Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 19 sep 2025 15:07
ChaimNimsky schreef: 19 sep 2025 15:06
Gerard R. schreef: 19 sep 2025 14:57
Ja, erger kan vrijwel niet daar. Gaskamers ontbreken nog. Genocide, dát zijn de
feiten. Gruis overal. En nóg steeds bommen.
Israel pleegt geen genocide, maar mocht worden geoordeeld dat Israel genocide pleegt, zou het best kunnen dat Israel inderdaad genocide gaat plegen. Als je toch al schuldig wordt bevonden, wat valt er dan nog te verliezen? Dan is Israel tenminste van alle Palestijnen af.
Dat laatste, dat vermoed ik al heel lang.
Pas als Israel werkelijk genocide zou gaan plegen, zal het verschil met de huidige situatie overweldigend duidelijk en onmiskenbaar worden.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 19 sep 2025 12:31
dikkemick schreef: 19 sep 2025 10:54
gerard_m schreef: 19 sep 2025 10:14
Er is niets grappigs aan. JIj beweert letterlijk dat je " een feit " benoemt en vervolgens klopt je bewering feitelijk niet.

Dit is nu de zoveelste keer.
Het gaat mij om het niveau van dit forum.
Dit is een vrijdenkersforum waarin we op basis van feiten willen discussieren.
Daar spreek ik jou op aan.
Wil je dan voor mij een feitelijke recente foto van Gaza(stad) laten zien waaruit blijkt dat het met de schade nogal meevalt?
Met vrijdenken lijkt het mij schier onmogelijk dit morbide-genocide beleid van Israël nog te verzachten, laat staan verdedigen.
Maar doe een poging zou ik zeggen. Toon als vrijdenker aan dat het in Gaza best wel meevalt en dat de rest van de wereld zich niet zo moet aanstellen.

Geloof dat ik een foto gevonden heb. Als je heeeeeel goed door de stofwolken heen kijkt kan er best nog een bommetje op.

https://share.google/images/3AHvyv2dTBs8Y38KK
Als je enkele seconden de tijd neemt en googled op bombardement Gaza, zie je dat bommen op woontorens worden gegooid.
Die woontorens staan er gewoon, anders kun je ze niet bombarderen.

Maar dat doe je uiteraard niet. In plaats daarvan plaats je een foto van iets dat verwoest is. Datt zou zinvol zijn als je bewering was geweest dat er verwoestingen in Gaza zijn. Maar dat was je bewering niet.

" Alle autoritten eindigen in een ongeval" en vervolgens een foto van een ongeluk plaatsen als " bewijs". Wat vind je er zelf van?

Vanuit je emo-reactie, mis je wederom het punt (of je plaats bewust een stroman?)
Ik verzacht niets en heb daar ook geen enkele reden voor.
Ik wil slechts bij de feiten blijven op een Vrijdenkersforum. Is dat zo moeilijk te begrijpen?

" Heel Gaza verhongert" als er enkele hongerdoden per dag vallen.
" Het dodelijkste conflict alle tijden" na enkele weken van oorlog op basis van een momentopname
" De Palestijnse bevolking wordt uitgeroeid" als na 2 jaar tijd meer dan 99% van de Palestijnen nog leeft.
" Erger dan Hiroshima"
" Heel Gaza is verwoest"

Wat is er op tegen om iets meer bij feiten te blijven?
Een tragedie kan ernstig genoeg zijn zonder dit soort onzinnige beweringen.
Wat is er in je vrijdenkersbrein gevaren?
Moet ik je bijdrage echt in die zin serieus nemen om dan tot de vrijdenkende conclusie te komen dat het in Gaza gewoon wel meevalt? Dat sommigen van ons ons hier druk maken om niets?
Ik vind dat persoonlijk niet getuigen van vrijdenken en zelfs niet getuigen van het gebruiken van je brein.

Maar, als je percentages wilt.
'Meer dan 80 procent van doden in Gaza is burger' https://share.google/gFXx2LoU7q3Nh5obj

Een intern databestand van het Israëlische leger suggereert dat meer dan 80 procent van de doden in de Gazastrook sinds 7 oktober 2023 burgers waren. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van +972 Magazine, Local Call en The Guardian.

De cijfers staan haaks op de beweringen van premier Netanyahu en legerwoordvoerders, die maandenlang spraken van een bijna gelijk aantal burgers en terroristen onder de doden.

Nog een percentage!!

Rapport Amnesty International: Israël pleegt genocide in Gaza. https://share.google/KBUgCvWjFduHFD0ci

De schaal van de verwoesting is ook verbijsterend. De omvang van de schade en vernietiging in Gaza en de snelheid waarmee die zijn toegebracht zijn volgens deskundigen in geen enkel ander conflict in de 21e eeuw vertoond. Al in januari 2024 was ongeveer 62 procent van alle huizen in Gaza beschadigd of verwoest. Dat komt neer op 290.820 wooneenheden. Volgens een statistische analyse van Amnesty International was er begin juli 2024 in Gaza gemiddeld elke 17 meter een beschadigd of verwoest gebouw.

Je had dus gelijk =D> Er valt nog een en ander te verwoesten!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 19 sep 2025 15:47:scissors:
Pas als Israel werkelijk genocide zou gaan plegen, zal het verschil
met de huidige situatie overweldigend duidelijk en onmiskenbaar worden.
Ik lees in jouw reactie vooral een nadruk op het verschil tussen
de huidige situatie en hoe een daadwerkelijke genocide er uit zou zien.

Dat onderscheid is inderdaad cruciaal om niet uit het oog te verliezen:
  • juist in dit verhitte debat!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Characterisation of Israeli killings in Gaza
According to a United Nations special committee and commission of inquiry, Amnesty International, Médecins Sans Frontières, B'Tselem, Physicians for Human Rights–Israel, International Federation for Human Rights, numerous genocide studies and international law scholars, and many other experts, Israel is committing genocide against Palestinians during its ongoing blockade, invasion, and bombing of the Gaza Strip. Experts and human rights organisations have identified genocidal acts, including extermination and the use of starvation as a weapon of war, with the intent to destroy Gaza's population in whole or in part. Wikipedia
Location Gaza Strip
Date October 07, 2023 – present, (2 years)
Target Palestinians
Ik snap niet wat daar niet aan deugt. Ik vraag het me werkelijk af.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 19 sep 2025 16:27

Is dit een "verborgen" tactiek om de genocidale toestand in Gaza enigszins menen te moeten verzachten?

Genocidaal is dat wat het is. Het IS wellicht nog geen vastgestelde (kan vaak pas achteraf) genocide, maar het lijkt er zeer verdomd veel op.
Dan zeg ik: Lekker belangrijk of het 80, 90 of 100 procent aan de definitie van genocide voldoet.

Je zal maar bewust een nek-of klootschot als jonge puber hebben gekregen van het humane IDF.
Wat maakt het je dan nog uit of dat aan de definitie van verminking of moord voldoet?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Genocide is niet hetzelfde als uitroeiing.
Israël doet nu wel genocide, maar (nog) geen uitroeiing. Maar misschien ligt er ergens in Duitsland nog wel wat Zyklon B.

Overigens is het ontkennen van genocide strafbaar:
https://www.universiteitleiden.nl/in-de ... fbaar-zijn
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Bonjour schreef: 19 sep 2025 17:02 Genocide is niet hetzelfde als uitroeiing.
Israël doet nu wel genocide, maar (nog) geen uitroeiing. Maar misschien ligt er ergens in Duitsland nog wel wat Zyklon B.

Ik denk dat sommigen hier er op gebrand zijn dat hetgeen Israël in Gaza uitvreet 100 procent (liefst meer) aan de strikte definitie van genocide voldoet.

Zo ook de verwoesting van Gaza.
"Er staat nog een gebouw (deels) overeind, dus Gaza is niet verwoest!"
ChaimNimsky
Superposter

Bonjour schreef: 19 sep 2025 17:02 Genocide is niet hetzelfde als uitroeiing.

Israel pleegt geen genocide, omdat er geen intentie bestaat om het Palestijnse volk als groep te vernietigen; het doel van de oorlog is de bestrijding van Hamas na de aanslagen van 7 oktober 2023. Verder waarschuwt Israel voorafgaand aan de bombardementen door middel van telefoontjes, sms’jes, pamfletten en "roof knocks", zodat burgers kunnen vluchten. Ook wordt er ondanks de oorlog humanitaire hulp doorgelaten (Israel telt de vrachtwagens die er door gaan), in Gaza en worden gewonden zoveel mogelijk geëvacueerd, wat onverenigbaar is met een bedoeling om uit te roeien.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het doel is dan bij lange na niet gehaald. Hamas is still alive en wordt aangevuld met Palestijnen die een pestpokke bloedhekel hebben aan Israël.
En dat zijn er veel
Heel veel.
En steeds meer!

Het gedachtegoed krijg je met genocidale praktijken op burgers niet uitgeroeid!
ChaimNimsky
Superposter

HierEnNu schreef: 19 sep 2025 16:27

Klopt. Het verschil is levensgroot. Onder de huidige omstandigheden, is een veel groter aantal burgerslachtoffers te verwachten.

In een conflict zoals dit, waarbij gevechten plaatsvinden in zeer dichtbevolkte stedelijke gebieden, is het normaal dat veel burgerslachtoffers vallen. Het aandeel burgers onder de slachtoffers van Gaza (ongeveer 2 op de 3) is niet uitzonderlijk hoog vergeleken met andere stedelijke oorlogssituaties en ligt zelfs lager dan verwacht, vooral omdat Hamas vaak operaties uitvoert midden tussen de burgerbevolking, waardoor burgers onbedoeld in de vuurlinie terechtkomen.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

vergoelijken werkw. Uitspraak: [ vər'xuləkə(n) ] Afbreekpatroon: ver·goe·lij·ken Vervoegingen: vergoelijkte (verl.tijd enkelv.) Vervoegingen: heeft vergoelijkt (volt.deelw.) zo over iets praten zodat het niet meer verkeerd lijkt Voorbeeld: 'Het gedrag van IDF is niet te vergoelijken; Israel wordt veroordeeld Synoniem: g...
Gevonden op https://www.woorden.org/woord/vergoelijken
Vergoelijken

Vergoelijken logo #1010
1) Bagatelliseren 2) Doreren 3) Goedpraten 4) Lapzalven 5) Verbloemen 6) Verschonen
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwo ... oelijken/1
goedpraten Voorbeeld: Ze probeerde het gedrag van IDF.nog te vergoelijken, maar tevergeefs.
Gevonden op https://moeilijkewoorden.org/moeilijke- ... betekenis/
Laatst gewijzigd door dikkemick op 19 sep 2025 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 19 sep 2025 17:02:scissors:
Israël doet nu wel genocide, maar (nog) geen uitroeiing.
Maar misschien ligt er ergens in Duitsland nog wel wat Zyklon B.
Dit soort ophitserige uitspraken wakkeren sowieso antisemitisme aan
want er liggen in ieder geval nog wel wat andere sentimenten ergens in Duitsland:

VIDEO duurt 50 seconden:

Juden haben hier Hausverbot

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En jawel!
Antisemitisme!

Daar is ie weer! Onuitroeibaar
ChaimNimsky
Superposter

HierEnNu schreef: 19 sep 2025 18:03
Bonjour schreef: 19 sep 2025 17:02:scissors:
Israël doet nu wel genocide, maar (nog) geen uitroeiing.
Maar misschien ligt er ergens in Duitsland nog wel wat Zyklon B.
Dit soort ophitserige uitspraken wakkeren sowieso antisemitisme aan
want er liggen in ieder geval nog wel wat andere sentimenten ergens in Duitsland:

VIDEO duurt 50 seconden:

Juden haben hier Hausverbot

Klopt. Zeggen "misschien ligt er ergens in Duitsland nog wel wat Zyklon B" lijkt me het op 1 lijn stellen van Israel met Nazi Duitsland. Als er iets antisemitisme aanwakkert, is het wel de verwijzing naar nazi Duitsland.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 19 sep 2025 18:23 . Zeggen "misschien ligt er ergens in Duitsland nog wel wat Zyklon B" lijkt me het op 1 lijn stellen van Israel met Nazi Duitsland. Als er iets antisemitisme aanwakkert, is het wel de verwijzing naar nazi Duitsland.
De details verschillen Nimsky, daar heb je gelijk in. Zyklon-b is naar mijn weten niet gebruikt.
Maar de nazi's schoten weer niet bewust op ballen van pubers.
Gesloten