Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 16 dec 2025 09:56
Peter van Velzen schreef: 16 dec 2025 02:23
Het wordt steeds moeilijker om je niet voor of tegen de politiek van Netanyahu uit te spreken. Nochtans, houdt het recht op vrije meningsuiting - volgens mij - ook het recht in om je mening NIET te uiten. Een zin uit onderstaand artikel valt me op: "Joodse Nederlanders merken dat kritiek op Israël en antisemitisme steeds meer door elkaar lopen".
Joodse Nederlanders over antisemitisme, mensen willen dat ik me verantwoord
Dat van dat door elkaar lopen begrijp ik niet.

Het zijn de Zionisten die al tachtig jaar kritiek op het Zionisme en haar wandaden gelijk hebben gesteld met antisemitisme en ik weet nog uit min jeugd dat ze dat tot de gangbare mening wisten te maken, dat de speer weleens zou kunnen worden omgedraaid zullen ze zich wel niet hebben gerealiseerd.

Klagers hierover zijn dus aan het verkeerde adres:, ze moeten klagen bij de Zionisten.
Sinds wanneer is Jood-zijn synoniem met zionist?
Zeker nu de betekenis van het woord zionisme aan het veranderen is en beladen is geworden.
Lees de hele alinea.
  • De ervaringen hebben veel overeenkomsten. Joodse Nederlanders merken dat kritiek op Israël en antisemitisme steeds meer door elkaar lopen, ze voelen zich regelmatig gedwongen om zich te verantwoorden voor de oorlog in Gaza, worden uitgescholden of durven hun davidster niet meer te dragen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Maria schreef: 16 dec 2025 10:08
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 16 dec 2025 09:56
Peter van Velzen schreef: 16 dec 2025 02:23
Het wordt steeds moeilijker om je niet voor of tegen de politiek van Netanyahu uit te spreken. Nochtans, houdt het recht op vrije meningsuiting - volgens mij - ook het recht in om je mening NIET te uiten. Een zin uit onderstaand artikel valt me op: "Joodse Nederlanders merken dat kritiek op Israël en antisemitisme steeds meer door elkaar lopen".
Joodse Nederlanders over antisemitisme, mensen willen dat ik me verantwoord
Dat van dat door elkaar lopen begrijp ik niet.

Het zijn de Zionisten die al tachtig jaar kritiek op het Zionisme en haar wandaden gelijk hebben gesteld met antisemitisme en ik weet nog uit min jeugd dat ze dat tot de gangbare mening wisten te maken, dat de speer weleens zou kunnen worden omgedraaid zullen ze zich wel niet hebben gerealiseerd.

Klagers hierover zijn dus aan het verkeerde adres:, ze moeten klagen bij de Zionisten.
Sinds wanneer is Jood-zijn synoniem met zionist?
Zeker nu de betekenis van het woord zionisme aan het veranderen is en beladen is geworden.
Lees de hele alinea.
  • De ervaringen hebben veel overeenkomsten. Joodse Nederlanders merken dat kritiek op Israël en antisemitisme steeds meer door elkaar lopen, ze voelen zich regelmatig gedwongen om zich te verantwoorden voor de oorlog in Gaza, worden uitgescholden of durven hun davidster niet meer te dragen.
Dat stel ik niet.

Ik stel slechts dat het heel lang door de Zionisten en hun sympathisanten zo werd gesteld.
Ik leefde destijds en heb het meegemaakt.
Een man als Anton Constanse die kritiek had op de Zionisten werd promt door velen voor antisemiet en Nazi uitgemaakt.
Wel wrang voor iemand die gevangen werd gezet door de Nazi's.

Ik herinner me nog goed dat een radiobelster vol haat tegen hem schreeuwde: "Je hebt veel te lang geleefd!"
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 16 dec 2025 10:16
Maria schreef: 16 dec 2025 10:08 Sinds wanneer is Jood-zijn synoniem met zionist?
Lees de hele alinea.
Dat stel ik niet.

Ik stel slechts dat het heel lang door de Zionisten en hun sympathisanten zo werd gesteld.
Een man als Anton Constanse die kritiek had op de Zionisten werd promt door velen voor antisemiet en Nazi uitgemaakt.

Ik herinner me nog goed dat een radiobelster vol haat tegen hem schreeuwde: "Je hebt veel te lang geleefd!"
Je schreef, dat je het door elkaar lopen niet begreep.

Dit blijkt dan ook al lang te bestaan, maar is daarom niet minder waar.
Idd. wrang, als alle joden hierdoor worden gediscrimineerd, maar antisemitisme is nooit uitgeroeid geweest.
Nu wereldwijd sterker dan ooit sinds WO II.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Maria schreef: 16 dec 2025 10:26
Maria schreef: 16 dec 2025 10:08 Sinds wanneer is Jood-zijn synoniem met zionist?
Lees de hele alinea.
Dat stel ik niet.

Idd. wrang, als alle joden hierdoor worden gediscrimineerd, maar antisemitisme is nooit uitgeroeid geweest.
Ik bedoelde dat het me overkwam of er gesteld werd dat het iets nieuws was deze twee begrippen te koppelen.
Dat is echter niet waar, de koppeling is al heel lang geleden gelegd.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Ondertussen:

Wall collapse onto Palestinians in tent in Gaza.

Fijne Chanoeka gewenst aan alle zionisten daar en hier en overal op de hele wereld.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 16 dec 2025 11:11
Maria schreef: 16 dec 2025 10:26
Dat stel ik niet.

Ik bedoelde dat het me overkwam of er gesteld werd dat het iets nieuws was deze twee begrippen te koppelen.
Dat is echter niet waar, de koppeling is al heel lang geleden gelegd.
Feitelijk stel je hier geen verifieerbare stelling, maar presenteer je persoonlijke herinneringen
zonder controleerbare onderbouwing. Wat je aandraagt blijft daarmee anekdotisch, ook als die
herinneringen voor jou subjectief oprecht zouden zijn. Dit patroon is bepaald niet nieuw:
  • bij herhaalde verzoeken om onderbouwing blijft een inhoudelijke onderbouwing doorgaans uit.
Dat is relevant, omdat het hier niet gaat om vrijblijvende herinneringen, maar om stellige beschuldigingen.

Wanneer beschuldigingen richting 'zionisten en hun sympathisanten" niet worden onderbouwd,
dragen zij niet bij aan analyse maar aan framing. Juist bij beladen onderwerpen is het onderscheid
tussen verifieerbare feiten en individuele beleving essentieel om ontsporing te voorkomen.

Gezien de herhaling van onbewezen beschuldigingen lijkt het mij wenselijk dat hier duidelijkheid
komt over de vereiste onderbouwing binnen dit topic. Daarom herhaal ik ook nu het verzoek:
  • onderbouw je beweringen met concrete, controleerbare bronnen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 16 dec 2025 11:30:scissors:
Fijne Chanoeka gewenst aan alle zionisten daar en hier en overal op de hele wereld.
Vriendelijk van je. Dankjewel! Chanoeka is een geweldig feest dat iedereen zou moeten vieren, maar ...
... je wenst zulks toe aan ALLE Zionisten? Ook die zulks niet vieren omdat ze niet Joods zijn? :idea:

Voor wie wil weten wat Chanoeka zoal inhoudt, zie topic
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Mus schreef: 16 dec 2025 11:30 Fijne Chanoeka gewenst aan alle zionisten daar en hier en overal op de hele wereld.
Aardig van je. Ik wens ook jou een warme Chanoekah vol licht, gezelligheid en lekkernijen! 🕎
Zionist
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 16 dec 2025 12:44
Mus schreef: 16 dec 2025 11:30 Fijne Chanoeka gewenst aan alle zionisten daar en hier en overal op de hele wereld.
Aardig van je. Ik wens ook jou een warme Chanoekah vol licht, gezelligheid en lekkernijen! 🕎
Oh, je laat geen traantje vanwege de door terreur omgebrachte Joodse gelovigen in Sidney? Nu, dat zal ik dan maar in jouw plaats doen want ik krijg er geen hap van door mijn keel.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat is voor de meeste Palestijnen niet weggelegd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 16 dec 2025 12:52
Dat is voor de meeste Palestijnen niet weggelegd.
Slechts 18% van de Palestijnen woont in Gaza.
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Mus schreef: 16 dec 2025 12:51Oh, je laat geen traantje vanwege de door terreur omgebrachte Joodse gelovigen in Sidney? Nu, dat zal ik dan maar in jouw plaats doen want ik krijg er geen hap van door mijn keel.
Ook in Sidney en elders ter wereld vieren de Joden gewoon Chanoekah ondanks wat er plaats heeft gevonden, want we laten onze feestvreugde en ons licht niet dimmen door duistere kwaadaardigen. Chanoekah gaat over het zich niet laten veslaan van vreugde en traditie, juist ondanks tegenspoed. Nee, we dansen dan nog meer en massaler.
Zionist
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 16 dec 2025 13:17
Mus schreef: 16 dec 2025 12:51Oh, je laat geen traantje vanwege de door terreur omgebrachte Joodse gelovigen in Sidney? Nu, dat zal ik dan maar in jouw plaats doen want ik krijg er geen hap van door mijn keel.
Ook in Sidney en elders ter wereld vieren de Joden gewoon Chanoekah ondanks wat er plaats heeft gevonden, want we laten onze feestvreugde en ons licht niet dimmen door duistere kwaadaardigen. Chanoekah gaat over het zich niet laten veslaan van vreugde en traditie, juist ondanks tegenspoed. Nee, we dansen dan nog meer en massaler.
Met excuses, maar een traantje laten over door terreur gevallen mensen is een schande in jullie cultuur? En jullie hebben een speciaal feest om te vieren dat je je licht niet laat dimmen door duistere kwaadaardigen? Ik ben misschien stupide maar Ik vier elke dag dat ik mijn licht niet laat dimmen door duistere kwaadaardigen. Al wordt, en dat moet gezegd, met alles wat binnen het vermogen van de duistere kwaadaardigen ligt geprobeerd mijn licht en al het licht te overschaduwen en/of te doven. Die laatsten is nu eenmaal wat duistere kwaadaardigen graag doen. In het licht wordt hun duistere kwaadaardigheid zo jammerlijk zichtbaar namelijk. Dus fijne Chanoeka, terwijl ik de rest van het jaar voor mijn rekening neem.
ChaimNimsky
Superposter

Mus schreef: 16 dec 2025 13:26 Met excuses, maar een traantje laten over door terreur gevallen mensen is een schande in jullie cultuur?
Nee. Mijn eigen lijden is mijn eigen zaak.
Dus fijne Chanoeka
Nogmaals, aardig van je. Ik wens ook jou een warme Chanoekah vol licht, gezelligheid en lekkernijen! 🕎
Zionist
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

ChaimNimsky schreef: 16 dec 2025 13:17
Dit zijn slechts woorden.
Wat in de harten speelt weet je dan niet.
Verschikkelijk.
De Australische stad Sydney werd zondag opgeschrikt door een "verwoestende terroristische aanslag" gericht op de Joodse gemeenschap.

Meeleven met de joodse gemeenschap in Sidney zullen velen, die het hart op de juiste plaats hebben, wel doen.
Zij zullen nu meer moeite hebben om de gedachte achter Chanoekah te vieren.
Ook al zal die gedachte bij minder getroffenen wel leiden tot meer hoopvolle gedachten, dat deze ellende ooit een keer voorbij zal zijn.

Anderen zullen verstijfd zijn van angst of staan te trappelen om wraak.
Beveiliging Chanoeka-vieringen wereldwijd opgeschaald na aanslag in Sydney
Grote steden wereldwijd schalen de beveiliging bij Chanoeka-vieringen op na de dodelijke aanslag in Sydney. Onder meer Berlijn, Londen en New York nemen de komende dagen extra maatregelen om aanvallen op de Joodse gemeenschap te voorkomen.
Gesloten