Nick Land over het vrije wil/determinisme-debat

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Amerauder
Ervaren pen

Re: Nick Land over het vrije wil/determinisme-debat

Bericht door Amerauder »

VseslavBotkin schreef: 14 nov 2025 14:01
Voor Kant is tijd transcendentaal; je kunt het niet ervaren, want het structureert nou juist de ervaring zelf. De opeenvolging van dingen in de wereld die je waarneemt (en de causaliteit die op basis van die opeenvolging wordt geconstrueerd), de beweging, en het denken zelf hebben allemaal tijd als mogelijkheidsvoorwaarde. Hoe kun je tijd dan op die deterministische manier conceptualiseren binnen het denken? Je zit zelf al namelijk in de tijd.

...

Dat is waar je op dient te reageren als je hem wilt weerleggen.

Exact.

Omdat tijd een voorwaarde vormt voor determinisme, kan determinisme dus omgedraaid geen voorwaarde vormen voor tijd. Tijd moet wel daarboven en -buiten staan, als hogere orde, of het determinisme kent zichzelf niet meer.

Ook wel weer amusant dat je met zo’n kwestie komt, die juist raakt aan de beperkingen van het vrije wil-debat, en dat de discussie dan toch weer uitmondt in een welles nietes omtrent vrije wil.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

VseslavBotkin schreef: 14 nov 2025 14:14
Amerauder's uitleg is beter!

Nee helemaal niet, we vullen elkaar aan.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Amerauder schreef: 14 nov 2025 13:17
heeck schreef: 14 nov 2025 10:49
Oorzaakloze gebeurtenissen kunnen niet zonder bovenaardse moleculen.

A)
En kun je dat ook aantonen?

B)
Dat is nu juist een beetje het debat hè, het interessante punt dat Nick Land hier aandraagt. Zowel voor- als tegenstanders van de notie van vrije wil gaan er maar met zijn allen vanuit dat er niets kan gebeuren zonder dat het door iets dat daaraan voorafging werd veroorzaakt. Maar dat is een metafysische aanname die onvoldoende wordt gerechtvaardigd.

C)
Er wordt een beetje gesoebat over de vraag of onze “ik-beleving” daar nog van invloed op kan zijn of niet, maar dit fundamentele punt
C1)
– dat oorzaken hun gevolgen voor zich uit duwen als radartjes in een klokwerk, en dat de wereld en het leven dus eigenlijk niets dan één grote dode machine zijn –
C2)
dat grotere punt wordt niet alleen niet onder ogen gezien, er wordt daarmee ook niet aan de voorwaarden voldaan om ook maar in staat te zijn er aan te kunnen twijfelen.
Ad A)
Natuurlijk niet, want noch redeneringen, noch mijn niet aanwezige privé-lab zijn daartoe, iedereen overtuigend in staat.

Ad B}
Zo een beetje 3/4 van mijn leven heeft dit debat precies zo een beetje, dus erg lang, mijn aandacht en vandaar dat ik veel gewicht toe ken aan de dagelijkse rafelranden ten opzichte van een voldoende gerechtvaardigde metafysische aanname.

Ad C)
Wie soebat op welke manier?

Ad C1)
Ik ga niet mee met je beeldspraak en zeker niet met het dood verklaren van alles waar zo ijverig het onderscheidend etiket “levend” op wordt geplakt.
Als 112 voorrijdt wordt ook gedemonstreerd dat praktisch niemand de expertise in huis heeft om zorgvuldig voldoende met sommige “levens” om te gaan. En dat blijft nog heel lang zo.

Ad C2)
Wie moeten dat allemaal onder ogen zien? Mij heb je al. En toen?

Mijn verwachting is dat een overgroot deel van de wereldbevolking zich nimmer ene fluit zal aantrekken van jouw twijfeleisen.
En terecht, want er is in de praktijk veelvuldiger bedrog met zg bovenaardse capaciteiten en hulpmiddelen en geneeswijzen waar de gemiddelde wereldburger ook de vinger niet op kan leggen.
In sommige landen bestaande reclamecodewetten ten spijt.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Een stapje meer toelichting!

Willoos leven bestaat. En niet zo een beetje!
Onze menselijke verwantschap daarmee is nog verder weg dan met een van de simpelste zoogdieren; maar toch kijk eens naar Phototaxis, het van of naar licht bewegen door dieren en ook wel planten enzo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Phototaxi ... ertebrates

Vanzelf kent zo een voorbeeld al robot-uitvoeringen, de zogenaamde Braitenberg vehicles.
Die breinloze robotjes zijn weer uitmuntend geschikt om het proces van evolutie te onderzoeken op gedachteloze gedragingen.
http://www.harmendeweerd.nl/braitenberg-vehicles/

Vanzelf gebruikt zo een robotje meer energie vanwege het hebben van meer sensoren; en dat zie je ook bij echt leven terug.

Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Nog een stapje meer toelichting:

Iemand die wel onderzoeksfaciliteiten heeft en ook nog publiek maakt wat hij nastreeft, heeft een wat breder horizon dan Nick Land.
25 pagina’s tekst; dat wel. En ook nog bijna 100 noten.
Samengevat gaat hij ook niet mee in het door Chalmers gepredikte onderscheid tussen “easy” en “hard” problems. Daniel Dennett was daar ook tegen en vond dat “men” zich blind staart op de magie die we niet doorzien.

Dennett en Michael Levin die ik op het oog heb konden het goed met elkaar vinden en TUFTS-Univ kent nu ook het
https://as.tufts.edu/dennettconsortium/

The Dennett Consortium for Brain and Cognitive Science is an assemblage of research and teaching initiatives across Tufts School of Arts and Sciences.

vandaar mijn aanbevelen van die, ja echt teveel, 25 pagina’s van die Michael Levin
https://osf.io/preprints/psyarxiv/5g2xj_v1
Abstract
How best to explain the properties and capabilities of embodied minds? The conventional paradigm holds that living beings are to be understood as the sculpted products of genetics and environment, which determine form and function of the brain as the unique seat of intelligence. Some provision is made for emergence and complexity, as additional “facts that hold” about networks, circuits, and other components of life.

Here, I present a sketch of a framework and research roadmap that differs from this view in key aspects. First, the evolutionary conservation of mechanisms and functionality indicate fundamental symmetries between the self-construction of bodies and of minds, revealing a much broader view of diverse intelligence across the agential material of life beyond neural substrates. Second, surprising competencies (not just complexity or unpredictability) in systems that have not had a history of selection for those abilities suggest an additional input into patterns of body and mind that motivates a research program on a latent space of patterns ingressing into the physical world
Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Allen mijn excuus dat ik niet eerder iets uitvlooide,
maar hier is alsnog en toch nog ON-TOPIC een artikel door Michael Levin en Dan Dennett samen.
Gedateerd 2020, en veel van wat je dacht wel te weten toch nog eens extra hard op hun onverwachte plek rammend:

https://aeon.co/essays/how-to-understan ... th-agendas
Cognition all the Way down

Biology’s next great horizon is to understand cells
Tissues and organismes as agents with agenda’s
(Even as unthinking ones)

Roeland
holog
Diehard

Bericht door holog »

Dit is precies het stuk dat het Kant/Land-argument (tijd als transcendentaal) op een heel andere manier herhaalt en oplost.

Voor Levin een Platonic space is de ruimte van alle mogelijke doelen, configuraties die een systeem kan nastreven of bereiken. Voor een planaria: alle mogelijke anatomieën (twee koppen, vier koppen, normale vorm, etc.). Voor een cel: alle mogelijke metabole of morfogenetische states.
Die ruimte is niet fysiek, het is een hoog-dimensionale abstracte ruimte, precies zoals Plato’s wereld van de Ideeën een wiskundig domein waar 'twee-koppige platworm' bestaat als punt, lang voordat hij ooit fysiek gemanifesteerd wordt.
De Platonic space representatie bepaalt wat het systeem 'ziet' als mogelijke toekomst en wat het actief na probeert te streven.
Belangrijk is het systeem zit niet in die Platonic space, maar heeft er een projectie van in zijn eigen fysieke substrate (bio-elektrisch netwerk, gen-regulatienetwerk, etc.). Levin noemt dat soms een homunculus of een map.

Kant en Land je zit al in tijd, dus je kunt tijd niet objectiveren
Of je zit al in fysieke configuratie-ruimte, dus je kunt de Platonic goal space niet direct zien, lineaire causaliteit is een illusie, fatalisme , agency smelt.

Levin je moet een hogere-dimensionale ruimte postuleren waarin agency wel betekenis heeft, agency is precies het vermogen om in die platonic space te navigeren.

Levin draait het dus om ja, je zit erin (in de fysieke wereld), maar levende systemen hebben precies geëvolueerd om een interne kaart te bouwen van een ruimte die erbuiten ligt (de Platonic space). Hoe groter en accurater die interne kaart, hoe hoger de agency.

Land zegt je kunt tijd niet objectiveren, agency is illusie

Levin zegt klopt, je kunt de Platonic space niet objectiveren vanuit de fysieke wereld, maar evolutie heeft precies systemen gebouwd die exact dat doen, agency is echt en schaalbaar.

Interessante aan dit topic wordt als we het gaan kopellen aan de 'niet-lineaire tijd' , causaliteit enz... ik heb daar wel zo mijn 'persoonlijk' of eerder niet-persoonlijke ideeën over , maar ik denk dat er hier mogelijke te weinig interesse is voor hier 'tijd' in te gaan steken. ( deze vinden ergens zijn oorsprong in causual set theory - maar anders). Ook de zekere link naar Levin werk vind ik bijzonder interessant. ( In het zeer kort hebben we het hier over Grothendieck hypothese. )
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

holog schreef: 26 nov 2025 09:28 Dit is precies het stuk dat het Kant/Land-argument (tijd als transcendentaal) op een heel andere manier herhaalt en oplost.

Voor Levin een Platonic space is de ruimte van alle mogelijke doelen, configuraties die een systeem kan nastreven of bereiken. Voor een planaria: alle mogelijke anatomieën (twee koppen, vier koppen, normale vorm, etc.). Voor een cel: alle mogelijke metabole of morfogenetische states.
Die ruimte is niet fysiek, het is een hoog-dimensionale abstracte ruimte, precies zoals Plato’s wereld van de Ideeën een wiskundig domein waar 'twee-koppige platworm' bestaat als punt, lang voordat hij ooit fysiek gemanifesteerd wordt.
De Platonic space representatie bepaalt wat het systeem 'ziet' als mogelijke toekomst en wat het actief na probeert te streven.
Belangrijk is het systeem zit niet in die Platonic space, maar heeft er een projectie van in zijn eigen fysieke substrate (bio-elektrisch netwerk, gen-regulatienetwerk, etc.). Levin noemt dat soms een homunculus of een map.

Kant en Land je zit al in tijd, dus je kunt tijd niet objectiveren
Of je zit al in fysieke configuratie-ruimte, dus je kunt de Platonic goal space niet direct zien, lineaire causaliteit is een illusie, fatalisme , agency smelt.

Levin je moet een hogere-dimensionale ruimte postuleren waarin agency wel betekenis heeft, agency is precies het vermogen om in die platonic space te navigeren.

Levin draait het dus om ja, je zit erin (in de fysieke wereld), maar levende systemen hebben precies geëvolueerd om een interne kaart te bouwen van een ruimte die erbuiten ligt (de Platonic space). Hoe groter en accurater die interne kaart, hoe hoger de agency.

Land zegt je kunt tijd niet objectiveren, agency is illusie

Levin zegt klopt, je kunt de Platonic space niet objectiveren vanuit de fysieke wereld, maar evolutie heeft precies systemen gebouwd die exact dat doen, agency is echt en schaalbaar.

Interessante aan dit topic wordt als we het gaan kopellen aan de 'niet-lineaire tijd' , causaliteit enz... ik heb daar wel zo mijn 'persoonlijk' of eerder niet-persoonlijke ideeën over , maar ik denk dat er hier mogelijke te weinig interesse is voor hier 'tijd' in te gaan steken. ( deze vinden ergens zijn oorsprong in causual set theory - maar anders). Ook de zekere link naar Levin werk vind ik bijzonder interessant. ( In het zeer kort hebben we het hier over Grothendieck hypothese. )
Holog,
Ik haal alleen je laatste alinea aan, want in alle voorgaande geef je zoveel gebieden aan waar eenzelfde iets zou gelden, dat je ver voorbij mijn kennis-catalogus uitspraken doet waar ik -och arme ik- niets mee kan.

[c]
Interessante aan dit topic wordt als we het gaan kopellen aan de 'niet-lineaire tijd' , causaliteit enz... ik heb daar wel zo mijn 'persoonlijk' of eerder niet-persoonlijke ideeën over , maar ik denk dat er hier mogelijke te weinig interesse is voor hier 'tijd' in te gaan steken. ( deze vinden ergens zijn oorsprong in causual set theory - maar anders). Ook de zekere link naar Levin werk vind ik bijzonder interessant. ( In het zeer kort hebben we het hier over Grothendieck hypothese.
[/i]

Als we nog verder (gaan) koppelen verliezen we niet alleen lokale forum-interesse, maar ook elke vorm van rangschikken op proefondervindelijke verificatie wat Levin juist lijkt te doen, nl demonstreren.
Een Grotendieck hypothese aan Levin vastplakken is voor mij dus nog vel erger te kort omdat ik te weinig zwart naaigaren in mijn mentale voorraad heb.
Waar ik wel nog extra achterheen ga is de aanknoopbaarheid van Nico Frijda zijn EMOTIES, omdat daar een sterker overlap is met veel meer mensen=forummers hun eigen ervaringen en. . . . . Met mijn motto. . .

Roeland
holog
Diehard

Bericht door holog »

heeck schreef: Holog,
Ik haal alleen je laatste alinea aan, want in alle voorgaande geef je zoveel gebieden aan waar eenzelfde iets zou gelden, dat je ver voorbij mijn kennis-catalogus uitspraken doet waar ik -och arme ik- niets mee kan.
Heeck, ik denk dat je de essentiële claim van Levin's werk mist of als te breed ervaart. De universaliteit is geen zwakte of onnodige extrapolatie; het is het hele punt.

De reden dat ik het over "zoveel gebieden" heb, is omdat Levin zelf beweert dat dit mechanisme altijd geldt (waar leven is). De cel gebruikt het, de platworm gebruikt het, en de mens gebruikt het. Dit betekent dat het vermogen tot doelgerichtheid niet is ontstaan toen de menselijke hersenen ontstonden, maar is ingebouwd in de basisstructuur van het leven zelf.

De brede toepasbaarheid is dus geen extrapolatie; het is de ontologische claim van Levin dat agency een universeel, schaalbaar kenmerk (van het leven) is.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
holog
Diehard

Bericht door holog »

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Dank voor deze tekst-link, die duidelijk de enorme belezenheid van Michael Levin aantoont; al was het maar vanwege de enorme lijst bronnen.
Al lezende lijkt het wel of PLATONIC SPACE de ruimte is waarmee elke associatie een diepere betekenis/verband kan worden toegekend; al naar gelang de bron of reagerende lezer.
Jung, inspiratie bij een kunstenaar van welke aard ook, Turing-machine, . . ., het is wel erg grenzeloos en dat Essentia Foundation ook al zin ervaart in het aanhalen van een Levin-youtube laat me extra beseffen dat ik zeker niet behoor bij zwijmelaars als
Neel Patel
March 9, 2025
The most important paper ever written in the history of humanity-
Ik ben in ieder geval weer even onder de pannen met het aflopen van al zijn bron-verwijzingen. Wel in de verachting dat PLATONIC SPACE niet alleen maar uit begaanbare afleidingen bestaat.

Roeland
holog
Diehard

Bericht door holog »

Heeck,

je brengt zelf Levin aan met 25 !!!! pagina's en Dennett samenwerking, maar haakt dan af op de platonic spaces, het hart en de kern van zijn werk?

het is alsof je Einstein aanbeveeld en dan relativiteit 'grenzeloos' noemt omdat je tensoren niet snapt. :?:

empirie zonder theorie is blindschlepen: Frijda's actiebereidheid zijn rafelrandjes, maar missen het kader waar te kijken. Natuurkunde bewijst het theorie leidt. jouw 'dagelijkse observaties' blijven prekritisch, precies zoals Land zijn punt over lineaire tijdwaan.

zonder Platonic spaces reduceer je Levin tot braitenberg-robotjes, amusant, maar ontoereikend en met te weinig zwart garen om door te denken.

Wat nu? Frijda emoties als empirisch heil?
holog
Diehard

Bericht door holog »

dit topic met begon met Nick Land en Heeck gooide er 25 paginas Levin bovenop

het is alsof iemand Einstein binnenhaalt om Newton te corrigeren, en dan zegt ja maar die 4-dim ruimte-tijd, dat vind ik toch wat te zweverig, ik blijf liever bij mijn euclidische driehoekjes en mijn absolute tijd.

je hebt zelf de deur opengezet naar een wereld waar agency niet begint bij hersenen, maar al bij cellen en bio-elektrische netwerken, waar doelgerichtheid een meetbaar, manipuleerbaar iets is dat je met voltage kunt omdraaien.

Levin zijn platonic space is geen zweverige extra hypothese, het is 'de wiskundige structuur' die nodig is om te begrijpen waarom een platworm met verstoord ionenkanaal ineens besluit dat twee koppen de nieuwe attractor is.

die 'goal space' is geen metafoor, maar een projectie van een (∞,1)-topos waarin alle mogelijke configuraties tegelijk bestaan. de lineaire tijd die jij en ik ervaren is gewoon een meso-scale snede die onze biologische hardware maakt uit een veel rijkere multiway structuur, coarse-graining effects.

geen metafysica, maar onvermijdelijke meetkunde.

observers (zoals mensen) zijn computationeel begrensd, en verwerken informatie ver beneden de lichtsnelheid, waardoor ze fysica waarnemen zoals algemene relativiteit aan de bovenkant en quantummechanica aan de onderkant (en QFT 1 homotopy hoger).

geen reden tot paniek want deze 'top-down' quasi-platonische benadering is natuurlijk slechts 1 perspectief, je kan het net zo goed ook omdraaien. (idealisme versus emperisme).

(echter middenin ligt de ware uitdaging, genaamd quantum gravity)

zwart naaigaren en Essentia Foundation zwijmelarij
ik ga weer terug naar Frijda en de rafelrandjes…
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Holog” schreef: je hebt zelf de deur opengezet naar een wereld waar agency niet begint bij hersenen, maar al bij cellen en bio-elektrische netwerken, waar doelgerichtheid een meetbaar, manipuleerbaar iets is dat je met voltage kunt omdraaien.
Inderdaad en daar ben ik niet rouwig om want ik dicht mijzelf net voldoende “agency” toe om er vrede mee te hebben dat de maximale omvang van mijn milt, alvleesklier en tenen toch buiten mijn “agency” om, door mijn onbewuste zelf zijn gereguleerd.

Zo bezien ben ik meer een nestvlieder die volkomen voorgeprogrammeerd uit het ei is gekomen en alleen nog het vliegen, in feite ook machteloos, noest eigen maken.

Nogmaals dank voor je tekst-link; krijg daar vooral geen spijt van!

Roeland
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Heel interessant allemaal holog, dank voor de toelichting.

Maar blijft Levin als ik je goed begrijp dan niet steken in een verdubbeling van de wereld?

Om even de grote lijnen te schetsen, men dacht over het algemeen, wij bewonen een wereld waarbinnen wij ons bewegen, en waar wij ervaringen van hebben.

Toen kwam Kant en die zei hoor eens even, mooi niet, want die wereld waar jullie het over hebben die is nu juist het product van precies die ervaringen.

Dus we moeten het niet hebben over dat wat achter die ervaringen schuil zou kunnen gaan, want dat kan niet, nee we moeten ons in plaats daarvan richten op de ervaringen zelf. Het is uit deze ervaringen dat wat wij de wereld noemen wordt opgebouwd. Zoals Goethe het uitlegt: “Zoek toch niets achter de fenomenen – zij zijn zelf de leer.”

In and Zen and the Art of Motorcycle Maintenance staat ook een mooi citaat:

We take a handful of sand from the endless landscape of awareness around us and call that handful of sand the world.

Met deze grootse perspectiefwisseling, copernicaanse wending zoals Kant het zelf noemt, doet echter ook een wat mij betreft verkeerde interpretatie van Kant de kop op. Namelijk die waardoor wij mensen als ‘subjecten’ zijn gaan zien met ieder hun hoogst persoonlijke wereldbeeld en waarheidsinterpretatie. De wereld wordt gereduceerd tot de persoonlijke beleving van de enkeling. Onzin, want een individu kan in zijn eentje helemaal niets ervaren, hij doet dat in groepsverband. De mens is een sociaal wezen.

Het probleem is bovendien dat er een verdubbeling van de wereld wordt opgeworpen. Enerzijds kan men dat idee van een afgescheiden ‘buitenwereld’ maar niet loslaten – terwijl Kant nu juist heeft aangetoond dat zoiets onbereikbaar voor ons is – en anderzijds roept men daarbij een nieuwe wereld op, de wereld die het individu voor zichzelf projecteert om in die buitenwereld te kunnen navigeren, als een soort wegenkaart, een nuttig stukje fictie dat wij als gereedschap hanteren. Twee werelden – de kaart en dat waar de kaart naar verwijst. (En hier komen we dan uit op het verschil tussen wetenschap en kunst en het ervaren van de werkelijkheid zelf, maar dat is weer een onderwerp op zich.)

Maar dat is een vergissing, want het hele punt is nu juist dat die ‘projectie’, om even in dat beeld te blijven, die wegenkaart nu juist precies datgene is wat de buitenwereld constitueert. Het is geen projectie, het is geen beeld van de wereld, het is de wereld zelf. Het is de wereld die wij met elkaar delen, en met elkaar maken. Alles daarbuiten is ook buiten ons bereik en zou daarom in zekere zin net zo goed afwezig kunnen zijn.

Als ik jouw berichten over Levin lees holog dan krijg ik de indruk kan hij keihard double-down gaat op deze vergissing. Niet alleen de mens maar ieder levend wezen ‘projecteert’ in de hier beschreven zin zijn eigen privé-waarheid om zich in een daarvan afgescheiden buitenwereld te kunnen navigeren. De wereld enerzijds en de interpretatie van de wereld anderzijds komen er als twee van elkaar gescheiden werelden uit te zien. Terwijl Kant nu juist heeft aangetoond dat zoiets onmogelijk is, binnen- en buitenwereld zijn wederzijds afhankelijk.

Hoe zie jij dat?

holog schreef: 28 nov 2025 00:20
geen reden tot paniek want deze 'top-down' quasi-platonische benadering is natuurlijk slechts 1 perspectief, je kan het net zo goed ook omdraaien. (idealisme versus emperisme).

Maar het project van Kant – en zijn grote verdienste – nu juist om uit deze impasse te geraken, idealisme en empirisme met elkaar te verenigen door te laten zien hoe ze wederzijds afhankelijk van elkaar zijn.
Plaats reactie