Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Henry II schreef: 29 jul 2025 09:35
Het is geen poging tot propaganda. Het is een meen ik een historisch feit dat er land verkocht is aan Joodse kolonisten, omdat de landeigenaren flink geld konden vangen voor gebieden waar volgens hun geen landbouw mogelijk was. Als dat het geval is, dan zijn die stukken land verkocht en nu eigendom van de Joodse kolonisten.
Nou en of het Zionistische propaganda is.

Het wordt door hun gebruikt om de invasie te rechtvaardigen.

Ook houdt het geen steek, dat een Duitser een Hollandse Boer uitkoopt, maakt nog lang geen Duis grondgebied.

Dat zal je als Pro-Zionist natuurlijk worst wezen en je zult wel bij je absurde redenatie blijven, daarover maak ik me geen enkele illusie.

PS.
Ook is je propaganda rijkelijk gedateerd, na de zestiger jaren hoor je dit pseudo-argument nauwelijks meer.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Dus met Westers geld koop je een stuk 'waardeloze' grond waarvan je weet dat je met wat Westerse kennis en nog wat Westers geld helemaal niet zo waardeloos is. Dat zal binnen de wetten vallen, maar of het eerlijk is? Niet een stukje geschiedenis om trots op te zijn.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Mus schreef: 24 jul 2025 16:52
Henry II schreef: 24 jul 2025 12:19 De term 'antisemitisme' is voor het eerst gedocumenteerd in 1860 bij de joodse oriëntalist Moritz Steinschneider. Niet een Duitser die een leuke academische term had bedacht, maar zelf ook een Jood die een ander woord voor Jodenhaat zocht. Jouw statement over het "uitsluiten van de ware semieten" is een anachronisme en een poging om het antisemitisme voor eigen gebruik in te pikken. In de 19e eeuw bestonden er binnen Europa geen semieten in jouw definitie, alleen de Joodse semieten woonden in groten getale in Europese landen. Je probeert hier nu de Joden mee uit te sluiten en te propageren dat écht antisemitisme de onderdrukking is van alle semitische volkeren in het Midden-Oosten en dat de Joden daar niet bijhoren omdat die geen échte semieten meer zouden zijn, ze woonden immers al eeuwen niet meer in dat gebied. Je mag hier prima je mening verkondigen, maar laten we het feitelijk juist houden. Zoals eerder al door mij gepost zie ik geen recht op 'terugkeer' van alle Joden naar Israël op basis van culturele en etnische verbintenis met de regio, en met de idee dat het land toch zo goed als leeg was en ze het goedkoop konden kopen. Want dat laatste is wel gebeurd, Arabische heersers in de regio Palestina die moerassige gebieden verkochten aan Joodse kolonisten te koste van de eigen Arabische bevolking, omdat die gebieden niet bruikbaar werden geacht. Ook van die kant is er grootschalig misbruik gemaakt van de situatie. De Ottomaanse heersers hadden dit nooit goedgekeurd. Maar ja, die waren de macht kwijt.

Maar wat zie jij als oplossing? De Israeli's die daar nu wonen kunnen ook geen kant meer op. Ze mogen en kunnen niet terug naar de omringende landen, ze kunnen en willen niet meer terug naar Europa. Wat stel je voor?
Oké, laten we zaken dan maar even op een rijtje zetten.

De joodse oriëntalist Moritz Steinschneider sloot geen Arabieren uit met zijn opmerking naar de Franse Renan dat deze een anti-semiet was vanwege zijn platte ideeën. Later werd de term door de Duitse Wilhelm Marr gebruikt om zijn jodenhaat een chic tintje te geven, wat dus een totaal ander uitgangspunt is. In Marr’s versie werden “Arabieren”- waaronder de Palestijnen - expliciet uitgesloten.

Wanneer we het over etniciteit hebben, klopt het niet dat joden in etnische zin semieten zijn. Daarmee zeg ik niet dat het jodendom puur etnisch gegeven zou zijn - in tegendeel. Dat idee wordt vooral gepredikt door de zionistische entiteit, die religie, volk en en etniciteit door elkaar gooit zolang dat politiek het beste uitkomt. Diezelfde entiteit houdt zich krampachtig vast aan in oorsprong fascistisch terminologie, om ook het bestaan van de ‘seculiere joden’ - seculiere joden bestaan namelijk niet aangezien het jodendom een religie en seculier en joods dus haaks op elkaar staan - te kunnen blijven verdedigen, om maar eens even wat te noemen.

Wanneer we op basis van wetenschap durven kijken dan kunnen we zeggen dat de moderne joden in overgrote meerderheid geen semieten zijn - niet in taalkundig, noch in etnische zin - ze zijn voornamelijk van Europese afkomst, spraken voornamelijk Germaanse of Slavische talen, en zijn zoals bekend, pas in de 20e eeuw naar Palestina gekomen.

De Arabieren - waaronder de Palestijnen - zijn dat wel: ze zijn nooit de semitische taal verloren en hebben nooit hun wortel in de regio verlaten.

Ja, ik besef dat het wellicht ongemakkelijk klinkt, maar dit soort vaststellingen zijn in ander gevallen heel normaal. Niemand twijfelt aan de verbondenheid van Chinezen met China, van Indianen met hun land, van Inuit met het arctische gebied, of van Afrikanen met hun continent. Die binding is geografisch, cultureel én lichamelijk zichtbaar — en daar is niets mis mee. Maar zodra we diezelfde redenering toepassen op het Midden-Oosten, en met name op de Palestijnen, wordt het ineens taboe.

Waarom?

Hoe dan ook ik bestrijd niet dat de zionisten zichzelf willen identificeren als semiet - ga je gang.

Ik geef slecht aan dat die term als gevolg van misbruik aan erosie onderhevig is geraakt vanwege politiek misbruik en dat ik het er dus mee eens ben dat die definitie gewijzigd moet worden.
Zelf ook wel beseffend dat degene die de definitie van anti-semitsme onder loep willen nemen en evt willen wijzigen dat niet zullen doen op basis van de werkelijkheid waarin de de semitische Palestijnen op basis van hun etniciteit worden gediscrimineerd en afgeslacht. Het doel is namelijk dat de bevolking, die het opneemt voor de onderdrukte Palestijn, zal kunnen worden gecriminaliseerd. Met andere woorden: dit wordt een nieuwe poging van de semitische Palestijnen weer terug de onzichtbaarheid in te dringen. Alles heeft men er voor over om de Palestijnen te ontkennen, zelfs een aanpassing van de definitie van anti-semitisme.

Ik raak dus in met mijn verdediging juist dat aan wat men liever niet aangeraakt ziet.

En dan nog iets. Die eerste groep zionisten die grond kocht in Palestina. Die groep was groot genoeg om het begin te vormen van een systeem dat uiteindelijk een heel volk zou onderdrukken. Deze zionisten hadden massa nodig om hun plan - een groot israel - tot werkelijkheid te kunnen brengen.

Wist je trouwens dat deze zionisten helemaal geen hoge pet op hadden van de Joodse gemeenschap uit Europa? Ze zagen deze mensen vooral als makke schapen die zich zonder verzet naar hun vernietiging hadden laten leiden, maar ze konden ze wel gebruiken om de ‘massa’ die ze nodig hadden om hun uiteindelijke doel te kunnen bereiken. Dus ze vertelden de mensen een mooi verhaal van een leeg en veilig land dat op hen wachtte, dus: “kom naar hier”. Maar bij aankomst in dat lege land zag men al snel dat het land minder leeg was dan hen verteld was. Deze mensen waren arm en hadden geen nagel om hun kont te krabben en zaten dus vast. De zionisten maakten daar gebruik van - en vormde hen onder dwang, een soort van heropvoeding zeg maar, om naar het zionistische ideaalbeeld.
Om het heel scherp te stellen werd deze bevolking eigenlijk opnieuw misbruikt nu door de zionisten, al zullen hun nazaten daar heel anders over denken omdat ze aan het narratief gewend zijn dat de Palestijn de kwaaie pier is.

En verder heb ik al meerder keren de oplossing aangedragen, dus ik ga dat niet opnieuw doen.
Het enige dat we kunnen doen is de wetenschappelijke feiten vastleggen en de conclusies daaruit trekken. Het gebruik van termen als fascistisch, terroristenstaat etc. brengen geen verheldering in de hele discussie. Over de stelling dan de meeste Joden geen semieten meer zijn, daarover zijn de wetenschappers het niet eens. Onderzoek lijkt toch naar voren te brengen dat de meerderheid genetisch nog steeds duidelijk semitisch zou zijn. Doordat de argumenten in deze topic mij steeds heen en weer proberen te gooien, van pro-Israël vanwege de democratische steunpilaar die de staat in de regio zou zijn, tot aan pro-palestijns omdat hun een enorm onrecht wordt aangedaan, tot aan pro-joods omdat ze recht zouden hebben op terugkeer naar hun beloofde land. Het is echt lastig te ontrafelen wat zich daar voltrokken heeft en wat er nu gebeurt. De media propaganda doet geen van beide kanten goed. Er zal in elk geval geen etnische oplossing komen. Er wonen in Palestina nu eenmaal heel veel Joodse mensen en wat minder Arabische mensen. Daar moet een politieke oplossing voor komen. In de tussentijd wordt de hele discussie verlamd door pro-Israëlische sentimenten, voornamelijk vanuit het overwegend christelijke Amerika. De VS staan als een blok achter Israël, en tegelijkertijd sturen ze en mass zendelingen om de Joden daar te bekeren tot het christendom. Op religieus gebied lijkt de VS samen met de religieuze joden te verwachten dat hun Messias, de joodse of christelijke versie daarvan is niet helder, spoedig zal komen. Ideeën zijn machtiger dan mensen. Mensen worden met het grootste gemak verdreven, vermoord en onderdrukt op basis van ideeën die al duizenden jaren oud zijn. Er zou geen politieke kant moeten zijn, geen pro-palestijns, geen pro-Israël, geen religieuze kant, geen anti-semitisme af anti-arabisch.

Er is bottom-line alleen maar een menselijke kant in dit verhaal. En de rechten van mensen worden van alle kanten met de voeten betreden, op basis van etnische, politieke en religieuze ideeën. Joodse en christelijke kinderen worden van jongs af aan opgevoed met het idee dat het Joodse volk naar Israël moet terugkeren en dat dan de Messias eindelijk (weer)komt. Moslim kinderen worden van jongs af aan opgevoed met het idee dat alle Joden vermoord moeten worden, want dat staat zo in een Hadith. Het zou in de 21e eeuw niet meer moeten en mogen uitmaken wie er vermoord en onderdrukt wordt. Maar de mensheid blijkt zelfs na een paar duizend jaar nog steeds niets te hebben geleerd. Ideeën overtroeven altijd weer mensen. Ik probeer om mij niet te laten beïnvloeden door dit soort inhumane ideeën, maar het is lastig te scheiden. Als iemand één steen verplaatst in een oud gebouw in Zuid-Amerika, dan krijgt die hooguit een boete. Als iemand één steen verplaatst op de Tempelberg in Jeruzalem, dan breekt vandaag nog een complete oorlog uit. Gaat het om mensen of om ideeën en gebouwen?

Zijn ideologieën en religies nog wel nodig in de 21e eeuw? Voor mij niet. Er bestaan geen Goden. Er bestaat geen recht tot terugkeer naar Israël, als dat al ooit een echte staat zou zijn geweest dan nu in elk geval al 2 millennia niet meer. Dat is een theologische droom. Er bestaat geen recht op de Al-Aqsa moskee omdat Mohammed daar in een droom naartoe zou zijn gereisd, dat is een sprookje. Er is geen reden om Joden te bekeren omdat Jezus dan terug zou komen, daar wacht men ten onrechte ook al 2000 jaar op.

Wat er wel is? Een gebied in wat de Romeinen Palestina noemden, waar nu heel veel mensen wonen, en wat een heel welvarend gebied zou kunnen worden. Tenminste als de bewoners dat zouden willen. Misschien is het wel tijd dat er een Waarheidscommissie komt, volgens Zuid-Afrikaans model, waarin gepoogd wordt over de eigen schaduw van millennia heen te stappen en van een droomwereld, waarin Goden en profeten een doembeeld van dreigende eindtijden voorspiegelen, over te stappen naar de werkelijkheid. We kunnen zo in elk geval niet doorgaan.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 jul 2025 09:50
Het is geen poging tot propaganda. Het is een meen ik een historisch feit dat er land verkocht is aan Joodse kolonisten, omdat de landeigenaren flink geld konden vangen voor gebieden waar volgens hun geen landbouw mogelijk was. Als dat het geval is, dan zijn die stukken land verkocht en nu eigendom van de Joodse kolonisten.

Ook houdt het geen steek, dat een Duitser een Hollandse Boer uitkoopt, maakt nog lang geen Duis grondgebied.

Dat zal je als Pro-Zionist natuurlijk worst wezen en je zult wel bij je absurde redenatie blijven, daarover maak ik me geen enkele illusie.

PS.
Ook is je propaganda rijkelijk gedateerd, na de zestiger jaren hoor je dit pseudo-argument nauwelijks meer.
Ik ben geen pro-zionist.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Henry II schreef: 29 jul 2025 10:20
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 jul 2025 09:50

PS.
Ik ben geen pro-zionist.
Waarom schrijf je dan alleen maar wat in hun straatje past?
Je doet je graag voor als objectief, maar uit al je schrijven blijkt dat je volledig achter het Zionistische gedachte goed staat.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Henry II schreef: 29 jul 2025 10:12 Wat er wel is? Een gebied in wat de Romeinen Palestina noemden, waar nu heel veel mensen wonen, en wat een heel welvarend gebied zou kunnen worden. Tenminste als de bewoners dat zouden willen. Misschien is het wel tijd dat er een Waarheidscommissie komt, volgens Zuid-Afrikaans model, waarin gepoogd wordt over de eigen schaduw van millennia heen te stappen en van een droomwereld, waarin Goden en profeten een doembeeld van dreigende eindtijden voorspiegelen, over te stappen naar de werkelijkheid. We kunnen zo in elk geval niet doorgaan.
De Romeinen noemden het geen Palestina, het was destijds een deel van Syrië.

Een waarheidscommissie?

Een typische Pro-Zionistische oplossing.

Want er verandert dan helemaal niets en het onrecht dat de Palestijnen wordt aangedaan, wordt voortgezet.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Je bent niet pro-palestijns of pro-zionist, je bent pro-mens of anti-mens. Er is al honderd jaar de gelegenheid geweest om samen te werken. Maar dat is van beide kanten niet gebeurd, of zelfs geboycot. Nog steeds denken de arabieren in Palestina dat ze de Joden zullen kunnen wegjagen of vermoorden, van de rivier tot aan de zee, maar dat is een illusie en droom. Die gaan nergens heen. Als, als, als de bewoners het zouden willen kon het hele gebied zeer welvarend kunnen zijn. Als er wordt beweerd dat Israël een terroristische staat is, is er geen serieus gesprek meer mogelijk. Als Hamas in hun handvest hebben staan dat ze alle Joden moeten vermoorden, dan houdt het gesprek ook helemaal op. Is het dan belangrijk wat mijn mening is? Totaal niet.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Henry II schreef: 29 jul 2025 11:03 Je bent niet pro-palestijns of pro-zionist, je bent pro-mens of anti-mens. Er is al honderd jaar de gelegenheid geweest om samen te werken. Maar dat is van beide kanten niet gebeurd, of zelfs geboycot. Nog steeds denken de arabieren in Palestina dat ze de Joden zullen kunnen wegjagen of vermoorden, van de rivier tot aan de zee, maar dat is een illusie en droom. Die gaan nergens heen. Als, als, als de bewoners het zouden willen kon het hele gebied zeer welvarend kunnen zijn. Als er wordt beweerd dat Israël een terroristische staat is, is er geen serieus gesprek meer mogelijk. Als Hamas in hun handvest hebben staan dat ze alle Joden moeten vermoorden, dan houdt het gesprek ook helemaal op. Is het dan belangrijk wat mijn mening is? Totaal niet.
Weer typische pro-Zionistiche propaganda.

Alle schuld wordt weer bij de Palestijnen gelegd, met niet bewezen argumenten.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 jul 2025 10:39
Henry II schreef: 29 jul 2025 10:12 Wat er wel is? Een gebied in wat de Romeinen Palestina noemden, waar nu heel veel mensen wonen, en wat een heel welvarend gebied zou kunnen worden. Tenminste als de bewoners dat zouden willen. Misschien is het wel tijd dat er een Waarheidscommissie komt, volgens Zuid-Afrikaans model, waarin gepoogd wordt over de eigen schaduw van millennia heen te stappen en van een droomwereld, waarin Goden en profeten een doembeeld van dreigende eindtijden voorspiegelen, over te stappen naar de werkelijkheid. We kunnen zo in elk geval niet doorgaan.
Niet als aparte staat, maar als romeinse provincie werd het officieel Syria Palaestina genoemd door de Romeinen.
Ik kan me niet voorstellen waarom je dat wil ontkennen. Zeker daar je de tijd rond Bar Kochba meerdere keren hebt genoemd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bar_Kochb ... d#Gevolgen
  • Na de opstand verbood Hadrianus alles wat met het joodse geloof te maken had. De sabbat en besnijdenissen werden verboden en hij doodde een groot aantal Joodse geleerden. Ook werden religieuze boekrollen op de Tempelberg verbrand. Daar kwamen ook twee standbeelden te staan, een van hemzelf en een van Jupiter. Het land kreeg de nieuwe naam Syria Palaestina.
Zie ook
Syria Palaestina
en
Timeline of the Palestine region
Veel bronnen vermelden alleen Palestina als het alleen gaat om dit gebied, wat door de geschiedenis heen als provincie wordt aangeduid.

Je schrijft vaak skeptisch te staan tegenover Wikipedia.
Je mag zelf de zeer vele linken naar de referenties en bronnen volgen. :wink:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 jul 2025 10:33
Je doet je graag voor als objectief, maar uit al je schrijven blijkt dat je volledig achter het Zionistische gedachte goed staat.
Tja wat is objectief in een strijd tussen twee partijen die beiden propaganda bedrijven?
En hoe ben jij zo goed in staat om te bepalen wat objectief is en wat niet?

Het makkelijkste is:
Zodra iets jou niet uitkomt, is de ander pro-zionisme of is het zionistische propaganda. En vooral niet inhoudelijk reageren. De wereld is lekker zwart wit; hunnie zijn fout en nazi's en wij zijn goed.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Maria schreef: 29 jul 2025 11:46
Niet als aparte staat, maar als romeinse provincie werd het officieel Syria Palaestina genoemd door de Romeinen.
Ik kan me niet voorstellen waarom je dat wil ontkennen. Zeker daar je de tijd rond Bar Kochba meerdere keren hebt genoemd.

• Na de opstand verbood Hadrianus alles wat met het joodse geloof te maken had. De sabbat en besnijdenissen werden verboden en hij doodde een groot aantal Joodse geleerden. Ook werden religieuze boekrollen op de Tempelberg verbrand. Daar kwamen ook twee standbeelden te staan, een van hemzelf en een van Jupiter. Het land kreeg de nieuwe naam Syria Palaestina.
Zie ook
Syria Palaestina
en
Veel bronnen vermelden alleen Palestina als het alleen gaat om dit gebied, wat door de geschiedenis heen als provincie wordt aangeduid.

Bar Kochba was wat van de latere tijd.
Toch werden de deel gebieden meestal Judea en Samaria genoemd, de naam Palestina komt nauwelijks voor.

Men spreekt van de Joodse opstand, niet van de Palestijnse opstand, wat dan logischer zou zijn geweest.

Herodus de Grote noemde zich ook geen Koning van Palestina.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

gerard_m schreef: 29 jul 2025 11:50
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 jul 2025 10:33
Tja wat is objectief in een strijd tussen twee partijen die beiden propaganda bedrijven?
En hoe ben jij zo goed in staat om te bepalen wat objectief is en wat niet?

Het makkelijkste is:
Zodra iets jou niet uitkomt, is de ander pro-zionisme of is het zionistische propaganda. En vooral niet inhoudelijk reageren. De wereld is lekker zwart wit; hunnie zijn fout en nazi's en wij zijn goed.
Dat is nu net wat de Zionisten al meer dan tachtig jaar beweren.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 jul 2025 11:36
Henry II schreef: 29 jul 2025 11:03 Je bent niet pro-palestijns of pro-zionist, je bent pro-mens of anti-mens. Er is al honderd jaar de gelegenheid geweest om samen te werken. Maar dat is van beide kanten niet gebeurd, of zelfs geboycot. Nog steeds denken de arabieren in Palestina dat ze de Joden zullen kunnen wegjagen of vermoorden, van de rivier tot aan de zee, maar dat is een illusie en droom. Die gaan nergens heen. Als, als, als de bewoners het zouden willen kon het hele gebied zeer welvarend kunnen zijn. Als er wordt beweerd dat Israël een terroristische staat is, is er geen serieus gesprek meer mogelijk. Als Hamas in hun handvest hebben staan dat ze alle Joden moeten vermoorden, dan houdt het gesprek ook helemaal op. Is het dan belangrijk wat mijn mening is? Totaal niet.
Weer typische pro-Zionistiche propaganda.

Alle schuld wordt weer bij de Palestijnen gelegd, met niet bewezen argumenten.
Hoe is het mogelijk dat je deze reacties schrijft?
Er zijn weinig berichten meer objectief dan deze laatste bijdragen van Henry II.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 jul 2025 11:57
Maria schreef: 29 jul 2025 11:46

Zie ook
Syria Palaestina
en

Bar Kochba was wat van de latere tijd.
Toch werden de deel gebieden meestal Judea en Samaria genoemd, de naam Palestina komt nauwelijks voor.

Men spreekt van de Joodse opstand, niet van de Palestijnse opstand, wat dan logischer zou zijn geweest.

Herodus de Grote noemde zich ook geen Koning van Palestina.
Waar heb je het nu ineens over? :shock:

Je leest niet goed.
Het gaat om hoe de Romeinen dit gebied na het neerslaan van Bar Kochba noemen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Maria schreef: 29 jul 2025 12:05
Waar heb je het nu ineens over? :shock:
Ik reageer op wat jij schrijft naar Henry II.

Je leest niet goed.
Het gaat om hoe de Romeinen dit gebied na het neerslaan van Bar Kochba noemen.
En ik had het over de tijd daarvoor.
Plaats reactie