Maar je schrijft ook dat Soedan geen nieuwswaarde heeft:
Nee, er wordt daar gedood. Dat is het.Vrijwel niets te melden over Soedan?
Moderator: Moderators
Maar je schrijft ook dat Soedan geen nieuwswaarde heeft:
Nee, er wordt daar gedood. Dat is het.Vrijwel niets te melden over Soedan?
Gelukkig, maar je schreef het tegenovergestelde:
Of ik las het als het tegenovergestelde, ook goed, ik ben gerustgesteld!Verder kan je ook stellen dat elk mensenleven er een teveel is.
Wat wil jij er allemaal over vertellen? Ik ben een en al oor.
Ik kan daar een ongelooflijk huilie huilie verhaal over doen. Maar dat helpt niet. En niemand zit daarop te wachten.gerard_m schreef: ↑04 aug 2025 23:40 Dat komt niet erg betrokken over voor iemand bij wie elk mensenleven telt.
Ik zou willen dat journalisten er iets meer over vertellen.
Er lijkt me genoeg te melden.
Bijvoorbeeld over de onderwerpen waar we niets over horen:
Geen publiciteit voor hulpacties, geen droppingen van voedsel, geen duiding van het conflict, geen achtergronden, geen politieke druk, geen interventies, geen bemiddelingspogingen van andere landen, geen enkele vorm van solidariteit van moslims buiten Soedan.
Waarom is het er allemaal niet en waarom vinden we dan allemaal gewoon?
Oorverdovende stilte.
Exact.Peter van Velzen schreef: ↑03 aug 2025 03:23Sarcastisch: "Is het niet vreemd dat sommigen blijkbaar Israël belangrijker vinden dan de honger van de Soedanesen?"ChaimNimsky schreef: ↑03 aug 2025 00:20 Is het niet vreemd dat sommigen hier blijkbaar de Palestijnen belangrijker vinden dat de echte honger van de Soedanezen?
Even redelijk geredeneert, aangezien jij Israeli (en zelfs Zionist) bent is dat helemaal niet vreemd.
Iedereen weet dat het erg is, maar net als vrijwel iedereen die ik ken, lig ik er niet wakker van.Maar zou jijzelf bijvoorbeeld enige aandacht aan Soedan besteden, als het niet te pas kwam om de aandacht van de (volgens de VN) even echte honger van de Palestijnen af te leiden?
Wat mij betreft kan een deel van het voedsel van Gaza naar Soedan. Een groot deel ligt aantoonbaar weg te rotten in de zon omdat de VN het weigert op te halen en uit te delen -- ze geven liever Israel op de schuld. Heb - naast claims en fotos's van kinderen met een aantoonbaar genetisch defect die ongerelateerd waren aan de oorlog in Gaza - geen enkele ondervoede Gazaan zien rondlopen. En waarom hebben ze die foto's nodig als er daar overal honger zou zijn? Ik geloof niet dat men daar diepe honger lijdt. Gezonde trek wellicht.Heb jij bijvoorbeeld enig idee hoe we deze grootste humanitaire ramp van dit moment kunnen oplossen?
Bedankt voor de link, ik vermoed dat ik wellicht toch iet dergelijks gelezen heb, maar ik het me niet meer zo makkelijk kon herinneren.B.S. schreef: ↑04 aug 2025 21:58 Peter van Velzen; dit is één van de berichten uit 2021 waarin Ethiopië van blokkade van het blokkeren van voedsel en medicijnen en andere voorraden aan de opstandige regio Tigray beschuldigd wordt https://www.refugeesinternational.org/1 ... in-tigray/
'Een dag niet gesneerd, is een dag niet geleefd.' Oude zegswijze...![]()
Welke internationale bronnen denk jij te kennen? En welke besteden elke dag een item aan?B.S. schreef: ↑05 aug 2025 04:09 Peter van Velzen: Ik vind Nederlandse nieuwsorganisaties sowieso al tijden niet interessant meer, voor internationale ontwikkelingen, los van onpartijdigheid, partijdigheid, wat dan ook. De betere informatie ligt bij internationale bronnen, voor het overgrote deel in Engels.
Ja, de NOS zal best een degelijk stuk over Soedan geschreven hebben. Niemand heeft er grote ideologische en/of emotionele belangen bij. Geen 'populisme', klimaat, LGHT-wat-dan-ook, slavernijkwestie, 'kolonialisme door 'witte mannen' etc. Veruit de meeste ontheemde Soedanezen zijn toch niet in staat om naar 'hier' te komen. (N.b dit is geen 'sneren' hier maar de realiteit.)
Maar niemand kan zich voorstellen dat de NOS, RTL-nieuws, dagbladen bij een conflict dat in deze fase sinds het voorjaar van 2023 woedt er zo goed als elke dag een item zou wijden.
Zelfs op deze vraag antwoord je met een ongeëvenaarde partijdigheid. Ik had niet anders verwacht.ChaimNimsky schreef: ↑05 aug 2025 01:07Exact.Peter van Velzen schreef: ↑03 aug 2025 03:23Sarcastisch: "Is het niet vreemd dat sommigen blijkbaar Israël belangrijker vinden dan de honger van de Soedanesen?"ChaimNimsky schreef: ↑03 aug 2025 00:20 Is het niet vreemd dat sommigen hier blijkbaar de Palestijnen belangrijker vinden dat de echte honger van de Soedanezen?
Even redelijk geredeneert, aangezien jij Israeli (en zelfs Zionist) bent is dat helemaal niet vreemd.
Iedereen weet dat het erg is, maar net als vrijwel iedereen die ik ken, lig ik er niet wakker van.Maar zou jijzelf bijvoorbeeld enige aandacht aan Soedan besteden, als het niet te pas kwam om de aandacht van de (volgens de VN) even echte honger van de Palestijnen af te leiden?
Wat mij betreft kan een deel van het voedsel van Gaza naar Soedan. Een groot deel ligt aantoonbaar weg te rotten in de zon omdat de VN het weigert op te halen en uit te delen -- ze geven liever Israel op de schuld. Heb - naast claims en fotos's van kinderen met een aantoonbaar genetisch defect die ongerelateerd waren aan de oorlog in Gaza - geen enkele ondervoede Gazaan zien rondlopen. En waarom hebben ze die foto's nodig als er daar overal honger zou zijn? Ik geloof niet dat men daar diepe honger lijdt. Gezonde trek wellicht.Heb jij bijvoorbeeld enig idee hoe we deze grootste humanitaire ramp van dit moment kunnen oplossen?
Media aandacht kan iets in gang zetten, zoals hulpacties.Gerard R. schreef: ↑04 aug 2025 23:43 Ik kan daar een ongelooflijk huilie huilie verhaal over doen. Maar dat helpt niet. En niemand zit daarop te wachten.
Qua nieuwswaarde is het niets ondanks de enorme hoeveelheid mensen die daar geknoeid wordt.
Hulpacties valt niet mee als Trump niet meedoet. Geld moet ergens vandaan komen en dan nog, dan is het ook weg ook.
Denk aan Darfur Radio 3 indertijd. En niemand vindt het 'gewoon' zoals jij denkt.
En de stilte is doordat ik ook elders wat schrijf. Ik heb maar twee handjes.
Dat komt niet door te weinig geld maar door politieke keuzes.
Die politieke keuzes slaan vaak nergens op vanwege de vermeende eisen van het electoraat of andere belangen.gerard_m schreef: ↑05 aug 2025 13:20Dat komt niet door te weinig geld maar door politieke keuzes.
We investeren in van alles, maar helaas minder in (nood)hulp.
Cynisch gezegd helpen we steeds exclusiever alleen degenen die Europa weten te bereiken.
En de hulp die we nog wel geven, geven we eenzijdig aan een paar gebieden die het nieuws halen, waarbij we Soedan links laten liggen.