Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

B.S.
Bevlogen

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door B.S. »

Voor Lanfy, ChaimNimsky, HierEnNu https://www.youtube.com/live/9Hc0nGBb88 ... fvytwNoAxZ
Matt Tardio van Speak the Truth heeft in Israël naar de 'Unedited Footage' van zeven Oktober 2023 gekeken en kan daar alleen mondeling verslag van doen en is meer dan verbijsterd (en hij is een harde) 49.40 min, geen gemakkelijke kijk.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

HierEnNu schreef: 15 sep 2025 13:57 En wat heeft dat met Vrijdenken te maken?
Laat me enkel stellen dat er gelukkig op www.skeptic.com gelukkig een totaal andere wind waait dan deze die hier wordt afgedwongen betreffende dit topic.

En laat ons ook direct stellen dat het gelukkig niet tot dit topic beperkt blijft waar we gelukkig nog kunnen merken dat skepsis beweging vrij tegengesteld is tov wat hier, naar voor wordt geduwd.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

holog schreef: 16 sep 2025 06:47
Laat me enkel stellen dat er gelukkig op www.skeptic.com gelukkig een totaal andere wind waait dan deze die hier wordt afgedwongen betreffende dit topic.

En laat ons ook direct stellen dat het gelukkig niet tot dit topic beperkt blijft waar we gelukkig nog kunnen merken dat skepsis beweging vrij tegengesteld is tov wat hier, naar voor wordt geduwd.
Wat wordt hier - volgens jou - naar voor geduwd, en wat is de tegenstelling tov skeptic?
graag een duidelijk antwoord,'
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik had begrepen dat Gazanen tot 7 oktober de tijd kregen.

Kennelijk heeft Netanyahu belangrijker privé reden dan burgerlevens sparen door ze die tijd te gunnen om te kunnen evacueren, voor zover Hamas&Co de Gazanen die kans ook gunt.

Het verbaast mij van Netanyahu niet echt hoor, want het is al lang duidelijk dat Netanyahu vanwege diens eigen belang over lijken gaat, óók over Israëlische lijken overigens, maar dat het IDF gevolg geeft aan de opdracht om nu al vóór 7 oktober de grote aanval in te zetten had ik niet verwacht.

Dit gaat naar mijn verwachting nogmaals meer dan 50.000 slachtoffers kosten ... :cry:
NOS Nieuws - vandaag, 10:37 schreef:
Israël begint grote aanval op Gaza-Stad: tientallen Palestijnen gedood

:scissors:
Netanyahu sprak van een "intensieve operatie". De premier kwam volgens The Times of Israel met zijn verklaring bij aanvang van een zitting voor een corruptiezaak tegen hem. Hij vroeg of zijn geplande getuigenis in die zitting opgeschort kon worden, omdat er "belangrijke dingen gaande zijn".
:scissors:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Met dat grote verschil, dat hetgeen jij prefereert, opgezet is en gevoed wordt door een aantal vaste medewerkers.
Goed voor jou; dan kun je daar ook in mee lezen.

Maar dat Freethinker.nl bestaat bij de gratie van inzenders en medeforummers die artikelen en meningen plaatsen, die hen op dit moment aan het hart gaan. Inclusief de resultaten van de vrije meningsuiting, die elders vaak sterk aan banden wordt gelegd.
Als je slechts één mening wil horen, dan zijn daar legio websites over te vinden.

Het staat je vrij, het is zelfs zeer gewenst, dat ieder daarin aan meewerkt, te beantwoorden aan de specifieke forum doeleinden.
https://www.freethinker.nl/artikelen/doelstellingen.

Zo niet, dan slaat de negatieve kritiek terug op degene, die klaagt over de soorten onderwerpen, die ter sprake komen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.cbsnews.com/news/israel-is- ... concludes/
World
U.N. commission concludes Israel is committing genocide in Gaza
September 16, 2025 / 11:30 AM EDT / CBS News
An independent panel of experts commissioned by the United Nations Human Rights Council has concluded "on reasonable grounds that the Israeli authorities and Israeli security forces have committed and are continuing to commit" acts of genocide against Palestinians in Gaza.

In its report published Tuesday, the Independent International Commission of Inquiry on the occupied Palestinian territory, including East Jerusalem, and Israel — which was established by the HRC in 2021 — said it had collected and analyzed evidence in relation to alleged human rights violations committed by all parties in the Israel-Hamas war, which Israel launched in response to the Hamas-orchestrated Oct. 7, 2023 terror attack.

"Today, we witness in real time how the promise of 'never again' is broken and tested in the eyes of the world. (..)
Klinkt simplistisch, maar dat idee hadden sommigen hier ook al. Nou ja, bevestiging dan.
De Holocaust was een dieptepunt van de mensheid in mijn ogen, Gaza ook.
Niets aan te doen blijkbaar. Internationaal Recht wordt genegeerd, de VN geen macht meer,
VS-leiding die er nog iets aan had kunnen doen kiest tegenwoordig altijd anders dan je als normaal mens zou verwachten. (Ik druk me 'prettig' uit..)
Gazastad wegvegen. Grondoffensief begonnen. En waartegen? Hamas was met een paar maanden toch al 'gedecimeerd'? Hoe bedoelt u frustratie...? https://today.rtl.lu/news/world/a/2337156.html
¥¥
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Maria schreef: 16 sep 2025 13:35

Met dat grote verschil, dat hetgeen jij prefereert, opgezet is en gevoed wordt door een aantal vaste medewerkers.
Goed voor jou; dan kun je daar ook in mee lezen.

Maar dat Freethinker.nl bestaat bij de gratie van inzenders en medeforummers die artikelen en meningen plaatsen, die hen op dit moment aan het hart gaan. Inclusief de resultaten van de vrije meningsuiting, die elders vaak sterk aan banden wordt gelegd.
Als je slechts één mening wil horen, dan zijn daar legio websites over te vinden.

Het staat je vrij, het is zelfs zeer gewenst, dat ieder daarin aan meewerkt, te beantwoorden aan de specifieke forum doeleinden.
https://www.freethinker.nl/artikelen/doelstellingen.

Zo niet, dan slaat de negatieve kritiek terug op degene, die klaagt over de soorten onderwerpen, die ter sprake komen.
Maria, dit was slechts een reactie in oorsprong afkomstig omdat een admin beweerde , met mijn eigen interpretatie dat, dat hij zich schaamde voor sommigen personen op dit forum, in essentie wegens een zwaar gebrek aan scepsisme of dat in zijn woorden 'links' veel sceptischer is en dat het veel beter past bij vrijdenkers.

En eigen interpretatie, dus excuses indien niet helemaal correct: hij dus van het forum terug een skeptischer forum wenst te maken.

Vandaar mijn reactie dat indien we naar de bredere skeptische bewegingen kijken, zijn interpretatie van wat een skeptische persoon zou horen dienen te denken of hoe deze zou dienen te reageren, niet altijd overeen komen met de interpretatie van de(ze) admin en niet omdat ik slechts 1 stem wens te horen.

(terzijde de doelstellingen die je linked van dit forum, zijn vrij gelijk lopend met de skeptische bewegingen, zover ik het zie)
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Peter van Velzen schreef: 16 sep 2025 07:09

Wat wordt hier - volgens jou - naar voor geduwd, en wat is de tegenstelling tov skeptic?
graag een duidelijk antwoord,'
Ik vind het nogal vreemd dat ik me dien te verantwoorden voor wat er hier - volgens mij - naar voor wordt geduwd.

Admin : we hebben een regel tegen discriminatie. Op basis van deze regel vind ik dat gesteld dient te worden dat pro-Israel stukken niet kunnen. ( excuses indien net absoluut helemaal de letterlijke woorden).

Eigen interpretatie admin lanceerd een topic om zoveel mogelijk aan nazi vergelijkingen met Israël (holocaust-inversie) te doen.

Hoe dit in tegenstelling is met oa www.skeptic.com,
als voorbeeld
https://www.skeptic.com/michael-shermer ... -solution/

Dit voorbeeld is een podcast door sceptic met douglas murray , in het kader van zijn boek "On Democracies and Death Cults: Israel, Hamas and the Future of the West"

Samenvatting (niet zelf geschreven):
Murray stelt dat de huidige spanning rond Israël en Hamas meer is dan een territoriale of politieke strijd: het is volgens hem een botsing tussen westerse democratische waarden (zoals individuele rechten, rechtvaardigheid, vrijheid, rede) en ideologieën die hij omschrijft als “death cults” – groeperingen die leven niet zozeer vieren maar de dood verheerlijken.

Volgens Murray vertegenwoordigt Israël in deze context een “baken van vooruitgang” in een regio met veel autoritarisme en extremisme. Israël staat, in zijn visie, voor veel van de westerse idealen, en zijn vechtlust (letterlijk en figuurlijk) komt voort uit de realiteit dat die idealen bedreigd worden.

Murray bekritiseert hoe mensen in westerse landen reageren: oproepen tot terughoudendheid (proportionality), het presenteren van Israël als soort koloniale onderdrukker, framing van het conflict als “onderdrukker vs. onderdrukte”. Hij vindt dat deze framing misleidend is, omdat die in zijn ogen niet het volledige plaatje laat zien.

Het “death cult”-begrip is voor Murray niet alleen retorisch: hij ziet het als iets dat, als het niet tegengewerkt wordt, de fundamenten van democratie kan ondermijnen — zowel in het Midden-Oosten als in westerse landen.

Murray wil overtuigen dat het conflict tussen Israël en Hamas (en door uitbreiding tussen democratie en extremisme) niet neutraliseerbaar is door middel van traditionele diplomatie of diplomatieke mediatie zonder het morele kompas scherp te houden. Hij ziet een urgent gevaar, niet alleen voor Israël, maar ook voor westerse waarden als democratie, vrijheid van meningsuiting, en rationaliteit.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Peter van Velzen schreef: 16 sep 2025 02:11
lost and not found yet! schreef: 15 sep 2025 22:22 Ps, gaan we moeilijk doen omdat Israël Hamasleden in Qatar probeert te elimineren? Wat heeft het westen een bord voor haar kop! Iedereen prees de VS toen ze Osama Bin Laden doodden in Pakistan!
niet iedereen
Er zijn altijd uitzonderingen Peter. En dat weet jij ook. De westerse wereld, over het algemeen, prees de VS toen ze Osama Bin Laden doodden in Pakistan. De Islam is een destructieve religie en manier van leven waarmee je mensen die hier niet aan willen voldoen tot je vijand maakt en het liefst wilt onderwerpen of anders wil uitroeien. Dat is voor jou toch niet zo moeilijk te begrijpen?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

Eigenlijk kan het heel makkelijk zijn! Probleem is dat de klojo Netanyahu daar niet aan wil, maar vanuit zijn standpunt wel begrijpelijk! Als Hamas de gijzelaars allemaal vrij zou laten trekt Israël zich terug uit Gaza! En daarmee heb je het bewijs dat Hamas gewoon een ordinaire terroristische organisatie is die alleen de totale ondergang van Israël voorstaat!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

Dikkemick schreef:
Vrede wordt het pas als iedereen zich in de regio daar zich gaat onderwerpen aan deze afgrijselijke agressor Israël.
Wat leuk dat je dit post! Maar DAN wordt het wel vrede toch? En echt iets wat jij wilt! Je hebt gewoon de hoofdprijs gewonnen DM! Trots op je! En binnenkort weer een warm welkom terug! Jij kunt echt het Palestijnse conflict oplossen! Ps, afgrijselijk vind ik wel een naar woord! Kun je dit aanpassen in je post? Dank je wel!
We will dance again!
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

B.S. schreef: 16 sep 2025 03:26 Voor Lanfy, ChaimNimsky, HierEnNu https://www.youtube.com/live/9Hc0nGBb88 ... fvytwNoAxZ
Matt Tardio van Speak the Truth heeft in Israël naar de 'Unedited Footage' van zeven Oktober 2023 gekeken en kan daar alleen mondeling verslag van doen en is meer dan verbijsterd (en hij is een harde) 49.40 min, geen gemakkelijke kijk.
Dank B.S.

Matt Tardio is inderdaad heeeeeeel wat gewend, heeft meerdere keren zelf moeten doden bij de special forces, heeft heel veel verschrikkelijks gezien en ik ben het in alles met hem eens.
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

lost and not found yet! schreef: 16 sep 2025 22:08 Er zijn altijd uitzonderingen Peter. En dat weet jij ook. De westerse wereld, over het algemeen, prees de VS toen ze Osama Bin Laden doodden in Pakistan. De Islam is een destructieve religie en manier van leven waarmee je mensen die hier niet aan willen voldoen tot je vijand maakt en het liefst wilt onderwerpen of anders wil uitroeien. Dat is voor jou toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Er zijn volgens de schattingen meer moslims (ongeveer 1,5 miljard) in de wereld dan dat er mensen in westerse landen( ongeveer 1 miljard) wonen.
De meesten daarvan zijn evenwel niet bezig met anderen te onderwerpen of uit te roeien. Mogelijkerwijs zouden velen er van ook blij zijn dat Osama Bin Laden dood was. Er zijn ook westerse mensen, die liever hadden gezien, dat de man door de een of andere rechtbank was berecht.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

holog schreef: 16 sep 2025 20:23
Peter van Velzen schreef: 16 sep 2025 07:09
holog schreef: 16 sep 2025 06:47 Ik vind het nogal vreemd dat ik me dien te verantwoorden voor wat er hier - volgens mij - naar voor wordt geduwd.

Admin : we hebben een regel tegen discriminatie. Op basis van deze regel vind ik dat gesteld dient te worden dat pro-Israel stukken niet kunnen. ( excuses indien net absoluut helemaal de letterlijke woorden).

Eigen interpretatie admin lanceerd een topic om zoveel mogelijk aan nazi vergelijkingen met Israël (holocaust-inversie) te doen.
Jij hoeft je niet te verantwoorden voor wat anderen naar voren brengen.
Ik heb je alleen gevraagd om aan te geven waarover je het had.
Blijkbaar wist je niet dat ook iemand met de bevoegdheid van administrator, een eigen mening kan (en mag) hebben en die naar voren mag brengen.
De meest aktieve is toevallig van mening dat wat Israel doet Genocide is.
Er is ook iemand met diezelfde bevoegdheid die het daar volstrekt niet mee eens is.
Jammergenoeg heeft die zich uit de discussie teruggetrokken.
UIiteindelijk zal het Internationale Hof van Justitie hierover een oordeel moeten vellen.

Maar bedankt dat je duidelijk hebt gemaakt waar je het over had.
Ik wens u alle goeds
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Heeft iemand hier wel eens gehoord van Mudar Zahran? Ik heb diverse videos van hem gezien, waaronder deze:

Hij is een oppositieleider in Jordanië. In zijn verhaal geeft hij duidelijk aan dat de Jordanische regering een onwettige regering is, in feite een post-koloniale Saudische familie is daar aan de macht. En dat terwijl meer dan 70% van de Palestijnen in Jordanië wonen en al 60 jaar lang worden onderdrukt door die regering. Hij pleit sterk voor Israël, omdat dat in die regio volgens zijn standpunt het enige land is dat werk, geld, vrede en welvaart brengt. Hij klaagt ook de EU aan voor het ondersteunen van de Palestijnen, wat alleen in de kaar zou spelen van bepaalde Palestijnse terroristische organisaties. Deze steun is volgens hem goed bedoeld, maar werkt averechts. Hij vindt dat de Palestijnen de beste vrienden van Israël zouden moeten worden, omdat dat he enige land is dat al decennia daadwerkelijk iets doet voor de Palestijnen, vooral die op de Westbank en in Jordanië.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Gesloten