Mullog schreef: ↑09 feb 2026 18:01
Gerard R. schreef: ↑08 feb 2026 19:56
Mochten we denken dat we na deze periode van Trump verlost zijn dan vergissen wij ons misschien.
...
Zelfs als we van Trump verlost zouden worden zijn we niet van hem verlost. De wereldorde is door hem definitief opgeschud. Geen president na hem gaat dat helemaal terugveranderen. Democraat of republikein, het maakt niet uit.
Ja, inderdaad, veel valt nu uit en in elkaar. Ik voel het als een trieste corrupte 'na de babyboomers'-puinhoop, waar van alles toch wel nuttigs (met fouten) wordt afgeschaft. Op een moment dat het Westen dit pertinent niet kan hebben. Want veel oorlogsdreiging. Niet te managen... Soeverein land binnenvallen. Groenland, Canada... tarieven, afpersing met zig-zag-sancties, wel ja... Beste van hopen..
Maar het biedt ook kansen. Zo zijn er organisaties die in beton gegoten zijn. Ik denk aan de VN veiligheidsraad die door vetorecht volkomen machteloos is. Misschien komt er iets nieuws voor in de plaats (en dan bedoel ik niet dat ding van Trump waar je je in kunt kopen voor één miljard dollar)
Toch zou ik dááraan, aan dat soort onzin, vooral denken. Zo heeft hij ook zijn eigen medicijnwinkeltje geopend. En hij vermengt nog veel meer...
De VN is vernield door Israël, dat alle resoluties aan de laars lapte, door de jaren heen, de Russen met allerlei veto's tegen van alles, de VS zelf ook zoiets als de Russen. Wat de Amerikanen overigens jaaaren hebben gedaan (vooral ook onder de Irak-oorlog) was wanbetalen van VN-contributie. En aangezien dat een aardig bedrag was gaat zo'n organisatie daar mank aan.
De organisatie is ook militair nooit echt gesteund, zeker niet toen de VS voor de tweede kaar Irak aanviel.Trump is nu met dat alternatief 'Veiligheidsraad' of zo gekomen en ik heb daar totáál geen vertrouwen in omdat ik Trump wantrouw als de pest. De grote machtsblokken willen verder gewoon hun eigen ding kunnen doen. Niks VN. Niks regels, niks Internationaal Recht. Allemaal klaar. Krijgsheren-wereld.