De nieuwe Trump-periode

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Gerard R. »

:lol:

https://www.bbc.com/news/articles/cy7mev35x2lo
De Amerikaanse president Donald Trump heeft gezegd dat hij zich niet langer verplicht voelt om alleen aan vrede te denken nadat hij de Nobelprijs voor de Vrede niet heeft ontvangen, terwijl hij opnieuw zijn eis voor controle over Groenland herhaalde.

In een bericht aan de Noorse premier gaf Trump het land de schuld dat het hem de prijs niet had gegeven.

"Gezien het feit dat uw land heeft besloten mij niet de Nobelprijs voor de Vrede te geven omdat ik 8 Wars PLUS heb gestopt, voel ik niet langer de plicht om puur aan vrede te denken, ook al zal deze altijd overheersen, maar kan ik nu nadenken over wat goed en gepast is." voor de VS", zei Trump in de boodschap van de Amerikaanse media.

"De wereld is niet veilig tenzij we volledige en totale controle over Groenland hebben", voegde hij eraan toe. (..)
De 80-jarige Zonnekoning van een Sire is een beetje warrig in het hoofd.
Maar je zult er mondiaal maar mee zitten. Alle sterkte Marc Rutte...! En EU-leiders. Én Zuid-Amerika. enz.

Tsja... hij moet echt nog iets desastreus doen vóór die Midtermverkiezingen. Misschien gaan ze dan wel niet door... :shock:
En een tweede (dus derde) termijn. Steve Bannon weet zeker dat hem dan lukt, heeft hij 'en plein publique' gezegd. Te vinden in een filmpje op YouTube als het nog niet weggehaald is..

Er komt op deze manier echt een volkomen andere wereld(orde). Eentje die wij ons moeilijk kunnen voorstellen. :?
Tenzij...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://tass.com/world/2073249
MINSK, 19 januari. /TASS/. De Amerikaanse president Donald Trump heeft Wit-Rusland uitgenodigd om lid te worden van de Gaza Board of Peace als stichtend lid, zei Ruslan Varankov, woordvoerder van het Wit-Russische ministerie van Buitenlandse Zaken.

"De Wit-Russische kant heeft een persoonlijk bericht ontvangen van de Amerikaanse president Donald Trump aan de Wit-Russische president Alexander Loekasjenko. Het nodigt Wit-Rusland uit om stichtend lid te worden van de Raad voor de Vrede in de context van de nederzettingeninspanningen in Gaza", citeerde de persdienst van het ministerie hem.

Volgens de woordvoerder reageerde de president positief op de uitnodiging. (..)
Putin van Rualand is ook uitgenodigd (en meer leiders). In het Kremlin studeren ze naar verluidt nog op een antwoord.
Daar zijn ze overigens niet negatief over het voorstel.
Er moet wel per land 1 miljard Dollar contributie worden betaald.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TRUMP IMPEACHMENT 2026 LIVE
Breaking News: Sleutelwetgevers maken hun stem bekend
VS Nieuws Live

Times Now - 2 uur geleden begonnen met streamen schreef:
TRUMP IMPEACHMENT 2026 LIVE | Breaking News: Key Lawmakers Announce Their Votes

Washington is on edge as the U.S. House of Representatives conducts a historic floor debate on articles of impeachment against President Donald Trump, a move that could make him only the third president in American history to be impeached. The proceedings, broadcast live, feature intense clashes between Democrats and Republicans over the charges brought against the sitting president. The White House has vehemently denied any wrongdoing, labeling the inquiry a partisan witch hunt. The vote, expected later today, has significant implications for the Trump administration and the political landscape ahead of the next election, with a potential trial in the Senate looming.

Mijn vertaling:
Washington staat op scherp nu het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden
een historisch plenair debat voert over de aanklachten tot afzetting van
president Donald Trump. Dit zou hem tot pas de derde president in de
Amerikaanse geschiedenis kunnen maken die wordt geïmpeacht.

De live uitgezonden zitting wordt gekenmerkt door felle confrontaties tussen
Democraten en Republikeinen over de aanklachten tegen de zittende president.
Het Witte Huis ontkent met klem elke vorm van wangedrag en bestempelt het
onderzoek als een partijdige heksenjacht. De stemming, die later vandaag
wordt verwacht, heeft verstrekkende gevolgen voor de regering-Trump en
het politieke landschap richting de volgende verkiezingen,
met een mogelijk proces in de Senaat in het vooruitzicht.

VIDEO live streaming:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://x.com/christopherhope/status/20 ... 2996815169
NEW Reform UK-leider Nigel Farage zegt live on @GBNIEUWS
De tarieven van Donald Trump zijn "verkeerd, slecht en zeer zeer kwetsend", eraan toevoegend dat hij zich zorgen maakt. Hij voegt eraan toe: "Ik zal woensdag wat woorden hebben met de Amerikaanse regering als ik in Davos ben."
Hij voegt eraan toe: "Ik ga woensdag naar USA House in Davos en zeg dat dit niet de manier is waarop je je beste vriend behandelt."(..)
Maar heel weinig mensen staan zo dicht bij elkaar als Trump en Farage.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... d-reageren
Europa moet stoppen met praten over een diplomatieke oplossing in het conflict over Groenland, vindt Rob de Wijk. De tijd is nu gekomen om 'gewoon heel hard te reageren', zegt de oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS) in de podcast Boekestijn en De Wijk. 'Appeasement, slijmen, pappen en nathouden: het is allemaal mislukt. Dat machteloze gejammer heeft niets opgeleverd.' (..)
Hoe vervelend ook (Europa zit niet zo in elkaar) maar ik vind dat hij gelijk heeft.
Het wordt tijd om eens van je af te trappen. Het gekoeioneer moet uit zijn. De godheid is geen godheid.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 19 jan 2026 19:41 https://tass.com/world/2073249
MINSK, 19 januari. /TASS/. De Amerikaanse president Donald Trump heeft Wit-Rusland uitgenodigd om lid te worden van de Gaza Board of Peace als stichtend lid, zei Ruslan Varankov, woordvoerder van het Wit-Russische ministerie van Buitenlandse Zaken.

"De Wit-Russische kant heeft een persoonlijk bericht ontvangen van de Amerikaanse president Donald Trump aan de Wit-Russische president Alexander Loekasjenko. Het nodigt Wit-Rusland uit om stichtend lid te worden van de Raad voor de Vrede in de context van de nederzettingeninspanningen in Gaza", citeerde de persdienst van het ministerie hem.

Volgens de woordvoerder reageerde de president positief op de uitnodiging. (..)
Putin van Rualand is ook uitgenodigd (en meer leiders). In het Kremlin studeren ze naar verluidt nog op een antwoord.
Daar zijn ze overigens niet negatief over het voorstel.
Er moet wel per land 1 miljard Dollar contributie worden betaald.
https://today.rtl.lu/news/world/allies- ... -680134879
(..) France “does not intend to answer favorably,” a source close to President Emmanuel Macron told AFP on Monday, noting that the board’s charter goes beyond its initial purpose of rebuilding and running post-war Gaza. In fact, the charter does not mention Gaza.(..)
Ik denk dat Trump wat wil scoren. Maar er zijn altijd mensen die willen 'meewerken' hoe abject ook.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Nou, even iets grappigs tussendoor:

https://frontpage.fok.nl/nieuws/888298/ ... allen.html
Jippie 19-01-2026 13:29
Op sociale media circuleren video's waarop te zien is hoe kraaien worden getraind om specifiek rode MAGA-petten aan te vallen. Een Amerikaanse man gebruikt dit experiment om zijn anti-Trump-standpunt uit te dragen.

Een ongebruikelijke video zorgt momenteel voor ophef online. Threads-gebruiker biz_daves laat zien hoe hij kraaien heeft getraind om specifiek rode MAGA-petten aan te vallen – misschien wel het meest herkenbare symbool van Trump-aanhangers .(..)
Waar of niet waar, geen commentaar, die petten kunnen er ook niets aan doen, zeg maar.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

"Ik laat ukraine stikken, dat doet de EU maar", zei Trump.

Dus heeft hij de EU gesommeerd zich bezig te houden met Ukraine in plaats van met Groenland. Waarbij hij weet dat het in Ukraine niet echt gaat zonder Navo-VS.

Ondertussen perst hij de EU met tarieven af teneinde Groenland te verwerven omdat hij naar eigen zeggen de Nobelprijs voor de vrede niet heeft gekregen én omdat dat existentieel zou zijn voor de VS vanwege China en Rusland (Nu ook India) in de Noordelijke IJszee.

En als het niet zó kan dreigt Trump met het leger zoals met Venezuela denk ik. Dus bezetting van Groenland en de Denen, wat Navo is. Artikel 5 ???
Volgt u het nog in deze Fantasy-film?

En zijn voorbeeld or whatever Putin heeft de tijd van zijn leven. Elke dag lachen.. Het heeft toch ook wel veel van een complot.

Die Raad voor de Vrede in Gaza met die miljard dollar contributie per land laat ik maar even... Lachen.. als het allemaal niet zo ziek was.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Macron zou sceptisch zijn om toe te treden tot de Vredesraad voor Gaza.

"Als hij vijandig gaat doen leg ik een heffing van 200 procent op op zijn wijnen en champagnes. Dan zal hij wel lid worden", dreigde Trump daarop richting Macron.

BRON: NOS Nieuws - vandaag, 10:20
Trump deelt weer bericht van NAVO-chef Rutte:
'Weg vooruit vinden rond Groenland'

Gerard R. schreef: 20 jan 2026 09:50 "Ik laat ukraine stikken, dat doet de EU maar", zei Trump.
:scissors:
BRON?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 20 jan 2026 11:21

"Als hij vijandig gaat doen leg ik een heffing van 200 procent op op zijn wijnen en champagnes. Dan zal hij wel lid worden", dreigde Trump daarop richting Macron.

Gerard R. schreef: 20 jan 2026 09:50 "Ik laat ukraine stikken, dat doet de EU maar", zei Trump.
BRON?
De VS doet nog maar heel weinig aan Ukraine hoor. Wist je dat niet? Daarom gaat het daar zo moeizaam.

Ukrainse Pravda[/b] maar ik heb het gisteren ook in andere bronnen gezien:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/01/19/8016910/
US President Donald Trump has advised Europe to focus on the Russo-Ukrainian war instead of Greenland.

Source: Trump in a phone interview with NBC News, as reported by European Pravda

Details: In the interview, Trump criticised European leaders who are resisting his efforts to gain control over Greenland.

Quote: "Europe ought to focus on the war with Russia and Ukraine because, frankly, you see what that's gotten them. That's what Europe should focus on – not Greenland."
Grote klasse. Laat anderen het opknappen omdat je er zelf genoeg van hebt.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bbc.com/news/articles/c98p6 ... mpaign=rss
Donald Trump zal Groenland niet kunnen dwingen van eigenaar te veranderen, heeft een voormalige topadviseur van de Amerikaanse president tegen de BBC gezegd.

IBM's vice-voorzitter Gary Cohn, die Trump tijdens zijn eerste termijn adviseerde over de economie, zei: "Groenland zal Groenland blijven" en koppelde de noodzaak van toegang tot cruciale mineralen aan de plannen van zijn voormalige baas voor het gebied.

Daarnaast drong de Amerikaanse minister van Financiën, Scott Bessent, er bij de mensen op aan om de tariefbedreigingen tegen Europa boven Groenland te ‘ontspannen’ en ‘de zaken te laten gebeuren’.

Tijdens een persconferentie op het World Economic Forum in Davos vergeleek Bessent de reactie op de aankondiging van Trump over Amerikaanse tarieven vorig jaar en beweerde dat de huidige situatie anders was.

Cohn is een van Amerika's beste technologiebazen, een leider in de race om AI en quantum computing te ontwikkelen, en diende onder Trump als directeur van de National Economic Council van het Witte Huis. (..)
Ik ga er maar van uit, dat we hem kunnen geloven.
Hoe dan ook, de EU is bezig wat haar op de tanden te laten groeien. De toon van verklaringen begint scherp te worden.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.cbc.ca/radio/asithappens/me ... 91?cmp=rss
Vertaald.
De EU-leden zijn verdeeld over de vraag of ze de zogenaamde bazooka moeten gebruiken. Maar Karlsbro, een Zweeds lid van het Europees Parlement, zegt dat het tijd is om de kinderhandschoenen uit te doen.
Hier is een deel van een gesprek met As It Happens-presentator Nil Köksal. (..)

Het is belangrijk om te laten zien dat we de daad bij het woord voegen, en dat de EU deze kant op kan en wil en kan gaan. En als dat gebeurt, zal dat uiteraard op een manier gebeuren die gevoelige producten en sectoren voor de Amerikaanse economie treft. (..)

Het is tijd om de taal te spreken die president Trump begrijpt. Afschrikking moet geloofwaardig en zichtbaar zijn en niet alleen van toepassing zijn op de situatie met betrekking tot Groenland, maar op alle vormen van dwang vanuit de Verenigde Staten. Het is dus tijd om de zogenaamde bazooka te gebruiken. (..)
Die zg. 'bazooka', (Macron heeft het als extreme optie genoemd) is gericht op voor de VS economie gevoelige producten.
Wellicht niet slechts tarieven, maar geheel of gedeeltelijke stop van invoer in de EU.
Ik denk dat diplomatie beter is, maar het wordt de EU wél moeilijk gemaakt dat vol te houden. De wereld kijkt mee...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://tass.com/politics/2074045
MOSCOW, January 20. /TASS/. Creation of an independent Palestinian state is crucial to stability in the Middle East, Russian Foreign Minister Sergey Lavrov told a news conference summarizing Russia's diplomatic activities in 2025.

"Without the creation of a Palestinian state, the Middle East cannot be stable," he emphasized.

Lavrov commented on the US initiative to create a Board of Peace. He emphasized that Russia is prepared to give this project a chance, but adheres to all UN decisions on the need to establish an independent Palestine. (..)
De EU zal hem gelijk geven, ook al loog hij over 'oefeningen' bij het begin van de Ukraine-oorlog, wat uiteraard
wat vreet aan de geloofwaardigheid en autoriteit.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 20 jan 2026 12:28:scissors:
HierEnNu schreef: 20 jan 2026 11:21:scissors:
BRON?
De VS doet nog maar heel weinig aan Ukraine hoor. Wist je dat niet?
Daarom gaat het daar zo moeizaam.
Ik vroeg naar de bron van jouw jouw citaat:
  • "Ik laat ukraine stikken, dat doet de EU maar", zei Trump.
Die bron bestaat dus niet, begrijp ik dat goed?
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 20 jan 2026 12:28
HierEnNu schreef: 20 jan 2026 11:21

BRON?
De VS doet nog maar heel weinig aan Ukraine hoor. Wist je dat niet? Daarom gaat het daar zo moeizaam.

Ukrainse Pravda[/b] maar ik heb het gisteren ook in andere bronnen gezien:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/01/19/8016910/
US President Donald Trump has advised Europe to focus on the Russo-Ukrainian war instead of Greenland.

Source: Trump in a phone interview with NBC News, as reported by European Pravda

Details: In the interview, Trump criticised European leaders who are resisting his efforts to gain control over Greenland.

Quote: "Europe ought to focus on the war with Russia and Ukraine because, frankly, you see what that's gotten them. That's what Europe should focus on – not Greenland."
Grote klasse. Laat anderen het opknappen omdat je er zelf genoeg van hebt.
Als dit niet duidelijk is, dan geef ik het op HierEnNu.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

De EU is niet het enige slachtoffer van Trump:

https://www.france24.com/en/video/20260 ... -relations
Issued on: 20/01/2026 - 16:59
Relations between the United States and Brazil have been on a rollercoaster over the past year. US President Donald Trump announced 40 percent tariffs on Brazilian goods over the prosecution of former president Jair Bolsonaro, FRANCE 24’s Jan Onoszko said, adding that Trump later changed his tone after meeting President Luiz Inacio Lula da Silva and dropped most of the tariffs.
We weten het, Venezuela. Dreiging voor Zuid-Amerika..
Ik vraag mij voortdurend af of het genie wel weet wat hij wil (en ook wat hij aanricht....

En dan denk ik weer: zou hij ergens over in paniek zijn? Hij doet zo vreemd, dan weer dit dan weer dat...
Dan weer 'de dreigingen', dan weer de vredesprijs die hij niet kreeg om tarieven op te leggen...
Ja, China, Rusland en misschien ook wel India willen een multipolaire wereld; niet een dictaat van de VS of het Westen.
Maar in míjn ogen is dat logisch en vrij natuurlijk. Daar hoef je niet van te panikeren.

Ik begrijp van de man héelemáal niets en hij schiet zo dóor... Nou ja, ik ben niet de enige. En het is dat de lidstaten van de Navo zo enorm moeite doen om de betrekkingen goed te houden, maar anders zou de schade enorm zijn. Van 1 man weer opnieuw N.B!... #-o
Plaats reactie