Was het Christendom goed voor de Wereld?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Was het Christendom goed voor de Wereld?

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jul 2025 11:49
Maria schreef: 10 jul 2025 11:45
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jul 2025 11:36
Dat is niet wat ik bedoelde met Joods.
Dan moet je dat ook niet zo schrijven.
Er is niets mis met hoe ik het formuleerde.

Jij hebt de verkeerde interpretatie gemaakt.
Ook na herlezen en ook wat Peter eerder opmerkte, kan ik er niet anders van maken.
viewtopic.php?p=663967#p663967
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jul 2025 08:30 Het christendom was oorspronkelijk duidelijk Joods.
Pas later na Bar Kochba heeft men de Joodse wortels verloochend.
Als dat waar is, dan moeten er grote delen van de Evangeliën na 135 CE zijn veranderd.
Zuig je dat - zoals vaak - uit je gebrekkige geheugen, of is er enige bron voor deze bewering te vinden?
Het neemt niet weg dat mijn bewering dat er nadien weinig tot geen politiek geweld is gebruikt door Joodse groepen - zover ik kan zien - grotendeels waar is. Als je kunt verwijzen naar informatie die dat tegenspreekt, lees ik dat graag. Maar svp niet nog meer beweringen zonder bronvermelding!
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 11 jul 2025 03:03
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jul 2025 08:30 Het christendom was oorspronkelijk duidelijk Joods.
Pas later na Bar Kochba heeft men de Joodse wortels verloochend.
Als dat waar is, dan moeten er grote delen van de Evangeliën na 135 CE zijn veranderd.
Zuig je dat - zoals vaak - uit je gebrekkige geheugen, of is er enige bron voor deze bewering te vinden?
Het neemt niet weg dat mijn bewering dat er nadien weinig tot geen politiek geweld is gebruikt door Joodse groepen - zover ik kan zien - grotendeels waar is. Als je kunt verwijzen naar informatie die dat tegenspreekt, lees ik dat graag. Maar svp niet nog meer beweringen zonder bronvermelding!
Nee ze zijn waarschijnlijk geherinterpreteerd.
De Messias gedacht werd losgelaten en vervangen door de verlossings gedachte.

Wie na deze opstand nog met een Messias kwam aanzetten, hing waarschijnlijk snel aan het kruis.

Het is onzeker wanneer de canonieke verhalen hun eind versie kregen, zelfs is niet duidelijk wanneer de oer versies tot stand kwamen.

PS.
Er is niets mis met geheugen, je verwart me kennelijk met de demente Biden. :angryfire:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 jul 2025 09:52 Nee ze zijn waarschijnlijk geherinterpreteerd.
De Messias gedacht werd losgelaten en vervangen door de verlossings gedachte.

Wie na deze opstand nog met een Messias kwam aanzetten, hing waarschijnlijk snel aan het kruis.

Het is onzeker wanneer de canonieke verhalen hun eind versie kregen, zelfs is niet duidelijk wanneer de oer versies tot stand kwamen.

PS.
Er is niets mis met geheugen, je verwart me kennelijk met de demente Biden. :angryfire:
Je presenteert niets wat jou beweringen ondersteunt. zover ik weet heb je die zaken slechts bedacht omdat ze jou logisch lijken. Echter religies zijn niet erg logisch. Tenzij je alsnog bronnen aangeeft die in dezelfde richting wijzen. Reageer ik niet op wat je beweert.
Ik wens u alle goeds
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Gretig weer over 'Joodse verraders' roepen hè Tiberius Claudius?
Verraders tegenover de Visigothische heersers die niet zo fijn voor ze waren geweest? (Als het allemaal zo gegaan als de fragmentarische info uit die periode aangeeft.)

Veder krijg je steeds meer de indruk dat jullie je op materie storten die jullie eigenlijk niet aankunnen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

B.S. schreef: 20 jul 2025 04:26 Gretig weer over 'Joodse verraders' roepen hè Tiberius Claudius?
Verraders tegenover de Visigothische heersers die niet zo fijn voor ze waren geweest? (Als het allemaal zo gegaan als de fragmentarische info uit die periode aangeeft.)

Veder krijg je steeds meer de indruk dat jullie je op materie storten die jullie eigenlijk niet aankunnen.
Je ziet weer eens spoken en denkt iedereen voor antisemiet uit te kunnen maken die tegen de Zionistische Leer is.

PS.
De Westgoten waren er al zo'n twee eeuwen ingeburgerd en werden allang niet meer gezien als overheersers.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Roep Zionisme en je hebt je punt weer gemaakt hè? Moet ik er een Geuzennaam van gaan maken of zo?
Het waren de Visigothische koningen die anti-Joodse maatregelen namen. Dat zijn dus de Visigothische heersers.
(De 'koningen van het Rijk van Toledo' zegt niemand iets.)

"Visigoth law also included many laws against the Jewish community, intended to make it disappear eventually. These provisions placed Jews on an unequal footing with respect to Catholics."
Uit: Darïo Fernández-Morera, The Myth of the Andalusian Paradise. Muslims, Christians and Jews under Islamic Law in Medieval Spain, (Wilmington 2016) (ISI Books). Pag. 218
Plaats reactie