Iraanse arts helpt gewonde demonstranten op afstand: 'Ik krijg gruwelijke berichten'
Nu Iran grotendeels is afgesloten van de rest van de wereld is het onmogelijk te verifiëren hoeveel doden en gewonden er sinds het begin van de massale demonstraties zijn. Duidelijk is wel dat er keihard wordt ingegrepen door de autoriteiten. De in de VS gevestigde mensenrechtenorganisatie HRANA zegt dat al ruim 500 mensen zijn omgekomen...
NOS
Ik hoor ook berichten over duizenden doden. Als de Iraanse bevolking het nog een week kan volhouden, dan zal er zeer waarschijnlijk hulp komen, aangezien volgens The New York Times Trump zich de afgelopen dagen heeft laten briefen over opties voor een nieuwe militaire aanval tegen Iran. Een definitief besluit is er nog niet genomen, maar volgens de krant zou hij serieus overwegen de aanval goed te keuren (
NOS).

Volgende week verwacht ik een nieuwe militaire aanval tegen Iran als de bevolking het tot die tijd uithoudt. En als Trump het niet voor Iran (en Israel) doet, zal het buitengewoon effectieve Israel het zelf doen -- daar ben ik stellig van overtuigd.
Laten we hopen dat de Iraanse bevolking volgende maand haar vrijheid kan vieren; dat zou een enorme overwinning en een historisch moment zijn voor de Iraniërs en natuurlijk eveneens voor Israel, maar ook voor het hele westen, aangezien Rusland en China reeds Syrië en Venezuela kwijt zijn geraakt als strategische bondgenoot. Indien Iran daarbij komt, blijft er voor hen weinig anders over dan het arme Noord Korea, het zwakke Belarus en Panama vanwege het Panama Kanaal (dat Trump zal gaan innemen, zoals hij heeft gezegd:
SKyNews). Wat resteert zijn simpel zwakke staten zonder machtsprojectie, geen landen die Rusland of China structureel kunnen helpen in een mondiale machtsstrijd. Met Iran erbij, heeft het westen gewonnen in recordtijd!
Voor Europa is Trump echter een veeeeel groter probleem dan het weke Rusland dat Oekraine niet eens blijkt in te kunnen nemen, met ezels, paarden, scootertjes, invaliden in rolstoelen en op krukken aan de frontlinie vecht en gemiddeld 1.000 man per maand verliest (5 tot 6 maal het aantal dat Oekraine maandelijks te betreuren heeft).