Peter van Velzen schreef: ↑25 nov 2025 06:12
The Islamic Golden age
Dit betreft een periode in de geschiedenis waarin in het Kalifaat der Abbasiden de belangrijkste wetenschappelijke ontwikkelingen plaatsvonden.
Een periode waarin de Islam niet iedereen indolent maakte, maar waarin juist grote denkers excelleerden.
Het begon onder de beroemde Kalief Harum el Rashid(786-809)die een Bibliotheek stichte
Het huis de wijsheid waarin de belangrijkste werken uit het Grieks - veelal door Christenen - werden vertaald in het Arabisch en in het Perzisch.
Over het einde zijn de geleerden het niet eens
Ik denk dat belangrijkste oorzaak van het verval lag in de
verovering van Bagdad door Hulegu Khan
Mogelijkerwijs was ook het werk van
Al Ghazali[url] [url=https://en.wikipedia.org/wiki/The_Incoherence_of_the_Philosophers]The onsamenghangendheid van de Filosofen debet aan de achteruitgang die reeds een eeuw eerder was begonnen.
De - mijns inziens - belangrijkste auteurs uit dat tijdperk zijn:
- al Kwarizmi (780-850) "vader van de algebra"
- Avicenna (980-1037) "vader van de moderne geneeskunde"
- Averroes (1126-1198) "vader van het rationalisme"
Opmerkelijk is dat de eerste twee beiden uit Perzië kwamen. en de laatste in Andalusië woonde.
Ook joodse filosofen zoals
Maimonides speelden een belangrijke rol.
Het werk van deze intellectuele elite, zal niet bij de doorsnee Moslim bekend zijn geweest. Want hoewel het gebruik van papier(een Chinese uitvinding) het mogelijk maakte hun werken veel sneller te kopiëren dan dan met perkament, was het nog altijd niet mogelijk dat in even grote oplagen te doen, als na de introductie van de boekdrukkunst in Europa. En dus bleef het aantal exemplaren beperkt.
Ik ben het hier maar matig mee eens.
Ik denk dat destijds het zwaartepunt van de wetenschap in Perzië lag.
(Veel zaken die Arabisch worden genoemd zijn eigenlijk Perzies zoals de cijfers)
Daardoor was de verovering van Bagdad veel minder belangrijk dan de inval in Perzië.
Ook lijkt me de bijdragen van deze drie geleerden nogal opgeklopt, veel nieuws kwam er niet uit..
Het systimatisch behandelen van de VKV is geen nieuw inzicht ook liet hij de niet reële oplossingen buiten beschouwing en derhalve onvolledig.
Hij zou pas een doorbraak hebben gehad indien hij de oplossing van de kubische vergelijking had gevonden.
Echt nieuw was de isolatie van Ethanol door Rasis maar ook dat was een Pers.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rasis
Die ook een groot medicus was en kan eerder aanspraak kan maken op vader van....
In het Rome van de Keizertijd waren er hele grote Bibliotheken waar schrijvers niets anders deden dan aan de lopende band kopieën schreven.
Men kon daar boeken: lezen , huren en kopen.
Dit verdween toen er geen papyrus meer werd aangevoerd en met op perkament moest overschakelen.
Dit is velen malen duurder en ook nog eens lastig te beschrijven. (wel is het veel langer houdbaar)
PS.
De boekdrukkunst was geen nooit echte doorbraak, ook niet in Europa, de doorbraak was de kunst van het
letterzetten iets wat de Chinezen volgens mij noot hebben ontwikkeld. (het lijkt me ook veel lastiger maar wel mogelijk)