Voorstel tot zinvolle opening MO topic.

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Voorstel tot zinvolle opening MO topic.

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen » 23 feb 2026 09:49 schreef:
In topic '27 maanden later'

Voordat ik dit onderwerp weer open, wacht ik tot iemand me duidelijk maakt, waar dat toe zou dienen. Vooralsnog lijkt het veel meer op een loopgravenoorlog dan op een gedachtewisseling.
Heropenen is wat mij betreft alleen zinvol als die loopgravenvorming voorkomen kan worden. Niet opnieuw dezelfde Israël/Palestina-discussie die alles domineert, maar wél ruimte voor bredere geopolitieke bespreking van het Midden-Oosten. Dat het nu steeds escaleert, herken ik.

Daarom lijkt heropenen me alleen werkbaar met een paar heldere kaders:
  1. Dit topic niet laten verzanden in Israël/Palestina-discussies.
  2. Overtreding daarvan direct afkappen, zonder eindeloze waarschuwingen.
  3. Eventueel een vorm van slow mode om de snelheid en felheid eruit te halen.
Zonder zulke grenzen verwacht ik dat het snel weer hetzelfde patroon wordt en is heropenen weinig zinvol. Met duidelijke afbakening EN handhaving kan het weer iets toevoegen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden."

.
dikkemick
Adelaar

Re: Voorstel tot zinvolle opening MO topic.

Bericht door dikkemick »

Dit topic niet laten verzanden in Israël/Palestina-discussies.
Maar dat was toch juist de opzet van het topic?
Het is Israël versus de Palestijnen. Als je die angel eruit haalt kun je evengoed over viskoekjes praten.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 23 feb 2026 20:29
Het is Israël versus de Palestijnen. Als je die angel eruit haalt kun je evengoed over viskoekjes praten.
Deze reactie stemt niet optimistisch.

Ongeveer 99% van het middenoosten bestaat NIET uit Israel- Palestina.
Er speelt echt ook van alles buiten dit snippertje land.

Ik zeg met dit soort reacties: laat dit topic maar voor wat het is: binnen enkele posts zitten we weer de oude stokpaardjes te berijden.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

gerard_m schreef: 23 feb 2026 20:40:scissors:

Ik zeg met dit soort reacties: laat dit topic maar voor wat het is: binnen enkele posts zitten we weer de oude stokpaardjes te berijden.
Denk je echt? Heb je mijn voorstel gelezen?

===============

Het is Israël versus de Palestijnen. Als je die angel eruit haalt
kun je evengoed over viskoekjes praten.
Over viskoekjes? Waarom niet? Maar dan wel buiten dat MO topic:
ik plaatste laatst nog een stukje over haringhappen in ditjes en datjes. :wink:

.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nee even serieus. Israël Palestina (Palestijnen) leeft en dat blijkt wel. Hier komen we er niet uit, laat staan daar in het MO.
Een haarscherpe analyse van de uit de klauwen gelopen situatie daar zou welkom zijn.

AI vragen en daarop verder borduren??
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

gerard_m schreef: 23 feb 2026 20:40

Vind je dat raar met de emoties en de afschuw die veroorzaakt worden bij deelnemers hier bij wat is gebeurd in het Midden Oosten (en nog steeds)?
Dat er mensen zijn die niet wíllen dat daarover gepraat en geschreven wordt, dat zal best en dat is niet geheel onbekend.
Ik probeer me enorm te remmen in dit opzicht. maar dat is wél heel onnatuurlijk en het valt me niet mee. Vroeger had je dat met Vietnam of met Bosnië of nu met Sudan e.d.. De gruwelen zijn, als je er goed over nadenkt, om oneindig over te roepen en te schrijven volgens mij.
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

HierEnNu schreef: 23 feb 2026 20:22Niet opnieuw dezelfde Israël/Palestina-discussie
Mee eens. Israel heeft de oorlog gewonnen, Hamas zal in deze fase de wapens inleveren en zich overgeven, Gaza zal een project worden dat goed is voor de business en toerisme sector van Israel. Wat er nu gebeurt is simpel geopolitiek en economisch vervolgbeleid. Voor mij is dit dossier daarmee afgesloten.
..., maar wél ruimte voor bredere geopolitieke bespreking van het Midden-Oosten. Dat het nu steeds escaleert, herken ik.
Zeker, Iran zal binnenkort aan de beurt zijn, en het zou wel erg wrang zijn indien we het hier niet over zulk centraal wereldnieuws kunnen hebben. Tot die tijd mag het topic wat mij betreft gesloten blijven of open onder de door jou voorgestelde voorwaarden:
Zonder zulke grenzen verwacht ik dat het snel weer hetzelfde patroon wordt en is heropenen weinig zinvol. Met duidelijke afbakening EN handhaving kan het weer iets toevoegen.
Helemaal mee eens.
Zionist
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

ChaimNimsky schreef: 23 feb 2026 22:21
HierEnNu schreef: 23 feb 2026 20:22Niet opnieuw dezelfde Israël/Palestina-discussie
Mee eens. Israel heeft de oorlog gewonnen, Hamas zal in deze fase de wapens inleveren en zich overgeven, Gaza zal een project worden dat goed is voor de business en toerisme sector van Israel. Wat er nu gebeurt is simpel geopolitiek en economisch vervolgbeleid. Voor mij is dit dossier daarmee afgesloten.
..., maar wél ruimte voor bredere geopolitieke bespreking van het Midden-Oosten. Dat het nu steeds escaleert, herken ik.
Zeker, Iran zal binnenkort aan de beurt zijn, en het zou wel erg wrang zijn indien we het hier niet over zulk centraal wereldnieuws kunnen hebben. Tot die tijd mag het topic wat mij betreft gesloten blijven of open onder de door jou voorgestelde voorwaarden:
Helemaal mee eens.
Ook ik sluit me hier helemaal bij aan! Ik lees al weken niets meer over Gaza in het nieuws dus waarom de discussie weer opstarten?Iran en de rest van het Midden-Oosten zijn zeker net zo interessant! Laat ik het zo stellen, Israël-Gaza is exit, ook in het landelijke en internationale nieuws, dus we hebben een goed idee om vanuit dit standpunt te beginnen! Chapeau!
We are dancing again!
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef: 23 feb 2026 20:49 Nee even serieus. Israël Palestina (Palestijnen) leeft en dat blijkt wel. Hier komen we er niet uit, laat staan daar in het MO.
Een haarscherpe analyse van de uit de klauwen gelopen situatie daar zou welkom zijn.

En wat als AI je niet gunstig gezind is? Heeft AI het dan gedaan?

Ps, en daarbij, en dat kan ChaimNimsky beamen, de Gazanen hebben gewoon verloren! Het is wat het is! Toch?
We are dancing again!
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 23 feb 2026 23:06
dikkemick schreef: 23 feb 2026 20:49 Nee even serieus. Israël Palestina (Palestijnen) leeft en dat blijkt wel. Hier komen we er niet uit, laat staan daar in het MO.

En wat als AI je niet gunstig gezind is? Heeft AI het dan gedaan?

Ps, en daarbij, en dat kan ChaimNimsky beamen, de Gazanen hebben gewoon verloren! Het is wat het is! Toch?
Nee het is niet wat het is. Dan geldt nl altijd het recht van de sterkste/brutaalste.
En als AI de Palestijnen voor rotte vis uitmaakt en alle genociderechten toekent aan Israël, dan ben ik waarschijnlijk om.
Vandaar mijn voorstel de vraag 1 malig aan AI voor te leggen en daarop te gaan voortborduren.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 24 feb 2026 06:35:scissors:
Vandaar mijn voorstel de vraag 1 malig aan AI voor te leggen en daarop te gaan voortborduren.
Wat heeft dit voorstel van doen met Peters terechte verzuchting?
Peter van Velzen » 23 feb 2026 09:49 schreef:
In topic '27 maanden later'

Voordat ik dit onderwerp weer open, wacht ik tot iemand me duidelijk maakt, waar dat toe zou dienen. Vooralsnog lijkt het veel meer op een loopgravenoorlog dan op een gedachtewisseling.
Wil je moderatie van dat topic in handen geven van AI, of hoe moet ik het begrijpen?

.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu

We gaan AI vragen om in behrijpelijke taal uit te leggen hoe het zover heeft kunnen komen (Genocide Gaza) en wie daarvoor de meeste verantwoordelijkheid draagt. Dat helpt ons een redelijke objectieve afweging te maken.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 24 feb 2026 13:29 HierEnNu

We gaan AI vragen om in behrijpelijke taal uut te leggen hoe het zover heeft kunnen komen en wie daarvoor de meeste verantwoordelijkheid draagt. Dat helpt ons een redelijke objectieve afweging te maken.
Daar is nu al tweeëneen half jaar over gelezen en vanuit verschillende gezichtspunten over gediscussieerd en zal met de verschillende deelnemers hier slechts een herhaling van ervan opleveren.

Voor wie de gebeurtenissen aldaar hier op FT wil volgen zoals toch al veelal gebeurde, zou er een topic kunnenn zijn met uitsluitend linken naar nieuws en opinie om de actuliteiten op een rij te kunnen lezen geopend kunnen worden.

Discussie hierover heeft mi. geen enkele zin meer, daar we de verschillende standpunten kennen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 24 feb 2026 13:40
dikkemick schreef: 24 feb 2026 13:29 HierEnNu

We gaan AI vragen om in behrijpelijke taal uut te leggen hoe het zover heeft kunnen komen en wie daarvoor de meeste verantwoordelijkheid draagt. Dat helpt ons een redelijke objectieve afweging te maken.
Daar is nu al tweeëneen half jaar over gelezen en vanuit verschillende gezichtspunten over gediscussieerd en zal met de verschillende deelnemers hier slechts een herhaling van ervan opleveren.

Voor wie de gebeurtenissen aldaar hier op FT wil volgen zoals toch al veelal gebeurde, zou er een topic kunnenn zijn met uitsluitend linken naar nieuws en opinie om de actuliteiten op een rij te kunnen lezen geopend kunnen worden.

Discussie hierover heeft mi. geen enkele zin meer, daar we de verschillende standpunten kennen.
Maria, ik had/heb het over objectieve berichtgeving. Zelfde geldt bv voor Poetin/Oekraïne. Waar en bij wie ligt de verantwoordelijkheid en schuld volgens AI. Wat is daar mis mee? Misschien dat de polarisatie hier enigszins normaliseert als we weten hoe de situatie zo heeft kunnen escaleren en waarom europa maar niet veroordeeld en ingrijpt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 24 feb 2026 14:41 Maria, ik had/heb het over objectieve berichtgeving. Zelfde geldt bv voor Poetin/Oekraïne. Waar en bij wie ligt de verantwoordelijkheid en schuld volgens AI. Wat is daar mis mee? Misschien dat de polarisatie hier enigszins normaliseert als we weten hoe de situatie zo heeft kunnen escaleren en waarom europa maar niet veroordeeld en ingrijpt.
AI geeft slechts een destillaat van wat er op het web te vinden is en is geen rechter.
Hetgeen dus waarmee hier ook al honderden pagina's gevuld zijn.
Het zet de voors en tegens van de elkaar bestrijdende groepen naast en tegenover elkaar en geeft geen uitsluitsel over een schuldvraag aangaande het geheel van de acties.

Alleen meer begrip voor elkaars standpunten zal de gemoederen misschien enigszins kunnen doen bedaren.
En daar is hier geen sprake van als de emoties de overhand blijven houden en we in kringetjes blijven ronddraaien met steeds weer dezelfde argumenten, die de agressie onderling alleen maar nog meer zal voeden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gesloten