Ik kwam dit woord - voor zover ik mij kan herinneren voor het eerst tegen in een of meer van de boeken van Juval Noah Harari die ik voor mijn verjaardag gekregen had.
Ik werd er weer eens aan herinnerd door een zinsnede van Amerauder in het onderwerp Nieuwsuur - "Hoe homoseksualiteit niet wordt geaccepteerd in religieus onderwijs"
Hij presenteert de notie dat deze steden verderfelijk waren alsof dat een objectief feit was. Het is echter een intersubjectieve mening van de meeste monotheïsten. Er zijn geen objectieve feiten bekend, waarop deze menig is gebaseerd. Naar alle waarschijnlijkheid is het een veronderstelling die diende om te verklaren, waarom deze steden door een toendertijd onverklaarbare ramp waren getroffen. Of ze waren getroffen door op aarde inslaande meteoriet of komeet, door een aardbeving of door een vulkanische uitbarsting of door een orkaan. Al deze zaken werden (ook weer intersubjectief) letterlijk als een daad van God beschouwd. Het enige wat men nog moest doen, is een reden verzinnen waarom die God het had gedaan. Dat men op het idee kwam, dat homosexualiteit een van de redenen zou zijn geweest, komt wellicht door het feit, dat homosexualiteit vooral zichtbaar aanwezig is in steden. Het verhaal werd waarschijnlijk pas op schrift gesteld, tijdens of na de opstand van de Makkabeën tegen de Vergrieksing van de maatschappij (Helllenisme), waar de Griekse liefde juist positief gewaardeerd werd.Amerauder schreef: ↑02 okt 2025 17:45 In een reactie op:Waarom de islam in het bijzonder, terwijl dit verhaal net zo goed in het christendom en jodendom voorkomt?VseslavBotkin schreef: ↑01 okt 2025 19:28 bepaalde islamitische scholen, waar de Koran-verhalen over Allah's straf voor Sodom worden onderwezen.
En waarom homoseksualiteit in het bijzonder, terwijl de verderfelijkheid van deze steden in dit verhaal op vele zaken meer berust? Het is niet omdat ze homoseksueel waren dat ze de straf van God verdienden – dan vertel je maar de helft en dan geef je het verhaal toch niet op de juiste wijze weer?
Uiteraard is bovenstaande slechts mijn eigen subjectieve mening.
Maar als je het verhaal op de juiste wijze wilt weergeven, dien je wel te beseffen wat de aanleiding is tot het bedenken van intersubjectieve verhalen. En dat is eerder om een verklaring te hebben voor alles wat de slachtoffers overkomt, dan om enige kennis te verspreiden wat er - voordat ze werden vernietigd - in de betreffende steden daadwerkelijk voorgevallen was.
Er is een vorm van intersubjectiviteit, die is gebaseerd op enigszins objectieve waarnemingen en die verhalen noemen we wetenschap. Ze dienen eveneens om gebeurtenissen te verklaren, maar zijn veel skeptischer dan die welke de monotheisten geloven, en dienen ten alle tijden te kunnen worden aangepast als de waarnemingen daar aanleiding toe geven.