EM-veld = 'Gods'bewustzijn

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: EM-veld = 'Gods'bewustzijn

Bericht door Bonjour »

MaartenV schreef: 08 jul 2025 11:57 Het elektromagnetische veld vormt daardoor de onmiddellijke fysieke drager waarop de informatie-patronen rusten die wij subjectief ervaren als kleur, pijn, gedachte of herinnering.
Niet helemaal. De essentie van overdracht van informatie zijn de stroompjes. Elk stroompje veroorzaakt een EM-veld. Die velden zijn te meten met een EEG.
MaartenV schreef: 08 jul 2025 11:57 het elektromagnetische veld is, onder alle fysieke velden, de primaire laag waarin het gebeuren van bewustzijn zich aftekent.
Niet helemaal. Alle hersenactiviteiten werken met die stroompjes. Zowel die van het bewuste gedeelte, als van het onbewuste. Ook de zenuwcellen rond het hart voor de hartslag werken met stroompjes.

Nu is de ellende dat als je een metertje in de hersenen zou plaatsen, deze alleen maar de optelsom van alle de velden van alle stroompjes kan meten. Daarmee verlies je informatie, want een stroompje naar links dat in een axon loopt naar een stroompje naar rechts geeft als optelsom praktisch nul, dus doet het metertje weinig. Dus een zenuwcel zal niet reageren op het em-veld. Hij heeft de sroompjes nodig.

De stroompjes zijn dus de essentie. Het em-veld het bijkomstig effect.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

En de energie voor die stroompjes wordt geleverd door biochemische processen. Mitochondriën die ATP produceren waarmee de energie beschikbaar is die nodig is om de functies binnen en van de cel uit te voeren.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Bonjour schreef: 08 jul 2025 21:28
MaartenV schreef: 08 jul 2025 11:57 Het elektromagnetische veld vormt daardoor de onmiddellijke fysieke drager waarop de informatie-patronen rusten die wij subjectief ervaren als kleur, pijn, gedachte of herinnering.
Niet helemaal. De essentie van overdracht van informatie zijn de stroompjes. Elk stroompje veroorzaakt een EM-veld. Die velden zijn te meten met een EEG.
MaartenV schreef: 08 jul 2025 11:57 het elektromagnetische veld is, onder alle fysieke velden, de primaire laag waarin het gebeuren van bewustzijn zich aftekent.
Niet helemaal. Alle hersenactiviteiten werken met die stroompjes. Zowel die van het bewuste gedeelte, als van het onbewuste. Ook de zenuwcellen rond het hart voor de hartslag werken met stroompjes.

Nu is de ellende dat als je een metertje in de hersenen zou plaatsen, deze alleen maar de optelsom van alle de velden van alle stroompjes kan meten. Daarmee verlies je informatie, want een stroompje naar links dat in een axon loopt naar een stroompje naar rechts geeft als optelsom praktisch nul, dus doet het metertje weinig. Dus een zenuwcel zal niet reageren op het em-veld. Hij heeft de sroompjes nodig.

De stroompjes zijn dus de essentie. Het em-veld het bijkomstig effect.
repliek op de bezwaren rond “stroompjes vs. EM-veld van Bonjour.

1 Stroompjes = bewegende lading → onlosmakelijk EM-veld

Een stroom is **per definitie** een verplaatsing van ionen (geladen deeltjes).
Volgens Maxwell ontstaat 'tegelijk' een elektrisch én magnetisch veld.
Je kunt de twee dus niet echt scheiden: het “stroompje” *is* het lokale EM-verschijnsel.

2 Neuronen “reageren” juist op het veld

Een actiepotentiaal start wanneer de 'veldspanning' (membraan­potentiaal) een drempel overschrijdt.
Ionenkanalen zijn gevoelig voor 'voltages' (veldsterkte), niet voor “stroompjes” op zich.
Bij *ephaptic coupling* kan een naburige zenuwvezel vuren puur doordat het lokale EM-veld verandert – zonder synaps.

Waarom dit ertoe doet
Het laat zien dat elektrische spanning (veld) de baas is die bepaalt wanneer een zenuw ontbrandt.
Het stroompje dat volgt is het gevolg, niet de aanleiding.
En soms hoeft er zelfs geen rechtstreeks draadje (synaps) te zijn; het veld alleen kan al zijn buurman activeren.

3 EEG ziet alleen de grofste som; fijnere EM-patronen gaan niet verloren

Een scalp-EEG telt miljard-op-miljard micro­velden op: detail vervaagt.
Met micro-electrodearrays, MEG-tacho­graaf of optische voltage-beelden kun je wél de fijnmazige veldpatronen zien.
Dat die subtiele patronen bestaan blijkt uit single-unit en laminar recordings in dieren.
Mullog schreef: En de energie voor die stroompjes wordt geleverd door biochemische processen. Mitochondriën die ATP produceren waarmee de energie beschikbaar is die nodig is om de functies binnen en van de cel uit te voeren.

4 Bewust vs. onbewust = patroon, niet energie

Onbewuste regelcircuits (hartslag, spijs­vertering) hebben **lokale**, weinig gekoppelde EM-ritmes.
Bewuste inhoud verschijnt bij **breed gesynchroniseerde** fronto-pariëtale golven (γ in α/θ-nesting).
Zelfde “grondstof”, ander **organisatie­niveau** – precies zoals losse letters vs. een zin.

5 ATP verzorgt de brandstof, niet het informatiesignaal

Mitochondriën pompen ionen weer naar buiten (energie­beheer).
Maar *welke* ionen naar binnen of buiten stromen, in wélke timing en fase, dát is het **informatiedeel** gedragen door het EM-veld.

6 Waarom het EM-veld tóch de “drager” mag heten

Zonder veld geen stroom; zonder spanning geen prikkelgeleiding; zonder ritmische veld­koppeling geen integratie tot een scène.
Het EM-veld vormt dus het **fysieke canvas** waarop zowel bewuste als onbewuste patronen getekend worden.
Dat bewuste patronen slechts één *soort* veldorganisatie zijn, maakt het veld niet bijkomstig, maar juist essentieel.

Samengevat in één zin

Stroompjes en EM-velden zijn twee kanten van hetzelfde fenomeen; energie komt uit biochemie, maar het **georganiseerde EM-veld** is de kaart waarop de hersenen hun informatie tekenen, en pas bij brede, coherente patronen verschijnt daaruit een bewuste ervaring.

(mede mij laten informeren door wetenschappelijke bronnen aangeleverd door ai)
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Even een verduidelijking.

Een aantal mensen hier zei al dat een veld veroorzaakt wordt door iets. Wel, dat is een EM veld in klassieke zin. Als ik het over het Allomvattende Bewustzijn heb, dan heb ik het over het kwantum EM veld uit de kwantumveldentheorie. (QFT).

Het Verschil tussen lokaal elektromagnetisch veld en het kwantum-elektromagnetisch veld

1. Wat is een lokaal georganiseerd elektromagnetisch veld in de hersenen?

Een klassiek elektromagnetisch veld ontstaat wanneer er elektrische stroom vloeit, in dit geval door de axonen van zenuwcellen (neuronen). Deze stroom bestaat uit het bewegen van ionen (zoals natrium en kalium) over het celmembraan via ionenkanalen, wat spanningsverschillen genereert. Wanneer meerdere neuronen op gecoördineerde wijze vuren, kunnen deze lokale elektrische velden ook in patroon georganiseerd zijn, bijvoorbeeld in de vorm van hersengolven die we meten met EEG (elektro-encefalografie) of MEG (magneto-encefalografie).

Dit veld is lokaal, klassiek (dus niet kwantummechanisch), en varieert in frequentie van zeer traag (delta-golven) tot relatief snel (gamma-golven). Deze patronen zijn relevant voor cognitieve functies zoals waarneming, geheugen, en bewustzijn. De meest gangbare hypothese stelt dat bewustzijn ontstaat uit het gecoördineerde vuren van neuronen, waarbij de elektromagnetische velden daarvan een integratieve rol spelen.

Mijn these hier is: de coherente klassieke EM golven zorgen voor het de ik-ervaring of ego.

2. Wat is het kwantum-elektromagnetisch veld?
Het kwantum-elektromagnetisch veld (QEM-veld) is een concept uit de quantumveldentheorie (QFT), de meest fundamentele fysica die we kennen. In deze theorie is het elektromagnetisch veld een universeel veld dat overal in het universum aanwezig is. Licht, in de vorm van fotonen, zijn de quantumeenheden (of excitaties) van dit veld. Anders gezegd: een foton is wat je krijgt wanneer je het QEM-veld lokaal “in trilling” brengt.

Dit veld is fundamenteel, bestaat zelfs in de afwezigheid van materie, en kan zich in superpositie bevinden: dat wil zeggen dat het meerdere toestanden tegelijk kan aannemen totdat er een meting of interactie plaatsvindt. Het QEM-veld vertoont ook eigenschappen zoals verstrengeling, interferentie en coherentie. Deze fenomenen zijn typisch voor de quantumwereld en komen niet voor bij klassieke velden zoals die in de hersenen.

En omdat het bijna aangetoond is dat klassieke coherente EM golven in de hersenen voor bewustzijnsfenomenen zorgen die als een ik worden ervaren, is het kwantum EM veld volgens mij het Allesomvattende Bewustzijn: sterk coherent, interferentie vertonend en in superpositie over het hele universum verspreid.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ik stel de hypothese dat bewustzijn mogelijk ontstaat in georganiseerde elektromagnetische velden in de hersenen. In verschillende wetenschappelijke theorieën, zoals die van Johnjoe McFadden en Susan Pockett, wordt gesteld dat coherent georganiseerde EM-velden — en dus niet enkel neuronale vuring zelf — de dragers van bewuste ervaring zijn. Dit sluit aan bij het idee dat niet enkel de "hardware" (neuronen) telt, maar ook de georganiseerde "velden" die daaruit voortvloeien.

In die context lijkt het mij logisch om verder te redeneren: als coherent georganiseerde lokale EM-velden bewustzijn kunnen voortbrengen of dragen, waarom zouden hypercoherente universele elektromagnetische velden — zoals het kwantum-elektromagnetisch veld (QEM-veld) — dan géén bewustzijn kunnen dragen, en mogelijk zelfs een hogere vorm van bewustzijn?

Het kwantum-EM-veld is volgens de quantumveldentheorie een fundamenteel veld dat zich over het hele universum uitstrekt. Waar het klassieke veld in de hersenen lokaal en tijdelijk is, is het kwantumveld overal, tijdloos, coherent en in superpositie. Fotonen zijn hier excitatiestaten van, net zoals hersengolven in de klassieke EM-velden een uitdrukking zijn van neurale activiteit. Het verschil is dat het kwantumveld altijd aanwezig is — zelfs in het vacuüm — en dat het drager is van coherentie en verstrengeling op een schaal die het klassieke bewustzijn overstijgt.

Vanuit deze redenering stel ik de vraag: als hersenbewustzijn ontstaat door coherente veldinteractie op lokaal niveau, is het dan niet logisch te veronderstellen dat een fundamenteel, universeel en hypercoherent veld zoals het kwantum-EM-veld een vorm van universeel of allesomvattend bewustzijn zou kunnen vertegenwoordigen? Het veld is coherent. Het is universeel. Het draagt licht. En in veel spirituele, mystieke en psychedelische tradities wordt juist "het Licht" ervaren als het ultieme bewustzijn — alomtegenwoordig, tijdloos, onpersoonlijk maar diep liefdevol.

Deze hypothese resoneert sterk met wat mystici, bijna-doodervaarders en psychonauten onafhankelijk van elkaar beschrijven: een gevoel van opgaan in een oneindig Licht of een allesomvattend Bewustzijn. En dat terwijl ze meestal geen kennis hebben van quantumveldentheorie. Dat roept bij mij de vraag op: ervaren zij een directe interactie met dit universele, kwantum-coherente veld?

Ik beweer niet dat dit bewezen is — dat is het duidelijk niet. Maar het is wel logisch coherent, en het is een hypothese die de moeite waard is om verder te onderzoeken. Zeker gezien het feit dat het klassieke bewustzijn in de hersenen mogelijk veld-gebaseerd is, lijkt het me niet onredelijk om te veronderstellen dat een meer fundamenteel veld ook een meer fundamentele vorm van bewustzijn zou kunnen huisvesten.

Ik sta open voor kritiek, aanvullingen of referenties — liefst uit zowel de neurofysiologie als de kwantumfysica, maar ook uit fenomenologie of ervaringsverslagen. Mijn bedoeling is om bruggen te slaan tussen de fysica van het licht en de ervaring van het Licht, en tussen klassieke coherentie in de hersenen en kwantumcoherentie in de kosmos.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

MaartenV een opdracht.
Neem 1 meter geaarde elektriciteitskabel en wat kroonsteentjes.
Aan 1 uiteinde verbind je 1 draad via 2 verschillende weerstandjes aan de andere draden.
Aan de andere kant bind je die 2 draden weer bij elkaar en verbind ze aan een stroombron. Dus de stroombron laat stroom via 1 draad naar de andere kant stromen waarna het via 2 draden weer terug komt.
Leg de kabel uitgestrekt op de grond.
Bereken het EM veld op 1 meter afstand boven midden van de kabel.
Leid uit de waarde van dit veld af hoe groot elk stroompje is.

Het stopcontact is niet de ideale stroombron hiervoor.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik heb het idee dat mensen op hol slaan over het functioneren van hersenen omdat ze niet beseffen hoe groot het vermogen is van 80 miljard hersencellen.
Iets vergelijkbaars speelt in de computers.
De meeste mensen snappen niet dat een computer kan werken, terwijl ie alleen maar met nullen of enen om kan gaan en bestaat uit heel veel transistoren die stuk voor stuk bijna niets kunnen.
Opdracht 2:
Leg een uit hoe een transistor werkt en hoe je meerdere transistoren een opteller maakt. Teken het uit voor 2 getallen van 2 bits.

Net zoals we een fototoestel nodig hebben om het oog te begrijpen, hebben we kennis van een computer nodig om hersenen te begrijpen.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Bonjour schreef: 09 jul 2025 07:28 MaartenV een opdracht.
Aan 1 uiteinde verbind je 1 draad via 2 verschillende weerstandjes aan de andere draden.
Aan de andere kant bind je die 2 draden weer bij elkaar en verbind ze aan een stroombron. Dus de stroombron laat stroom via 1 draad naar de andere kant stromen waarna het via 2 draden weer terug komt.

Mijn hypothese is niet dat een willekeurig veld, zoals van een huishoudkabel, bewustzijn zou dragen. Integendeel: ik geef aan dat enkel georganiseerde, coherente velden mogelijk bewustzijn kunnen dragen.
De veldstructuren die in de hersenen optreden, zijn niet triviaal, net zoals een functionele EM-antenne niet te vergelijken is met een willekeurig stuk koperdraad.
Daarom is het niet voldoende om “een veld” te genereren. Het gaat om de specifieke configuratie en coherentie ervan. En als we die redenering doortrekken, dan kan een universeel hyper-coherent veld zoals het kwantum-EM-veld, conceptueel een hogere vorm van bewustzijn ondersteunen.

Susan Pockett's EM-veldentheorie in het kort:
Pockett stelt dat:

Bewustzijn gelijk is aan bepaalde patronen in het elektromagnetisch veld van de hersenen, en dus niet alleen veroorzaakt wordt door, maar ook identiek is aan dat veld.

Niet alle hersenactiviteit bewustzijn oplevert, enkel specifieke niet-stationaire, gestructureerde EM-patronen die in de neocortex ontstaan, kunnen overeenkomen met bewuste ervaring.

Deze patronen zijn klassiek, fysiek meetbaar, en bevinden zich op een schaal die tussen moleculair en gedragsmatig ligt.

Susan Pocket suggereert bijvoorbeeld dat bewustzijn misschien niet exclusief iets is van biologische hersenen, maar een fundamentele eigenschap van specifieke EM-veldconfiguraties ook buiten het brein. Dat wil zeggen:

Niet elk EM-veld is bewustzijn.

Maar: als een bepaald veld voldoet aan bepaalde structurele eigenschappen (zoals non-stationariteit, organisatie, dynamische integratie), dan kan dat veld bewustzijn “zijn” ook als het niet door een brein wordt gegenereerd.

Dit is een panpsychistische wending: bewustzijn als een structurele eigenschap van het universum, niet als bijproduct van biologie.

Pockett schrijft hierover onder andere in haar latere papers, waaronder:

Susan Pockett (2004), “Difficulties with the electromagnetic field theory of consciousness”, Journal of Consciousness Studies, 11(11): 51–76.
Daarin staat:
“It is possible that such structured fields are not confined to brains. If so, this might support a form of panpsychism.”
Laatst gewijzigd door MaartenV op 09 jul 2025 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Bonjour schreef: 09 jul 2025 07:43 Ik heb het idee dat mensen op hol slaan over het functioneren van hersenen omdat ze niet beseffen hoe groot het vermogen is van 80 miljard hersencellen.
De meeste mensen snappen niet dat een computer kan werken, terwijl ie alleen maar met nullen of enen om kan gaan en bestaat uit heel veel transistoren die stuk voor stuk bijna niets kunnen.
Opdracht 2:
Leg een uit hoe een transistor werkt en hoe je meerdere transistoren een opteller maakt. Teken het uit voor 2 getallen van 2 bits.

Net zoals we een fototoestel nodig hebben om het oog te begrijpen, hebben we kennis van een computer nodig om hersenen te begrijpen.
Als transistoren en logische schakelingen ons leren hoe informatie verwerkt wordt, dan kunnen elektromagnetische veldpatronen ons misschien leren hoe informatie beleefd wordt, een essentieel verschil.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

MaartenV schreef: 09 jul 2025 07:56
Bonjour schreef: 09 jul 2025 07:28 MaartenV een opdracht.

Mijn hypothese is niet dat een willekeurig veld, zoals van een huishoudkabel, bewustzijn zou dragen. Integendeel: ik geef aan dat enkel georganiseerde, coherente velden mogelijk bewustzijn kunnen dragen.
De veldstructuren die in de hersenen optreden, zijn niet triviaal, net zoals een functionele EM-antenne niet te vergelijken is met een willekeurig stuk koperdraad.
Daarom is het niet voldoende om “een veld” te genereren. Het gaat om de specifieke configuratie en coherentie ervan. En als we die redenering doortrekken, dan kan een universeel hyper-coherent veld zoals het kwantum-EM-veld, conceptueel een hogere vorm van bewustzijn ondersteunen.
Do The Math!
Als je er nooit aan rekent, besef je niet waar je over praat.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

MaartenV schreef: 09 jul 2025 07:57
Bonjour schreef: 09 jul 2025 07:43 Ik heb het idee dat mensen op hol slaan over het functioneren van hersenen omdat ze niet beseffen hoe groot het vermogen is van 80 miljard hersencellen.
Opdracht 2:

Als transistoren en logische schakelingen ons leren hoe informatie verwerkt wordt, dan kunnen elektromagnetische veldpatronen ons misschien leren hoe informatie beleefd wordt, een essentieel verschil.
Doe de oefening!
Als je hier niet induikt, kom je geen stap verder.
Begrijp hoe dit soort structuren werken.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

ik probeer filosofische betekenis te geven aan de aard van bewustzijn in relatie tot elektromagnetische velden, niet om een EM-simulatie te maken van een kabel in een woonkamer.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

@Bonjour:

Wanneer mystici, psychonauten en BDE'ers, wiens ervaring je au sérieux neemt, alhoewel over de verklaring de mening kan verschillen ...

Dan moet die verruimde Bewustzijnservaring waarbij men zich één voelt met alles toch en zich alles en iedereen voelt, toch een fysisch substraat kennen? Dat is toch wat het materialisme stelt.
Wel, wanneer men zegt dat men geen tijd ervaart, men ervaart alles tegelijk, men heeft kennis van alles enzovoort, dan is het toch strict logisch dat het kwantum EM veld de ideale kandidaat is om zo'n ervaring fysisch te verklaren? Het komt overeen qua eigenschappen van non-lokaliteit, mogelijk bewutzijn, tijdloos, en is uitermate coherent. En dat laatste is vooral van belang; coherentie. Want dat ziet men bij EM golven in de hersenen ook.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

MaartenV schreef: 08 jul 2025 17:24
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 08 jul 2025 13:46
dikkemick schreef: 08 jul 2025 13:12 Microscopische eigenschappen worden weer 1 op 1 omgezet naar Macroscopische eigenschappen . Iets waarvoor de quantummechanica blijft waarschuwen.
Erger.

Een veld bestaat nooit op zich maar wordt ergens door veroorzaakt.
Het is ook niet iets tastbaars het is slechts de aanduiding hoe daar krachten 'veroorzaakt door iets buiten het veld' werken.
Ik lees:

"Quantumveldentheorie (QFT)
In het Standaard­model zijn velden juist primair: deeltjes (foton, elektron, quark) zijn excitaties van de onderliggende velden. Dus niet “iets buiten het veld veroorzaakt het veld”, maar eerder: het veld is de drager en de deeltjes zijn de rimpelingen erin."
Ik denk dat je er niet veel van hebt begrepen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

MaartenV schreef: 09 jul 2025 08:13 ik probeer filosofische betekenis te geven aan de aard van bewustzijn in relatie tot elektromagnetische velden, niet om een EM-simulatie te maken van een kabel in een woonkamer.
Je filosofie gaat uit van iets wat niet klopt.

Bestudeer eerst eens de basis van wat een veld is en volg de raad van Bonjour ga er wat mee rekenen.

PS.
Begin simpel (zoals elke beginner) met een conservatief veld zoals het gravitatie veld.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie