De opmars van kunstmatige intelligentie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: De opmars van kunstmatige intelligentie

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 21 feb 2026 17:45
Goldman Sachs lanceert ee indexfonds, dat de S&P 500 volgt, maar dan ontdaan van alle AI-gerelateerde bedrijven. De Amerikaanse investeringsbank wil zijn klanten naar eigen zeggen op die manier laten beleggen ‘ontdaan van de ruis die de AI-hype veroorzaakt’. (..)
https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1059 ... aan-van-ai
Geniaal. Ik ben niet tegenstander van AI, maar het gaat nu wel verschrikkelijk hard. Dat wordt puin.
Ondanks mijn verzoek in het andere topic om gebruik te maken van AI, ben ik inmiddels (fel) tegenstander van AI. Waar gaat dit heen? Criminelen smullen er wrschl van.
En wordt het straks AI versus AI?
Ik vind het eng.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 27 feb 2026 15:33
Gerard R. schreef: 21 feb 2026 17:45
Goldman Sachs lanceert ee indexfonds, dat de S&P 500 volgt, maar dan ontdaan van alle AI-gerelateerde bedrijven. De Amerikaanse investeringsbank wil zijn klanten naar eigen zeggen op die manier laten beleggen ‘ontdaan van de ruis die de AI-hype veroorzaakt’. (..)
https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1059 ... aan-van-ai
Geniaal. Ik ben niet tegenstander van AI, maar het gaat nu wel verschrikkelijk hard. Dat wordt puin.
Ondanks mijn verzoek in het andere topic om gebruik te maken van AI, ben ik inmiddels (fel) tegenstander van AI. Waar gaat dit heen? Criminelen smullen er wrschl van.
En wordt het straks AI versus AI?
Ik vind het eng.
Het IS eng.
Weet je.. AI is nu reeds iets waar we het zicht behoorlijk op beginnen te verliezen, alsmede de toekomst ervan en die van de mens als we het niet zeer strak gaan regelen...!
Het maakt bepaalde software zeer veel krachtiger (en liefst niet voor een periode onbetrouwbaarder..).

Maar wat dachten we ervan als je er ook nog quantumcomputers op zet, die zó ongelooflijk veel meer en sneller kunnen...
En dat soort experimenten zijn er best wel, schat ik maar in, ook al gezien de kwaadaardigheid van de politiek op het moment.
Sterler: er wordt op dit moment oorlog mee gevoerd, wat levens kost. Häcken kan je er ook veel beter mee. Hey Odido cc..

En let wel: computers kennen tegenwoordig geen plaats en afstand meer om te kunnen werken en sturen.
Als je (..) maar geautoriseerd bent...

Als ik dáár allemaal aan denk, dan wordt ik er een beetje moe en ook wel misselijk van.
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.. **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 27 feb 2026 16:34 Als ik dáár allemaal aan denk, dan wordt ik er een beetje moe en ook wel misselijk van.
Arme generatie(s) na ons. Laat ren militair getrainde AI in 1X de gehele digitale wereld van een land lamleggen.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 27 feb 2026 17:16
Gerard R. schreef: 27 feb 2026 16:34 Als ik dáár allemaal aan denk, dan wordt ik er een beetje moe en ook wel misselijk van.
Arme generatie(s) na ons. Laat ren militair getrainde AI in 1X de gehele digitale wereld van een land lamleggen.
Bij voorbeeld.
Maar je kunt het zo gek niet bedenken, het kán als dit niet fors aan de teugel gaat.
En ik vergeet niet, dat er ook zeer positieve kanten aan 'AI' zitten.
Maar pas op met wat mensen (nog) beheersen.., dat is geen loze kreet, weten we wellicht allemaal!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 27 feb 2026 17:19
Bij voorbeeld.
Maar je kunt het zo gek niet bedenken, het kán als dit niet fors aan de teugel gaat.
Maar pas op met wat mensen (nog) beheersen...
Mensen kunnen dit niet (meer) beheersen. Wordt er een rem op AI toepassingen gezet weet een hackersgroep dit mbv AI wel weer te omzeilen.
Doodeng!
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 27 feb 2026 17:26
Gerard R. schreef: 27 feb 2026 17:19

Bij voorbeeld.
Maar pas op met wat mensen (nog) beheersen...
Mensen kunnen dit niet (meer) beheersen. Wordt er een rem op AI toepassingen gezet weet een hackersgroep dit mbv AI wel weer te omzeilen.
Doodeng!
Ja. En zo zou ook het vertrouwen in al dit soort techniek kunnen crashen. In sommige SF is daar ook al lang over nagedacht.
We zitten waarlijk op een kantelpunt in deze. En niet alleen hiermee...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/tech-innovati ... -escalatie
In een onderzoek – nog niet peer-reviewed – van King’s College London zijn verschillende AI-modellen getest in nagebootste oorlogssituaties. Het ging om ChatGPT van OpenAI, Claude van Anthropic en Gemini Flash van Google. In deze simulaties kregen de systemen de rol van regeringsleider van een land met kernwapens, in een crisis die vergelijkbaar was met de Koude Oorlog. In elk scenario bleek dat minstens één model het conflict liet escaleren door te dreigen met het laten ontploffen van kernwapens. (..)
En laat míj dat nou helemáal niet verbazen... :roll:
Dat krijg je al snel als je een product van mensen en vooral: zonder emotie hanteert naar mijn idee.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 28 feb 2026 10:43 https://www.bnr.nl/nieuws/tech-innovati ... -escalatie
In een onderzoek – nog niet peer-reviewed – van King’s College London zijn verschillende AI-modellen getest in nagebootste oorlogssituaties. Het ging om ChatGPT van OpenAI, Claude van Anthropic en Gemini Flash van Google. In deze simulaties kregen de systemen de rol van regeringsleider van een land met kernwapens, in een crisis die vergelijkbaar was met de Koude Oorlog. In elk scenario bleek dat minstens één model het conflict liet escaleren door te dreigen met het laten ontploffen van kernwapens. (..)
En laat míj dat nou helemáal niet verbazen... :roll:
Dat krijg je al snel als je een product van mensen en vooral: zonder emotie hanteert naar mijn idee.
World of Wars. Mars is dat (nog) niet. Maar we werken er hard aan allemaal, zelfs met AI dus.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

tech dude in Australië adopteert rescue hond met kanker, nog maar maanden te leven. betaalt 3000 dollar om tumor-DNA te sequencen, voert alles in ChatGPT + AlphaFold
nul achtergrond in biologie
spoort gemuteerde eiwitten op, matcht ze met drug-targets
ontwerpt from scratch een custom mRNA-kankervaccin
na 3 maanden bureaucratie eindelijk groen licht
rijdt 10 uur om Rosie haar eerste injectie te geven
tumor halveert
vacht wordt weer glanzend
hond leeft en is blij
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

holog schreef: 15 mar 2026 04:04
tech dude in Australië adopteert rescue hond met kanker, nog maar maanden te leven. betaalt 3000 dollar om tumor-DNA te sequencen, voert alles in ChatGPT + AlphaFold
nul achtergrond in biologie
spoort gemuteerde eiwitten op, matcht ze met drug-targets
ontwerpt from scratch een custom mRNA-kankervaccin
na 3 maanden bureaucratie eindelijk groen licht
rijdt 10 uur om Rosie haar eerste injectie te geven
tumor halveert
vacht wordt weer glanzend
hond leeft en is blij
Perfecte kant van AI, en het zal nog veel beter worden.
Maar AI zal ook verkeerd tot misdadig worden gebruikt (is best al zo) en het kan zó krachtig worden, dat we ons kunnen afvragen "Wat dán?¨... Verder moeten we niet vergeten ethiek, normen, waarden en al wat die meer zij in te voeren en AI dat te laten leren en zich eigen te maken...!! Anders kan het fraaie gereedschap een afschuwelijke pandemische ziekte worden.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

"Sorry, zonet per ongeluk de volledige architectuur van de 'god AI' op het internet gelekt." , Claude :mrgreen:
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

holog schreef: 31 mar 2026 22:37 "Sorry, zonet per ongeluk de volledige architectuur van de 'god AI' op het internet gelekt." , Claude :mrgreen:
Waar kan ik zoeken op:
"Beste 'GodAI' Wat gebeurt er als we antisemitisme wegdefiniëren?
Verdwijnen al die antiesemieten dan ook of worden dat dan allemaal philo-semieten?"
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Aardig artikel over waar militairen met interesse naar kijken:

https://today.rtl.lu/news/world/ai-at-w ... 1358867577
In een recente demonstratie die online werd geplaatst, beschreef een functionaris van het Pentagon hoe het systeem 'Maven' “op magische wijze een waargenomen dreiging omzet in een targetingworkflow, waarbij beschikbare middelen worden afgewogen en een commandant opties wordt geboden. (.. lezen)
Heel handzaam. Dodelijk ook waarschijnlijk.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Het gevaar van "fout" rationalisme is dat, met verkeerde uitgangspunten, mensen hun redeneringen kunnen gebruiken om gruweldaden te rechtvaardigen in naam van het algemeen belang.
In hun verhaal zijn de mensen die Molotovcocktails naar huizen gooien of de dag erna geweerschoten lossen de helden.

"If Anyone Builds It, Everyone Dies:"

“Stand back and stand by”
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

holog schreef: 13 apr 2026 08:03 Het gevaar van "fout" rationalisme is dat, met verkeerde uitgangspunten, mensen hun redeneringen kunnen gebruiken om gruweldaden te rechtvaardigen in naam van het algemeen belang.
In hun verhaal zijn de mensen die Molotovcocktails naar huizen gooien of de dag erna geweerschoten lossen de helden.

"If Anyone Builds It, Everyone Dies:"

“Stand back and stand by”
Correctie van fout (mijn excuses) er zat ongeveer 48 uur tussen de eerste en tweede aanslag op Sam Altman (, niet slechts 1 dag.)
Plaats reactie