Ik me vooral zorgen om Europa omdat het zonder zeldzame aardmetalen in de toekomstige tech-race en defensie en energie‑industrieën niets in te brengen heeft. China produceert een groot deel van de wereldwijde zeldzame aardmetalen - zo ongeveer 60–70 % van de mijnbouwproductie - en is eveneens dominant in raffinage en verwerking ervan, waardoor China strategisch voordeel heeft behouden in de handelsonderhandelingen met de VS, terwijl de zwakke EU gewillig heeft ingestemd met een handelsakkoord waarbij de VS een algemeen importtarief van ongeveer 15 % op EU‑goederen hanteert zonder in staat te zijn echt iets terug te doen zonder een daaropvolgende handelsoorlog te verliezen. Israel heeft zijn toegang tot kritieke metalen en hightech grondstoffen uitstekend geregeld door slimme diversificatie, strategische internationale partnerschappen en eigen exploratiecapaciteit, waardoor het land technologisch onafhankelijk en toekomstbestendig blijft.HierEnNu schreef: ↑12 jan 2026 13:15 Ik heb daar wel een grote zorg.
Vanwege de houding die EU aanneemt jegens bondgenoot Israël zal Israël ongetwijfeld eerder de kant van de VS kiezen dan die van de EU. Zeker zolang de EU kansloos verdeeld is.
Waar staat de EU dan nog? De VS vanuit bruggehoofd UK vanuit het westen,
Israël vanuit het zuiden en Rusland vanuit het oosten ... brrr!
Europa zit ook nog geweldig, want vooral Groenland heeft enorme reserves aan zeldzame aardmetalen en andere kritieke mineralen, waaronder belangrijke elementen zoals neodymium en dysprosium die cruciaal zijn voor moderne technologie, wat het gebied heeeeel hoog op de wereldranglijst plaatst. En ze zijn nog nauwelijks gewonnen! Maar ja, als de VS Groenland inneemt, staat Europa niets anders te wachten dan machteloos toe te kijken hoe het technologisch en strategisch vrijwel de gehele toekomst verliest.
Israel zal Europa niet aanvallen, maar vanwege de enigszins kritische noten binnen sommige EU-landen zal het achter de schermen ongetwijfeld de invloed van de Islam een schisma maken, waardoor de EU verdeeld raakt en tegen Israel geen vuist kan maken. Israel is totaal niet te vergelijken met Rusland, dat veel directer zijn macht probeert te projecteren en middenin een oorlogseconomie zit.
Als Europa niet razendsnel een grote wapenindustrie opbouwt en voldoende kernwapens ontwikkelt - vooral tegen de ambities van de VS -, verliest het zijn strategische zelfstandigheid en zal het al binnen 10 tot 15 jaar machteloos wegglijden in de rol van tweede of zelfs derde wereldland. Het is eigenlijk al te laat, want Trump heeft gezegd Groenland binnen de 3 jaar die hem als president nog rest te zullen hebben.
Op het Israelische nieuws hoor ik trouwens nu dat Iran heel spoedig een preventieve wanhoopsaanval op Israel zal uitvoeren, voordat Israel aanvalt. Niet slim, want dat geeft Israel precies het excuus dat het nodig heeft.