holog schreef: ↑16 feb 2026 06:51
axxyanus schreef: ↑15 feb 2026 19:15
holog schreef: ↑15 feb 2026 14:45
Reductionisme model is optelling van eigenschappen (Cartesiaans) een wereld van losse bouwstenen , "Holistisch" model is een interactie van ruimtes (Kronecker) een wereld van relaties.
Zoals jij het reductionisme beschrijft, zou een reductionist de mogelijkheden van bv lego niet zien omdat die enkel de eigenschappen van de afzonderlijke stenen ziet, en de verbeelding mist hoe door allerlei combinatie allerlei nieuwe eigenschappen kunnen gevormd worden.
Mijn kritiek gaat uit naar het verdedigen reductionisme als de gouden of meest succesvolle methode van de wetenschappen nog steeds vandaag. Niet tegenstaande dat deze zonder tegenspraak zeer succesvol geweest is in het verleden. ( of het de enige mogelijke succesvolle weg was is een andere discussie).
Maar wie heeft dat hier dan gedaan? Ik zie recent enkel een bijdrage van Heeck, waarin hij verwijst naar een interview met een wetenschapper die een boek heeft geschreven.
Jij lijkt daar dan op te springen als een voorbeeld van het te bestrijden reductionisme. Zonder uit te leggen waarom dit een voorbeeld is van foutief toegepast reductionisme en je van reductionisme een karikatuur lijkt te maken.
Ook denk ik dat als de holistische aanpak wil aanbevelen dat het nuttiger zou zijn om voorbeelden te geven van de holistische successen waarbij je uitlegt
op welke manier die holistische aanpak mogelijkheden heeft aangeboord die onmogelijk zijn met een reductionistische aanpak.
holog schreef: ↑16 feb 2026 06:51En nee het bovenstaande is niet wat ik beweer. Cartesiaans is hoe 'klassieke' natuurkunde werkt. Daar is geen ontkenning van emergent gedrag.
Wat bedoel je dan juist met het volgende:
holog schreef: ↑15 feb 2026 14:45Reductionisme De eigenschappen van het geheel zijn niets meer dan de verzameling eigenschappen van de delen. Of beter
er is geen "surplus" aan informatie.
De enige manier waarop ik dit kan begrijpen, is dat het beweert dat reductionisme emergentie ontkent. Als je er iets anders mee bedoelt dan graag wat meer uitleg.
holog schreef: ↑16 feb 2026 06:51Ik moet eveneens direct toegeven dat het bovenstaande, mijn schuld, klinkt alsof ik het heb over dimentionaliteit, dat is niet correct. Het gaat over scheidbaar vs niet-scheidbaar (of factoriseerbaar vs niet factoriseerbaar).
Dit is eerder een voorbeeld waar reductionisme eerder 'faalt' puur als methode.
Maar wat bedoel je met scheidbaar juist. Want je gaf eerder aan dat die scheidbaarheid enkel virtueel/theoretisch of iets dergelijk kon zijn.
En op welke manier faalt dit voorbeeld? Heb jij weet van de methodologie die gebruikt werd in dat onderzoek, dat je dit als een reductionistische methode kan klasseren.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman