axxyanus schreef: ↑19 nov 2025 15:27
@HierEnNu
Als astrologie voor jou een stap te ver is. Wat denk je dan over schaken?
Kan schaken een academische discipline worden?
Bedankt voor de eyeopener, mijn opkomende koppijn trekt meteen weg!
Schaken heeft weliswaar een uitgewerkte interne logica, maar dat maakt het sowieso nog geen academische discipline. Daartoe is ook een wetenschappelijk relevant object van studie nodig:
een onderwerp dat binnen de academie als reëel, betekenisvol en methodisch onderzoekbaar geldt.
Schaken zelf voldoet daar niet aan. Schaken is een formeel spel. Maar
onderzoek óver schaken kan
wél academisch zijn
maar schaken als zodanig vormt geen wetenschappelijke discipline.
Een criterium waar dus ook aan moet voldaan zijn:
- het object van studie moet wetenschappelijk relevant zijn, niet louter een formeel systeem.
Een object van studie is wetenschappelijk relevant, wanneer het een reëel fenomeen betreft dat systematisch onderzocht kan worden en binnen een erkend vakgebied tot kennisvorming leidt.
Dat kan empirisch of niet-empirisch zijn, maar het moet
wél aansluiten
bij een breder academisch kader waarin methodische toetsing mogelijk is.
Voordat ik weer afgebrand word waag ik nu zelf een poging:
Definitie van wetenschap
- Wetenschap is een academische vorm van kennisverwerving waarin een reëel en betekenisvol object van studie systematisch wordt onderzocht volgens gedeelde methodologische regels. Dat onderzoek moet gebaseerd zijn op een consistente methode, onderworpen zijn aan bronkritiek, en beschikken over een interne logica die door vakgenoten toetsbaar en beoordeelbaar is binnen een erkend academisch kader.
Wetenschappen kunnen empirisch zijn [door observatie en experiment]
of niet-empirisch [door logica, tekstkritiek, hermeneutiek of theoretische analyse].
Uniformiteit van conclusies is geen vereiste:
- methodologische toetsbaarheid binnen het gekozen kader wél.
Wetenschap is dus systematisch onderzoek naar een reëel en betekenisvol object van studie,
uitgevoerd volgens een consistente methode met bronkritiek en toetsbare logica
binnen een erkend academisch kader.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.