27 maanden later

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

holog
Bevlogen

Re: 27 maanden later

Bericht door holog »

HierEnNu schreef: 11 jan 2026 13:30 Je stelde je link zó in dat alleen de laatste 5 minuten worden weergegeven. Ik heb die video van begin af bekeken en daar wordt een interessant stukje geschiedenis vanuit 'achter de schermen' besproken. Warm aanbevolen!
Versta me niet foutief, niet dat ik je iets kwalijk neem. Maar vind wel bijzonder dat je het hier als 'geschiedenis vanuit achter de schermen' noemt, en naar mij het onderstaande?
HierEnNu schreef: 10 jan 2026 22:03 Tegelijk merk ik dat het op basis van publiek verifieerbare bronnen lastig is om dit als één samenhangend, gecoördineerd geheel hard te maken. Voor mij blijft het daarom voorlopig bij een plausibele hypothese, geen vaststaand feit.
Beiden stellen immers hetzelfde? Wat overzie ik? Of is het omdat het van de Belgische minister van Defensie kwam?
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dit is wat ik bedoelde te zeggen met het vergelijk met Iran

'Langdurige onderdrukking van de Palestijnen laat niet langer toe om Israël een democratie te noemen' https://share.google/py2jRDoVmE433tQJL

De staat Israël wordt zeer vaak als de enige echte democratie in de regio “geframed”, als de bevoorrechte Westerse bondgenoot in een regio die wordt geregeerd door theocratische en autoritaire regimes. Maar gaat deze classificatie op wanneer we de acties onder ogen zien van een staat die het lot van een Palestijns volk bepaalt in gebieden waarvoor ze medeverantwoordelijk is? Is een staat die moorden door kolonisten en militairen op Palestijnse burgers onbestraft laat democratisch? Is een staat die Palestijnse burgers hun huizen en grond onwettig onteigent om er ondertussen meer dan 500.000 joodse kolonisten te vestigen een democratische staat? Een staat die families collectief straft, die huizen en openbare gebouwen onwettig verwoest, die een bevolkingsgroep systematisch verbiedt zich vrij te bewegen, een staat die de toegang tot alle levensnoodzakelijke voorzieningen controleert en sterk beperkt en dit allemaal al ruim voor 7 oktober 2023, voor het uitbreken van de oorlog.

In het kort, deze daden – om er slechts enkele te noemen – schenden fundamentele democratische principes. Daarom ondermijnt de steun van het Westen aan Israël de geloofwaardigheid van de inspanningen voor democratische waarden en instellingen.

Dus: Konden de Palestijnen, evenals de Iraanse bevolking nu, maar eens in opstand komen.
Iraniërs blijken dit te kunnen, Palestijnen niet! Untermenschen dus imo.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Meer officiële bronnen melden ondertussen iets van 538 officiële doden gelinked aan de protesten in Iran, meer speculatieve bronnen hebben het over over de 2.000 doden. Deze laatste liggen naar mijn inschatting veel dichter bij de realiteit. Vrees mogelijk zelf stukken hoger.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 11 jan 2026 18:01 Dit is wat ik bedoelde te zeggen met het vergelijk met Iran

'Langdurige onderdrukking van de Palestijnen laat niet langer toe om Israël een democratie te noemen' https://share.google/py2jRDoVmE433tQJL

De staat Israël wordt zeer vaak als de enige echte democratie in de regio “geframed”, als de bevoorrechte Westerse bondgenoot in een regio die wordt geregeerd door theocratische en autoritaire regimes. Maar gaat deze classificatie op wanneer we de acties onder ogen zien van een staat die het lot van een Palestijns volk bepaalt in gebieden waarvoor ze medeverantwoordelijk is? Is een staat die moorden door kolonisten en militairen op Palestijnse burgers onbestraft laat democratisch? Is een staat die Palestijnse burgers hun huizen en grond onwettig onteigent om er ondertussen meer dan 500.000 joodse kolonisten te vestigen een democratische staat? Een staat die families collectief straft, die huizen en openbare gebouwen onwettig verwoest, die een bevolkingsgroep systematisch verbiedt zich vrij te bewegen, een staat die de toegang tot alle levensnoodzakelijke voorzieningen controleert en sterk beperkt en dit allemaal al ruim voor 7 oktober 2023, voor het uitbreken van de oorlog.

In het kort, deze daden – om er slechts enkele te noemen – schenden fundamentele democratische principes. Daarom ondermijnt de steun van het Westen aan Israël de geloofwaardigheid van de inspanningen voor democratische waarden en instellingen.

Dus: Konden de Palestijnen, evenals de Iraanse bevolking nu, maar eens in opstand komen.
Iraniërs blijken dit te kunnen, Palestijnen niet! Untermenschen dus imo.
Tsja.. ze zijn compleet alleen en ze durfden decennia lang een grote mond te hebben tegem de grote wapenclubs...
Dán kun je hem verwchten... Een mens is kwetsbaar... :roll:
¥¥ O ja lastig.. bij meten bestens 1 en dezelfde maat gebruiken...
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

holog schreef: 11 jan 2026 16:28
HierEnNu schreef: 11 jan 2026 13:30 Je stelde je link zó in dat alleen de laatste 5 minuten worden weergegeven. Ik heb die video van begin af bekeken en daar wordt een interessant stukje geschiedenis vanuit 'achter de schermen' besproken. Warm aanbevolen!
Versta me niet foutief, niet dat ik je iets kwalijk neem. Maar vind wel bijzonder dat je het hier als 'geschiedenis vanuit achter de schermen' noemt, en naar mij het onderstaande?
HierEnNu schreef: 10 jan 2026 22:03 Tegelijk merk ik dat het op basis van publiek verifieerbare bronnen lastig is om dit als één samenhangend, gecoördineerd geheel hard te maken. Voor mij blijft het daarom voorlopig bij een plausibele hypothese, geen vaststaand feit.
Beiden stellen immers hetzelfde? Wat overzie ik? Of is het omdat het van de Belgische minister van Defensie kwam?
Niet omdat het van een Belg kwam, :lol: , maar wel omdat het van een politicus kwam!

Het verhaal van de journaliste was samenhangend en kon ik daardoor beter als één samenhangend, gecoördineerd geheel volgen. Met "geschiedenis vanuit 'achter de schermen'" duid ik aan dat harde feiten verborgen blijven en niet openlijk aangetoond, ook daar had ik kunnen afsluiten met:
  • "Tegelijk merk ik dat het op basis van publiek verifieerbare bronnen lastig is om dit als één samenhangend, gecoördineerd geheel hard te maken. Voor mij blijft het daarom voorlopig bij een plausibele hypothese, geen vaststaand feit."
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.straitstimes.com/world/midd ... s-for-iran
Gepubliceerd op 12 januari 2026, 03:27 uur
Bijgewerkt op 12 januari 2026, 03:27 uur

11 januari - Sommige Amerikaanse wetgevers in beide grote partijen hebben zich vandaag publiek afgevraagd of militaire actie tegen Iran de beste aanpak is voor de Verenigde Staten, vanwege de dode demonstranten daar de Iraanse autoriteiten met toenemende onrust worden geconfronteerd.

US. President Donald Trump heeft de afgelopen dagen de mogelijkheid opengelaten van een Amerikaanse interventie in Iran, waar de grootste anti-regeringsprotesten in jaren ertoe hebben geleid dat de Revolutionaire Garde terroristen de schuld geeft van de onrust en belooft het regeringssysteem te beschermen.

Maar minstens twee Amerikaanse senatoren lieten tijdens interviews in zondagochtendprogramma's van tv-netwerken’ voorzichtige opmerkingen horen. (..)
"Ik weet niet of het bombarderen van Iran het beoogde effect zal hebben", zei de Republikeinse senator Rand Paul van ” in de ABC News’ "This Week" -show.
In plaats van het regime te ondermijnen, zou een militaire aanval op Iran het volk kunnen verenigen tegen een vijand van buitenaf, zeiden Paul en de Democratische senator Mark Warner 'op een manier die het regime niet heeft kunnen bereiken'.
De door de VS gesteunde omverwerping van de Iraanse regering in 1953 zette een reeks gebeurtenissen in gang die geleidelijk leidde tot de opkomst van het islamitische regime van het land eind jaren zeventig.
(..)
Het zijn in dit geval wijze mannen in mijn ogen. Zij zijn in ieder geval zorgvuldig. Irak leverde ISIS (Deash) op..
Ik geloof overigens niet dat Iran zich kan meten met de VS op militair gebied.
En ik denk dat Israël de VS wellicht zou helpen indien nodig.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 11 jan 2026 21:12 En ik denk dat Israël de VS wellicht zou helpen indien nodig.
Dat weet ik wel zeker! Israël staat vast te springen met hun militair superieure overmacht. Libanon, Syrie, Westbank, Gaza, Iran....het kan niet op. Schieten maar. Bombarderen. Veroveren.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 11 jan 2026 21:45
Gerard R. schreef: 11 jan 2026 21:12 En ik denk dat Israël de VS wellicht zou helpen indien nodig.
Dat weet ik wel zeker! Israël staat vast te springen met hun militair superieure overmacht. Libanon, Syrie, Westbank, Gaza, Iran....het kan niet op. Schieten maar. Bombarderen. Veroveren.
Niet onmogelijk. De mores van deze wereld is akelig veranderd. 'Weer, opnieuw' moet ik feitelijk schrijven...
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

@ Gerard R.

Onderschrijf je door plaatsing van specifiek dat artikel ook die expliciete inhoud:

Gerard R. schreef: 10 jan 2026 15:14
:scissors:
In een televisie-interview op donderdag beschreef Asif Netanyahu als de "ergste crimineel van de mensheid" en beweerde dat geen enkele gruweldaad in de geschiedenis overeenkomt met die tegen Palestijnen in Gaza.

‘Geen enkele gemeenschap heeft gedaan wat Israël de Palestijnen de afgelopen 4.000 tot 5.000 jaar heeft aangedaan. Hij [Netanyahu] is de grootste crimineel van de mensheid. De wereld heeft geen grotere crimineel gezien", zei Asif. (..)
Ach ja... in deze tijd van kidnappen van leiders. Staten kunnen dat zomaar doen, heeft de VS laten zien.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 11 jan 2026 23:48
@ Gerard R.

Onderschrijf je door plaatsing van specifiek dat artikel ook die expliciete inhoud:

:scissors:
In een televisie-interview op donderdag beschreef Asif Netanyahu als de "ergste crimineel van de mensheid" en beweerde dat geen enkele gruweldaad in de geschiedenis overeenkomt met die tegen Palestijnen in Gaza.

‘Geen enkele gemeenschap heeft gedaan wat Israël de Palestijnen de afgelopen 4.000 tot 5.000 jaar heeft aangedaan. Hij [Netanyahu] is de grootste crimineel van de mensheid. De wereld heeft geen grotere crimineel gezien", zei Asif. (..)
Ach ja... in deze tijd van kidnappen van leiders. Staten kunnen dat zomaar doen, heeft de VS laten zien.
Ach, het kan altijd nog veel erger, maar het allemaal wel opperst inhumaan allemaal, vind je niet? Het zal een volk maar overkomen...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 11 jan 2026 22:18
dikkemick schreef: 11 jan 2026 21:45
Niet onmogelijk. De mores van deze wereld is akelig veranderd. 'Weer, opnieuw' moet ik feitelijk schrijven...
Waar is de tijd gebleven dat 'inmenging in de binnenlandse aangelegenheden' al een buitengewoon ernstig vergrijp was? Nou ja.. tijdelijk, dat geef ik toe. Hitler zag dat ook anders ja.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 12 jan 2026 09:32
HierEnNu schreef: 11 jan 2026 23:48
@ Gerard R.

Ach, het kan altijd nog veel erger, maar het allemaal wel opperst inhumaan allemaal, vind je niet? Het zal een volk maar overkomen...
Overigens: waar komt het vandaan, ik kan het niet meer terugzoeken? (Kan aan mij liggen hoor) :)
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Iraanse arts helpt gewonde demonstranten op afstand: 'Ik krijg gruwelijke berichten'

Nu Iran grotendeels is afgesloten van de rest van de wereld is het onmogelijk te verifiëren hoeveel doden en gewonden er sinds het begin van de massale demonstraties zijn. Duidelijk is wel dat er keihard wordt ingegrepen door de autoriteiten. De in de VS gevestigde mensenrechtenorganisatie HRANA zegt dat al ruim 500 mensen zijn omgekomen...
NOS

Ik hoor ook berichten over duizenden doden. Als de Iraanse bevolking het nog een week kan volhouden, dan zal er zeer waarschijnlijk hulp komen, aangezien volgens The New York Times Trump zich de afgelopen dagen heeft laten briefen over opties voor een nieuwe militaire aanval tegen Iran. Een definitief besluit is er nog niet genomen, maar volgens de krant zou hij serieus overwegen de aanval goed te keuren (NOS). =D> Volgende week verwacht ik een nieuwe militaire aanval tegen Iran als de bevolking het tot die tijd uithoudt. En als Trump het niet voor Iran (en Israel) doet, zal het buitengewoon effectieve Israel het zelf doen -- daar ben ik stellig van overtuigd.

Laten we hopen dat de Iraanse bevolking volgende maand haar vrijheid kan vieren; dat zou een enorme overwinning en een historisch moment zijn voor de Iraniërs en natuurlijk eveneens voor Israel, maar ook voor het hele westen, aangezien Rusland en China reeds Syrië en Venezuela kwijt zijn geraakt als strategische bondgenoot. Indien Iran daarbij komt, blijft er voor hen weinig anders over dan het arme Noord Korea, het zwakke Belarus en Panama vanwege het Panama Kanaal (dat Trump zal gaan innemen, zoals hij heeft gezegd: SKyNews). Wat resteert zijn simpel zwakke staten zonder machtsprojectie, geen landen die Rusland of China structureel kunnen helpen in een mondiale machtsstrijd. Met Iran erbij, heeft het westen gewonnen in recordtijd!

Voor Europa is Trump echter een veeeeel groter probleem dan het weke Rusland dat Oekraine niet eens blijkt in te kunnen nemen, met ezels, paarden, scootertjes, invaliden in rolstoelen en op krukken aan de frontlinie vecht en gemiddeld 1.000 man per maand verliest (5 tot 6 maal het aantal dat Oekraine maandelijks te betreuren heeft).
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky, even voor de goede orde. Je maakt je hier nu terecht zorgen over de Iraanse bevolking. Over mensen, gezinnen, kinderen.
Leg me nou het verschil met Palestijnen eens uit aub. Je blijkt immers ineens een menselijke kant te hebben.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 10 jan 2026 12:08 De VS verliest geregeld, zoals de Vietnamoorlog waar het niet eens lukte om Zuid-Vietnam te handhaven dat na de terugtrekking van de VS volledig in handen van aan Noord-Vietnam viel. Bij de oorlog in Afghanistan veroverde de Taliban na de gedwongen terugtrekking van de VS het hele land. En als Europa zich herpakt, een grote oorlogsmachine opbouwt (zoals Israel) en vooral veel kernwapens gaat produceren (zoals Israel, al is dat niet officieel), heeft de VS evenmin veel kans iets uit te richten tegen Europa.

Het leven is geweldig als je er zelf iets van maakt. Israel heeft dat gedaan en hopelijk slaat Iran binnenkort ook die succesvolle weg in!

"Javid Shah!" ("Leve de Shah") & " 'Am Jisra'el chaj" ("Het Israelische volk leeft!")
Ik heb daar wel een grote zorg.

Vanwege de houding die EU aanneemt jegens bondgenoot Israël zal Israël ongetwijfeld eerder de kant van de VS kiezen dan die van de EU. Zeker zolang de EU kansloos verdeeld is.

Waar staat de EU dan nog? De VS vanuit bruggehoofd UK vanuit het westen,
Israël vanuit het zuiden en Rusland vanuit het oosten ... brrr!
.
Plaats reactie