Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 24 jul 2025 06:37
ChaimNimsky schreef: 23 jul 2025 23:03
Bonjour schreef: 23 jul 2025 20:37 De Israëli's beschouwen de Palestijnen als untermenschen
Dat is nogal een beschuldiging. Dus je vergelijkt Israel met de nazi’s. Dat is geen analyse, dat is een moreel failliet in woorden. Je reduceert miljoenen mensen tot karikaturen om je punt te maken. Je bewijst dat je het morele kompas kwijt bent.
Wil JIJ je mond houden over moraal aub? Moreel gezien is jouw heilige land volkomen failliet.
Volgens mij is hij helemaal de weg kwijt geraakt.

In de ene post staat hij te juichen als mensen die voor de Palestijnen hebben gedemonstreerd door de overheid keihard worden aangepakt in de VS en roept er om dat in Europa (en waarschijnlijk de rest van de wereld) dit ook moet gebeuren.

Wel wordt hij dan hevig verontwaardigd indien hij er dan op wordt gewezen dat hij tegen de vrijheid van meningsuiting is.

Kortom hij practiseert iets heel anders dan hij beleid en heeft dat niet eens door.

PS.
Ik reageer niet mer rechtstreeks op hem omdat dat wel eens uit de hand zou kunnen lopen en ook is het een beetje beneden mijn waardigheid.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Cijfertjes

1,8 miljoen mensen, op een gebied ongeveer ter grootte van Vlieland. Uiteraard zonder eten en drinken.

Nootjes zijn niet aan te slepen!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Het ergste is dat mensen er in het echt naar kijken, met nootjes!
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bonjour schreef: 24 jul 2025 09:16 Het ergste is dat mensen er in het echt naar kijken, met nootjes!
Het hele erge is dat ze er nog veel plezier aan hebben en aandringen op nog meer en harder geweld.
De Zionisten en hun medestanders zijn duidelijk alle schaamte voorbij.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Mus schreef: 23 jul 2025 14:16 Anti-semitisme is een door een Duitser geïntroduceerde term, minder ordinair dan ‘jodenhaat’ die leuk academische klonk maar tgt de ware semieten buitensloot waardoor de werkelijke semiet alleen nog maar over anti-semitisme - mbt de terreur van de zionistische entiteit - in besloten kring kan spreken, vooral bij de jongeren onder ons. Wie kon bevroeden dat deze term, te pas en te onpas later zo brutaal misbruikt zou worden door de zionistische entiteit en haar aanhangers? In elk geval niet door de Duitser die graag ‘chic’ over wilde komen.
De term 'antisemitisme' is voor het eerst gedocumenteerd in 1860 bij de joodse oriëntalist Moritz Steinschneider. Niet een Duitser die een leuke academische term had bedacht, maar zelf ook een Jood die een ander woord voor Jodenhaat zocht. Jouw statement over het "uitsluiten van de ware semieten" is een anachronisme en een poging om het antisemitisme voor eigen gebruik in te pikken. In de 19e eeuw bestonden er binnen Europa geen semieten in jouw definitie, alleen de Joodse semieten woonden in groten getale in Europese landen. Je probeert hier nu de Joden mee uit te sluiten en te propageren dat écht antisemitisme de onderdrukking is van alle semitische volkeren in het Midden-Oosten en dat de Joden daar niet bijhoren omdat die geen échte semieten meer zouden zijn, ze woonden immers al eeuwen niet meer in dat gebied. Je mag hier prima je mening verkondigen, maar laten we het feitelijk juist houden. Zoals eerder al door mij gepost zie ik geen recht op 'terugkeer' van alle Joden naar Israël op basis van culturele en etnische verbintenis met de regio, en met de idee dat het land toch zo goed als leeg was en ze het goedkoop konden kopen. Want dat laatste is wel gebeurd, Arabische heersers in de regio Palestina die moerassige gebieden verkochten aan Joodse kolonisten te koste van de eigen Arabische bevolking, omdat die gebieden niet bruikbaar werden geacht. Ook van die kant is er grootschalig misbruik gemaakt van de situatie. De Ottomaanse heersers hadden dit nooit goedgekeurd. Maar ja, die waren de macht kwijt.

Maar wat zie jij als oplossing? De Israeli's die daar nu wonen kunnen ook geen kant meer op. Ze mogen en kunnen niet terug naar de omringende landen, ze kunnen en willen niet meer terug naar Europa. Wat stel je voor?
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Henry II schreef: 24 jul 2025 12:19 Maar wat zie jij als oplossing? De Israeli's die daar nu wonen kunnen ook geen kant meer op. Ze mogen en kunnen niet terug naar de omringende landen, ze kunnen en willen niet meer terug naar Europa. Wat stel je voor?
Stel (hypothetisch dus) dat ik een zelfde oplossing aandraag als Israël nu met Gaza doet?

Dat doe ik dus niet, want dat zou een (terechte) ban opleveren.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Internationale media slaan alarm over situatie journalisten in Gaza | Media | NU.nl https://share.google/L0R0E33r0Effv3jO6

En ook journalisten moeten er aan geloven. t Liefst hebben ze (Israël) uiteraard helemaal geen nieuws uit Gaza
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Henry II schreef: 24 jul 2025 12:19 De term 'antisemitisme' is voor het eerst gedocumenteerd in 1860 bij de joodse oriëntalist Moritz Steinschneider. Niet een Duitser die een leuke academische term had bedacht, maar zelf ook een Jood die een ander woord voor Jodenhaat zocht. Jouw statement over het "uitsluiten van de ware semieten" is een anachronisme en een poging om het antisemitisme voor eigen gebruik in te pikken. In de 19e eeuw bestonden er binnen Europa geen semieten in jouw definitie, alleen de Joodse semieten woonden in groten getale in Europese landen. Je probeert hier nu de Joden mee uit te sluiten en te propageren dat écht antisemitisme de onderdrukking is van alle semitische volkeren in het Midden-Oosten en dat de Joden daar niet bijhoren omdat die geen échte semieten meer zouden zijn, ze woonden immers al eeuwen niet meer in dat gebied. Je mag hier prima je mening verkondigen, maar laten we het feitelijk juist houden. Zoals eerder al door mij gepost zie ik geen recht op 'terugkeer' van alle Joden naar Israël op basis van culturele en etnische verbintenis met de regio, en met de idee dat het land toch zo goed als leeg was en ze het goedkoop konden kopen. Want dat laatste is wel gebeurd, Arabische heersers in de regio Palestina die moerassige gebieden verkochten aan Joodse kolonisten te koste van de eigen Arabische bevolking, omdat die gebieden niet bruikbaar werden geacht. Ook van die kant is er grootschalig misbruik gemaakt van de situatie. De Ottomaanse heersers hadden dit nooit goedgekeurd. Maar ja, die waren de macht kwijt.

Maar wat zie jij als oplossing? De Israeli's die daar nu wonen kunnen ook geen kant meer op. Ze mogen en kunnen niet terug naar de omringende landen, ze kunnen en willen niet meer terug naar Europa. Wat stel je voor?
Oké, laten we zaken dan maar even op een rijtje zetten.

De joodse oriëntalist Moritz Steinschneider sloot geen Arabieren uit met zijn opmerking naar de Franse Renan dat deze een anti-semiet was vanwege zijn platte ideeën. Later werd de term door de Duitse Wilhelm Marr gebruikt om zijn jodenhaat een chic tintje te geven, wat dus een totaal ander uitgangspunt is. In Marr’s versie werden “Arabieren”- waaronder de Palestijnen - expliciet uitgesloten.

Wanneer we het over etniciteit hebben, klopt het niet dat joden in etnische zin semieten zijn. Daarmee zeg ik niet dat het jodendom puur etnisch gegeven zou zijn - in tegendeel. Dat idee wordt vooral gepredikt door de zionistische entiteit, die religie, volk en en etniciteit door elkaar gooit zolang dat politiek het beste uitkomt. Diezelfde entiteit houdt zich krampachtig vast aan in oorsprong fascistisch terminologie, om ook het bestaan van de ‘seculiere joden’ - seculiere joden bestaan namelijk niet aangezien het jodendom een religie en seculier en joods dus haaks op elkaar staan - te kunnen blijven verdedigen, om maar eens even wat te noemen.

Wanneer we op basis van wetenschap durven kijken dan kunnen we zeggen dat de moderne joden in overgrote meerderheid geen semieten zijn - niet in taalkundig, noch in etnische zin - ze zijn voornamelijk van Europese afkomst, spraken voornamelijk Germaanse of Slavische talen, en zijn zoals bekend, pas in de 20e eeuw naar Palestina gekomen.

De Arabieren - waaronder de Palestijnen - zijn dat wel: ze zijn nooit de semitische taal verloren en hebben nooit hun wortel in de regio verlaten.

Ja, ik besef dat het wellicht ongemakkelijk klinkt, maar dit soort vaststellingen zijn in ander gevallen heel normaal. Niemand twijfelt aan de verbondenheid van Chinezen met China, van Indianen met hun land, van Inuit met het arctische gebied, of van Afrikanen met hun continent. Die binding is geografisch, cultureel én lichamelijk zichtbaar — en daar is niets mis mee. Maar zodra we diezelfde redenering toepassen op het Midden-Oosten, en met name op de Palestijnen, wordt het ineens taboe.

Waarom?

Hoe dan ook ik bestrijd niet dat de zionisten zichzelf willen identificeren als semiet - ga je gang.

Ik geef slecht aan dat die term als gevolg van misbruik aan erosie onderhevig is geraakt vanwege politiek misbruik en dat ik het er dus mee eens ben dat die definitie gewijzigd moet worden.
Zelf ook wel beseffend dat degene die de definitie van anti-semitsme onder loep willen nemen en evt willen wijzigen dat niet zullen doen op basis van de werkelijkheid waarin de de semitische Palestijnen op basis van hun etniciteit worden gediscrimineerd en afgeslacht. Het doel is namelijk dat de bevolking, die het opneemt voor de onderdrukte Palestijn, zal kunnen worden gecriminaliseerd. Met andere woorden: dit wordt een nieuwe poging van de semitische Palestijnen weer terug de onzichtbaarheid in te dringen. Alles heeft men er voor over om de Palestijnen te ontkennen, zelfs een aanpassing van de definitie van anti-semitisme.

Ik raak dus in met mijn verdediging juist dat aan wat men liever niet aangeraakt ziet.

En dan nog iets. Die eerste groep zionisten die grond kocht in Palestina. Die groep was groot genoeg om het begin te vormen van een systeem dat uiteindelijk een heel volk zou onderdrukken. Deze zionisten hadden massa nodig om hun plan - een groot israel - tot werkelijkheid te kunnen brengen.

Wist je trouwens dat deze zionisten helemaal geen hoge pet op hadden van de Joodse gemeenschap uit Europa? Ze zagen deze mensen vooral als makke schapen die zich zonder verzet naar hun vernietiging hadden laten leiden, maar ze konden ze wel gebruiken om de ‘massa’ die ze nodig hadden om hun uiteindelijke doel te kunnen bereiken. Dus ze vertelden de mensen een mooi verhaal van een leeg en veilig land dat op hen wachtte, dus: “kom naar hier”. Maar bij aankomst in dat lege land zag men al snel dat het land minder leeg was dan hen verteld was. Deze mensen waren arm en hadden geen nagel om hun kont te krabben en zaten dus vast. De zionisten maakten daar gebruik van - en vormde hen onder dwang, een soort van heropvoeding zeg maar, om naar het zionistische ideaalbeeld.
Om het heel scherp te stellen werd deze bevolking eigenlijk opnieuw misbruikt nu door de zionisten, al zullen hun nazaten daar heel anders over denken omdat ze aan het narratief gewend zijn dat de Palestijn de kwaaie pier is.

En verder heb ik al meerder keren de oplossing aangedragen, dus ik ga dat niet opnieuw doen.
Laatst gewijzigd door Mus op 24 jul 2025 17:17, 12 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 24 jul 2025 12:25
Stel (hypothetisch dus) dat ik een zelfde oplossing aandraag als Israël nu met Gaza doet?

Welk forumlid draagt deze oplossing aan voor de Palestijnen?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

"mus" schreef:Ja, ik besef dat het voor anderen wellicht ongemakkelijk klinkt - misschien zelfs ziek - maar dit soort vaststellingen zijn in ander gevallen heel normaal. Niemand twijfelt aan de verbondenheid van Chinezen met China, van Indianen met hun land, van Inuit met het arctische gebied, of van Afrikanen met hun continent. Die binding is geografisch, cultureel én lichamelijk zichtbaar — en daar is niets mis mee. Maar zodra we diezelfde redenering toepassen op het Midden-Oosten, en met name op de Palestijnen, wordt het ineens taboe.
Ik mis je punt misschien helemaal.........
Al eeuwen wonen er Chinezen op bijvoorbeeld Java, Europeanen in de oorspronkelijk Indiaanse gebieden en Afrikanen buiten Afrika. Het middenoosten is daarnaast zeer divers qua bevolking. Een inwoner van Soedan lijkt zelden op een inwoner van Syrie.
Het joodse volk en bijvoorbeeld het Hebreeuws, hebben hun wortel overigens wel degelijk in het Middenoosten. Maar zulke claims doen er eigenlijk niet toe. De Afrikaanse gemeenschap in Nederland verdient gelijke rechten, ook als hun wortels elders liggen.

Vanuit de geschiedenis kun je van het verschijnsel Israel hetzelfde vinden als van het verschijnsel Verenigde Staten, bloedig veroverd op de Indianen. Maar het probleem is niet de geschiedenis: die kunnen we niet terugdraaien zonder dezelfde fout te maken maar dan omgekeerd.
Hoe fout die ook geweest is.
Het probleem zou ook niet de aanwezigheid van "vreemde volken" moeten zijn.

Wie beweert dat Afrikanen niet in Europa thuis horen omdat hun wortels in Afrika liggen, zouden we een racist noemen. Het probleem is niet dat ze er zijn, maar dat we een vorm moeten vinden om met elkaar samen te leven. Hier gaat het al 75 jaar fout in Palestina of de Terroristische Zionistische Entiteit (of hoe we het gebied maar noemen). Men zou willen dat Palestijnen, Joden en anderen elkaar een plek gaan gunnen in het midden oosten, net als wij Afrikanen of Chinezen een plek gunnen in Europa.

Ook in de VS of bijv. Australie zijn ze nog niet waar ze moeten zijn als het gaat om de oorspronkelijke bewoners, maar wel een end verder. Zou een Aboriginal beweging Australie willen bevrijden from the Indian to the Pacific, dan zou het de ellende over de eigen bevolking afroepen. Omgekeerd zou een Australisch regime dat de Aboriginals voedsel onthoudt en verdrijft, onmiddelijk afgezet en gestraft moeten worden.

Kortom: ik denk dat we een beetje af moeten van historische claims op een land voor je eigen volk.

(en nogmaals: ik heb je misschien totaal verkeerd begrepen, sorry in dat geval)
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 24 jul 2025 16:54

Ze dragen het niet expliciet aan, ze keuren het zeker niet af en draaien er steeds heel vakkundig omheen.
Anders had het topic 'moraal' niet bestaan.
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Henry II schreef: 24 jul 2025 12:19 en met de idee dat het land toch zo goed als leeg was en ze het goedkoop konden kopen. Want dat laatste is wel gebeurd, Arabische heersers in de regio Palestina die moerassige gebieden verkochten aan Joodse kolonisten te koste van de eigen Arabische bevolking, omdat die gebieden niet bruikbaar werden geacht.
Je bent sluw de zaak weer aan het goed praten en verdraaid ook de boel.

Er is noot land gekocht van de heerser maar van landeigenaren, dat is heel wat anders.
Als een Duitser hier een stuk land koopt wordt het toch ook niet Duits?
Dat er land zou zijn gekocht is dus irrelevant ook al probeer je daarmee het Zionisme te legitimeren.
Dat al die gekochte gebieden slecht waren, daar zal je dan wel een bewijs voor moeten neerleggen.

Voorlopig beschouw ik het als Zionistische propaganda.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

gerard_m schreef: 24 jul 2025 17:17
"mus" schreef:Ja, ik besef dat het voor anderen wellicht ongemakkelijk klinkt - misschien zelfs ziek - maar dit soort vaststellingen zijn in ander gevallen heel normaal. Niemand twijfelt aan de verbondenheid van Chinezen met China, van Indianen met hun land, van Inuit met het arctische gebied, of van Afrikanen met hun continent. Die binding is geografisch, cultureel én lichamelijk zichtbaar — en daar is niets mis mee. Maar zodra we diezelfde redenering toepassen op het Midden-Oosten, en met name op de Palestijnen, wordt het ineens taboe.
Ik mis je punt misschien helemaal.........
Al eeuwen wonen er Chinezen op bijvoorbeeld Java, Europeanen in de oorspronkelijk Indiaanse gebieden en Afrikanen buiten Afrika. Het middenoosten is daarnaast zeer divers qua bevolking. Een inwoner van Soedan lijkt zelden op een inwoner van Syrie.
Het joodse volk en bijvoorbeeld het Hebreeuws, hebben hun wortel overigens wel degelijk in het Middenoosten. Maar zulke claims doen er eigenlijk niet toe. De Afrikaanse gemeenschap in Nederland verdient gelijke rechten, ook als hun wortels elders liggen.

Vanuit de geschiedenis kun je van het verschijnsel Israel hetzelfde vinden als van het verschijnsel Verenigde Staten, bloedig veroverd op de Indianen. Maar het probleem is niet de geschiedenis: die kunnen we niet terugdraaien zonder dezelfde fout te maken maar dan omgekeerd.
Hoe fout die ook geweest is.
Het probleem zou ook niet de aanwezigheid van "vreemde volken" moeten zijn.

Wie beweert dat Afrikanen niet in Europa thuis horen omdat hun wortels in Afrika liggen, zouden we een racist noemen. Het probleem is niet dat ze er zijn, maar dat we een vorm moeten vinden om met elkaar samen te leven. Hier gaat het al 75 jaar fout in Palestina of de Terroristische Zionistische Entiteit (of hoe we het gebied maar noemen). Men zou willen dat Palestijnen, Joden en anderen elkaar een plek gaan gunnen in het midden oosten, net als wij Afrikanen of Chinezen een plek gunnen in Europa.

Ook in de VS of bijv. Australie zijn ze nog niet waar ze moeten zijn als het gaat om de oorspronkelijke bewoners, maar wel een end verder. Zou een Aboriginal beweging Australie willen bevrijden from the Indian to the Pacific, dan zou het de ellende over de eigen bevolking afroepen. Omgekeerd zou een Australisch regime dat de Aboriginals voedsel onthoudt en verdrijft, onmiddelijk afgezet en gestraft moeten worden.

Kortom: ik denk dat we een beetje af moeten van historische claims op een land voor je eigen volk.

(en nogmaals: ik heb je misschien totaal verkeerd begrepen, sorry in dat geval)
Je heb het idd verkeerd begrepen.

Want waar ging het nu oorspronkelijk over?

Het ging namelijk over het gegeven dat in Amerika men er over nadenkt om de definitie van anti-semitisme aan te passen zodat men pro-Palestijnen verder kan criminaliseren wat een lid van dit forum toejuicht. Waarop ik dus aangaf dat het idd tijd wordt om die definitie aan te passen omdat die aan erosie onderhevig en het dus tijd wordt om de Palestijnen te includeren in die definitie ect.

Waarvan ik dus ook wel snap dat ik daarmee dan op zere tenen ga staat m.b.t. hen die het anti-semitisme exclusief dingetje hoog in het vaandel hebben.

Wat is nu het punt?

Het is een slecht idee een definitie aan te passen wanneer er persoonlijk belangen meespelen zoals: er alles voor over hebben de Palestijnen onzichtbaar te maken voor de wereld, zodat je gewoon door kunt gaan met je etnische zuivering zonder dat iemand zich daar verder druk om maakt. Om die reden is men dus bereid de definitie aan te passen naar de eigen unieke smaak. Ik klaag dat dus aandoor te stellen: dat we hier te maken hebben met Europeanen en niet met semieten en door aan te geven dat Palestijnen wel Semitisch zijn omdat ze nooit hun semitische wortels hebben verlaten.

En om nog duidelijker te maken, dat hoop ik dan toch: je hebt seculiere semieten, islamitische semieten, christelijke semieten, Joodse semieten. Daarmee toon ik aan hoe waanzinnig het feitelijk is over anti-semitisme te spreken alsof het exclusief over joden zou gaan.
Het neemt overigens niet weg dat de zionisten exclusiviteit mbt de term anti-semitisme niet zouden mogen houden, mijn zegen hebben ze. Ik vind alleen wel dat wanneer je die term te pas en te onpas misbruikt, of naar willekeur wenst aan te passen aan de eigen behoefde, je daarmee de term erodeert. En dus kun je deze term net zo goed aan de Palestijnen geven die haar wel waardig zijn, gezien hun situatie.

In mijn antwoord aan Henry sleep ik de andere volkeren er alleen maar bij om mijn punt te maken omdat we hier te maken hebben met mensen die in de hoogste boom klimmen wanneer je hun etniciteit in twijfel trekt en dat onder het kopje anti-semitisme plaatsen. Snapt u?
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick Draagt deze oplossing aan voor Israël, dat schrijft hij toch!
Hij doet dat echter hypothetisch, en benadrukt nog eens dat hij dat dus niet
echt als zijn stelling ter discussie stelt, niet omdat hij zulks niet zou menen,
maar omdat hij een ban wil vermijden. Verwerpelijk, maar wel verstandig!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 24 jul 2025 19:15

dikkemick Draagt deze oplossing aan voor Israël, dat schrijft hij toch!
Hij doet dat echter hypothetisch, en benadrukt nog eens dat hij dat dus niet
echt als zijn stelling ter discussie stelt, niet omdat hij zulks niet zou menen,
maar omdat hij een ban wil vermijden. Verwerpelijk, maar wel verstandig!
Jezus HierEnNu, begrijp je mijn schrijfsels nu nog steeds niet? Volgens mij is het nieg vatbaar voor misverstand, maar jij snapt t niet?
Of is het een afleiding?
Volgens mij ben je slimmer dan je jezelf hier voor doet.
Einstein/Mick
Plaats reactie