Oude films.

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Plaats reactie
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Oude films.

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ik ben nu systimatisch oude films aan het downloaden met lijsten uit de Wiki.

Ik ben verbaasd over de grote aantallen die er destijds zijn gemaakt.
Soms alleen al een dikke vijftig Westerns per jaar en de lijst is vast niet volledig.

Waar haalden ze al die betalend bezoekers vandaan?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Mullog
Bevlogen

Re: Oude films.

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 27 nov 2025 09:42 Ik ben nu systimatisch oude films aan het downloaden met lijsten uit de Wiki.

Soms alleen al een dikke vijftig Westerns per jaar en de lijst is vast niet volledig.

Goedkope kaartjes, denk ik. Rond 1940 was een bioscoopkaartje in de VS 25 dollarcent, dat zou nu ongeveer $ 5,80 zijn. Daar kun je nu niet meer voor naar de bioscoop (hoewel ik laatst naar een film in de 50+ bioscoop ben geweest voor € 8,95) en ik denk dat het toen "draagbaar" was.

Daarnaast ben ik bijvoorbeeld tegen
Boston Blackie
aangelopen. Daar is een reeks films van gemaakt van ongeveer een uur. Feitelijk is dat een voorloper van detective/avonturen series die nu op televisie te zien zijn, soort van Miami Vice avant la lettre. Als je er naar kijkt dan zie je dat de productie weinig gekost moet hebben, niet alleen de filmopnames e.d. maar ook de scripts die aan alle kanten rammelen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mullog schreef: 27 nov 2025 11:05
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 27 nov 2025 09:42 Ik ben nu systimatisch oude films aan het downloaden met lijsten uit de Wiki.

Goedkope kaartjes, denk ik. Rond 1940 was een bioscoopkaartje in de VS 25 dollarcent, dat zou nu ongeveer $ 5,80 zijn. Daar kun je nu niet meer voor naar de bioscoop (hoewel ik laatst naar een film in de 50+ bioscoop ben geweest voor € 8,95) en ik denk dat het toen "draagbaar" was.

Daarnaast ben ik bijvoorbeeld tegen
Boston Blackie
aangelopen. Daar is een reeks films van gemaakt van ongeveer een uur. Feitelijk is dat een voorloper van detective/avonturen series die nu op televisie te zien zijn, soort van Miami Vice avant la lettre. Als je er naar kijkt dan zie je dat de productie weinig gekost moet hebben, niet alleen de filmopnames e.d. maar ook de scripts die aan alle kanten rammelen.
Bij lage prijzen moet men zeer veel kijkers hebben in 1936 maakte ze alleen al meer dan 50 Westerns dat is eentje per week.
Mijn lijst is niet eens volledig en dan zijn er nog de andere genres, maar het draaide kennelijk.

PS.
Die serie ken ik niet maar misschien is dit ween latere remake?https://archive.org/details/boston-blackie-s-01-e-06
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Je link verwijst naar de tvserie, die is van later.

Al zoekend liep ik ertegenaan dat Columbia dit soort b-films tegen een relatief laag budget maakte. Cijfers heb ik echter niet kunnen achterhalen. Ook niet van bezoekersaantallen voor bijvoorbeeld deze specifieke serie.

De AI van Google kwam met de volgende tekst
In de jaren 40 waren er in de VS miljoenen bioscoopbezoekers, met het hoogste bezoek in 1946 toen meer dan 90 miljoen mensen per week naar de bioscoop gingen, wat overeenkwam met ongeveer 60% van de bevolking. Het decennium was een succesvolle periode voor Hollywood.
  • Hoogtepunt: Het jaar 1946 was een recordjaar, met meer dan 90 miljoen wekelijkse bezoekers.
  • Verhouding bevolking: Dit kwam neer op ongeveer 60% van de Amerikaanse bevolking.
  • Gouden tijdperk: De jaren 40 worden gezien als een van de meest succesvolle decennia voor Amerikaanse bioscopen en de filmindustrie
.
Het lijkt mij dat deze aantallen voldoende geld genereerde voor de aantallen films die je noemt.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Plaats reactie