ChaimNimsky schreef: ↑28 feb 2026 14:19
Gerard R. schreef: ↑28 feb 2026 13:37
ChaimNimsky schreef: ↑28 feb 2026 13:29
Zeggen dat je tegen oorlog bent, klinkt misschien nobel, maar is al te vaak oppervlakkig en naïef. Soms is oorlog gewoon de effectiefste oplossing.
Ja, maar ik bén nou eenmaal oppervlakkig en naief, ChaimNimsky.
In de ogen van sommigen
Oorlog is vrijwel altijd een heel slechte oplossing in vele opzichten, behalve in de ogen van de dwingeland.
Door oorlog aan te gaan kan het kwaad worden verslagen, zoals in de Tweede Wereldoorlog, waar Hitler en de Asmogendheden gestopt moesten worden; in de Amerikaanse Burgeroorlog, om slavernij te beëindigen en de Unie te redden; en in de Eerste Golfoorlog, om de agressie van Saddam Hoessein tegen Koeweit te keren. In al deze gevallen faalden diplomatie en onderhandelingen, en was militair ingrijpen de enige manier om groter onheil te voorkomen.
Zou jij buigen voor de dwingeland? Zou jij de andere wang toekeren?
Ja, maar Hitler begon. En ik haat het. Oorlog. En tientallen jaren lang kan het nasudderen. Wij haatten Duitsers tientallen jaren. Geestelijke schade enorm.
Dat je wordt gedwongen Hitler een kopje kleiner te maken, dat is ellendig (want het volk wordt geslagen, gelukkig ook Hitler) maar logisch. En als het een beetje fout loopt, dat blijft dat heen en terugslaan.
Die Amerikanen zitten nog steeds met dat niet accepteren van iemand met een kleurtje. En met Trump gaat het van kwaad tot erger... Je mag daar al lang niet meer alles zeggen. Die 'Unie' is ook twijfelachtig.
Saddam was een handlanger van de VS. Hij moest van de VS de olieprijs manipuleren. Maar hij ging zijn eigen weg.
VS fout, Saddam fout. Bin Laden ook zoiets. En er zijn er meer, vooral in Zuid-Amerika.
Ik buig niet als het mij te ver gaat. Maar het is dan uiteraard de vraag of ik dan een oorlog wil beginnen.
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.. **