heksenleer

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Rereformed schreef:
Raven schreef:Dat ligt aan je definitie.
Voor mij zijn de godin en de god aspekten van de natuur, en de natuur is echt niet door mensen verzonnen.
Feuerbach schrijft een fascinerend hoofdstuk waar hij ingaat op de verschillen tussen het bijbelse geloof en het heidense geloof met betrekking tot de natuur:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/feuerbach.htm#11
Raven zal zich, net als Feuerbach, meer bij de oude Grieken thuisvoelen.
De God van de bijbel legt Feuerbach in dit hoofdstuk uit als een puur verzonnen gegeven dat dient ter bevrediging van zeer grof egoïsme.
De opmerkingen van Jessy "Gewoon een mening" en "Zoveel mensen zoveel meningen nietwaar" zijn typerend voor waar Feuerbach het christelijk geloof van beschuldigt: het geven van ongebreidelde macht aan het subjectieve en het ontkennen of zoveel mogelijk downplayen van het belang van het objectieve.
De grieken hebben dan ook een hoop van heksen van voor hun tijd over genomen.
die waren zo slim om eerst te kijken of iets misschien handig/ praktisch is in plaats van meteen roepen " dat is de duivel" ;)

alleen de 5 elementen hebben ze niet helemaal begrepen, de steen der wijzen trouwens ook niet
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

die waren zo slim om eerst te kijken of iets misschien handig/ praktisch is in plaats van meteen roepen " dat is de duivel" Wink
Zoals wat exact en hoe weet je dat zij dezelfde heksenleer kenden als jij?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Sararje schreef:
die waren zo slim om eerst te kijken of iets misschien handig/ praktisch is in plaats van meteen roepen " dat is de duivel" Wink
Zoals wat exact en hoe weet je dat zij dezelfde heksenleer kenden als jij?
Gaia en pan bijvoorbeeld, het idee van "moeder natuur" is veel ouder dan de grieken.

de 4 elementen die de grieken kenden komen ook uit hekserij . druidisme, alleen waren ze een element vergeten en hebben ze de betekenis ervan op de een of andere manier niet helemaal doorgehad.

As above, so below
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Oh, referentie hiervoor?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Raven schreef: Gaia en pan bijvoorbeeld, het idee van "moeder natuur" is veel ouder dan de grieken.
Raven,

Ik kon het niet laten even hierop te reageren, want je gaat wel uit van een aantal zaken die historisch gezien niet helemaal juist zijn.

Het is zeker waar dat Gaia van voor de oud-Griekse tijd is, maar ik denk dat het echter zeer onwaarschijnlijk is dat het een idee is dat voortkomt uit de hekserij. Het is eerder een idee wat al bestond toen de mens voor het eerst begon de natuurverschijnselen te vereren:
Wikipedia, Gaea schreef:In andere religies
Het idee van een een natuurgodin is echter niet van de Grieken afkomstig. Gaia/Gaea is veel ouder dan de Griekse beschaving. Er is echter niet bekend hoe oudere volken haar genoemd hebben. Archeologen hebben beeldjes van Gaia gevonden uit het begin van de steentijd. Ook nu wordt ze door paganistische religies nog vereerd, hetzij als godin, hetzij als natuurkracht. Overigens zijn er ook bij de Noordamerikaanse indianen godheden te vinden die veel overeenkomst tonen.
Wikipedia,Gaea

En over pan kan ik op Wikipedia het volgende vinden, wat erop duidt dat het idee van pan pas tijdens de Griekse tijd is ontstaan:
Pan, volgens Wikipedia

En ook op de Engelse Wikipedia wordt Pan van oorsprong gezien als een Griekse godheid. Die oorspronkelijk aanbeden werd door een nauw aan de Grieken verwant bergvolk, de Arcadia:
Pan, English Wikipedia schreef:Worship
The worship of Pan began in Arcadia, and Arcadia was always the principal seat of his worship. Arcadia was a district of primitive mountain folk, whom other Greeks disdained, as the Olympians patronized Pan. Arcadian hunters used to scourge the statue of the god if they had been disappointed in the chase (Theocritus. vii. 107).
http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_(mythology)
Deze link werkt niet helemaal in combinatie met de url tag´s dus vandaar nog een keertje zo, voor meer info (is wel in het Engels!) over de godheid Pan volg deze link: http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_(mythology) .
Raven schreef:de 4 elementen die de grieken kenden komen ook uit hekserij . druidisme, alleen waren ze een element vergeten en hebben ze de betekenis ervan op de een of andere manier niet helemaal doorgehad.
Neen, de boeddhisten zijn vrijwel zeker de eersten die over deze elementen spraken. Het boeddhisme is ook een stuk ouder dan vele andere levensvisies en daarom kan met enige zekerheid gesteld worden dat de boeddhisten de eerste waren die dit concept van de vier elementen toepasten:
Vier elementen, Boeddhisme schreef:Boeddhisme: vier fysieke elementen
De Boeddha stelde dat de fysieke wereld bestaat uit de volgende vier basis-elementen:

Water (symboliseert cohesie en flexibiliteit)
Aarde (symboliseert hardheid en inflexibiliteit)
Lucht of ruimte (symboliseert materiële leegte)
Vuur (symboliseert warmte)
Vier elementen in de oudheid

Voor het geval dat je nog mocht twijfelen aan de oudheid van het boeddhisme:
oorsprong Boeddhisme schreef:Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. Het is een filosofisch-religieuze stroming die in 588 (of 470) voor Christus in het noorden van India werd gesticht door Gautama Boeddha.
Boeddhisme

Groeten,
Deadline
Laatst gewijzigd door Deadline op 05 mar 2007 09:00, 2 keer totaal gewijzigd.
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Deadline schreef:
Raven schreef: Gaia en pan bijvoorbeeld, het idee van "moeder natuur" is veel ouder dan de grieken.
Raven,

Ik kon het niet laten even hierop te reageren, want je gaat wel uit van een aantal zaken die historisch gezien niet helemaal juist zijn.

Het is zeker waar dat Gaia van voor de oud-Griekse tijd is, maar ik denk dat het echter zeer onwaarschijnlijk is dat het een idee is dat voortkomt uit de hekserij. Het is eerder een idee wat al bestond toen de mens voor het eerst begon de natuurverschijnselen te vereren:
Wikipedia, Gaea schreef:In andere religies
Het idee van een een natuurgodin is echter niet van de Grieken afkomstig. Gaia/Gaea is veel ouder dan de Griekse beschaving. Er is echter niet bekend hoe oudere volken haar genoemd hebben. Archeologen hebben beeldjes van Gaia gevonden uit het begin van de steentijd. Ook nu wordt ze door paganistische religies nog vereerd, hetzij als godin, hetzij als natuurkracht. Overigens zijn er ook bij de Noordamerikaanse indianen godheden te vinden die veel overeenkomst tonen.
Wikipedia,Gaea
Juist en wat waren heksen ook alweer ?

Ik zeg niet dat heksen dat alleen waren ook druiden zagen (en zien) de wereld op deze manier.

As above, so below
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Raven schreef: Juist en wat waren heksen ook alweer ?

Ik zeg niet dat heksen dat alleen waren ook druiden zagen (en zien) de wereld op deze manier.
Volgens mij is de hele terminologie van de hekserij en de druïden pas ontstaan in de vroege Middeleeuwen.

Dat mensen vroege natuurverschijnselen aanbaden betekent niet dat ze meteen heksen waren, of druïden. Het was iets wat men deed omdat men dacht dat het hun geluk vergrootte en de natuur gunstiger voor hen zou zijn. Dat van de magie e.d. die ten grondslag liggen aan de denkwijzen van heksen en druïden is pas later ontstaan. De hekserij e.d. is ontstaan uit de natuuraanbidding, dat is waar, maar dat gebeurde vele eeuwen later pas.

Gr,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Deadline schreef:
Raven schreef: Juist en wat waren heksen ook alweer ?

Volgens mij is de hele terminologie van de hekserij en de druïden pas ontstaan in de vroege Middeleeuwen.

Dat mensen vroege natuurverschijnselen aanbaden betekent niet dat ze meteen heksen waren, of druïden. Het was iets wat men deed omdat men dacht dat het hun geluk vergrootte en de natuur gunstiger voor hen zou zijn. Dat van de magie e.d. die ten grondslag liggen aan de denkwijzen van heksen en druïden is pas later ontstaan. De hekserij e.d. is ontstaan uit de natuuraanbidding, dat is waar, maar dat gebeurde vele eeuwen later pas.

Gr,
Deadline
Heksen en druiden hadden hun hoogtepunt ver voor de middeleeuwen. Lees eens een goed boek over de kelten ;)

As above, so below
RavenVrouw

Bericht door RavenVrouw »

Dag Raven,

Raven schreef:
Heksen en druiden hadden hun hoogtepunt ver voor de middeleeuwen. Lees eens een goed boek over de kelten :wink:
Heb jij een aanrader om eens te gaan lezen over de Kelten? en dan graag een boek waarin Heksen, zoals jij ze omschrijft, voorkomen. Dus geen New Age kwak, maar historisch onderbouwd!

Verders, even algemeen, wat ik totnogtoe van Raven gelezen heb, heeft als bron wat men noemt de hedendaagse moderne hekserij of Wicca, ontstaan in de jaren voor WOII en tot bloei gekomen na WOII, rond 1964 naar Nederland over komen waaien. Aan de wieg van de wicca staat een Engelsman met de naam Gerald Gardner. Alle beweringen die worden gedaan alszijnde dat er een vorm van oude Hekserij heeft bestaan in de Middeleeuwen en ver daarvoor, zijn niet juist en zijn inmiddels allang weerlegt!

RavenVrouw.
Dat de raven van kommer en kwel over je hoofd vliegen, kun je niet beletten. Dat ze zich in je haar nestelen dat kun je voorkomen.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

RavenVrouw schreef:Dag Raven,

Raven schreef:
Heksen en druiden hadden hun hoogtepunt ver voor de middeleeuwen. Lees eens een goed boek over de kelten :wink:
Heb jij een aanrader om eens te gaan lezen over de Kelten? en dan graag een boek waarin Heksen, zoals jij ze omschrijft, voorkomen. Dus geen New Age kwak, maar historisch onderbouwd!

Verders, even algemeen, wat ik totnogtoe van Raven gelezen heb, heeft als bron wat men noemt de hedendaagse moderne hekserij of Wicca, ontstaan in de jaren voor WOII en tot bloei gekomen na WOII, rond 1964 naar Nederland over komen waaien. Aan de wieg van de wicca staat een Engelsman met de naam Gerald Gardner. Alle beweringen die worden gedaan alszijnde dat er een vorm van oude Hekserij heeft bestaan in de Middeleeuwen en ver daarvoor, zijn niet juist en zijn inmiddels allang weerlegt!

RavenVrouw.
KUL.
Je doet uitspraken over wicca (wat klopt) en zegt vervolgens dat dat DUS voor hekserij geldt ..

Overigens haal je er ook nog new age bij wat er helemaal niks mee te maken heeft

As above, so below
RavenVrouw

Wat is volgens jou het verschil met hekserij dan, en vooral vertel mij eens wat jij verstaat onder ´hekserij` en waar jou kennis vandaan komt. Bijna al jou omschrijvingen zijn terug te vinden binnen de wicca. Totaan de ´enigste regel´ die men kent, door Gardner gejat is van Crowley, en aangepast voor zijn nieuwe religie!

Verders zou ik het op prijs stellen als jij, in relatie tot hekserij, niet in de ´wij´ vorm wilt schrijven.

En krijg ik nog een titel van een ´goed boek´ over de Oude Kelten, waarin heksen omschreven staan.

Alvast bedankt.
RavenVrouw.
Dat de raven van kommer en kwel over je hoofd vliegen, kun je niet beletten. Dat ze zich in je haar nestelen dat kun je voorkomen.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

RavenVrouw schreef:Wat is volgens jou het verschil met hekserij dan, en vooral vertel mij eens wat jij verstaat onder ´hekserij` en waar jou kennis vandaan komt. Bijna al jou omschrijvingen zijn terug te vinden binnen de wicca. Totaan de ´enigste regel´ die men kent, door Gardner gejat is van Crowley, en aangepast voor zijn nieuwe religie!

Verders zou ik het op prijs stellen als jij, in relatie tot hekserij, niet in de ´wij´ vorm wilt schrijven.

En krijg ik nog een titel van een ´goed boek´ over de Oude Kelten, waarin heksen omschreven staan.

Alvast bedankt.
RavenVrouw.
Dat iets ergens in terug te vinden is wil niet zeggen dat het er vandaan komt.

Kelten hadden Druiden, en er is erg veel overlap tussen druiden en heksen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Druid

As above, so below
RavenVrouw

Raven schreef:

Misschien een goed idee om 'als je ergens iets in terug vind' in dit geval de wicca, eerst eens de bronnen te checken, waar b.v. Gardner weer uit heeft geput, alvorens klapstoots voor waar aan te nemen wat er geschreven staat. En leg je dan nu nog even uit wat het verschil is tussen een heks en een wicca?

Nogmaals, graag een tip voor een 'goed boek' om te lezen over de Oude Kelten, waarin die overlap van de Druiden en Heksen vermeld staat, en geen New Age kwak, maar historisch onderbouwd.

Wikipedia weet ik zelf te vinden, jij had het over 'een goed boek' dus Titel en auteur graag!

RavenVrouw.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

RavenVrouw schreef:Raven schreef:

Misschien een goed idee om 'als je ergens iets in terug vind' in dit geval de wicca, eerst eens de bronnen te checken, waar b.v. Gardner weer uit heeft geput, alvorens klapstoots voor waar aan te nemen wat er geschreven staat. En leg je dan nu nog even uit wat het verschil is tussen een heks en een wicca?

Nogmaals, graag een tip voor een 'goed boek' om te lezen over de Oude Kelten, waarin die overlap van de Druiden en Heksen vermeld staat, en geen New Age kwak, maar historisch onderbouwd.

RavenVrouw.
waar Gardner allemaal uit heeft geput Pfffffffff :shock:
- Algemeen aanvaard Pagan wereldbeeld
- Hekserij
- egyptische mythologie
en waarschijnlijk nog een hoop andere zaken

het verschil tussen hekserij heb ik al eens uitgelegd ik zal de link even zoeken ...
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=150

http://via_magicka.tripod.com/onder_constructie.html

As above, so below
RavenVrouw

Raven schreef:
waar Gardner allemaal uit heeft geput Pfffffffff
- Algemeen aanvaard Pagan wereldbeeld
- Hekserij
- egyptische mythologie
en waarschijnlijk nog een hoop andere zaken
Kort gezegt, weet je dus niet waar je over praat!. Misschien dat je het advies wat jij al op meerdere topics hebt gegeven aan de mensen hier, beter eerst eens zelf op kunt gaan volgen, enwel lezen, lezen, lezen en nog eens lezen, en geen fluffy bunny stof, maar geschiedenis!

Het verschil tussen wicca en hekserij, wat jij omschreven hebt, daar kom ik op de betreffende topic op terug.

De site die je vermeld alszijnde een goede informatie bron is van een jongen die tegenwoordig de naam Myrddin Mooncrow draagt. Niks mis met Myrddin echter kun je zijn site niet zien als een objectieve en onderbouwde bron van kennis.

RavenVrouw.
Plaats reactie