Is homo Sapiens een ethische mislukking?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Amerauder
Ervaren pen

Re: Is homo Sapiens een ethische mislukking?

Bericht door Amerauder »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 feb 2026 12:17
Veel vorsten hadden castraten in dienst, de hoofd rede was dat deze geen nageslacht hadden waarvan ze de toekomst wilde veilig stellen.
Uit niets blijkt dat deze adviseurs vredelievender waren dan hun niet gecastreerde collega's.

Maar die twee hangen samen; dat is nu juist het hele punt.

Waar komt drang om oorlog te voeren vandaan? Uit het verlangen om de toekomst veilig te stellen voor het nageslacht. Neem dat weg en er is ineens veel minder reden tot agressie.

Kijk maar naar de os. Het is niet alleen dat de stier belangstelling heeft voor het vrouwelijke geslacht, het is veel meer dan dat. Want wat daarmee samenhangt is dat hij zich wil ontfermen over de veiligheid van de gehele kudde. En dat is waarom hij verminkt wordt: om die neiging de kudde te beschermen (ook tegen mensen) bij hem weg te nemen. Ontneem hem zijn mannelijkheid en ook die beschermingsdrang verdwijnt: nu is hij ineens een gewillige slaaf, tevreden met een handjevol voedsel en persoonlijke veiligheid. Net zoals die eunuchen in dienst bij vorsten.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

heeck schreef: 02 feb 2026 13:50
domesticeren van de medemens(en).

Oftewel; mensen als vee behandelen. Oftewel...
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Amerauder schreef: 02 feb 2026 14:05
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 feb 2026 12:17
Veel vorsten hadden castraten in dienst, de hoofd rede was dat deze geen nageslacht hadden waarvan ze de toekomst wilde veilig stellen.
Uit niets blijkt dat deze adviseurs vredelievender waren dan hun niet gecastreerde collega's.

Maar die twee hangen samen; dat is nu juist het hele punt.

Waar komt drang om oorlog te voeren vandaan? Uit het verlangen om de toekomst veilig te stellen voor het nageslacht. Neem dat weg en er is ineens veel minder reden tot agressie.

Kijk maar naar de os. Het is niet alleen dat de stier belangstelling heeft voor het vrouwelijke geslacht, het is veel meer dan dat. Want wat daarmee samenhangt is dat hij zich wil ontfermen over de veiligheid van de gehele kudde. En dat is waarom hij verminkt wordt: om die neiging de kudde te beschermen (ook tegen mensen) bij hem weg te nemen. Ontneem hem zijn mannelijkheid en ook die beschermingsdrang verdwijnt: nu is hij ineens een gewillige slaaf, tevreden met een handjevol voedsel en persoonlijke veiligheid. Net zoals die eunuchen in dienst bij vorsten.
Er zijn zat eunuchen geweest die helemaal niet zo gewillig waren als je nu begeert ze waren wel eens bij moordcomplotten van de partij.
Wat misschien voor de os geldt (i denk dat dat niet zo is) geldt zeker niet voor gesneden katachtigen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Amerauder schreef: 02 feb 2026 14:07
domesticeren van de medemens(en).

Oftewel; mensen als vee behandelen. Oftewel...
Je lijkt duidelijk te snappen wat ik op het oog heb.
Desondanks is me niet duidelijk wat jij suggereert met je ""Oftewel..."

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Amerauder schreef: 02 feb 2026 12:05 Uiteraard verdwijnt de agressie niet volledig; een castraat is immers nog steeds in leven. Het punt is slechts om de agressie te doen afnemen. Om het leven als het ware op een lager pitje door te laten gaan.

Om totale wereldvrede te bereiken zou je al het leven uit moeten roeien. Dat is nog weer een paar stappen verder, maar zover hoeven we hopelijk niet door te redeneren om te laten zien waar dit ogenschijnlijk onschuldige ideaal uiteindelijk op neerkomt.
Dat wordt, wed ik, een rond een optimum heen en weer zwabberen van een door AI onderteund domesticeren van de medemens(en).

Roeland
De mens heeft zichzelf al duizenden jaren geleden gedomesticeerd.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Amerauder schreef: 02 feb 2026 10:41 Zucht… Het staat daar direct in het bericht waar je op reageert…

Dit is het bericht waar jij op antwoordt. In dat bericht staan de berichten van dikkemick waar ik me op baseer duidelijk geciteerd.

Wat had je gewenst Peter? Een grote rode pijl die naar de citaten wijst?

De relevante citaten staan daar, direct na de woorden die je van me citeert….

Je bent dus letterlijk mijn bericht aan het lezen, stopt halverwege, en zegt vervolgens: hoe had ik kunnen weten wat er in de rest van het bericht stond?d

Dit is wel heel erg verward hoor Peter. Kan gebeuren natuurlijk. Maar in plaats van dat je je fout erkent ga je beweren dat ik “op geen enkele manier verwijs” naar de berichten die daar gewoon staan? Dat vind ik niet zo netjes, en ook niet passen bij een volwassen man.
De verwarring ontstond, doordat jij - nog voordat je iets over castratie had gezegd - beweerde, dat het standpunt van Dikkemick immoreel zou zijn. Aangezien - mijns inziens - zijn standpunt was, dat er geen oorlogen zouden moeten worden gevoerd en mij zijn opmerking over chemische castratie slechts een terzijde leek, kreeg ik de stellige indruk, dat jij het voorstaan van vrede als immoreel beschouwde.

Ik ben gewend, dat men eerst zijn argumenten noemt, en pas daarna zijn oordeel uitspreekt . En niet eerst met een conclusie komt en pas daarna datgene noemt, waar die conclusie over gaat. (blijkbaar helemaal niet over het nastreven van vrede, maar over het chemisch castreren)
Amerauder schreef:
Peter van Velzen schreef: 02 feb 2026 03:56 Ook Eunuchen kunnen oorlogen ontketenen, en sommigen hebben dat waarschijnlijk ook gedaan.
Wat een vreemde opmerking? Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen, dat castratie niet werkt? Al die boeren die castreren hun stieren voor niets, want misschien is er ooit wel eens iemand aangevallen door een os? Is dat niet een beetje belachelijk?
Wederom kom je met een oordeel (dat mij in dit geval juist lijkt), en presenteert daarna pas de vreemde opmerking!
Boeren castreren stieren niet om oorlogen te voorkomen! Stieren voeren namelijk nooit oorlog. Jouw conclusie dat het uiterst belachelijk is, is derhalve volledig juist. Helaas is mijn opmerking over Eunuchen die oorlog voerden waarschijnlijk ook juist.
Amerauder schreef:
Peter van Velzen schreef: 02 feb 2026 03:56 Dikkemick’s standpunt is echter dat oorlog voeren op zich immoreel is. Daar ben ik het mee eens, want ik kan me niet voorstellen, dat beide partijen, vanuit enig onpartijdig moreel uitgangspunt, een goede reden hebben om elk alternatief te verwerpen.
En dat klinkt allemaal heel lief en aardig – inderdaad. Zoetsappig, vlindertjes, bloemetjes. Maar dat is dus een illusie, en dat is wat ik aan de orde wil brengen, want het standpunt brengt een aantal aanzienlijk minder fijne standpunten met zich mee, die er linea recta uit voortvloeien.

Zodra je maar een klein beetje over de praktische uitvoerbaarheid gaat nadenken namelijk, komt de ware aard van dit soort gedachten spoedig naar boven.

Eerst hebben we Earthheart die beweert dat we honderden diersoorten moeten vernietigen.
Earthheart heeft wellicht dwaze ideeën gespuid, maar ze waren - voor zover we weten - niet bedoeld om oorlogen meer te voorkomen. dus dit is een drogredenatie.
Amerauder schreef: Dan hebben we hier dikkemick die zich afvraagt of het misschien een goed idee is om mensen te castreren.

Allemaal uit naam van de vredelievendheid!

En natuurlijk is hij terughoudend, natuurlijk is hij niet overtuigd van het idee, gelukkig maar. Hij is niet zo ver heen als Earthheart, dat zie ik ook wel. Het punt is enkel om te laten zien waar de gedachte aan wereldvrede vroeg of laat op uit zal monden, om te laten zien wat er eigenlijk voor duisters achter zo’n onschuldig lijkende gedachte schuilgaat.
Het duistere dat achter de wens voor vrede schuil gaat, is de oorlog. Die doet ons de vrede wensen. Het heeft niets met Zoetsappigheid, vlindertjes of bloemetjes te maken, maar alles met de onverteerbare gruwel van de oorlog.

Je beantwoordt - ingegeven door een opmerking van Dikkemick - een vraag over oorlog en vrede, met een beschrijving van onderling geweld tussen mannelijke kuddedieren. Dat is weliswaar ook een vorm van agressie, maar het is wel degelijk een totaal ander topic.

Niemand - zelfs Eartheart niet - stelt voor de gevechten tussen stieren, rammen(herbivoren notabene), of zeelolifanten uit te bannen - maar sommigen willen wel graag de ellende (in Soedan bijvoorbeeld), die oorlog wordt genoemd, trachten te stoppen.
Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Tiberius C. schreef:De mens heeft zichzelf al duizenden jaren geleden gedomesticeerd.
En daar kan kennelijk nog een denderend fors schepje boven op!

Roeland
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

dikkemick schreef: 27 jan 2026 08:52
Mullog schreef: 27 jan 2026 08:36 Het is nogal naïef te denken dat vrede een vanzelfsprekendheid zou moeten zijn. Binnen kleine gemeenschappen zoals gezinnen, families en buurten is het vaak al regelmatig oorlog. Vaak om (voor een buitenstaander) de meest onbenullige redenen. Dat extrapoleert zich naar geopolitiek. Ik denk eerder dat conflict de standaard is. Wat dat betreft verdient het Europese experiment een dikke pluim. Pakweg 80 jaar zonder geweld (niet zonder conflict) is een geweldige prestatie op dit niveau.
Dat mijn voorstel/droom naief zou zijn, weet ik.
Maar het is en blijft van de zotte dat we de oerdriften niet weten te overwinnen. Wellicht desnoods met medicatie? We zijn slim genoeg iets dergelijks te ontwikkelen inclusief een soort vreedzame hiërarchie.
Toen ik pas op dit forum begon te posten had ik een fragment uit onderstaand citaat in mijn signature, misschien wel leuk om hem in deze context helemaal te citeren:
“Everything is melting in nature. We think we see objects, but our eyes are slow and partial. Nature is blooming and withering in long puffy respirations, rising and falling in oceanic wave-motion. A mind that opened itself fully to nature without sentimental preconception would be glutted by nature’s coarse materialism, its relentless superfluity. An apple tree laden with fruit: how peaceful, how picturesque. But remove the rosy filter of humanism from our gaze and look again. See nature spuming and frothing, its mad spermatic bubbles endlessly spilling out and smashing in that inhuman round of waste, rot, and carnage.

From the jammed glassy cells of sea roe to the feathery spores poured into the air from bursting green pods, nature is a festering hornet’s nest of aggression and overkill. This is the chthonian black magic with which we are infected as sexual beings; this is the daemonic identity that Christianity so inadequately defines as original sin and thinks it can cleanse us of. Procreative woman is the most troublesome obstacle to Christianity’s claim to catholicity, testified by its wishful doctrines of Immaculate Conception and Virgin Birth. The procreativeness of chthonian nature is an obstacle to all of western metaphysics and to each man in his quest for identity against his mother. Nature is the seething excess of being.”

Camille Paglia, Sexual Personae: Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson
Ik zie hier geen kwaadaardigheid. Die kwaadaardigheid ontstaat pas wanneer mensen dit niet onder ogen durven te zien - in zichzelf en in anderen - en met allerlei "oplossingen" aan komen zetten (zoals chemische castratie) die welbeschouwd nog het meest doen denken aan Stalin en Hitler, zoals Amerauder eerder terecht opmerkte.
"Here are we, one magical moment / Such is the stuff from where dreams are woven" (David Bowie)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

VseslavBotkin schreef: 03 feb 2026 22:44
dikkemick schreef: 27 jan 2026 08:52
Mullog schreef: 27 jan 2026 08:36 Het is nogal naïef te denken dat vrede een vanzelfsprekendheid zou moeten zijn. Binnen kleine gemeenschappen zoals gezinnen, families en buurten is het vaak al regelmatig oorlog. Vaak om (voor een buitenstaander) de meest onbenullige redenen. Dat extrapoleert zich naar geopolitiek. Ik denk eerder dat conflict de standaard is. Wat dat betreft verdient het Europese experiment een dikke pluim. Pakweg 80 jaar zonder geweld (niet zonder conflict) is een geweldige prestatie op dit niveau.
Dat mijn voorstel/droom naief zou zijn, weet ik.
Maar het is en blijft van de zotte dat we de oerdriften niet weten te overwinnen. Wellicht desnoods met medicatie? We zijn slim genoeg iets dergelijks te ontwikkelen inclusief een soort vreedzame hiërarchie.
Toen ik pas op dit forum begon te posten had ik een fragment uit onderstaand citaat in mijn signature, misschien wel leuk om hem in deze context helemaal te citeren:
“Everything is melting in nature. We think we see objects, but our eyes are slow and partial. Nature is blooming and withering in long puffy respirations, rising and falling in oceanic wave-motion. A mind that opened itself fully to nature without sentimental preconception would be glutted by nature’s coarse materialism, its relentless superfluity. An apple tree laden with fruit: how peaceful, how picturesque. But remove the rosy filter of humanism from our gaze and look again. See nature spuming and frothing, its mad spermatic bubbles endlessly spilling out and smashing in that inhuman round of waste, rot, and carnage.

From the jammed glassy cells of sea roe to the feathery spores poured into the air from bursting green pods, nature is a festering hornet’s nest of aggression and overkill. This is the chthonian black magic with which we are infected as sexual beings; this is the daemonic identity that Christianity so inadequately defines as original sin and thinks it can cleanse us of. Procreative woman is the most troublesome obstacle to Christianity’s claim to catholicity, testified by its wishful doctrines of Immaculate Conception and Virgin Birth. The procreativeness of chthonian nature is an obstacle to all of western metaphysics and to each man in his quest for identity against his mother. Nature is the seething excess of being.”

Camille Paglia, Sexual Personae: Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson
Ik zie hier geen kwaadaardigheid. Die kwaadaardigheid ontstaat pas wanneer mensen dit niet onder ogen durven te zien - in zichzelf en in anderen - en met allerlei "oplossingen" aan komen zetten (zoals chemische castratie) die welbeschouwd nog het meest doen denken aan Stalin en Hitler, zoals Amerauder eerder terecht opmerkte.
Het is pijnlijk om te beseffen dat deze vrijdenkers in hun ijver om de 'erfzonde' uit te roeien, eindigen bij een wereldbeeld dat nog vrouwonvriendelijker en dehumaniserender is dan de religies die ze hebben verlaten.

Paglia noemt de voortplantende vrouw expliciet een obstakel, omdat de vrouw de mensheid telkens weer opnieuw de wereld in helpt. Ze voed wat de misantropen haten.
De man krijgt de schuld van de daden, de vrouw krijgt de schuld van het bestaan.
De ultieme vorm van misantropie je kunt niet beweren de mensheid te haten zonder ook de bron van die mensheid te haten.

In de klassieke erfzonde leer kreeg Eva de schuld van de zondeval. In atheïstische erfzonde krijgt de vrouw (de natuur) de schuld van het voortzetten van de mislukte soort.
De angst voor de natuur en de vrouw als de onbeheersbare brenger van dat leven. We haten de mensheid, en daarom haten we de bron van de mensheid nog het meest, de vrouw als het epicentrum van het probleem.

Dank u wel voor deze zeer 'mooie' tekst VseslavBotkin.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Peter van Velzen
Site Admin

Ik kan de redenatie van Vseslav Botkin niet toejuichen. ze is waarschijnlijk goed bedoeld, maar komt op mij nogal slordig over.

Over welke "vrijdenkers" (meervoud!) heeft hij het? zij met een gedachte spelen, zonder haar te accepteren, of hen die de gedachte accepteren, en ten uitvoer willen brengen? Het overwegen van een idee, is op zich niet moreel of immoreel. De conclusie dat ze zou moeten worden uitgevoerd of niet, is dat daarentegen wel.

Oorlog is mijns inziens geen oerdrift. Het is een groepsactiviteit, en daarom cultureel bepaald. Mijns inziens, moet de gedachte aan oorlog, vrijwel altijd verworpen worden. De tragedie echter is, dat hoewel de meeste mensen haar verafschuwen. (waaronder ook de meeste Amerikanen in 1939), er altijd weer leiders zijn, die haar (In 1941, na Pearl Harbour verklaarde Hitler de oorlog aan de VS, niet andersom) toch beginnen, en men de slachting slechts kan beëindigen, met meer geweld, dan de aanstichters je aandoen. En zelfs dat helpt niet altijd.

Omdat het geen oerdrift is, valt ze ook niet met chemische middelen te bestrijden. Niet omdat chemische castratie erger zou zijn dan het sneuvelen van soldaten en het daarbij accepteren, van "collateral damage", maar omdat het de de culturele oorzaken niet aan pakt, maar zich ten onrechte tegen individuele soldaten keert en de leiders - doorgaans - juist ontzien.

Verder is mij niet duidelijk, waarom Chemische zowel als fysische castratie, welke - zover ik weet - uitsluitend bij mannen plaats vinden - een aanval op vrouwen zou inhouden. Misschien denkt Vseslav - al dan niet bewust - aan hen die voorstellen de ecologie te beschermen door desnoods Homo Sapiëns uit te roeien. Maar niemand heeft dat in dit topic geopperd.

Hoewel oorlogsstokers vaak ook vrouwenhaters zijn. Is mij absoluut niet duidelijk wat het logische verband er tussen zou kunnen zijn, dat daartoe - en tot Vseslav's gedachtesprong heeft - geleidt.
Ik wens u alle goeds
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

Peter van Velzen schreef: 05 feb 2026 04:49 Ik kan de redenatie van Vseslav Botkin niet toejuichen. ze is waarschijnlijk goed bedoeld, maar komt op mij nogal slordig over.

Over welke "vrijdenkers" (meervoud!) heeft hij het? zij met een gedachte spelen, zonder haar te accepteren, of hen die de gedachte accepteren, en ten uitvoer willen brengen? Het overwegen van een idee, is op zich niet moreel of immoreel. De conclusie dat ze zou moeten worden uitgevoerd of niet, is dat daarentegen wel.
Sorry Peter, maar ik snap niet helemaal wat jouw beeld is van wat mijn redenatie is. Ik heb het nergens over vrijdenkers? Ik haalde een citaat van Paglia aan (dat ik onderschrijf) over de onontkombaarheid van de oerdriften waar dikkemick kritisch over was, en waar hij een hypothethische oplossing voor opstelde (chemische castratie). Die oplossing deed mij (en Amerauder eerder al) aan Hitler en Stalin denken. Waar je met je stukje over moraliteit naar verwijst ontgaat me in deze context. Ik ging er zelf niet per se vanuit dat dikkemick die opmerking letterlijk bedoelde, dat maakt het idee niet minder walgelijk.
Oorlog is mijns inziens geen oerdrift. Het is een groepsactiviteit, en daarom cultureel bepaald. Mijns inziens, moet de gedachte aan oorlog, vrijwel altijd verworpen worden. De tragedie echter is, dat hoewel de meeste mensen haar verafschuwen. (waaronder ook de meeste Amerikanen in 1939), er altijd weer leiders zijn, die haar (In 1941, na Pearl Harbour verklaarde Hitler de oorlog aan de VS, niet andersom) toch beginnen, en men de slachting slechts kan beëindigen, met meer geweld, dan de aanstichters je aandoen. En zelfs dat helpt niet altijd.

Omdat het geen oerdrift is, valt ze ook niet met chemische middelen te bestrijden. Niet omdat chemische castratie erger zou zijn dan het sneuvelen van soldaten en het daarbij accepteren, van "collateral damage", maar omdat het de de culturele oorzaken niet aan pakt, maar zich ten onrechte tegen individuele soldaten keert en de leiders - doorgaans - juist ontzien.
Lol, vind je dit zelf nou niet een beetje flauw?

Waar ik via Paglia, en Amerauder eerder al, naar verwees is het feit dat agressie inherent is aan de natuur. En niet zo'n beetje ook. Welnu, wat ligt er aan de basis van oorlog, denk je? Agressie. Dat af willen schaffen is dus de mens af willen schaffen, zoals Amerauder wederom eerder al opmerkte..

Ik snap ergens wel wat je bedoelt over dat er "geen groepen" zijn in de "state of nature", als je daarmee bedoelt de landen zoals we die nu hebben, oké, maar het tribalistische gevoel waaruit landen en dus die bijbehorende groepen zijn ontstaan is gewoon iets heel natuurlijks. Het is gewoon de culturele extensie van wat mensen altijd al in de natuur deden; een groep vormen, en die groep afbakenen (in-group, out-group) om zichzelf te beschermen en te kunnen overleven.

Ja, natuurlijk ben ik het met je eens dat oorlog iets heel naars is en dat het de rol van de cultuur is om daar kaders voor te bieden en het zover dat mogelijk is af te wenden, maar oorlogen als zodanig willen afschaffen is een hele kinderlijke en naïeve wens. Een wens die bovendien, wanneer hij daadwerkelijk in de praktijk zou worden gesteld, bijzonder immoreel is en die ook nooit zou kunnen worden uitgevoerd zonder een vorm van agressie - en dus oorlog. "Fighting for peace is like fucking for celibacy".

Grappig genoeg is de haat tegen de mensheid die uit dit soort wensen spreekt een heel ondubbelzinnig christelijke erfenis. In de heidense spiritualiteit was er gewoon plek om dit soort zaken te erkennen. Maar ik heb natuurlijk al vaak genoeg beargumenteerd dat vrijdenkerij in essentie gewoon een vorm van seculier christendom is (en het wordt ook weer pijnlijk duidelijk als ik het gros van de reacties lees), dus het heeft denk ik weinig zin om het daar opnieuw over te hebben.
Verder is mij niet duidelijk, waarom Chemische zowel als fysische castratie, welke - zover ik weet - uitsluitend bij mannen plaats vinden - een aanval op vrouwen zou inhouden. Misschien denkt Vseslav - al dan niet bewust - aan hen die voorstellen de ecologie te beschermen door desnoods Homo Sapiëns uit te roeien. Maar niemand heeft dat in dit topic geopperd.

Hoewel oorlogsstokers vaak ook vrouwenhaters zijn. Is mij absoluut niet duidelijk wat het logische verband er tussen zou kunnen zijn, dat daartoe - en tot Vseslav's gedachtesprong heeft - geleidt.
Waar het mij vooral om ging in dat citaat was de mooie, evocatieve beschrijving die Paglia geeft van de "onmenselijke" (in christelijke/liberale zin) kant van de natuur. En de erkenning dat die "onmenselijke" kant niet uit te roeien is, want het behoort - lijkt mij - tot de kern van de mensheid om agressief en tribalistisch te zijn. Dat zie je ook mooi terug in de manier waarop de zogenaamde universalistische theorieën, zoals je die hier op het forum veel ziet, zich manifesteren: die zijn zelf heel tribalistisch en in het ergste geval ronduit autoritair. Zoals bijvoorbeeld het voorstel - hoe serieus het bedoeld was laat ik dan even in het midden - om mensen "medicijnen" te geven tegen hun oerdriften.
"Here are we, one magical moment / Such is the stuff from where dreams are woven" (David Bowie)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
Peter van Velzen
Site Admin

VseslavBotkin schreef: 05 feb 2026 18:43 Sorry Peter, maar ik snap niet helemaal wat jouw beeld is van wat mijn redenatie is. Ik heb het nergens over vrijdenkers? Ik haalde een citaat van Paglia aan (dat ik onderschrijf) over de onontkombaarheid van de oerdriften waar dikkemick kritisch over was, en waar hij een hypothethische oplossing voor opstelde (chemische castratie). Die oplossing deed mij (en Amerauder eerder al) aan Hitler en Stalin denken. Waar je met je stukje over moraliteit naar verwijst ontgaat me in deze context. Ik ging er zelf niet per se vanuit dat dikkemick die opmerking letterlijk bedoelde, dat maakt het idee niet minder walgelijk.
Mijn excuses, ik was zelf slordig, Het was Holog die over vrijdenkers sprak. Maar ik blijf er bij dat je - net als Amerauder te impulsief reageert op een zijstap die de bedenker ervan in feite afwijst.
VseslavBotkin schreef: Lol, vind je dit self nou niet een beetje flauw?
Ik kan de lol ervan niet inzien. En een kwestie van leven of dood als “flauw” afdoen kan ik al evenmin waarderen.
VseslavBotkin schreef: Waar ik via Paglia, en Amerauder eerder al, naar verwees is het feit dat agressie inherent is aan de natuur. En niet zo'n beetje ook. Welnu, wat ligt er aan de basis van oorlog, denk je? Agressie. Dat af willen schaffen is dus de mens af willen schaffen, zoals Amerauder wederom eerder al opmerkte..
Ik betwijfel of de basis van oorlog agressie is. Er zijn heel wat agressieve dieren die helemaal geen oorlog voeren. Ik heb dat al eerder opgemerkt, maar het lijkt dat ik tot dovemansoren spreek.

Mijns inziens is de basis van de oorlog falend leidersschap. Oorlog is absoluut niet nodig om te overleven. Voor wat de mens betreft, is samenwerking dat wel. Oorlog gaat de klimaatverandering niet oplossen, noch de volgende pandemie voorkomen. Integendeel. Dat zou het alleen doen, als de oorlog de mensheid uitroeit. En dat bepleit je net zo min als ik.

Ik wil niet alle agressie bestrijden. Zoals reeds eerder gezegd: Agressieve stieren, rammen en zee-olifanten, voeren geen oorlog, dus ze mogen van mij blijven doen wat ze doen. Ik wil slechts dat de mensheid samenwerkt om gezamelijke problemen op te lossen, en daarbij helpt het voeren van oorlogen doorgaans niet.
VseslavBotkin schreef: Grappig genoeg is de haat tegen de mensheid die uit dit soort wensen spreekt een heel ondubbelzinnig christelijke erfenis. In de heidense spiritualiteit was er gewoon plek om dit soort zaken te erkennen. Maar ik heb natuurlijk al vaak genoeg beargumenteerd dat vrijdenkerij in essentie gewoon een vorm van seculier christendom is (en het wordt ook weer pijnlijk duidelijk als ik het gros van de reacties lees), dus het heeft denk ik weinig zin om het daar opnieuw over te hebben.
IK vind het allerminst grappig!
"De haat die uit dit soort wensen spreekt" is volgens mij een verzinsel. Wie de oorlog wil afschaffen, haat niemand(wel iets, namelijk de oorlog), maar die haat komt juist voor uit onze empathie jegens alle slachtoffers er van. De gedachte dat het een christelijke erfenis is, is ook flink naast de waarheid. Blijkbaar heb je de geschiedenis van het Christendom niet serieus serieus bestudeerd. Het blijkt vaak het in-groep out-groep denken te bevorderen, begint kruistochten en oorlogen tegen andere denominaties.
VseslavBotkin schreef: Waar het mij vooral om ging in dat citaat was de mooie, evocatieve beschrijving die Paglia geeft van de "onmenselijke" (in christelijke/liberale zin) kant van de natuur. En de erkenning dat die "onmenselijke" kant niet uit te roeien is, want het behoort - lijkt mij - tot de kern van de mensheid om agressief en tribalistisch te zijn. Dat zie je ook mooi terug in de manier waarop de zogenaamde universalistische theorieën, zoals je die hier op het forum veel ziet, zich manifesteren: die zijn zelf heel tribalistisch en in het ergste geval ronduit autoritair. Zoals bijvoorbeeld het voorstel - hoe serieus het bedoeld was laat ik dan even in het midden - om mensen "medicijnen" te geven tegen hun oerdriften.
Het doet me denken aan een boektitel "Menschliches Allzumenschliches. Het is waar dat veel van wat wij vaak onmenselijk noemen een typisch aspekt van menselijk gedrag, dat bij andere dieren veel minder vaak voorkomt. Maar ik ben het met Steven Pinker eens, dat we er in de loop van de geschiedenis op zijn minst enigszins in geslaagd om al te menselijke neiging om andere mensen de kop in te slaan, in een steeds groter deel van de bevolking te doen verdwijnen. Wat ook de culturele, economische, evolutionaire, fysische of chemische oorzaak is. Er worden door allerlei lieden, allerlei zaken geopperd, zoals een daling van de kindersterfte, voorbehoedsmiddelen, toenemende handelsbetrekkingen, minder loodvergiftiging, de verlichting, het humanisme, de parlementaire democratie, de stijging van de gemiddelde leeftijd van de bevolking, de vrouwenemancipatie, internationale verdragen, maar het lijkt niet volkomen onmogelijk om ook in de toekomst enige vooruitgang te boeken.

Wat mijns inziens een belangrijke denkfout is, is de onmogelijkheid om op afzienbare termijn deze al te menselijke neiging geheel te doen verdwijnen, als argument te gebruiken om niet te trachten relatieve vooruitgang na te streven. Het moet ons wel manen tegen al te utopische verwachtingen.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 06 feb 2026 03:30 Wat mijns inziens een belangrijke denkfout is, is de onmogelijkheid om op afzienbare termijn deze al te menselijke neiging geheel te doen verdwijnen, als argument te gebruiken om niet te trachten relatieve vooruitgang na te streven. Het moet ons wel manen tegen al te utopische verwachtingen.
Meer ter aanvulling:

Ik zie ze als (nu) kwalijke atavismen die we niet kunnen uitselecteren.
We kunnen ze kennelijk wel bij ons waarnemen, maar niet wezenlijk controleren.

Ook ik denk dat we als mens niet te grote verwachtingen over ons zelf moeten hebben.
Onze aangeboren defecten binnen redelijke houden is misschien noch wel net haalbaar.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Nog meer ter aanvulling:
AI schreef:AI-overzicht
Willem Hendrik Teupken (1877-1953) was een Haagse arts, natuurliefhebber en auteur, bekend van zijn boek
"De zelfmoord der menschheid" uit 1945.
Hier zijn de belangrijkste punten over Teupken en zijn werk:

Het boek "De zelfmoord der menschheid" (1945):
In dit boek, met als ondertitel Het wereldleed als eigen schuld, waarschuwde Teupken voor de destructieve koers van de mensheid. Het behandelt onderwerpen als oorlog, crisis, overbevolking en natuurverwoesting.
Dezer dagen toch nog eens doorbladeren . . . .

Roeland
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

heeck schreef: 06 feb 2026 15:20 Nog meer ter aanvulling:
AI schreef:AI-overzicht
Willem Hendrik Teupken (1877-1953) was een Haagse arts, natuurliefhebber en auteur, bekend van zijn boek
"De zelfmoord der menschheid" uit 1945.
Hier zijn de belangrijkste punten over Teupken en zijn werk:

Het boek "De zelfmoord der menschheid" (1945):
In dit boek, met als ondertitel Het wereldleed als eigen schuld, waarschuwde Teupken voor de destructieve koers van de mensheid. Het behandelt onderwerpen als oorlog, crisis, overbevolking en natuurverwoesting.
Dezer dagen toch nog eens doorbladeren . . . .

Roeland
De gedachten zijn niet nieuw...
Wonderlijk is dat er steeds opnieuw geestelijk zieken komen die het weer veroorzaken.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Plaats reactie