Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Gerard R. »

Ik plaats het maar in deze context:

https://tass.com/world/2039425
CHISINAU, 5 november. /TASS/. De Moldavische regering heeft een wetsvoorstel goedgekeurd over de sluiting van het Russische Huis in Chisinau. Het besluit werd genomen tijdens de eerste bijeenkomst van het nieuwe kabinet van ministers, uitgezonden op de officiële website.

"Het wetsontwerp betreffende de opzegging van de overeenkomst tussen de regering van de Republiek Moldavië en de regering van Rusland inzake de oprichting en de werking van culturele centra goedkeuren en ter overweging voorleggen aan het parlement van de Republiek Moldavië", aldus het wetsvoorstel dat op de bijeenkomst van de Moldavische minister van Cultuur Cristian Jardan is ingediend. "Dit is een langverwacht en zeer welkom initiatief", merkte de Moldavische premier Alexandru Munteanu, die ook leiding geeft aan het culturele en educatieve centrum voor de bevordering van de Franse taal en cultuur, de Franse Alliantie in Moldavië, op. Het wetsvoorstel werd unaniem goedgekeurd. (..)
Het lijkt me riskant met die agressor in de buurt, maar ze zijn daar blijkbaar niet bang voor.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik wil nog even wat zeggen over de bommen enz. van de Russen, die al een hele tijd volgens Westerse bronnen en
soc. media bijna op zouden zijn en dat het eind van de bombardementen van de Russen op hun eind zouden lopen.

Wel dat is niet zo. En mocht het zo zijn, dan bedenken ze wel wat.
En Putin is nog niet zo ziek, dat hij bijna klaar zou zijn, zoals een jaar of vier geleden werd gezegd. Hij doet zijn best.
Gelukkig ben ik voorzichtig met dat soort geklets. :) Ik ben niet gefopt. Maar het maakt wel heel duidelijk wáár veel
nepnieuws enz. vandaan komt.

De Russen zijn nu bezig de energievoorziening van Ukraine tot op de bodem af te breken en de rest zo tussendoor.

Elke nacht nu:

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... offensief/
Rusland heeft opnieuw grootschalige nachtelijke aanvallen uitgevoerd op doelen in Oekraïne. Dat zegt de Oekraïense president Volodymyr Zelensky, die stelt dat de Russische krijgsmacht daarbij 450 drones en 45 raketten heeft ingezet. Landelijk vielen er zeker twee doden. (..)
:roll:

En ze hebben nog best een paar drones over om het Navogebied zo af en toe te inspekteren. De Navo doet toch (nog) niets.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Author: Mark van Harreveld
Het Russische luchtverdedigingsnetwerk staat zwaar onder druk, maar Oekraïne profiteert daar onvoldoende van, meldt Kyiv Independent. Jarenlange oorlog, corruptie en voortdurende Oekraïense aanvallen hebben de Russische luchtafweer ernstig verzwakt. Volgens een analist van het Institute for the Study of War ISW heeft Moskou het leeuwendeel van zijn luchtafweer bovendien naar het Oekraïense front verplaatst. 'Als je eenmaal voorbij die eerste verdedigingslinie rond het strijdtoneel in Oekraïne bent, heeft de rest van Rusland gaten en kwetsbaarheden.'
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... r-niet-van
Dat zou inderdaad prettig zijn, er omheen lopen en in de rug aanvallen. (Uiteraard veel gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar toch...) Dat soort zwakte, maar dan van het hele Russische leger rond Moskou, werd overigens al 2 jaar terug al min of meer door Jevkeni Prigoshin getoond toen hij van Dobas naar Moskou trok.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/artikel/2591201-rusland- ... r-oekraine
'Rusland en VS werken aan plan met zware concessies voor Oekraïne'
Deel dit artikel
De Verenigde Staten werken samen met Rusland aan een nieuw plan dat moet leiden tot een wapenstilstand in Oekraïne. Dat melden Amerikaanse media.

Een Amerikaanse delegatie is op dit moment in Oekraïne om het plan te bespreken. Het plan is opgesteld zonder Oekraïense betrokkenheid, maar het land zou wel op de hoogte zijn gesteld van de gesprekken tussen Rusland en de VS.

In het voorstel, dat zou bestaan uit 28 punten en ingegeven is door het plan dat leidde tot het staakt-het-vuren in Gaza, zou staan dat Oekraïne zeer grote concessies moet doen. Volgens The New York Times moet Oekraïne grondgebied opgeven, het leger inkrimpen en bepaalde langeafstandswapens inleveren. Oekraïne zou de hele oostelijke Donbas moeten afstaan, ook de gebieden die op dit moment niet door Rusland bezet zijn. (..)
Dit zou slechts 'een delegatie zijn voor onderzoek of dit mogelijk zou zijn'.
Ik verwacht niet anders van het Verraad.
Maar ik denk niet dat Ukraine en de EU dit een goed idee vinden.
Men gaat niet capituleren voor Russen na wat is gebeurd en sowieso niet.
Dit is een non-starter.

En ik vraag me werkelijk af waar die Amerikanen mee bezig zijn. Het doet me denken aan mondiaal verraad.
Ik hoop dat ik het fout heb. De geschiedenisboekjes zullen het ons leren... :shock:

Ook nog: https://today.rtl.lu/news/world/a/2356265.html

Ik persoonlijk vind het een afschuwelijke schoffering van Ukraine door de VS, Ukraine dat toch al zo'n pijn heeft...
Het lijkt wel of de VS dat soort handelwijze tegenwoordig als handelsmerk gebruiken, zie Gaza en omstreken en wat ze doen met SA. (Het heeft veel van een begroeting door Trump, hand schudden, dan naar zich toe trekken, wegstoten en weer terug van het slachtoffer...) Lachen als het niet zo triest was met het genie. :( :(
Wat een Machiavelli-landen zijn Rusland en ook de VS geworden... :shock:
Trump en Putin hebben de twee bijna tot een gesmeed, zo lijkt het soms. Voor mij dan hè? :roll:

Dit zou het Westen met zijn Navo wel heel erg zwak maken naar mijn idee. Begin dan niet aan zoiets.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 20 nov 2025 16:11 https://nos.nl/artikel/2591201-rusland- ... r-oekraine

:scissors:

Ik verwacht niet anders van het Verraad.
Maar ik denk niet dat Ukraine en de EU dit een goed idee vinden.
Men gaat niet capituleren voor Russen na wat is gebeurd en sowieso niet.
Dit is een non-starter.
:scissors:
Mij stemt het hoopvol.
Als legitieme reactie kan Oekraïne aangeven dat ze willen onderhandelen
mits er eerst een staakt-het-vuren wordt overeengekomen.

Dat zou alvast veel slachtoffers voorkomen en zicht bieden
op energiegewijs enigszins gezond de winter overleven.

Tenzij er reëel zicht is op winst boeken door nu door te vechten ...

Zie eventueel ook:
  • Op basis van een anonieme bron zou Rusland toezeggen
    dat het geen aanvallen meer uitvoert op Oekraïne.
BRON: NOS Nieuws - vandaag, 10:53
Oekraïne gaat plan Trump bestuderen, Kremlin wacht op Oekraïne
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.cbc.ca/news/world/ukraine-z ... 95?cmp=rss
Vertaald: President Volodymyr Zelensky zei vrijdag dat Oekraïne te maken krijgt met de mogelijkheid zijn waardigheid te verliezen of het verlies van een belangrijke partner te riskeren, terwijl het uitzoekt hoe het moet reageren op een Amerikaans vredesvoorstel om de Russische oorlog met zijn land te beëindigen.

"Dit is een van de moeilijkste momenten in onze geschiedenis", zei Zelenskyy in een videotoespraak tot de natie. ‘Momenteel is de druk op Oekraïne een van de zwaarste. Oekraïne kan nu voor een zeer moeilijke keuze staan, omdat het zijn waardigheid verliest of het risico loopt een belangrijke partner te verliezen."

Hij zei dat Oekraïne "rustig zou samenwerken met Amerika en alle partners" en beloofde constructief te zullen werken.

Zelensky sprak eerder telefonisch met de leiders van Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, die hem verzekerden van hun voortdurende steun, terwijl Europese functionarissen zich haastten om te reageren op Amerikaanse vredesvoorstellen die hen blijkbaar verrast hadden.

Het Amerikaanse plan bevat veel van de al lang bestaande eisen van de Russische president Vladimir Poetin, waaronder Oekraïense territoriale concessies, en biedt tegelijkertijd beperkte veiligheidsgaranties aan Oekraïne. (..)
Ja, hij kan geen kant meer op met de twee supermachten die een soort bondgenoten zijn geworden door het verraad van Trump. Ja, Europa, maar militair is de EU helaas wat anders dan de VS. Dat is nog eens een echt dilemma en Trump cc. wordt bedankt!
Over 'het verlies van je land' gesproken, waar Trump mee schermt betreffende zijn eigen land naar zijn kiezers toe. Horig worden aan Rusland. Capituleren. Of de VS kwijtraken. Zonde van de centen en de mensenlevens en hardware, als het zover zou komen. Veroorzaakt door Putin op zwakke argumentatie. Ik kan het niet anders zien.

Afbeelding
Plaatje 'n poosje terug van https://www.foxnews.com/world/zelenskyy ... jor-hurdle

Mocht Zelensky genoodzaakt zijn min of meer te capituleren, dan zal dat een uitnodiging zijn voor Putin dit meer te doen.
Of hij die aanneemt is de vraag, dat zal de toekomst uitwijzen. Veiligheidsgaranties zijn in werkelijkheid hiervoor niet te geven naar mijn idee.
Zucht... altijd die 'religieuzen' onder elkaar...
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 21 nov 2025 17:34:scissors:
Veiligheidsgaranties zijn in werkelijkheid hiervoor niet te geven naar mijn idee.
Veiligheidsgaranties zijn destijds door zowel Rusland als de VS vastgelegd in ruil voor het inleveren van Oekraïense kernwapens. Het probleem is dat dergelijke garanties, wanneer ze niet worden ondersteund door afdwingbare voorwaarden of daadwerkelijk onderpand, in de praktijk weinig waarde blijken te hebben. Wat voor 'onderpand' dan wél geloofwaardig zou zijn, is precies de kern van de discussie.

Had ik er invloed op, dan zou ik beginnen met het afdwingen van een staakt-het-vuren en vervolgens zonder voorafgaande politieke voorwaarden de onderhandelingen ingaan.
Na zo'n wapenstilstand ligt het voor de hand om het westen van Oekraïne toegankelijk te maken voor steun van West-Europese landen, met name op het gebied van luchtverdediging en logistiek. Dat versterkt de feitelijke veiligheid, los van papieren garanties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.rt.com/news/628188-vance-uk ... mpaign=RSS
Vertaald: Amerikaanse vice-president JD. Vance heeft het plan van Washington voor het beslechten van het conflict in Oekraïne verdedigd, met het argument dat zijn tegenstanders ongelijk hebben als ze denken dat toenemende druk op Rusland de situatie op het slagveld zou kunnen veranderen.

Vrijdag beweerde de voormalige Republikeinse leider van de Senaat, Mitch McConnell, op X dat het voorstel, dat de regering van de Amerikaanse president Donald Trump eerder deze week aan zowel Moskou als Kiev had voorgelegd, een “capitulation” en “rampzalig was voor de Amerikaanse belangen.

Senator Jeanne Shaheen, de hoogste democraat in de Senaatscommissie voor Buitenlandse Betrekkingen, vertelde CNN dat “dit een [Russische president Vladimir] Poetin-plan voor Oekraïne is, ” benadrukte dat het Witte Huis in plaats daarvan de secundaire sancties tegen de Russische handelspartners moet opvoeren en moet leveren Oekraïne met langeafstandswapens.
Let wel.. slag om de arm, het is nieuws via rt.com
Maar verder ben ik ook die meningen toegedaan. Ik ben benieuwd wat Zelensky er nog mee kan doen (of dat het 'a hoax' is.
Akelig dat hij politiek zo fijngemalen wordt op het moment. Dappere vent. Vier.. jaar die rotRussen tegengehouden.

Toevoeging:
https://www.straitstimes.com/world/euro ... peace-plan
JOHANNESBURG - National security advisors from France, Britain and Germany will meet European Union, U.S. and Ukrainian officials in Geneva on Sunday to discuss Washington's proposed peace plan for Ukraine, officials said on the sidelines of the G20 summit in Johannesburg.

France, Britain and Germany have an informal security alliance called the E3.
Ook nog:
https://view.newsletters.cnn.com/messag ... 3768051031
Fareed Zakharia CNN: Trump Raises a White Flag in Ukraine

“President Donald Trump has a new Ukraine policy,” Fareed writes in his latest Washington Post column. “It’s the same as his old Ukraine policy—force Kyiv to make more concessions and hope that Russian President Vladimir Putin will be satisfied, take the deal and set the stage for Trump to get his Nobel Prize. It hasn’t worked before, and it won’t work now. Worse, it comes at a moment of critical vulnerability for Ukraine.
Al die doden, al die kosten, al die vernieling door een inval of rooftocht van Russen, en dan wat Trump doet...
Het is als met je nagels over een klassiek krijtbord in de klas gaan. Pieieieieiep..~!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 22 nov 2025 18:20:scissors:
Ik ben benieuwd wat Zelensky er nog mee kan doen
Medelijden hebben met Zelensky heeft geen zin, hij mag de rol van zijn leven spelen en doet zulks met verve. Als hij de Nobelprijs voor de Vrede niet krijgt, dan heeft hij toch tenminste een Oscar verdient! Hij vervult een uitzonderlijk zware politieke rol in oorlogstijd en doet dat met opmerkelijke veerkracht. Hij doet me telkens denken aan Charles Chaplin in 'The Great Dictator' Maar Zelensky kan zich géén onderhandeling laten opdringen die in feite neerkomt op een capitulatie. Een te vergaande concessie aan Rusland zou zijn positie ondergraven; in dat scenario ligt aftreden of tijdelijke ballingschap zelfs meer voor de hand dan het accepteren van onhoudbare voorwaarden.

Zelensky zou wel nóg wat dieper voor zakenman Trump kunnen buigen door hem meer toe te zeggen wat die bodemschatten betreft en contracten voor toekomstige wapenleveringen. Zulke deals veranderen de machtsbalans niet rechtstreeks, maar ze kunnen de bereidheid van Washington vergroten om Kyiv politiek en militair te blijven steunen en sowieso tijd winnen door Trump weer als een windhaantje van richting te doen veranderen.

In het geheim kan dan de alliantie met de EU en NAVO verder uitgediept worden in voorbereiding op een eventuele mogelijkheid in de toekomst om blitsend 'toe te slaan' door middel van een lidmaatschap van EU en NAVO, zodra de EU en NAVO goed voorbereid zijn op eventuele hernieuwde agressie door Rusland als Putin dat dan nog zou durven.
Dat lijkt mij de enige weg om Oekraïne duurzaam te verankeren in ons westerse veiligheidsstelsel, eventueel zonder Uncle Sam. Zonder overhaaste stappen en zonder symbolische buigingen die Kyiv later zwaar zal bezuren.
En daarna verzuren waarschijnlijk andere gebieden in Europa ...

Zie eventueel: NOS Nieuws - vandaag, 13:02
Europese leiders zien Amerikaans plan voor Oekraïne als basis om verder uit te werken
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

De BBC meldt echter dat de partners van Ukraine nogal zorgen hebben over de Amerikaanse voorstellen, die meer Russisch dan wat dan ook zijn.
Dus kijken wat Zelensky er nog mee kan.
Verder zijn er wat mij betreft geen geloofwsardige garanties voor de veiligheid van Ukraine te geven. Zie het flagrante Krimverhaal... Zéker niet op deze manier..En Navo mogen ze ook niet worden... Bad deal als ik 's een keer een Trumpkreet mag gebruiken. En nooit vergeten wie de agressor is.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.france24.com/en/video/20251 ... e-russians
Uitgegeven op: 26/11/2025 - 20:30
Gewijzigd: 26/11/2025 - 20:38

Vertaald: Rusland zal geen grote concessies doen aan een vredesplan voor Oekraïne, heeft een hoge Russische diplomaat vandaag gezegd, nadat uit een uitgelekte opname van een telefoontje waarbij de Amerikaanse gezant Steve Witkoff betrokken was, bleek dat hij Moskou had geadviseerd over hoe hij tegen Donald Trump moest slijmen. Gulliver Cragg, correspondent van FRANCE 24 in Kiev, zegt dat de lekken de al lang door Oekraïners gekoesterde vermoedens kunnen bevestigen dat Witkoff voor de Russen werkt(e). (..)
Zal wel kloppen. Verbaast met niets.. eh.. niets verbaast me meer tegenwoordig.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ook eens zien hoe ze daar tegen zaken aankijken:

https://tass.com/world/2049793
Vertaald: BISJKEK, 27 november. /TASS/. De Wit-Russische president Alexander Loekasjenko heeft gezegd dat de Europeanen niet geïnteresseerd zijn in het bereiken van een vredesregeling in Oekraïne, maar ook dat het onwaarschijnlijk is dat zij als overwinnaar uit de strijd zullen komen in het aanhoudende conflict.

‘Feit is dat ze geen vrede willen, maar ik begrijp niet waarom ze een oorlog nodig hebben. Ze kunnen het niet winnen", merkte Loekasjenko op tijdens een interview met VGTRK-journalist Pavel Zarubin. Een video-opname waarin zijn opmerkingen werden vastgelegd, werd op het Telegram-kanaal van Zarubin geplaatst.

Loekasjenko uitte zijn optimisme dat de Europeanen uiteindelijk het belang van een onderhandelde resolutie zullen onderkennen. (..)
Hij ziet het fout. Maar hij doet ook veel zaken met de Russische president Putin.
De EU wil heeeel graag vrede in Ukraine. Dit is een loden last. Maar niet door de in Ukraine binnengevallen Russen alles
te geven wat ze willen en Ukraine met de stok te slaan. Het moet een béetje fair. Ook de Amerikaanse president Trump
zal dat moeten gaan begrijpen na opnieuw zijn draai pro-Russen.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Toch is mij éen ding niet duidelijk.
Net als Rusland is Ukraine in staat om heel veel drones te maken waarmee je de 'vijand´ dan kunt bestoken op alle denkbare manieren zoals de Russen dat doen.

Toch zie ik elke nacht aanvallen van honderden drones op Ukrainse steden en relatief weinig Ukrainse aanvallen op Russische steden. Wel doen de Ukrainers aanvallen op strategische doelen, zoals Russische olie-installaties of tankers.
Maar het is daar zeker niet Ukrainse 'vergelding'. Zou het door Russische afweer komen, of wat...?

Het zou toch eerlijker zijn: Russische aanval op een Ukrainse stad, Ukrainse aanval op een Russische stad. Moskou ligt in de buurt. (Vandaar naar Putin's zeggen de angst van de Russen voor de Navo.)

:?:
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik heb nog een rhetorische vraag:
Waarom zou Putin iets te maken willen hebben met een plan voor vrede in Ukraine van Trump als die dreigt Venezuela aan te vallen onder het motto 'drugs', die Amerikanen al jaren 'must have' gebruiken. Venezolaanse sloepen worden steeds uit het watere geschoten door de Amerikanen. Overigens zonder bewijs dat het drugsboten zijn en daar is ook in de VS kritiek op. Trouwens, de VS heeft de laatste decennia aardig wat oorlogen gevoerd. Trump zegt daar dus een reden voor te hebben, maar zoiets geldt uiteraard ook voor Putin.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 29 nov 2025 19:56 Toch is mij éen ding niet duidelijk.
Net als Rusland is Ukraine in staat om heel veel drones te maken waarmee je de 'vijand´ dan kunt bestoken op alle denkbare manieren zoals de Russen dat doen.

Toch zie ik elke nacht aanvallen van honderden drones op Ukrainse steden en relatief weinig Ukrainse aanvallen op Russische steden. Wel doen de Ukrainers aanvallen op strategische doelen, zoals Russische olie-installaties of tankers.
Maar het is daar zeker niet Ukrainse 'vergelding'. Zou het door Russische afweer komen, of wat...?

Het zou toch eerlijker zijn: Russische aanval op een Ukrainse stad, Ukrainse aanval op een Russische stad. Moskou ligt in de buurt. (Vandaar naar Putin's zeggen de angst van de Russen voor de Navo.)

:?:
Oekraine voert voornamelijk aanvallen uit op militaire en strategische doelen, niet op burgers zoals Rusland dat doet. Russische luchtverdediging is weinig effectief en Oekraïne weet bijna dagelijk belangrijke doelen, zoals raffinaderijen of infrastructuur, te raken met langeafstandswapens.
Zionist
Plaats reactie