"fascisme"
Moderator: Moderators
Re: "fascisme"
In aanvulling op wat HierEnNu schrijft, zijn er ook scherpe tegenstellingen tussen de ideologie islam en de ideologie fascisme.
Zo streeft de ideologie islam naar een kalifaat dat uiteindelijk de volledige wereld moet omvatten.
Dat zou het einde betekenen van naties zoals we ze kennen.
Het fascisme daarentegen is juist uitgesproken nationalistisch.
Beide uitersten leiden gemakkelijk tot conflicten maar buiten dat staat dit haaks op elkaar.
(NB: ik heb het over de ideologie in haar zuiverste vorm, dus niet over moslims of mensen met fascistische sympathieen).
Zo streeft de ideologie islam naar een kalifaat dat uiteindelijk de volledige wereld moet omvatten.
Dat zou het einde betekenen van naties zoals we ze kennen.
Het fascisme daarentegen is juist uitgesproken nationalistisch.
Beide uitersten leiden gemakkelijk tot conflicten maar buiten dat staat dit haaks op elkaar.
(NB: ik heb het over de ideologie in haar zuiverste vorm, dus niet over moslims of mensen met fascistische sympathieen).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
-
ChaimNimsky
- Superposter
55% van alle terroristische dodelijke slachtoffers in het Westen sinds 2007 kwam door religieuze aanslagen en die zijn bijna volledig islamistisch/jihadistisch van aard.
Relatief veel van deze aanslagen worden gepleegd door moslims die aanvankelijk als gematigd of geïntegreerd bekend stonden. Dit maakt preventie, observatie en instroombeperkingen, wat preventie en monitoring weinig effectief maakt.
Europese landen hebben beleidskeuzes gemaakt, zoals ruime instroom, tijdelijke bescherming die permanent werd, gebrekkige terugkeer na conflicten, etc., die het veiligheidsrisico structureel hebben vergroot, waardoor vandaag het voorkomen van jihadistische aanslagen onmogelijk is geworden zonder over te gaan tot een totalitaire surveillancestaat. Het maximaal haalbare is structurele risicominimalisatie door instroombeperking en het gedwongen terugsturen, het afbreken van situaties waarin groepen volgens eigen regels, normen en gezag functioneren buiten het kader van de seculiere democratische rechtsorde.
Onze politieke besluitvorming heeft veeeeeeeel te lang gewacht met grootschalige terugkeer en gedwongen terugsturing van mensen na conflicten waardoor tijdelijke bescherming vaak de facto permanent werd, en aan corrigerend beleid ontbreekt het notabene nog steeds.
Bron: Global Terrorism Index"The deadliest form of terrorism in the West over the past decade has been religious terrorism, which has almost exclusively taken the form of radical Islamist terrorism. Islamist terrorist groups, or lone actors inspired by jihadist groups, were responsible for 484 deaths from terrorism in the West since 2007."
Relatief veel van deze aanslagen worden gepleegd door moslims die aanvankelijk als gematigd of geïntegreerd bekend stonden. Dit maakt preventie, observatie en instroombeperkingen, wat preventie en monitoring weinig effectief maakt.
Europese landen hebben beleidskeuzes gemaakt, zoals ruime instroom, tijdelijke bescherming die permanent werd, gebrekkige terugkeer na conflicten, etc., die het veiligheidsrisico structureel hebben vergroot, waardoor vandaag het voorkomen van jihadistische aanslagen onmogelijk is geworden zonder over te gaan tot een totalitaire surveillancestaat. Het maximaal haalbare is structurele risicominimalisatie door instroombeperking en het gedwongen terugsturen, het afbreken van situaties waarin groepen volgens eigen regels, normen en gezag functioneren buiten het kader van de seculiere democratische rechtsorde.
Onze politieke besluitvorming heeft veeeeeeeel te lang gewacht met grootschalige terugkeer en gedwongen terugsturing van mensen na conflicten waardoor tijdelijke bescherming vaak de facto permanent werd, en aan corrigerend beleid ontbreekt het notabene nog steeds.
Zionist
- Peter van Velzen
- Site Admin
Wederom geef je blijk van een juist inzicht. Ik kan het hier slechts mee eens zijn.HierEnNu schreef: ↑21 jan 2026 14:04 Fascisme is een specifieke politieke ideologie, gekenmerkt door autoritair leiderschap, ultranationalisme, geweldsverheerlijking en het uitschakelen van oppositie. Dat bepaalde uitingen en regimes die zich Islamitisch noemen fascistische trekken vertonen, daar ben ik het mee eens.
Zaken als jodenhaat, vervolging van homoseksuelen of oorlog voeren zijn historisch vaak voorgekomen binnen bepaalde fascistische varianten [met name het nazisme], maar vormen geen noodzakelijke of universele definitiekenmerken van fascisme als zodanig.
Ik wens u alle goeds
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Zie het van argumenten voorziene bericht van ChaimNimsky hierboven!dikkemick schreef: ↑21 jan 2026 06:58Ben je hier nou werkelijk oprecht bang voor? Serieus? Is dit vanwege kennis of onderbuik?lost and not found yet! schreef: ↑20 jan 2026 22:18
Dus je bent het er wel mee eens dat indien de Islam zo doorgaat in Europese landen dat dit de ondergang van het vrije Europa gaat worden?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
- lost and not found yet!
- Bevlogen
De “Islam” bestaat wel degelijk! Ook al zijn er verschillende denominaties. Het christendom bestaat toch ook? Wat is je punt? En wat ik vooral wil stellen is dat de Islam een van de meest inhumane religies in de wereld is! Kijk alleen hoe ze hun eigen vrouwen behandelen! En natuurlijk kun jij niet in Iran leven! Juist vanwege de Islamitische wetgeving en regering!Peter van Velzen schreef: ↑21 jan 2026 08:21“De Islam” bestaat niet. Geef aan wat en wie je bedoelt. Ik zou absoluut niet in Iran kunnen leven. Dat lijkt mij vanzelfsprekend.lost and not found yet! schreef: ↑20 jan 2026 22:18Dus je bent het er wel mee eens dat indien de Islam zo doorgaat in Europese landen dat dit de ondergang van het vrije Europa gaat worden?Peter van Velzen schreef: ↑20 jan 2026 01:27
Noord-Nigeria is mijns inziens geen Land.
Maar verder heb je grotendeels gelijk.
Een persoonlijke vraag Peter: zou jij onder een een theocratisch autoritair regiem kunnen leven? Met andere woorden, hoe zou jij je zien als huidige inwoner van Iran die geen moslim is! Of die een gematigde seculiere moslim is?
We will dance again!
🔱
🔱
- Peter van Velzen
- Site Admin
De "Islam" bestaat inderdaad, het is een religie van eenieder die beweert dat God(Allah)de enige God is, (dat is het complete Credo van de Islam en dat Mohammed zijn profeet is. Wat Mohammed geprofeteerd heeft zou in de Koran staan.lost and not found yet! schreef: ↑22 jan 2026 21:43De “Islam” bestaat wel degelijk! Ook al zijn er verschillende denominaties. Het christendom bestaat toch ook? Wat is je punt? En wat ik vooral wil stellen is dat de Islam een van de meest inhumane religies in de wereld is! Kijk alleen hoe ze hun eigen vrouwen behandelen! En natuurlijk kun jij niet in Iran leven! Juist vanwege de Islamitische wetgeving en regering!Peter van Velzen schreef: ↑21 jan 2026 08:21“De Islam” bestaat niet. Geef aan wat en wie je bedoelt. Ik zou absoluut niet in Iran kunnen leven. Dat lijkt mij vanzelfsprekend.lost and not found yet! schreef: ↑20 jan 2026 22:18
Dus je bent het er wel mee eens dat indien de Islam zo doorgaat in Europese landen dat dit de ondergang van het vrije Europa gaat worden?
Een persoonlijke vraag Peter: zou jij onder een een theocratisch autoritair regiem kunnen leven? Met andere woorden, hoe zou jij je zien als huidige inwoner van Iran die geen moslim is! Of die een gematigde seculiere moslim is?
"De Islam" bestaat daarentegen niet. Er zijn talloze verschillen tussen wat het ene deel gelooft en wat andere delen geloven. De grootste kloof is die tussen de Soena(die onder andere in Saoedi Arabië wordt gepraktiseerd) en de Sjia(die in Iran wordt gepraktiseerd.
Een religie kan niet doorgaan dat kunnen slechts haar aanhangers: De Moslims. Leg uit welke moslims je bedoelt, en wat ze doen in welke Europese landen, en wat je als het vrije Europa beschouwd en wat de ondergang daarvan in zou houden.
Voordat ik antwoord dat ik hoe (on)waarschijnlijk ik iets acht, wil ik wel weten waarover ik het heb.
Ik wens u alle goeds
Ik zou je feiten wel eens in cijfers willen zien. Of doel je meer op uitspraken zoals van Markuszower?lost and not found yet! schreef: ↑22 jan 2026 21:35Zie het van argumenten voorziene bericht van ChaimNimsky hierboven!dikkemick schreef: ↑21 jan 2026 06:58Ben je hier nou werkelijk oprecht bang voor? Serieus? Is dit vanwege kennis of onderbuik?lost and not found yet! schreef: ↑20 jan 2026 22:18
Hij zei: 'We hebben te maken met roedels van zogenaamde 'bontkraagjes', groepen van jongeren die hier eigenlijk niet thuishoren. (...) Ze trappen op het hoofd en beuken en rossen door. Hun slachtoffers kiezen ze zorgvuldig uit, vaak Nederlandse kinderen dus, die hier wél thuishoren. Nederland is van ons, maar de straat is inmiddels van hen. Dit is gewelddadig racisme, waarbij autochtone jongeren in elkaar worden gemept door allochtoon tuig'.
Zelf heb ik zitten zoeken naar de onderbouwde correlatie tussen geweld in Nederland en Islam.
AI brengt de volgende nuancering aan:
Extremisme vs. Islam: Onderzoekers benadrukken dat islamitisch extremisme een kleine fractie betreft van de 20 miljoen moslims in Europa.
Diverse dreigingen: Aanslagen in Europa komen niet alleen voort uit jihadisme, maar ook uit extreemrechts of anti-islamitische motieven.
Historische context: De relatie tussen de islam en Europa wordt omschreven als een eeuwenlange "knipperlichtrelatie", die niet uitsluitend draait om conflict.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Peter, deze redenering wordt (uitsluitend) toegepast op de islam en niet op ander gedachtegoed.Peter van Velzen schreef: ↑23 jan 2026 02:17
"De Islam" bestaat daarentegen niet. Er zijn talloze verschillen tussen wat het ene deel gelooft en wat andere delen geloven. De grootste kloof is die tussen de Soena(die onder andere in Saoedi Arabië wordt gepraktiseerd) en de Sjia(die in Iran wordt gepraktiseerd.
Een religie kan niet doorgaan dat kunnen slechts haar aanhangers: De Moslims. Leg uit welke moslims je bedoelt, en wat ze doen in welke Europese landen, en wat je als het vrije Europa beschouwd en wat de ondergang daarvan in zou houden.
Voordat ik antwoord dat ik hoe (on)waarschijnlijk ik iets acht, wil ik wel weten waarover ik het heb.
Waarom is dat?
Bij iedere ideologie bestaan verschillen in interpretatie en heb je hardliners of gematigden. Het communistische regime van Noord Korea, verschilt van Cuba of de voormalige USSR.
Vind je ook dat het nazisme niet bestaat omdat nazi's niet allemaal hetzelfde denken?
Bestaat het gedachtegoed van de VVD niet omdat VVD' ers het niet allemaal eens zijn?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)