er geen bezwaar, tegen hebben als de olieprijs spectaculair stijgt. Dat betekent immers meer winst voor Amerikaanse leveranciers!
Juist. En meer winst voor Putin, die zo zijn oorlog tegen Ukraine beter kan voeren.
Dat Iran niet meer kan opwerken tot 'wapengrade' is prima, maar dat wilden ze toch al niet een jaar of 20 en het mag niet van hun religie. Maar ja, als je wordt platgebombardeerd... dan kan men wel er wel eens aan gaan denken.
Kijken of ze de handdoek in de ring gooien of er juist dwars tegenin gaan. Ze hebben nog veel raketten enzo.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Gerard R. schreef: 20 mar 2026 10:23 Dat Iran niet meer kan opwerken tot 'wapengrade' is prima, maar dat wilden ze toch al niet een jaar of 20 en het mag niet van hun religie.
Hoezo mag het niet van hun religie? Allah vind het prima hoor, zolang het op de juiste wijze wordt gebruikt.
Het Islamititische Pakistan heeft overigens al lang atoombommen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

gerard_m schreef: 20 mar 2026 10:55
Gerard R. schreef: 20 mar 2026 10:23 Dat Iran niet meer kan opwerken tot 'wapengrade' is prima, maar dat wilden ze toch al niet een jaar of 20 en het mag niet van hun religie.
Hoezo mag het niet van hun religie? Allah vind het prima hoor, zolang het op de juiste wijze wordt gebruikt.
Het Islamititische Pakistan heeft overigens al lang atoombommen.
Shiitische Islam. Ik ben er niet in thuis.
Ik heb altijd goed gekeken naar wat ze over die mogelijkheid hebben gezegd en geschreven en ik herhaal dat even.
Ze hebben wel 60% opgewekt spul. En daar kán je snel een bom mee maken als je verder opwerkt. Maar die bom hadden ze nog steeds niet. Zouden ze nu kunnen overwegen. Ze zijn nogal onder druk...
Zie ook:
viewtopic.php?p=675613#p675613

Pakistan heeft de bom omdat India die heeft. Een soort noodventiel naar mijn idee. Van beide kanten.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 20 mar 2026 10:56 Pakistan heeft de bom omdat India die heeft. Een soort noodventiel naar mijn idee. Van beide kanten.
DUS mag Iran De Bom ook. Israël heeft m immers en Israël laat zien niet te vertrouwen te zijn.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 20 mar 2026 11:21
Gerard R. schreef: 20 mar 2026 10:56 Pakistan heeft de bom omdat India die heeft. Een soort noodventiel naar mijn idee. Van beide kanten.
DUS mag Iran De Bom ook. Israël heeft m immers en Israël laat zien niet te vertrouwen te zijn.
Nou, zeg maar dat Israël en de VS proberen ze tot de overgave te bombarderen...
Dat wil Netanyahu al een jaar of wat.
En nóg geen kernwapen. Maar dat kan altijd veranderen uiteraard. (Ik hoop van niet.) Netanyahu denkt van niet. "Kunnen niet meer opwerken"...
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Geen bom voor radicale en jihadistische moslims.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 20 mar 2026 12:40
Geen bom voor radicale en jihadistische moslims.
En geen bom voor rechts extremistische nationalistische ultra zionisten. Klaar nu Nimsky!
Gelijke monniken gelijke kappen
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 20 mar 2026 13:08 En geen bom voor rechts extremistische nationalistische ultra zionisten. Klaar nu Nimsky!
Geen gelijke monniken, geen bom voor radicale moslims.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 20 mar 2026 13:46
dikkemick schreef: 20 mar 2026 13:08 En geen bom voor rechts extremistische nationalistische ultra zionisten. Klaar nu Nimsky!
Geen gelijke monniken, geen bom voor radicale moslims.
EN geen bom voor rechts extremistische nationalistische ultra zionisten.
Dus toch gelijke monniken....
Maar ja, dat is mijn mening gezien India-Pakistan.
HierEnNu
Superposter

Re: De Iran Oorlog - oorlogsdoelen VS en Israël

Bericht door HierEnNu »

De VS zeggen op schema te liggen in het verzwakken van Iran,

maar de oorlog leidt tot wereldwijde zorgen en stijgende energieprijzen. Iran blijkt ondanks verliezen in staat het conflict te rekken en druk uit te oefenen. Tegelijk is er onduidelijkheid over het Amerikaanse einddoel en lopen de oorlogsdoelen van de VS en Israël uiteen.

Mijn samenvatting:
=NOS Nieuws - gisteren, 18:20 schreef:
Kloof tussen oorlogsdoelen VS en Israël begint pijn te doen

De Verenigde Staten tonen zich vastberaden over de oorlog in Iran en zeggen op schema te liggen bij het vernietigen van Iraanse militaire capaciteit. Tegelijk leiden recente escalaties tot wereldwijde zorgen, onder meer door stijgende energieprijzen na aanvallen op gas- en energie-infrastructuur.

Volgens defensie-experts lukt het Iran ondanks verliezen om de oorlog voort te zetten en druk uit te oefenen buiten de eigen grenzen. De VS bereiden zich mogelijk voor op een langdurig conflict, maar een grootschalige inzet van grondtroepen lijkt onwaarschijnlijk.

Iran lijkt er volgens analisten op uit de oorlog te rekken, wat de internationale druk vergroot door onder meer een aanhoudende energiecrisis. Tegelijk blijft onduidelijk wat het uiteindelijke doel van de VS is, nadat eerder afstand werd genomen van regime change zonder een duidelijk alternatief te formuleren.

De oorlogsdoelen van de VS en Israël lopen uiteen. Waar de VS zich vooral richten op het verzwakken van Iraanse militaire capaciteit, blijft Israël inzetten op het ten val brengen van het regime.
Gesloten