Off topic want geen reactie op deze moderatie

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

Gesloten
lost and not found yet!
Bevlogen

Off topic want geen reactie op deze moderatie

Bericht door lost and not found yet! »

Wat mij hier opvalt is dat zelfs de moderatie op dit vrijdenkersforum mensen die antisemitisme promoten gewoon de hand boven het hoofd houden! Kom op moderatie, de oorsprong van het huidige land Israël is ontstaan vanuit vrijdenken.En juist dat vrijdenken promoot Chaimnimsky hier. Of is de moderatie echt horende blind & ziende doof?
Deze en volgende berichten gingen niet over de vraag die in de topic opening werd uiteengezet.
Ik Heb ze daarom afgesplitst in dit topic dat ik vervolgens ga sluiten.

Peter van Velzen
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
ChaimNimsky
Superposter

Re: Reactie van de moderatie

Bericht door ChaimNimsky »

lost and not found yet! schreef: 01 jul 2025 22:41 Wat mij hier opvalt is dat zelfs de moderatie op dit vrijdenkersforum mensen die antisemitisme promoten gewoon de hand boven het hoofd houden! Kom op moderatie, de oorsprong van het huidige land Israël is ontstaan vanuit vrijdenken.
Dat is correct. Het moderne Israel vindt zijn oorsprong vooral in het zionisme, een beweging die ontstond als reactie op het groeiende antisemitisme en het diepgewortelde verlangen van Joden naar een eigen, veilige nationale staat. Het was een praktische beweging met vaak progressieve en seculiere wortels, die zich bewust losmaakte van exclusieve religieuze autoriteit en juist de nadruk legde op zelfbeschikking en de vorming van een modern nationaal burgerschap, onlosmakelijk verbonden met de culturele en historische banden met het land.

Aan de andere kant speelde religie voor sommigen ook een rol binnen het zionisme, hoewel het vooral een seculiere en politieke beweging bleef. Sommige stromingen zagen de terugkeer naar het land ook als vervulling van bijbelse profetieën, terwijl anderen vooral nadruk legden op nationale en praktische belangen, los van religieuze motieven. Zionisme is zeer divers, maar alle zionisten delen de overtuiging dat het Joodse volk recht heeft op zelfbeschikking en veiligheid binnen z'n eigen staat, nu ook goedgekeurd door de vn.
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik hoef niet eens te reageren voordat het onderwerp verandert van (dicht genoeg bij komen om) een poging om Donald Trump en Benjamin Netanyahu uit te schakelen naar anti-semitisme en zionisme. Ik ga me daar niet over uit laten want ik probeer zo onpartijdig mogelijk te zijn. Dat wordt wel erg moeilijk als jullie geen onderscheid willen maken tussen wat ik van anderen door de vingers zien wat ik zelf voorsta, maar ik blijf het proberen.
Ik wens u alle goeds
bubbelgum1920

Bericht door bubbelgum1920 »

lost and not found yet! schreef: 01 jul 2025 22:41 Wat mij hier opvalt is dat zelfs de moderatie op dit vrijdenkersforum mensen die antisemitisme promoten gewoon de hand boven het hoofd houden! Kom op moderatie, de oorsprong van het huidige land Israël is ontstaan vanuit vrijdenken.En juist dat vrijdenken promoot Chaimnimsky hier. Of is de moderatie echt horende blind & ziende doof?
Sorry hoor, maar als je dit meent dan heb je weinig van de geschiedenis geleerd. WAAROM wilde men naar Palestina toe, en niet een staat in Duitsland of in Oekraine of waar dan ook?
Was dat niet omdat men meende er 2000 jaar geleden gewoond te hebben, en dus het recht op terugkeer te hebben? Vanwege wat er in de Thora zou staan? Dus is juist het ontstaan van Israel niet enkel en alleen op basis van religie?
In welk universum is dit daarom uit vrijdenkerij ontstaan?
lost and not found yet!
Bevlogen

ChaimNimsky schreef: 01 jul 2025 23:22
lost and not found yet! schreef: 01 jul 2025 22:41 Wat mij hier opvalt is dat zelfs de moderatie op dit vrijdenkersforum mensen die antisemitisme promoten gewoon de hand boven het hoofd houden! Kom op moderatie, de oorsprong van het huidige land Israël is ontstaan vanuit vrijdenken.
Dat is correct. Het moderne Israel vindt zijn oorsprong vooral in het zionisme, een beweging die ontstond als reactie op het groeiende antisemitisme en het diepgewortelde verlangen van Joden naar een eigen, veilige nationale staat. Het was een praktische beweging met vaak progressieve en seculiere wortels, die zich bewust losmaakte van exclusieve religieuze autoriteit en juist de nadruk legde op zelfbeschikking en de vorming van een modern nationaal burgerschap, onlosmakelijk verbonden met de culturele en historische banden met het land.

Aan de andere kant speelde religie voor sommigen ook een rol binnen het zionisme, hoewel het vooral een seculiere en politieke beweging bleef. Sommige stromingen zagen de terugkeer naar het land ook als vervulling van bijbelse profetieën, terwijl anderen vooral nadruk legden op nationale en praktische belangen, los van religieuze motieven. Zionisme is zeer divers, maar alle zionisten delen de overtuiging dat het Joodse volk recht heeft op zelfbeschikking en veiligheid binnen z'n eigen staat, nu ook goedgekeurd door de vn.
Daar heb je helemaal gelijk in. En Zionisme kan inderdaad op verschillende manieren uitgelegd worden, maar nooit als reden om antisemitisme te promoten. Je hoeft alleen maar naar het verleden van Joden te kijken om ze een eigen staat te gunnen. Die er gelukkig sinds 1948 en met toestemming van de UN ook is! Prima! Je hoeft alleen maar te googelen op foto’s van het huidige Israël hoe succesvol ze geweest zijn, ondanks al de tegenstanders die hebben geprobeerd ze tegen te werken of te vernietigen.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

bubbelgum1920 schreef: 03 jul 2025 18:19
lost and not found yet! schreef: 01 jul 2025 22:41 Wat mij hier opvalt is dat zelfs de moderatie op dit vrijdenkersforum mensen die antisemitisme promoten gewoon de hand boven het hoofd houden! Kom op moderatie, de oorsprong van het huidige land Israël is ontstaan vanuit vrijdenken.En juist dat vrijdenken promoot Chaimnimsky hier. Of is de moderatie echt horende blind & ziende doof?
Sorry hoor, maar als je dit meent dan heb je weinig van de geschiedenis geleerd. WAAROM wilde men naar Palestina toe, en niet een staat in Duitsland of in Oekraine of waar dan ook?
Was dat niet omdat men meende er 2000 jaar geleden gewoond te hebben, en dus het recht op terugkeer te hebben? Vanwege wat er in de Thora zou staan? Dus is juist het ontstaan van Israel niet enkel en alleen op basis van religie?
Meende men dat, of was dat zo? Jij claimt dus bewijs dat er 2000 jaar geleden er geen Joden in dit gebied woonden! Wie beweert moet bewijzen!

Welkom trouwens.
We will dance again!
bubbelgum1920

Off topic want geen reactie op de moderatie

lost and not found yet! schreef: 03 jul 2025 23:28
bubbelgum1920 schreef: 03 jul 2025 18:19
Meende men dat, of was dat zo? Jij claimt dus bewijs dat er 2000 jaar geleden er geen Joden in dit gebied woonden! Wie beweert moet bewijzen!

Welkom trouwens.
Het is moeilijk om te praten met iemand als iemand je al verkeerd begrijpt. Ze meenden er 2000 jaar geleden te hebben gewoond (hun voorouders) en dat zij daarom daar weer heen mochten. Wat natuurlijk heel vreemd is. Als jouw voorouders uit een gedeelte van de wereld komen dat nu Oekraine is dan mag jij daar ook niet heen omdat jouw voorouders daar woonden?
Enkel bij de Joden hebben we dit gedaan. En juist vanwege religie, niet vanwege "vrijdenkerij".. Want dan zouden de Joden ook graag in Duitsland een eigen staat creeren (de Duitsers hebben immers 6 miljoen Joden vermoord). Als ze maar samen EN veilig waren.

Daarom denk ik dat jouw opmerking dat zionisme bij voorbaat vrijdenkerij is niet klopt. Sterker nog, het klopt van geen kanten!
Het is een ideologie en religie, meer niet en minder zeker niet.
bubbelgum1920

ChaimNimsky schreef: 01 jul 2025 23:22

Hahaha, ja daarom dat ze Israel wilden stichten waar het Bijbelse of Thorase Israel ook was geweest volgens de boeken..
Klopt wel dat men in het begin over alle delen van de Wereld nadacht voordat men door christelijke zionisten op Palestina gewezen werd. Want de christenen dachten dat als ze de Joden weer "terug" in "Israel" kregen de Messias weer zou verschijnen..

Dat het huidige Israel niks te maken heeft met het Bijbelse Israel ontgaat ze. Het Bijbelse Israel is weg, en komt niet meer terug. Ook de beloften die de Bijbelse God aan Israel deed zullen niet uitkomen. Maar goed, maak dat de christelijke zionisten maar wijs :D

Gesloten