Mullog schreef: ↑02 sep 2025 11:19
Die 20 miljard komen uit een rapport dat in opdracht van FvD is gemaakt (
hier een factcheck) door Jan van de Beek. Conclusie van de factcheck is dat het rapport niet te controleren is. In 2023 kwam JA21 zelfs met een
factsheet van 24 miljard op de proppen (ook door Jan van de Beek). Ik heb daar verder niks over gevonden. Wat ik wel tegen kwam is nog
Migratiecijfers: De Black Box van Jan van de Beek.
Klopt, het precieze bedrag is moeilijk te bepalen en hangt ook af van welke indirecte kosten je wel of niet meeneemt.
Natuurlijk zal een rechtse partij deze cijfers aanzetten en omgekeerd zal een linkse partij ze afzwakken.
Het precieze bedrag lijkt me ook niet zo belangrijk. Laat het de helft zijn: dan is het nog altijd een enorm bedrag waarvoor je bijvoorbeeld 30 streekziekenhuizen kunt laten draaien of elk jaar een Lelylijn kunt aanleggen.
De vraag is vooral of we dit geld zinvol en doelmatig besteden. In mijn ogen overduidelijk niet: het is de duurst mogelijke manier om een selecte groep te helpen die naar Nederland kan reizen, waarbij een flink bedrag weglekt naar mensensmokkel.
Persoonlijk zie ik het probleem van immigratie niet. Jaarlijks emigreren zo'n 200.000 Nederlands naar het buitenland. Het zou wat worden als de grenzen dicht moeten en die allemaal het nieuwe vaderland uitgekegeld worden (lopen we het risico dat Peter van Velzen en/of Rereformed terugkomen

).
Ik heb ook niet tegen migratie op zich. Overigens ook niets tegen de terugkeer van Peter van Velzen of Rereformed. Het gaat mij om asielmigratie die wel degelijk tot problemen leidt en een ontzettend onhandige manier is om mensen te helpen. Mijn grootste probleem ermee is dat het uiterst a-sociaal is. Maar het leidt wel degelijk ook tot druk op schaarse ruimte, schaarse huizen, schaarse voorzieningen en schaars geld. Ook draagt het bij aan sociale problemen: ik geloof namelijk niet dat de miljoenen mensen die minder instroom willen dat alleen maar willen omdat Geert Wilders ze ophitst.
Wilders heeft het ook niet of nauwelijks over immigratie (zou hij zijn eigen vrouw ook het land uitzetten?) maar over asielzoekers en dan nog vooral over moslims. En ik denk dat, op een paar brandhaarden na, het hier in het land wel meevalt.
Wanneer je het uitsluitend hebt over geweld en incidenten, denk ik ook dat dit rond asielzoekerscentra niet hoger ligt dan op andere plekken waar vooral jonge mannen worden opgevangen. Hetzelfde zouden we zien als we elk jaar tienduizenden mannen uit Canada zouden opvangen.
Betrapt

. Ik heb het inderdaad niet volledig gelezen. Ik heb wel de rijtjes met maatregelen gelezen. Wilders Nederland is mijn Nederland niet en dan heb ik het nog niet over de voor natuur, milieu en klimaat catastrofale voornemens die beschreven worden.
Ik zou er ook niet aan moeten denken dat het PVV beleid werkelijkheid wordt..... Maar het fenomeen Wilders bestaat dankzij het wegkijken van problemen door andere partijen. En smelt weg zodra we het probleem oplossen in plaats van degenen die het benoemen verketteren.
Ik begrijp oprecht niet waarom dit nog steeds gebeurd. Met een euro aan ontwikkelingssamenwerking, kun je veel meer mensen helpen dan met een in Nederland bestede euro aan opvang van degenen die wegkomen.
Ontwikkelingssamenwerking wordt afgebouwd, asiel hier wordt elk jaar duurder.
Het is alsof ik voor 100 euro mensen wil helpen, en die besteed door een man mee te nemen naar een duur restaurant die met zijn auto komt aanrijden in plaats van soep ga scheppen voor daklozen.
Wat is hier sociaal aan?