Introspectie op wetenschappelijke basis

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HierEnNu
Superposter

Introspectie op wetenschappelijke basis

Bericht door HierEnNu »

Hoewel bewust onderzoek van mijn eigen gedachtes, denkprocessen, gevoelens en ervaringen mijns inziens sowieso een subjectieve en dus[?] per definitie een niet-wetenschappelijke hobby is, vraag ik me toch af of er wellicht wetenschappelijke methoden bestaan voor introspectie.
Zo ja:
  • welke wetenschappelijke methoden zijn dat?
Liefst een soort van doe-het-zelf methoden,
want veel geld heb ik daar niet voor beschikbaar! :mrgreen:

Vanuit mijn belangstelling voor spiritualiteit heb ik bekeken of
  • MBSR [Mindfulness-based stress reduction]
wetenschappelijk iets voorstelt, maar hoe kan ik zulks checken
alvorens dat daadwerkelijk aan te gaan en er dus geld aan te besteden?
  • JoepTjoep duurt 2,5 minuut:

Mindfulness schreef:
Wat is MBSR?

Al in 1979 werd Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) ontwikkeld door Dr. Jon Kabat-Zinn en zijn collega’s van de Stress Reduction Clinic van het University of Massachusetts Medical Center.
:scissors:

MBSR voordelen

Mindfulness-based stress reduction is een training die enorme voordelen kan opleveren voor iedereen die ermee aan de slag gaat. Hoewel het geen vervanging is voor de behandeling van ernstigere medische aandoeningen, heeft het wel veel voordelen. Zoals met de meeste dingen in het leven, is het creëren van een balans de sleutel. Als je een tijdje aan de slag gaat met de technieken uit MBSR, kunnen ze een algemeen geaccepteerd therapeutisch effect hebben voor een van de volgende aandoeningen:

Spanning
Hoge bloeddruk
Depressie
Chronische angst
Migraine
Suikerziekte
Sommige hartaandoeningen

In het bijzonder wordt MBSR vaak gebruikt voor het beheersen van de vaak slopende effecten van chronische pijn, een vaak ongewenst symptoom van verschillende van de hierboven genoemde aandoeningen. Maar hoe kunnen dergelijke beweringen worden gedaan? Volgens dr. Daniel J. Siegel, hoogleraar klinische psychiatrie aan de UCLA School of Medicine, hebben wetenschappelijke studies en onderzoeksprogramma’s regelmatig aangetoond dat MBSR effectief is in het verminderen van stress bij al deze aandoeningen.

VIDEO 'Healing and the Mind – Healing from Within' duurt 1,5 uur
documentaire van Bill Moyers uit 1993 over het werk van Jon Kabat-Zinn
Ook kwam Open Universiteit 20 mrt 2023 11:50
ESM [Experience Sampling Method]
langs,
die ga ik nog nader bekijken of dat mij past.

Focusing en DES [Descriptive Experience Sampling] spreken me weliswaar aan, maar helaas,
daarbij is kennelijk begeleiding door een therapeut van belang!

Rest de vraag:
  • welke wetenschappelijke methoden zijn er nog meer?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Introspectie op wetenschappelijke basis

Bericht door Rereformed »

HierEnNu schreef: 16 mei 2023 05:58 Hoewel bewust onderzoek van mijn eigen gedachtes, denkprocessen, gevoelens en ervaringen mijns inziens sowieso een subjectieve en dus[?] per definitie een niet-wetenschappelijke hobby is, vraag ik me toch af of er wellicht wetenschappelijke methoden bestaan voor introspectie.
...

Rest de vraag:
  • welke wetenschappelijke methoden zijn er nog meer?
Je uitgangspunt laat al weten dat zelfonderzoek sowieso per definitie een niet-wetenschappelijke hobby is. Je vraag naar een wetenschappelijke methode is daarom futiel.

Maar aangezien het principe van de wetenschappelijke methode is zoveel mogelijk naar objectiviteit streven is de beste methode voor zelfonderzoek wellicht een houding jezelf te willen ontmaskeren, met argwaan kijken naar je eigen overtuigingen. Alsof je innerlijk een gesprek hebt met de psycholoog die je in jezelf oproept, die je met ongemakkelijke vragen bestookt.

In feite is dit hetzelfde als leren luisteren wanneer iemand anders "de ongezouten waarheid" over je uitstrooit.

Dit alles is buitengewoon moeilijk. In iedere discussie waarover een mens een heel uitgesproken mening heeft is het altijd heel moeilijk om te luisteren naar de argumenten die daar tegenin gaan. Wanneer bijvoorbeeld iemand een zeer vroom gelovig christen is is het voor die persoon bijzonder moeilijk om naar de argumenten van de atheïst te luisteren. Hoe meer iemand van vlees houdt des te moeilijker het is om vegetariër te worden.

Mijn afkeer van Trump bijvoorbeeld is zo groot dat ik ooit aankwam met "Trump doet nooit iets goeds". Waarop ik eenvoudig de waarheid over mezelf in mijn gezicht geslingerd krijg: "En het categorische "Trump doet nooit iets goeds" kun je onmogelijk hard maken, dat is dus een dogmatische rigide a priori uitspraak". Precies! Of anders gezegd: het leert me dat ik in laatste instantie niet in objectieve waarheid geïnteresseerd ben, maar gedreven wordt door mijn psychische behoeften ("Trump moet helemaal weg uit mijn leven, ik wil een wereld zonder Trump!"). Dat is precies wat het vervolg van de discussie laat zien: in plaats van dat ik deze evidente waarheid over mezelf onder ogen zie en een stapje terug doe daag ik de ander uit om dan eens iets aan te geven wat men goed kan noemen. Want het gaat mij enkel om "de wereld" ervan te overtuigen dat die Trump weg moet uit de wereld, blijkbaar om mijn psyche een dienst te bewijzen en ik geniet er van wanneer dat antwoord uitblijft, omdat het mijn onredelijke standpunt sterker maakt. De opponent probeert het nog eens aan me uit te leggen. "Goed-fout is een continuüm daar kun je dus geen zwart-wit demarcatielijn “Trump doet nooit iets goed” in trekken die altijd opgaat." Natuurlijk weet ik dat! "Denk niet zwart-wit!". Ai, dat is vanzelfsprekend een hoofdzonde van het menselijk denken! Maar wanneer er een oorlog gewonnen moet worden moet dat allemaal aan de kant geschoven. De democratie van de VS staat op het spel. Zoals ik even later opmerk: Indien er iets positiefs voor mijn voeten gelegd zal worden dan komt eenvoudig het commentaar: OK, je hebt me nu overtuigd. Hij heeft zowaar iets goeds gedaan. Maar vervolgens: So what?

Anders gezegd: iemands passie wint het altijd van de rede.

Je laat je overigens op dit forum goed kennen als iemand die zich gemakkelijk laat leiden door zijn passies. Dat is ook een kenmerk van mij. Persoonlijk zie ik niets in het uitdoven van passies. Voor mij zou het dan betekenen dat het leven grotendeels van zijn zin wordt ontnomen. Ik probeer meer bezig te zijn met passies aan banden te leggen via het rationele, de ontmaskering ervan, en ook met het proces de (soms catastrofale) gevolgen van passies te accepteren.

Ik vind het overigens heel interessant dat je zo bezig bent met "jezelf leren kennen". Dat is iets waar ik in mijn leven ook veel mee ben bezig geweest. Gisteren schreef je over jezelf weer een soort 'ontboezeming'. Die sprak me bijzonder aan omdat ik er meteen mijzelf in herkende en het aanvoelt als iets onverklaarbaars: "...in vele 'goede mensen' is xenofobie voortdurend sluimerend of openlijk aanwezig. Ikzelf heb eerder 'last van' xenofilie, hetgeen met zich brengt dat ik meestal [seksuele] voorkeur voel voor dat wat anders is in plaats van dat wat anders is me in eerste instantie angst inboezemt. Zulks laat onverlet dat ik juist daardoor met regelmaat in problemen ben gekomen doordat ik belandde in etnisch geheel andere kringen dan die waar ik volgens die specifieke etnische kringen 'thuishoorde'."

Ik ben er zelf mee in Finland terechtgekomen, maar het had ook Thailand kunnen zijn, of Indonesië, of ergens op de Caribische eilanden, of Kroatië, al naar gelang er iets serieus was ontstaan uit de ontmoeting met meisjes waar ik me verliefd op voelde worden.
Dat ik in Finland terecht kwam voelde jarenlang aan als het laatste waar ik 'thuishoorde', maar wellicht kan ik in de avond van mijn leven eenvoudig concluderen dat ik niet thuishoorde in het land waarin ik geboren werd: om de één of andere reden moest ik er weg, en het land waar ik terechtkwam is het land geworden waar ik thuishoor. Van eigen psyche krijgt men geen kant en klare antwoorden.

Overigens is "mindfulness" het laatste waar men bij mij mee moet aankomen. Ik heb er niets mee en kan er niets mee. Maar misschien wil een ander daarover met je aan de praat.
Born OK the first time
HierEnNu
Superposter

Re: Introspectie op wetenschappelijke basis

Bericht door HierEnNu »

No stress, de wetenschap achter mindfulness!

Rereformed schreef: 16 mei 2023 08:38:scissors:
Overigens is "mindfulness" het laatste waar men bij mij mee moet aankomen. Ik heb er niets mee en kan er niets mee. Maar misschien wil een ander daarover met je aan de praat.
.
De Universiteit van Nederland - 11 jan 2026 schreef:
Mindfulness: vaag gedoe of serieuze wetenschap?

Mediteren wordt vaak afgedaan als zweverig, maar is dat wel terecht? In deze aflevering onderzoekt psychiater Anne Speckens van het Radboud UMC hoe mindfulness het brein kan veranderen en welke effecten dat heeft op onze gezondheid.

Aan de hand van hersenonderzoek en een mindfulness­training laat zij zien hoe deze methode kan helpen bij stress, angst en depressie. Ook maakt ze duidelijk waarom het voor iedereen belangrijk kan zijn om af en toe stil te staan en bewust even niets te doen.

00:00 Is mindfulness zweverig, of kan het écht je leven verbeteren?
00:22 Waar helpt mindfulness bij?
01:28 Wat is mindfulness precies?
02:14 De mindfulness-oefening met een rozijn uitgelegd
03:28 Hoe meet je mindfulness wetenschappelijk?
04:23 Wat zegt de wetenschap over mindfulness?
04:47 Wat er in je brein gebeurt door mindfulness-training
05:38 De oorsprong van mindfulness in het boeddhisme
06:30 Hoe mindfulness zijn weg vond naar de zorg en wetenschap
08:26 Mindfulness en emotieregulatie: wat kun je beïnvloeden?
09:21 Hoe jij mindfulness zelf kunt toepassen

VIDEO duurt 11,5 minuut:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Plaats reactie